Scherp zijn is prima, daar heb ik geen probleem mee. Ik vind het fijn dat je je gevoelens uit die mijn posts oproepen, zo komt er duidelijkheid over waar de pijnpunten liggen bij ons allemaal.
Siberienne schreef:Nou ik denk het een gedeelde verantwoordelijkheid is. De patent komt met een hulpvraag - de arts heeft een (zelfs wettelijke) verplichting om hulp te verlenen. Ik ben het niet met je eens dat een arts een in zijn ogen onverstandige keuze zomaar moet accepteren. Die mag best zijn best doet om iemand te overtuigen. Tenslotte is zij ook mede verantwoordelijk voor de goede afloop.
Hier verschillen we van mening. Ik wil geen arts die mij wil overtuigen. Een arts mag zijn mening geven, mag mij zeggen dat hij mijn keuze onverstandig vindt en dit onderbouwen, daar moet het bij blijven. De rest is aan mij. Dat bedoel ik met dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij mij als patiënt ligt. Natuurlijk heeft de arts de verantwoordelijkheid zijn kennis en mening over te brengen. Daar vraag ik en betaalt de maatschappij de arts ten slotte ook om/voor. En er is uiteraard de verantwoordelijkheid voor een eventuele behandeling.
Het gaat trouwens ook niet over bang zijn: het gaat wel over betrokkenheid bij een medemens. Ik denk dat een arts als mens het knap moeilijk kan hebben als een patiënt besluit om een pad in te slaan dat hij onverstandig of zelfs gevaarlijk acht.
Dat is dan het probleem van de arts. (even bot gezegd) Die zal dat moeten leren loslaten.
Waar dokters wel soms wanhopig van worden zijn patiënten die redeneren zoals jij hier lijkt te doen. Ik vat het even samen hoe ik jouw posts over autisme en vaccinatie lees;
- iemand heeft je uitgelegd dat het biologisch niet kan (de moeder van een autistisch kind)
- de bron die aangehaald wordt over het verband tussen autisme en vaccins is bewezen frauduleus en onbetrouwbaar
- latere onderzoeken hebben geen enkel verband aangetoond
- maar een man (die keer op keer bewezen heeft nou geen bron van genuanceerde en juiste informatie te zijn) roept het weer. Dus ja, misschien is er toch iets van waar.
- laten we een "open mind' houden want misschien is het toch wel mogelijk
En daar heb ik dus moeite mee, dat vind ik geen logische manier van denken.
Het rijtje hierboven geeft vooral aan dat ik zoekende ben. Maar niet zozeer zoekende naar een antwoord op deze specifieke vraag. Ik heb geen kinderen en hoef geen beslissing te nemen over wel of niet vaccineren. Ik ben hier dus slechts zijdelings mee bezig. Vandaar dat ik aangeef dat het open ligt. Ik kijk er vooral naar vanuit het vraagstuk hoe belangen verstrengeld zijn in onze maatschappij in het algemeen en hoe dat zijn uitwerking heeft op onderzoek, beleid en het denken in het algemeen. Daarvoor kijk ik vooral naar alternatieve geluiden, waar onderwerpen voorbij komen die nauwelijks behandeld worden in de reguliere media. Waaronder een kritische blik op vaccineren. Ik neem makkelijk de visies van verschillende kanten in mij op, als het over autisme gaat, de uitleg van iemand met ervaring die zegt dat het niet kan, geluiden vanuit de industrie en overheid die dit lijken te bevestigen en ook de onderbouwing van mensen die nog steeds overtuigd zijn dat het wel kan. Die zaken kunnen prima in mijn hoofd naast elkaar bestaan, zonder dat ik het een aanneem en het ander afwijs of andersom. Als ik meer geneigd ben alternatieve geluiden te posten, is dat omdat er al genoeg mensen zijn die geluiden vanuit de gevestigde orde benadrukken. En ik heb al wat te veel zaken diepgaand uitgepluist zien worden waarin er een totale verdraaiing van feiten wordt voorgesteld waardoor een arts met een alternatief inzicht is geruïneerd. Net zo frustrerend als het voor jou kan zijn dat mensen iemand als Wakefield blijven noemen, zo frustrerend vind ik het als mensen hun ogen sluiten voor de spelletjes die gespeeld zijn/worden.
En om ook met een quote te eindigen: "The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge." Ik besef hoe sterk het aangeleerde denken is, hoe sterk het elkaar napraten op de loer ligt, hoe beperkt de wetenschap is (naast verrijkend) en hoe makkelijk we alternatieve gedachten aan de kant schuiven, met of zonder onderbouwing. Terwijl ik het juist een uitdaging vind en enorm verhelderend en leerzaam mijzelf daar zoveel als mogelijk van los te maken. Ik snap dat dit voor anderen lastig kan zijn, omdat mijn gedachten niet logisch overkomen. Lineair denken is natuurlijk veel makkelijker in een discussie.
[/quote]