De beelden
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
pearlsofpassion schreef: ↑zo 26 apr 2020, 07:40 Je hebt gelijk over het ontstaan van de heide, en toch sluit dat niet uit dat brand daarin een natuurlijk proces is. Ik zou m'n cursus natuurbehoud erop moeten naslaan (maar die zit in dozen op zolder) om de details ervan te kunnen uitleggen.In de Deurnese Peel komen 94 broedvogelsoorten voor waarvan er 20 op de rode lijst staan. Hun nesten zijn verbrand, hun broedbiotoop is verbrand, hun leefgebied, hun voedsel, alles is verbrand. De vogels zijn vertrokken.
Desondanks is het natuurlijk niet iets dat je bewust gaat opzoeken of in stand houden. Maar achteraf, als alles geblust is, zou ik me over de natuur niet al te veel zorgen maken.
pearlsofpassion schreef: ↑ma 27 apr 2020, 07:50 Ik had het specifiek over heide he.dubbel
Niet over bos!
En ik zei zelf al dat het in zo'n dichtbevolkt gebied niet handig is.
Verder ken ik de gebieden natuurlijk niet, dus ik kan er niet in detail op ingaan.
Ik zei het alleen over heide en enkel over de natuurkant van de zaak. Gewoon wat relativeren omdat mensen altijd denken dat het zo'n natuurramp is. Heide herstelt zich erg snel na een brand. Niet binnen de paar maanden uiteraard.
Voor bos is dat helemaal anders en niet van toepassing. Daar zijn dat wel rampen. Duidelijk en zonder twijfel.
pearlsofpassion schreef: ↑ma 27 apr 2020, 07:50 Ik had het specifiek over heide he.Die vogels zitten niet allemaal in het bos hoor, ook op de open stukken komen zeldzame broedvogels voor. En voor onze heide geldt ook: Alleen als het afbranden gecontroleerd gebeurt onder toeziend oog van beheerders/brandweer kan je van beheer spreken, anders niet. En die zullen de boel ook niet tijdens het broedseizoen platbranden.
Niet over bos!
En ik zei zelf al dat het in zo'n dichtbevolkt gebied niet handig is.
Verder ken ik de gebieden natuurlijk niet, dus ik kan er niet in detail op ingaan.
Ik zei het alleen over heide en enkel over de natuurkant van de zaak. Gewoon wat relativeren omdat mensen altijd denken dat het zo'n natuurramp is. Heide herstelt zich erg snel na een brand. Niet binnen de paar maanden uiteraard.
Voor bos is dat helemaal anders en niet van toepassing. Daar zijn dat wel rampen. Duidelijk en zonder twijfel.
Siberienne schreef: ↑ma 27 apr 2020, 22:45 Een man thuis hebben tijdelijk zonder werk en zonder doel. Zucht....Ik weet nog wel een leuke website voor 'm waar ie een beetje op kan rondkijken.
Anne in Zweden schreef: ↑ma 27 apr 2020, 23:00 Ik weet nog wel een leuke website voor 'm waar ie een beetje op kan rondkijken.Ik ook. Die website bekijkt mijn man (bijna) zonder werk en mèt doel dagelijks![]()
pike schreef: ↑ma 27 apr 2020, 20:20 Die vogels zitten niet allemaal in het bos hoor, ook op de open stukken komen zeldzame broedvogels voor. En voor onze heide geldt ook: Alleen als het afbranden gecontroleerd gebeurt onder toeziend oog van beheerders/brandweer kan je van beheer spreken, anders niet. En die zullen de boel ook niet tijdens het broedseizoen platbranden.Dat ben ik volledig met je eens. Het is geen positief iets, zo'n brand. Dat nooit he.
dinky89 schreef:Hopelijk is het een stom onschuldig bultje PoP!Klaag: 5 mei moet ik normaal werken, maar eens in de 5 jaar is het een vrije dag.... Maar helaas, alles afgelast....
Eigen kleine klaag: Er net achter komen dat 5 mei geen vrije dag blijkt te zijn
dinky89 schreef: ↑di 28 apr 2020, 16:10 Hopelijk is het een stom onschuldig bultje PoP!Niet? Dit jaar toch wel? Ik heb wel vrij.
Eigen kleine klaag: Er net achter komen dat 5 mei geen vrije dag blijkt te zijn![]()