Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Iemand paar boodschapjes laten doen en rode linzensoep (mercimek corbasi) maken. Voedzaam, vers en het is een dikke soep als je er flink wat groentjes doorknikkert.
(receptje: 1 pot kipboullon met vleesjes (of veggie) 1 kop rode linzen erdoor, 1 ui, 1 knoflookteen, 1 aubergine en courgette, 1 paprika, blik tomaten, blikje tomatenpuree en laten pruttelen. Blenderen en met peper en zout op smaak brengen.
Veel beterschap maar weer.  :-*
eelke schreef: Diepere wonden zijn denk ik best goed te verklaren, verstandskiezen hebben vaak niet eens wortels en schijnen vaak makkelijker te trekken te zijn als normale kiezen.

Misselijk komt wellicht door de antibiotica (ik heb er ook gehad waar ik misselijk van werd, heb je gekeken of je ze wel met zuivel etc mag gebruiken?) of doordat je amper eet. Dat moet je gaan doorbreken. Ik denk dat het binnen krijgen van minder goede stoffen minder erg is dan het niet binnen krijgen van goede stoffen.

Zuurkool aardappels en worst lijkt me gewoon niet lekker. Moet je jezelf ook niet aan willen doen. Waarom geen groene smooties met bv iets van brinta er doorheen?

Waarom heb je niet meteen het advies gekregen om te spoelen? Ik dacht dat dat redelijk standaard is bij het trekken van tanden.
Smooties, ik krijg ze gewoon niet weg. Nee, doe mij dan maar zuurkool.
Hoewel ik wel heel veel fruit eet. Ik doe vier sinaasappels, twee bananen, twee peren, twee appels en een kiwi in de blender met een liga eerste stap. Heerlijk!
Misschien moet ik toch maar aan de Domperidon.

Zuivel neem ik niet. Ik kom ook niet in de zon.

Spoelen moest ik wel, al kreeg ik er niets speciaals voor mee. In de brief stond 'mondwater'. Ik heb bij de drogist mondwater gehaald voor geïrriteerd tandvlees. 
Dat mocht pas op de derde dag en dat heb ik netjes gedaan.
Van de kaakchirurg heb ik een spuit met een plastic slangetje gekregen. Dat vul ik met waterstofperoxide en moet ik aanleggen met water. Dit zo ver mogelijk het gat in en leegdrukken.
Hope schreef: Smooties, ik krijg ze gewoon niet weg. Nee, doe mij dan maar zuurkool.
Hoewel ik wel heel veel fruit eet. Ik doe vier sinaasappels, twee bananen, twee peren, twee appels en een kiwi in de blender met een liga eerste stap. Heerlijk!

Spoelen moest ik wel, al kreeg ik er niets speciaals voor mee. In de brief stond 'mondwater'. Ik heb bij de drogist mondwater gehaald voor geïrriteerd tandvlees. 
Van de kaakchirurg heb ik een spuit met een plastic slangetje gekregen. Dat vul ik met waterstofperoxide en moet ik aanleggen met water. Dit zo ver mogelijk het gat in en leegdrukken.
Ah, fruit met liga valt voor mij ook wel onder een smoothie hoor :) klinkt voor mij lekkerder maar ieder zijn ding he ;) maar zorg echt dat je alleen maar lekkere dingen erin mikt, ga jezelf niet pijnigen met dingen die gewoon goor zijn, dan gaat eten je alleen maar meer tegen staan.

Ik zou wel de domperidon proberen inderdaad. Wellicht is het een patroon wat je even moet doorbreken en heb je het maar een paar dagen nodig. Je lijf krijgt toch al veel te verduren dus het lijkt me erg belangrijk dat je goede brandstof binnen krijgt.

