Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door EdwinK
Mijn DA wou er gelijk een gezondheidscontrole aankoppelen. Vandaar die hogere prijs. Ik zal hem zo wel mailen dat ze alleen maar die enting nodig heeft. Krijg net ook nog te horen dat ze ook voor Weil ge-ent moet zijn :(
Door Sennaruby
Lizzy schreef: De meeste dierenartsen proberen er nu dus Weil en para-influenza in de proppen... Of komen met het lumineuze idee om een soort jaarlijkse APK keuring in te voeren.... Ik snap het allemaal wel, ze moeten ook leven.

Bovendien kunnen wij het ons nauwelijks voorstellen, maar er zijn hondeneigenaren die het gebit en de oren van hun hond nooit inspecteren. Nou ja, in dat geval is het wel handig dat een DA daar eens per jaar eens naar kijkt.

Maar ik zelf voel mij totaal niet geroepen om jaarlijks naar mijn DA te gaan. Als mijn hond wat mankeert: ben ik de eerste die dat ziet/merkt. En het onderzoek gaat nou ook weer niet zo ver, dat ze werkelijk veel aandoeningen diagnostiseren....

Ben ik helemaal met je eens Lizzy. Ze kijken wat in de oren, naar de tanden en luisteren naar het hart.... Een van mijn honden gaat al chronisch naar de dierenarts, dus die laat ik sowieso nooit meer enten en die wordt zo vaak gecontroleerd dat ik het nut van een jaarlijkse APK niet meer inzie voor haar. Mijn andere hond is kerngezond, dus die APK is ook nog niet nodig. En inderdaad, er zijn mensen die de tanden van hun hond niet inspecteren... op de website van mijn dierenarts staat nu het verhaal van een kruising Yorkje van 11 die al zijn tanden moest laten trekken door het tandsteen.... Vreselijk en ongelofelijk!

Groetjes,

Fieke
Door Erna
EdwinK schreef: Grrr... nou wil die ook nog Parvo inenten, want dat zou moeten bij een Weil injectie. Weer duurder dus :(
Ehhh Edwin.....Ik raak het spoor nu even bijster....je wilde toch de cocktail van Nobivac laten enten bij Brenda voor de 3 jarige registratie?? Daar zit toch Parvo in!
Door Helen
Weet je, vroeger vond ik het ook onzin zo'n jaarlijkse apk. Maar sinds ik bij een dierenkliniek werk denk ik daar anders over. Want werkelijk 90% van de honden/katten/konijnen etc die langskomen hebben eigenaren die werkelijk zeer weinig verstand hebben van de verzorging en gezondheid van hun dier. Ooronstekingen, luchtweginfecties, huidproblemen en ga zo maar door die al weken spelen zien ze over het hoofd en komen pas langs als hun dier werkelijk heel ziek is. Heel regelmatig gaan er dieren dood tgv prima behandelbare aandoeningen die simpelweg door de eigenaar niet op tijd gespot zijn. Tijdens de entafspraken zien we echt vaak verwaarloosde oorontstekingen/oogontstekingen/slechte gebitten/parasieten die anders onbehandeld zouden blijven. Bij dergelijke eigenaren ben ik zeer zeker voor een jaarlijkse apk.
Door EdwinK
Erna schreef: Ehhh Edwin.....Ik raak het spoor nu even bijster....je wilde toch de cocktail van Nobivac laten enten bij Brenda voor de 3 jarige registratie?? Daar zit toch Parvo in!
ja, wou die 3 jarige Nobivac hebben. Dus probeert die DA me waarschijnlijk om weer extra's te verdienen. Dan maar op zoek naar een ander.

Dank je.
Door Erna
Ik vermoed dat je geholpen bent bij een concreet advies voor Brenda's entingen:

Wat heb je nodig:
Nobivac DHP, hier zit in Parvo, hondenziekte en hepatitis. Met 3 jarige registratie.
plus
Nobivac Lepto

Ik neem tenminste aan dat het pension parainfluenza niet verplicht heeft gesteld.

En als kennelhoest verplicht is in het pension zul je die ook nodig hebben.

