pearlsofpassion schreef: ↑za 25 apr 2020, 19:15
Voor de omgeving, de dieren en eventuele gevaren voor omwoners is het vreselijk.
Maar afbranden is een heel natuurlijk (en eigenlijk noodzakelijk) proces voor landschappen zoals de heide.
Ik wil het gevaar van de branden niet minimaliseren en niet zeggen dat het blussen nutteloos is, maar voor de natuur is dit geen ramp. Integendeel.
Het is meer een probleem voor de mens dan voor de planten. Die komen wel terug, en beter dan voorheen. Brand maakt de grond veel vruchtbaarder.
Brand in een bos vind ik wel echt eng. 
Hopelijk gaat het snel regenen!
Maar veel diersoorten die toch al zeldzaam zijn, en nog maar een paar kleine gebiedjes hebben om in te leven, kunnen niet ontsnappen aan het vuur en komen om in de vlammen en zijn voor eeuwig weg.
Brand maakt grond vruchtbaar, maar een bos is geen akker. Voedselrijkdom is voor veel inheemse plantensoorten eerder een drama dan een zegen.
En heide heeft brand nodig? Heide heeft in werkelijk met natuur niets te maken. Het is geen natuur- maar een cultuurlandschap. De grote heidevelden zijn in de middeleeuwen ontstaan door (over)begrazing met schapen. Daardoor verarmde de bodem en juist op die voedselarme gronden gedijt de heide. En de heide kan alleen door begrazing echt in stand gehouden worden. Bij gebrek aan begrazers plagt men de boel af, want met nieuwe plantengroei wordt de bodem weer verrijkt en dan verdwijnt de heide. Niet alleen nieuwe begroeiing maar ook de voedingsstoffen worden hiermee afgevoerd, die wil men juist kwijt, anders is ook de heide weg. In feite is men dus bezig met het tegengaan - vernietigen - van een proces van natuurherstel. En ik ben mij er wel terdege van bewust dat voor de biodiversiteit en het behoud van veel diersoorten voor Nederland heide wel van belang is, maar het is en blijft een cultuurlandschap. Eigenlijk is het één grote, aangelegde (heide)tuin.
Heide- en bosbrand is en blijft verschrikkelijk. Brand in zijn algemeenheid vind ik iets verschrikkelijks.