En verder, probeer nu even los te laten hoe je je nu voelt, hoe het zou moeten zijn, hoe het andere keren was. Richt je nu op je herstel en de rest komt later. Ik lees steeds best wat frustratie over de zorg die je nodig hebt, dat het herstel langzaam gaat, en ik snap het, maar het werkt je nu denk ik ook wel tegen. Dus proberen te accepteren dat het is zoals het is, en beloof jezelf dat zodra je dat aankan, je dan pas je frustratie uit. Je houdt dit topic ook steeds bij en dat is later wel fijn om er een verslag van te maken bij een klachten procedure. Wellicht zijn er dingen die je hier niet schrijft, dan is een dagboekje bijhouden misschien wel slim, zeker omdat praten pijnlijk is en je daardoor ook niet alles zult vertellen aan de mensen om je heen.

Verder wil ik je natuurlijk ook veel succes en beterschap wensen! En doe met bovenstaande wat je wilt, het is een idee/advies, maar misschien werkt het helemaal niet voor je, dan gooi je het maar gewoon 'in de prullebak'. :)
Hope schreef: Smooties, ik krijg ze gewoon niet weg. Nee, doe mij dan maar zuurkool.

Lees ik natuurlijk weer "Dom Pérignon" ::) ;D. Al lijkt me een infuus daarmee inmiddels ook een aantrekkelijke optie, als ik in jouw schoenen stond. :-X
eelke schreef: Ah, fruit met liga valt voor mij ook wel onder een smoothie hoor :) klinkt voor mij lekkerder maar ieder zijn ding he ;) maar zorg echt dat je alleen maar lekkere dingen erin mikt, ga jezelf niet pijnigen met dingen die gewoon goor zijn, dan gaat eten je alleen maar meer tegen staan.

Ik zou wel de domperidon proberen inderdaad. Wellicht is het een patroon wat je even moet doorbreken en heb je het maar een paar dagen nodig. Je lijf krijgt toch al veel te verduren dus het lijkt me erg belangrijk dat je goede brandstof binnen krijgt.

En verder, probeer nu even los te laten hoe je je nu voelt, hoe het zou moeten zijn, hoe het andere keren was. Richt je nu op je herstel en de rest komt later. Ik lees steeds best wat frustratie over de zorg die je nodig hebt, dat het herstel langzaam gaat, en ik snap het, maar het werkt je nu denk ik ook wel tegen. Dus proberen te accepteren dat het is zoals het is, en beloof jezelf dat zodra je dat aankan, je dan pas je frustratie uit. Je houdt dit topic ook steeds bij en dat is later wel fijn om er een verslag van te maken bij een klachten procedure. Wellicht zijn er dingen die je hier niet schrijft, dan is een dagboekje bijhouden misschien wel slim, zeker omdat praten pijnlijk is en je daardoor ook niet alles zult vertellen aan de mensen om je heen.

Verder wil ik je natuurlijk ook veel succes en beterschap wensen! En doe met bovenstaande wat je wilt, het is een idee/advies, maar misschien werkt het helemaal niet voor je, dan gooi je het maar gewoon 'in de prullebak'. :)
Dank je!
Ja, ik frustreer me. Behoorlijk.
Het werk blijf hier liggen, volgende week vrijdag moet ik voor school zes dagen naar Frankrijk en ik heb nog geen idee hoe ik dat moet regelen. Niet gaan is ook geen optie.
Ondertussen stapelt het werk zich hier op en is manlief zo ongeveer aan het eind van zijn latijn. Ik moet me er bij neerleggen, en dat doe ik ook wel redelijk, maar ik blijf het frustrerend vinden dat ik zo lang niets kan. Vooral omdat ik het gevoel heb dat ik met mijn luie krent op de bank lig terwijl manlief al het werk moet doen. Wat natuurlijk niet zo is. Ik kan ondertussen best wel weer wat kleine dingetjes en ik ben niet lui maar ziek. Het komt gewoon onhandig uit, maar goed, dat komt ziek zijn natuurlijk altijd.

Verder maak ik me weinig druk geloof ik. Ik ergerde me dood aan de tandarts maar dat hebben we hem gezegd en verder hoort hij er nog wel van. Later. Nu eerst sterk worden en zorgen dat ik naar Frankrijk kan.