Kijk ook even hier http://www.intervet.nl/fpl.asp Zo kun je lezen welke entingen er allemaal bestaan.
Door Fido
Helen schreef: Weet je, vroeger vond ik het ook onzin zo'n jaarlijkse apk. Maar sinds ik bij een dierenkliniek werk denk ik daar anders over. Want werkelijk 90% van de honden/katten/konijnen etc die langskomen hebben eigenaren die werkelijk zeer weinig verstand hebben van de verzorging en gezondheid van hun dier. Ooronstekingen, luchtweginfecties, huidproblemen en ga zo maar door die al weken spelen zien ze over het hoofd en komen pas langs als hun dier werkelijk heel ziek is. Heel regelmatig gaan er dieren dood tgv prima behandelbare aandoeningen die simpelweg door de eigenaar niet op tijd gespot zijn. Tijdens de entafspraken zien we echt vaak verwaarloosde oorontstekingen/oogontstekingen/slechte gebitten/parasieten die anders onbehandeld zouden blijven. Bij dergelijke eigenaren ben ik zeer zeker voor een jaarlijkse apk.
Deze ervaring hebben wij ook, hoewel we dat met ons concept van dierenartspraktijk en dierenspeciaalzaak al aardig kunnen opvangen omdat mensen makkelijker bij ons over de vloer komen en dan al hun vragen kunnen stellen. Ook vertellen wij bv dat hun hond te dik aan het worden is en dat dat problemen kan gaan geven enz.

Jaarlijks je hond laten controleren bij de da hoeft ook niet voor iedere eigenaar te gelden. Er zijn zat hondeneigenaren die genoeg verstand van zaken hebben over de gezondheid en verzorging van hun dier maar de gemiddelde hondeneigenaar weet (helaas) zeer weinig daarvan.

Vaak gaat het om de financieen en ook dan geven wij het advies dat het niet nodig is om jaarlijks de standaard entingen er in te "jassen" maar dat het wel verstandig is om jaarlijks je dier door de da te laten controleren en bij de oudere dieren een bloedonderzoek te laten doen. Dat veel da de gezondheidscontrole heeeeel sumier doen (of niet) daar kunnen wij niets aan veranderen, wij kunnen alleen voor ons zelf praten en hier wordt een dier voor het enten compleet nagekeken en regelmatig wordt er iets geconstateerd waarbij de eigenaar geen idee had. Het is ook heel fijn om als eigenaar te horen dat je hond in goede conditie is ;). En jaaaa dit kost wat tijd, in iedergeval langer dan de standaard 10 min. die de meeste da inplannen voor een afspraak.
Door Lizzy
Ehh, even voor de goede orde: ik heb nergens geschreven dat ik een jaarlijkse APK onzin vind. Ergo, ik heb er zelfs bijgeschreven dat er hondeneigenaren zijn die nooit de oren of het gebit controleren. Of stil staan bij de algehele conditie van hun hond. Maar ik val niet in die categorie dus ik ga niet voor een jaarlijkse inspectie. Kijk, als mijn hond 100 ml per dag meer drinkt als normaal, dan bemerk ik dat. Maar ik zie zeker het nut voor vele baasjes om wel voor een APK te gaan. Alleen, hoe selecteer je die mensen he, als dierenarts... Je kunt moeilijk zeggen "als u zelf geen verstand heeft van honden of als de verzorging te wensen over laat, dan willen we u graag 1 keer per jaar zien" ;D

Ik verwacht overigens wel van de DA's die dit gaan invoeren, dat ze het onderzoek dan ook goed en grondig doen. Niet net zo als mijn 2 ex-dierenartsen gewoon niet eens een hartruis bij 'm hond opmerken. Want daar zakt dan echt in het kwardraat mijn broek van af, dat pas een 3de DA bemerkt dat mijn hond een hartruis heeft, terwijl ik jaar in jaar uit voor entingen bij die DA's bent geweest >:(. Ergo, 1 week voordat de 3de DA de hartruis op had gemerkt bij Brutus: was ik nog voor een enting bij de 2de DA geweest.
Door Hitam
En ik vind dat het uitermate belangrijk is dat een hond of kat uitgebreid gecontroleerd wordt voor een enting. Een dier moet gewoon zo gezond mogelijk zijn wil je hem kunnen enten.
Zou je het merken als je hond een lymfeknoop heeft die ietsje vergroot is? Hetgeen zou kunnen wijzen op een lichte infectie of een ontsteking?
Best kans als je zo'n dier ent je de problemen verergert. En dan heeft de enting het gedaan.

Dus maar even een enting er in jassen voor weinig geld kan mijn goedkeuring niet echt wegdragen. Daarvoor is het een te ingrijpende gebeurtenis. Te veel problemen gezien daardoor.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door