Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Ja, de pest is alleen dat iedere vraag of onderzoekje direct weer 10 andere vragen bij me opleverd. Zo ben ik al de hele ochtend aan het zoeken naar de reden dat veel virus-vaccins lang/levenslang bescherming bieden en bacteriele-vaccins kort bescherming bieden. Want tja, dat is leuk om te weten, maar wat is de oorzaak?

Ik ben in ieder geval zeer interessante sites tegen gekomen die goed het verschil tussen een virus en een bacterie uitleggen.

Zo heb je stabiele virussen (zoals bijv. Parvo) en zo heb je instabiele virussen. Ze hebben ook diverse strategieen in overleven.

En zo lijkt het (maar geen enkel boek of website geeft daar werkelijk uitleg over) dat vaccins tegen virussen ervoor zorgen (of het doormaken van sommige virussen - en weer niet alle virussen want je hebt ook virussen daar is het wezen "dead end host" oftewel : het wezen gaat dood. Dit is overigens, naar het lijkt, niet de bedoeling van een virus, om te doden, want zonder gastheer kan een virus niks) dat informatie wordt opgeslagen in allerlei cellen. En er zijn diverse soorten van defensie-mechanismen. Bij bacterieen ligt dat allemaal anders. De twee lijken niet eens op elkaar. En vooralsnog ziet het er naar uit dat bacterie-vaccins sowieso veel minder goed in staat te zijn om immuniteit op te bouwen. En waar ze nog minder goed toe in staat zijn is blijvende immuniteit opbouwen of zeer langdurige immuniteit opbouwen. En het exacte waarom? Ben ik nog steeds niet achter... Grrrr.... We spitten verder!

Oh, interessante site over hoe het immuunsysteem werkt: http://www.levenmetborstkanker.nl/nieuw ... rking.html

Zo kun je hier lezen: "Het immuunsysteem schakelt daarbij naar eenhogere snelheid om ze te elimineren. Nu zitten er in je lichaam al B-cellen die dat virus kunnen herkennen en er ook antistoffen tegen kunnen maken. Het zijn er echter maar een paar. Als dus die specifieke ziekte wordt onderkend door deze enkele specifieke B-cellen, veranderen deze B-cellen in plasmacelen, ze klonen zich en beginnen antistoffen naar buiten te pompen. Dit proces vergt tijd, maar de ziekte wordt ingehaald en uiteindelijk uit het lichaam gebannen. Bij de uitbanning van deze ziekte(verwekkers) klonen andere B-cellen zich ook, maar geven geen antistoffen af. Deze tweede voorraad B-cellen blijft jaren in je lichaam (geheugen-B-cellen) en als de ziekteverwekker opnieuw in je lichaam komt dan zorgen deze ervoor dat ze al worden verwijderd aleer ze schade aan kunnen richten".

Het lijkt erop dat bijv. deze B-cellen zich wel bezig houden met virussen maar niet met bacterieen.

Een buitengewoon interessante site over virussen en het verschil met bacterieen: http://www.nos.nl/nosjournaal/dossiers/ ... virus.html

Pffffffffff, wat een afgrijselijke moeilijke materie. Ik vrees dat ik niet het intelligentie niveau heb om het allemaal te doorgronden...
1. En toch is er volgens mij iets als geheugen tegen bacterieen en virussen hoe kan het anders dat sommige volken sterven aan zoiets eenvoudigs als bv een verkoudheidvirus alleen omdat ze er nooit mee in aanraking zijn geweest.....maar dat is meer gevoel dan dat ik het kan bewijzen met onderzoeken !

2. {wanneer ze uitgedaagd worden (ik zoek hier een betere Nederlandse term voor... challenged). } wat dacht je van blootgesteld aan !!
Door Lizzy
Celie-Marco schreef: 1. En toch is er volgens mij iets als geheugen tegen bacterieen en virussen hoe kan het anders dat sommige volken sterven aan zoiets eenvoudigs als bv een verkoudheidvirus alleen omdat ze er nooit mee in aanraking zijn geweest.....maar dat is meer gevoel dan dat ik het kan bewijzen met onderzoeken !

