Ik vind in ieder geval dat je door je manier van opschrijven het corona vaccin op een manier in een frame plaatst dat ik niet snap.Het is wat mij betreft bedoeld als een op zichzelf staande vraag, maar die je ook in allerlei frames zou kunnen plaatsen, als je dat wilt doen.
In mijn ogen hebben we de pech van een wereldwijde uitbraak met een virus dat veel ellende veroorzaakt, zowel direct door mensen die er ziek van worden als indirect door de enorme impact op economie. Een uitbraak die trouwens niet vanuit het niets komt : experts waarschuwen hier al lange tijd voor.Zo zie ik dat ook.
Voor de directe impact: de mensen die er mogelijk ernstig ziek van kunnen worden zou het fijn zijn als we daar iets voor kunnen betekenen; zowel aan de kant van behandeling als van preventie door vaccinatie (en op langere termijn ook door leefstijl interventie.)Eens.
Aan vaccins wordt wereldwijd gewerkt, er zit grote druk op en het lijkt mij verstandig kritisch te blijven kijken naar de veiligheid. Verplichten van vaccinaties blijft een vergaande maatregel waar ook goed over nagedacht moet worden. In ons eigen land staat de integriteit van het lichaam in hoog aanzien, is er al heel lang geen verplichting geweest tot vaccinatie en lijkt de kans dat dat nu hiermee wel gaat gebeuren klein.Het lijkt mij niet alleen verstandig om kritisch te blijven kijken naar de veiligheid, het lijkt mij een absolute must, maar ik ga er van uit dat je dat ook zo bedoelt. Verplichting ben ik niet voor en niet tegen, afhankelijk van de context.
In eerste instantie ben ik er tegen omdat eerst de veiligheid van een vaccin op zeer lange termijn moet zijn vastgesteld. Dat er mensen zijn die zich als proefkonijn willen inzetten, daar heb ik bewondering voor, maar ik zal dat niet doen. Ik kan namelijk ook prima doorleven zonder de komst van een vaccin en met het besef dat ik of anderen ernstig ziek kunnen worden, of dood kunnen gaan, door dit virus, of een volgend virus. Dat kan iemand makkelijk vinden. Of realistisch. Of egoïstisch. Of nuchter. Of ongevoelig, of wat dan ook. In ieder geval kan ik op dit moment makkelijker accepteren dat een virus mijn leven(skwaliteit) benadeelt, of beëindigt, dan dat een vaccin dat zou doen. En ik ben op de hoogte van het risico op langdurige, zo niet permanente, mogelijk ernstige chronische gevolgen van dit virus.
Ook ben ik tegen verplichting zolang er niet een heel heldere analyse is van de gevolgen van dit virus, wie wat wanneer en hoe ziek wordt, of overlijdt en hoe vaak dit voorkomt en wat voor andere manieren er zijn om met een besmetting of het voorkomen daarvan om te gaan.
Als blijkt dat dit virus een groot gevaar oplevert voor het grootste deel van de mensheid en het virus effectief en (relatief) veilig blijkt, dan is verplichting misschien geen slecht idee. Als dit virus zich zo ontwikkelt, of er een ander virus komt, dat veel gevaarlijker en besmettelijker is, dan zul je weer anders moeten omgaan met dit vraagstuk. Dan kan ik me voorstellen dat er grotere risico's worden genomen met een vaccin.
Om het breder te trekken, denk ik dat er op veel vlakken meer controle nodig is om deze wereld leefbaar te houden. En ik denk dat AI en technologie daarin een prima rol kunnen spelen. Maar met het invoeren van een veel grotere mate van controle moet wel heel zorgvuldig worden omgegaan. Het moet niet in de handen komen van een paar machthebbers en er moet een breed draagvlak voor bestaan, waarbij de levenskwaliteit van iedereen voorop staat. Iets wat op dit moment volgens mij niet het geval is. En het gebrek aan een breed draagvlak heeft ook alles te maken met het (deels terechte) gebrek aan vertrouwen in overheden, bedrijven, instanties en wetenschap. Een geluid dat ik graag benadruk en steun, omdat het een van de sleutels is naar vooruitgang. Het oplossen van het gebrek aan vertrouwen. En om dat op te kunnen lossen, zullen we minder tegenover elkaar en meer naast elkaar moeten gaan staan. En zal iedereen de problemen die er zijn moeten gaan inzien en erkennen.
Wat betreft de economische impact : die discussie moet en mag breed gevoerd worden wat de maatregelen zouden moeten zijn.Dat ben ik eens.
Jij plaats het vaccin temidden van een heel betoog over beïnvloeding door allerhande kanalen van mensen waarmee je (bewust of onbewust?) een verband suggereert met de mensen die invloed hebben op ons internet gedrag. Dat verband is mij niet duidelijk.Mij ook niet, want ik leg geen verband met de mensen die invloed hebben op ons internet gedrag. De reden waarom ik de vraag er tussen plaats, is dat het een relevante vraag is, en bovendien on topic, want ik besef dat ik met mijn reacties off topic ga. Elk ander verband dat jij ziet heeft misschien te maken met hoe jij mijn berichten interpreteert en in welk ‘kamp’ jij mij bewust of onbewust indeelt, of welk gedachtegoed jij bewust of onbewust denkt dat ik aanhang?
Ik vind wel dat de hele impact van vooral de maatregelen die getroffen werden om COVID19 verspreiding tegen te gaan, een aantal 'zwakke punten" blootleggen in de manier waarop we met de wereld omgaan. Om maar even dichtbij huis te blijven: dat juist de slachterijen getroffen worden door uitbraken is geen toeval. Het is een sector waarbij uitbuiting plaats vindt, mensen slecht gehuisvest zijn en dicht op elkaar in vieze omstandigheden werken. Al van oudsher een ideale situatie om uitbraken te krijgen. Singapore, voorop lopend in de controle op dit virus, kreeg vervolgens toch problemen bij zijn slecht gehuisveste arbeidsmigranten. Dit virus drukt ons met de neus op de feiten als het gaat om sociaal-economische ongelijkheid, leef- en werk omstandigheden van mensen.En dat is een goede zaak.
In de zorg in NL waren er opstart problemen rondom het testen die terug te voeren waren op bepaalde economische modellen die hier worden gebruikt (concurrentie, lean organisatie etc).
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden aan te halen en is dit ook wel een moment om te kijken of we bepaalde zaken niet anders zouden willen.
Wat ik dan wel jammer vindt is dat er een complot van gemaakt wordt. Het is namelijk nogal makkelijk om te proberen de schuld in de schoenen van bepaalde individuen te schuiven. Dat blokkeert de weg naar verandering in mijn ogen. En het is makkelijker om iemand de schuld te geven in plaats van de accepteren dat er ook nog eens zoiets bestaat als pech en onzekerheid en dergelijke.Ook weer iets wat aan kinderen geleerd moet worden, hoe je moet omgaan met onzekerheden en tegenslagen, waar het van stikt in de wereld. Het onderwijssysteem mag er van mij dan ook drastisch anders uit komen te zien.