Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
Hoi,

Boris had minimaal een maal per week dat hij 's ochtends wakker werd met rommelende darmen. Ik werd er gewoon wakker van, zo'n lawaai. De enige oplossing die de da had was op zo'n moment buscopan te geven. Verder had hij twee a drie maal per jaar een darminfectie.
Ik heb verschillende soorten dure, goede merken voer uitgeprobeerd, hij knapte dan voor twee a drie maanden op en daarna ging het weer slecht met hem. Ook was hij altijd veel te mager en had hij vaak plaatsen waar hij zich tot bloedens toe beet.

Ik barf nu een jaar, hij heeft nooit meer last gehad van zijn darmen, nooit meer diarree gehad en hij is ook al een jaar niet meer ziek geweest. Zijn vacht glanst en is gezond. Ook ben ik erachter gekomen dat Boris dus geen rijst verdraagt en dat zit dus in ruime hoeveelheden in alle brokken (van minderwaardig graan kreeg hij bij brokken al de diarree).
Door Borke
Franny is een Maine Coon poes met voedelintolerantie, resultaat: 'spuitpoep', op latere leeftijd begonnen.
Dieetbrokken van Royal Cainin hielpen een jaar goed, van Hill's en halfjaar en toen zat ik weer met het hele huis onder de poep :-(
Prednison gaf de dierenarts (ze was toen 9 jaar, inmiddels ruim 11 jaar) en ik dacht die bewaar ik, eerst andere voeding proberen.
Toen overgegaan op eerst Carnibest later gewoon lamsvleees of geitenvlees en ze heeft weer prachtige stevige ontlasting, zonder enige medicatie. Heeft weer heel veel vacht, is vanaf graatmager (4.5 kg, veel te weinig voor zo'n grote poes) op een normaal gewicht voor een Maine Coon poes van 5.5. kg en ziet er uit als een jonge poes van 3 jaar. Haar gedrag van een sikkeneurige brombeer is weer terugverandert naar de vrolijke gezellig e poes die ze was toen ze jong was.
De prednizon heb ik nog steeds in de kast liggen, ongebruikt :-)

Borke onze hond had nooit problemen, maar ik had het effect bij de poes gezien.
Dus vanaf 3 maanden kreeg hij een paar dagen per week vers en de rest brokken.
Vanaf 7 maanden volleidg kvv (BIBI) met 2x per week een bot. Sinds 12 maanden 4-5 dagen BIBI en de rest BARF.
Effect:veel minder ontlasting, steviger en minder stinkend. Daarnaast kan hij zijn tomeloze energie beter kwijt door het knagen van een kwartier aan een bot dan het in een minuut leegschokken van zijn etensbak.

PS Zo ging de BIBI/BARF via Lizzy naar Monique naar Astrid en ik heb op het Friese Stabij ook al steeds meer mensen ennthousiast gemaakt voor kvv/BARF
Laatst gewijzigd door Borke op vr 08 jul 2005, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Van mijn 5 katten hadden er, ruim 3 jaar geleden, 3 aantoonbaar blaas- en niergruis, ontstekingen, bloed in de urine, buikpijn. E.e.a. op het door de dierenarts aanbevolen Royal Canin. De andere 2 waren niet te onderzoeken maar zeker ook niet gezond. In plaats van het nier- en blaasdieet van de da ben ik toen barf gaan voeren, en binnen een paar weken waren alle klachten voorbij en zijn ook nooit meer teruggekomen. De twee dunne katten werden dikker en glanzend op de barf, de 3 dikkerds vielen af tot atletische proporties (nou ja, min of meer ;D). Mijn hond at de helft van de tijd haar brokken niet op, hield ook niet van blik en at soms wat diner. Ze was werkelijk graatmager (mensen zeiden er wat van). Na het overztten op barf moet ik echt uitkijken dat ze niet te dik wordt, ze is een zeer enthousiaste eter geworden en ziet er patent uit. Mijn pup (nu 2) is groot gegroeid op barf en griezelig kerngezond ;D ;D Toen ik een jaar geleden de katten liet meedoen aan een onderzoek naar blaas- en nierproblemen van de Utrechtse faculteit werden ze kerngezond bevonden en wilden de onderzoekende da'en niet geloven dat ze al 14, 11 en 7 waren. Gelukkig kon ik dat aan de hand van de inentingsboekjes aantonen ;D ;D ;D
Door Lil
Ik geloof dat ik een beetje teveel op de hond gericht ben de laatste tijd, komt vast door de vele wedstrijdtrainingen :-[