2. {wanneer ze uitgedaagd worden (ik zoek hier een betere Nederlandse term voor... challenged). } wat dacht je van blootgesteld aan !!
Dat is ook precies wat ik schrijf, 1 pagina terug. Maar dat geheugen geldt voor virussen. En dan voor sommige virussen en niet eens alle virussen.
Door Lizzy
Celie-Marco schreef: :-[ :-[ :-[ pffffffffft Solly haha en dan heb ik nog wel alles gelezen maar niet echt opgenomen dus :-\
Joh, dat geeft toch niks! Kan gebeuren hoor ;D! Maar ik dacht "ik zeg het toch even" ;D!
Door Jesse1
Wij hebben een duitse herder gehad en en die hadden we de laatste 5 jaar ook niet meer laten enten en nooit ziek geweest of iets, hij kreeg alleen last van zijn heupen en hebben we hem in januari in laten slapen omdat hij echt helemaal op was. toch ruim 11 geworden.
ik was r ook van overtuigd dat enten niet echt nodig is ieder jaar

Afbeelding

groetjes miranda
;D ;DEn ik heb het er vorige week even met mijn DA over gehad en die was het met me eens :o :o haha had al tijdje zitten dubben hoe ik het zou brengen maar ze snapte het helemaal en ze had nog niet over die 3 jarige registratie gehoord maar dat zou ze ook nakijken ........
Door JolandaB
Over die registratie gesproken....

Ik heb een mailtje gestuurd naar Intervet (nobivac) met de vraag hoe het zit als je in Ned. en Europa naar shows e.d. gaat en dit was haar reactie:

Op dit moment mag elke show aanvullende eisen stellen ten aanzien van vaccinaties. Dit staat los van alle wetgeving en registratie. Een verklaring dat een hond goed gevaccineerd is volgens de eisen van een bepaald land zal hier ons inziens niets aan veranderen. Bovendien heeft een verklaring die wij af zouden geven, wettelijk geen enkele status.

Mensen die dus naar shows, wedstrijden en weet ik veel wat nog meer gaan zijn dus nog steeds "verplicht" het volledige pakket te enten. Tenzij je iedere organiserende vereniging gaat vragen wat hun eisen zijn en daar maar gokken dat degene die bij de ingang staat ook op de hoogte is.

Of lees ik het verkeerd?

Gr. Jolanda
Door Angelique
JolandaB schreef: Over die registratie gesproken....

Ik heb een mailtje gestuurd naar Intervet (nobivac) met de vraag hoe het zit als je in Ned. en Europa naar shows e.d. gaat en dit was haar reactie:

Op dit moment mag elke show aanvullende eisen stellen ten aanzien van vaccinaties. Dit staat los van alle wetgeving en registratie. Een verklaring dat een hond goed gevaccineerd is volgens de eisen van een bepaald land zal hier ons inziens niets aan veranderen. Bovendien heeft een verklaring die wij af zouden geven, wettelijk geen enkele status.

Mensen die dus naar shows, wedstrijden en weet ik veel wat nog meer gaan zijn dus nog steeds "verplicht" het volledige pakket te enten. Tenzij je iedere organiserende vereniging gaat vragen wat hun eisen zijn en daar maar gokken dat degene die bij de ingang staat ook op de hoogte is.

Of lees ik het verkeerd?

Gr. Jolanda
Zoiets kun je inderdaad lezen. Als een show/wedstrijdorganisatie eist dat je ieder jaar moet enten en daarmee aangeven sch**t te hebben aan een driejarige registratie dan heb je je als deelnemer maar in te schikken.
Maar ik denk wel dat als ze dat in NL doen en er voldoende klachten bij de Raad oid komen te liggen dat daar wel vlot verandering in zal komen aangezien organisaties nu eenmaal dol zijn op deelnemers omdat ze anders volgend jaar niks meer te organiseren hebben ::).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door