Je hebt gelijk. Ik weet dat het nu gewoon is zoals het is en dat er nu door de huisarts gedaan wordt wat hij kan. De kaakchirurg heeft de controles nu in de hand en dat voelt wel fijn, die neemt het in ieder geval serieus.
Het eten is lastig en dat zorgt voor frustratie. Je hebt gelijk dat je zegt dat ik gewoon maar even dingen moet eten die lekker zijn. Het is al moeilijk genoeg. Gelukkig vind ik dat fruit lekker, en verder moet ik maar even kijken wat gaat en wat ik lust.

Verder ben ik vandaag weer voor het eerst met Nelson op stap geweest. Hij mocht lekker spetteren terwijl ik heerlijk op een bankje zat. Dat doet een mens toch goed hé!
Fijn dat je er weer ff tussenuit kon met Nelson!

En ik ben blij dat je het niet verkeerd op pakt, ik was me er van bewust dat het ook verkeerd had kunnen vallen. Medeleven is fijn maar soms moet je ook ff een schop onder je kont krijgen (en je gaat donderdag toch naar de osteopaat dus een zere kont kan wel ff :P). Het slaat nl echt nergens op dat je misselijk bent en dan vieze dingen gaat eten terwijl je ook lekkere dingen kan eten. Echt niet :P
Doorzettingsvermogen kan ook tegen je werken, alles waar 'te' voor staat is niet goed ;)

En ja het werk stapelt zich op. En dat is lastig. Maar het is ook niet anders. En ja voor je vriend is het zwaar, maar ook dat is niet anders. Je had ook je been kunnen breken, dan was het nog ongeplander geweest en dan kon je helemaal niks. Tip voor in de toekomst, denk na waar en van wie je hulp kunt krijgen, en praat daar ook samen over. Vraag in je omgeving of zij huishoudelijke hulp hebben en kijk of die een paar keer kan komen om orde te brengen in je huishouden, scheelt je vriend weer werk. Misschien is er wel een vriendin of kennis die het voor je wil doen en best wat extra's kan gebruiken. Hang een briefje in de supermarkt voor een paardenmeisje die je stallen komt mesten in ruil voor een les zodra je opgeknapt bent (volgens mij kun jij prima mensen veel leren over paarden :) )

En niet naar frankrijk gaan is wel een optie. Alleen zijn de consequenties dan niet leuk. Maar of de consequenties van wel gaan zo veel beter zijn?

En gil het ff en toe ff uit van frustratie of ff lekker janken, en dan weer verder. Alles opkroppen werkt ook weer niet natuurlijk.

Maar ik erken helemaal dat het moeilijk is hoor!!
eelke schreef: Fijn dat je er weer ff tussenuit kon met Nelson!

En ik ben blij dat je het niet verkeerd op pakt, ik was me er van bewust dat het ook verkeerd had kunnen vallen. Medeleven is fijn maar soms moet je ook ff een schop onder je kont krijgen (en je gaat donderdag toch naar de osteopaat dus een zere kont kan wel ff :P). Het slaat nl echt nergens op dat je misselijk bent en dan vieze dingen gaat eten terwijl je ook lekkere dingen kan eten. Echt niet :P
Doorzettingsvermogen kan ook tegen je werken, alles waar 'te' voor staat is niet goed ;)

En ja het werk stapelt zich op. En dat is lastig. Maar het is ook niet anders. En ja voor je vriend is het zwaar, maar ook dat is niet anders. Je had ook je been kunnen breken, dan was het nog ongeplander geweest en dan kon je helemaal niks. Tip voor in de toekomst, denk na waar en van wie je hulp kunt krijgen, en praat daar ook samen over. Vraag in je omgeving of zij huishoudelijke hulp hebben en kijk of die een paar keer kan komen om orde te brengen in je huishouden, scheelt je vriend weer werk. Misschien is er wel een vriendin of kennis die het voor je wil doen en best wat extra's kan gebruiken. Hang een briefje in de supermarkt voor een paardenmeisje die je stallen komt mesten in ruil voor een les zodra je opgeknapt bent (volgens mij kun jij prima mensen veel leren over paarden :) )

En niet naar frankrijk gaan is wel een optie. Alleen zijn de consequenties dan niet leuk. Maar of de consequenties van wel gaan zo veel beter zijn?