Scooby is een vijf jaar oude poes. Ze heeft vanaf 10 maanden een chronisch struvietprobleem en dat ging zelfs met voer niet over. Niet met Hills, niet met Royal Canin (vroeger heette dat Waltham) en niet met Pro vet, helemaal niet. Ze barft nu en krijgt wel regelmatig nog urineverzurende maatregelen (het gaat niet helemaal weg door alleen barf). Ze krijgt regelmatig ascorbinezuur en homeopatische medicijnen (kijk op http://www.huisdierendokter.nl). In de gf mix verwerk ik vaker asperges en (bleek)selderij, dan kan ze goed plassen en houd ze haar urine niet ze lang op. Ze is happy en heeft als ik deze maatregelen neem geen last van struviet. Vergeet ik het, of krijgt ze een week alleen kvv (als ik op vakantie ben), dan gaat het helaas weer mis.
Door Birgit
Om heel kort te gaan :
Tos onze hond van bijna 3 jaar doet en deed het heel goed op vers ! Toen hij als pup bij ons kwam, hebben we ervoor gekozen om vers te geven. Bibi

Toen ik zag dat er ook Bibi voor katten is, ben ik onze kat van 14 jaar, die voorheen altijd blik ( aangevuld met af en toe vis ) kreeg, ook vers gaan geven. Nou .......een wereld van verschil na 2 weken was zijn vacht mooier, zat echt beter in zijn vel. En hij leek ook veel aanhankelijker. Of dat kwam misschien omdat hij zo tevreden was met zijn eten, en daarom bij me kwam schooien ? ;D ;D
Door amber2
Ik zie deze topic nu pas dus nog even een late reactie:

Onze honden hebben hun eerste levensjaar brok gegeten maar aten dit meestal slecht en ze vonden het duidelijk nooit echt lekker (hoewel we verschillende merken probeerden). Via internet in aanraking gekomen met kvv en toen zijn we verschillende merken gaan proberen (duck, energique en carnibest) en de brokken de deur uit gedaan na gelezen te hebben wat voor troep erin zit. Op dit moment wisselen we nog steeds verschillende merken kvv af en we beginnen nu ook langzamerhand met wat zelf samen te stellen. De honden hebben hun voer sindsdien altijd met veel enthousiasme in 1 keer opgegeten. Achteraf zien we nu dat ze het op brokken ook helemaal niet zo goed deden al hadden we dat toendertijd niet in de gaten: geen oorontstekingen meer, geen rode jeukende liezen/buik meer, veel minder tandsteen, geen hyperactiviteit en aggresie meer, veel betere bespiering, schitterende vacht, minder verharing, en minder en steviger ontlasting. Geweldig!
Door sylvia
Het verschil dat ik met mijn katten zie en buur katten is dat die vrij veel verharen het hele jaar door, die van mij hebben 1 grote rui en dat is in het voorjaar als de wintervacht eraf gaat, de rest van het jaar is het minimaal.
Door Mevroi Kruim
sylvia schreef: Het verschil dat ik met mijn katten zie en buur katten is dat die vrij veel verharen het hele jaar door, die van mij hebben 1 grote rui en dat is in het voorjaar als de wintervacht eraf gaat, de rest van het jaar is het minimaal.
Ik zie dat wel bij mijn jongere katten (8 jaar oud) maar bij de oudere (12 en 15 alweer bijna) is het verharen toch meer gespreid. Die verliezen het hele jaar door wel haar.
Door rees
Een van de bullen heb ik gekregen toen ze ruim anderhalf jaar was .
Zwaar vermagert onder de uitslag en overal kale plekken en kapotte poten van je jeuk
Om over haar gebit maar te zwijgen :(

Ze was gewend aan tafel afval met bruin brood en 2x in de week een bak met aldi brokken :-X

Toen ik haar kreeg heb ik haar onder de douche gezet goed afgedroogt en ben de volgende dag met kvv begonnen en barf :P.

Binnen twee mnd zag iedereen het verschil haar vacht begon weer terug te komen en van haar poten had ze ook minder last .
Nu is ze een plaatje om te zien met veel kapsones :)
Door evds
Hallo,

Hier nog een enthousiaste rauw voerster!
Ik voerde altijd brok (carocrock en/of farmfood) met daarbij hart en pens totdat ik een hond kreeg die echt heel slecht at (echt slecht hoor, want de meest slechte eters gaan hier juist wel lekker eten, omdat ze gewoon steeds minder krijgen en veel beweging en werk ;) ). Ik heb van de ene op de andere dag de brok weggelaten en haar een kippenpoot gegeven. Die blik in haar ogen zal ik niet snel vergeten. "Is dat echt voor mij?!" Ze pakte het gretig aan ging onder een struik liggen kluiven daarna rollenen en haar snuit afvegen aan het gras, helemaal happy! Ze heeft niet meer slecht gegeven (en is een paar kg aangekomen zodat ze alleen nog "gewoon-mager" is, ipv brood-mager).

Ik heb nog een hond die geen problemen leek te hebben met brok maar die is toen natuurlijk ook op rauw gezet. Zij heeft ernstige HD (weet ik nu) maar desondanks werkt ze nog steeds (schapen) en is erg gespierd. Ik weet natuurlijk niet hoe het met haar gegaan zou zijn als ze alleen brok had gehad...

Nu heb ik een pup van 9 maanden die alleen rauw kent. Hij is mager-gespierd super actief en een hele vrolijke jongen. Hij gaat ook bij de schapen werken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door