En gil het ff en toe ff uit van frustratie of ff lekker janken, en dan weer verder. Alles opkroppen werkt ook weer niet natuurlijk.

Maar ik erken helemaal dat het moeilijk is hoor!!
Voor in de toekomst zijn er zeker wel plannen inderdaad. Het is hier gewoon teveel werk voor één persoon. Nu wonen we hier ook nog niet zo lang, dus we kennen nog niet zo heel veel mensen, maar dit moet wel anders. Het is voor niemand goed namelijk. Voor manlief niet die het eigenlijk te druk heeft, voor mij niet omdat ik vind dat er van alles gedaan moet worden en ook Nelson kreeg niet steeds de aandacht die hij verdiende. Maar ach, op de bank kan je best leuk puzzelen, dus dat was nog het minst erg.

Met schade en schade wordt men wijs, niet waar?! We weten nu in elk geval waar de knelpunten zitten als één van ons uitvalt. Want wat je zegt is waar, als er hier iemand zijn been breekt dan moet het wel te behappen zijn voor de ander. We wonen hier fantastisch, echt waar, en ik geniet elke dag van deze schitterden plek. Dat moet wel zo blijven, ook als het eens tegen zit.
En ik ga op zoek naar een tuinman. Tjonge wat groeit dat!  :biggrin2:
Door Lil
Niet veel gereageerd wel gelezen. Ik wens je heel veel sterkte en dat die ellende maar heel snel over mag gaan!
eelke schreef:
Waarom heb je niet meteen het advies gekregen om te spoelen? Ik dacht dat dat redelijk standaard is bij het trekken van tanden.
Ik ben in totaal 6 kiezen kwijt. 4 verstandskiezen (2 gesneden ipv getrokken) en 2 gewone kiezen. De helft is gehecht, de andere helft was gewoon half uur op gaasje bijten en geen hechting nodig.
Alle keren mocht ik absoluut never nooit niet spoelen gedurende de eerste week. Water etc niet langer dan zo'n 10 seconde in de mond laten. Anders zou de bloedprop oplossen en als die oplost dan geneest het heel erg slecht en zou je ook heel veel pijn krijgen. Dus ik vind spoelen helemaal niet standaard bij trekken van tanden. Het mag juist niet, tenzij (en misschien is ontsteking de tenzij. Geen idee). Gelet op irritatie mochten mijn hechtingen goddank na 4 dagen eruit. Had er niet aan moeten denken dat ze langer moesten zitten, lijkt mij echt vreselijk. Bij hechtingen in de huid heb ik ook wel eens reactie dat de boel zwelt dus moet er niet aan denken dat zo iets lang duurt.

Sterkte!
monster schreef: Hebben jullie aan zorgverlof voor je man gedacht? Is een wettelijke regeling. Mijn man is na mijn knieoperatie 10 dagen thuis geweest om me te verzorgen

Hoi!
Manlief werkt thuis, dus dat scheelt al een heleboel. En de laatste dagen kan ik me prima redden in huis, ik ben weer gewoon mobiel gelukkig, alleen nog slap en ik slaap veel.

Maaar.... tijd voor goed nieuws!
Gisteren zijn de hechtingen eruit gekomen, wat een verademing! Echt heerlijk!
Ik ga vanmiddag eens kijken of ik iets zachts kan eten.

:groupwave2:
Jeuj!! Hoop dat het nu alleen nog maar in een stijgende lijn gaat!
Fijn dat je in elk geval weer kun slapen, zal ook veel bijdragen.. Geniet van het feit dat je weer kunt hobbelen rondom huis! Zal duimen dat het eten lekker valt en binnen blijft  :duimen:
dinky89 schreef: Joepie, weer een stapje op weg naar herstel  :groupwave2:

Moet je nu ook nog steeds dagelijks voor controle langs de kaakchirurg? Of was dat alleen voor het weekend?
Nee gelukkig niet. Ik kan het zelf nu goed schoonspoelen en zolang de pijnklachten niet erger worden hoef ik pas over een tijdje weer terug.
Vanavond naar de osteopaat. Kan niet wachten! Hopelijk trekt dan ook de misselijkheid weg.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door