Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
Sannetje schreef: Oké, dat is me ook duidelijk. Meer als extraatje dan als vast onderdeel van het menu dus.

Dan heb ik nog een vraag (ik blijf jullie lekker bezig houden). Met stukken die je ingevroren koopt per kilo ofzo, zag ik dat mensen hier eerst de boel laten ontdooien en dan weer invriezen in kleinere porties. Mij is altijd geleerd dat je nooit iets een tweede keer moet invriezen, maar dat ging over voedsel voor mensen. Geldt dit voor katten niet?
Daar zijn de meningen over verdeeld ;)
Ikzelf denk dat het beter zou zijn van niet, ik probeer om het semi-ontdooit te hebben zodat het net snijbaar is en verwerk het dan zo snel mogelijk tot hapklare brokken die weer de vriezer in gaan.
Ontdooien en invriezen kan ensich niet zoveel kwaad hoor, mits hygienisch enzo, je verliest alleen wat voedingswaarde.
Door koekje
Nah, valt best mee. En je hebt weinig andere keuze natuurlijk, aangezien je niet gelijk hele kilo's voert. Werk netjes en schoon en laat het om te bewerken (portioneren etc) zo min mogelijk ontdooien. Ontdooi zo afgesloten mogelijk in de koelkast.
Ot en Sien eten al 5 jaar barf (ze zijn 5 en 6) en ik heb altijd de boel (gedeeltelijk) moeten ontdooien en dan weer opnieuw invriezen. Ze leven nog steeds en zijn in goede gezondheid. Natuurlijk krijg je wel iets van kwaliteits- en mogelijk smaakverlies, maar niet tot op zo'n punt dat het nadelig voor de kat gaat zijn.
Ik wil je wel aanraden niet teveel tegelijk in te kopen. Ik vind een half jaar in de vriezer bewaren de max. Je kan er vanuit gaan dat het bij de winkel of dealer ook al even gelegen heeft.

Ik gebruik voor de katten apart gereedschap en draag meestal latex handschoenen enzo. Gewone dingen als spiervlees en vleesbot draag ik niet altijd handschoenen, want dat koop ik ook vaker voor humane consumptie (is voor mij dan wel kattenvoer, maar voor de winkel niet). Wel handen wassen meerdere keren en ook tussendoor. En schone zakjes en snel weer terug in de vriezer.

Om te ontdooien heb ik een hele mooie ontdooiemmer. Tijdje geleden alweer ging ik grit bestellen bij de dierenwinkel en haalde ook wat snoepjes (gedroogde dingetjes van de hondenafdeling) en keek of er nog leuke speeltjes waren en inspecteerde ook gelijk even wat voor nieuwe dingen ze allemaal in de vriezer hadden. Bij de kattenrommel hadden ze van die lege emmers met deksel van Whiskas-kittenpakketten staan. Ik vroeg wat zo'n emmer moest kosten en ik kreeg emmer met deksel gratis mee!
Dat is nu dus de ontdooiemmer  8)

Sommige mensen gebruiken een lege frietsausemmer met deksel van de friettent. Ik kom daar nooit en zo'n maatje (15 liter?) is ook net te groot voor hier.
In de bar heb ik wel eens foto's gezien van mensen die speciaal een grote bak met deksel (ikea-geval) hadden gehaald. Deze zijn nog groter vaak, maar als je honden hebt, heb je ook een sneller verloop van je voorraad.
Je ontdooit meestal niet iedere dag veel en grote verpakkingen. De paarse emmer gebruik ik alleen als er voor Ot gemalen gaat worden en ik dan ook gelijk voor Sien het eea portioneer. Kleine beetjes gaan gewoon in het zakje op een diep bord in de koelkast.
Door Sannetje
Ruimte om voor een half jaar in te slaan heb ik toch niet, dus daar hoef ik me niet druk over te maken.

Ik dacht eigenlijk dat je (iig als mens) ziek kon worden van het eten van dat vlees, maar dat valt dus wel mee. Zo min mogelijk ontdooien dus en hygiënisch werken. Klinkt logisch.
Door Sannetje
Ja, je weet natuurlijk nooit wat ermee gebeurd is voor je het koopt, maar dan is het of niet ingevroren als ik het koop, of ik gooi het na aankoop meteen in de vriezer.

Ik heb trouwens nog een vraag.

Ik lees nu weer iets over de verhouding tussen calcium en fosfor in botten en dat die in verschillende botten anders is. Maar ik kan bijvoorbeeld niet vinden wat die verhouding moet zijn voor een kat. Is dat iets dat door variatie in diersoorten automatisch op een goed level komt?

Hoe meer ik lees, hoe meer ik twijfel of ik wel genoeg weet om hier aan te beginnen.
Door Limpy
Voor een gezonde kat geld idd dat door voldoende afwisselling voor de goeie verhoudingen zorgt.
Maar voor een nierkat is het beter wat minder fosfor te geven....

Gewoon blijven doorlezen, komt het allemaal goed.
Ik steek na 3 jr versvoeren nog steeds nieuwe dingen op.
Door Sannetje
Ze heeft net haar eerste kippennekje gehad!

Ze had vanmorgen nog wat brokjes in haar bakje zitten en die had ze nog op zitten eten terwijl ik aan het ontbijten was, dus ik dacht, ik wacht nog even. Maar toen was ik niertjes aan het inpakken om in de vriezer te gooien en toen drentelde ze zo om m'n voeten dat ik besloot om haar maar wat te geven. Ik dacht (ook een beetje uit gemakszucht) ik probeer het eerst zo, zonder te knippen en te hameren. Dus ik zette haar schoteltje neer en mevrouw stond er meteen bij. Eerst ruiken en likken en ik had het idee dat ze niet helemaal wist wat ze ermee moest, dus ik had eigenlijk al besloten om als ik klaar was met de nieren even een hamer op te zoeken. Maar toen hoorde ik ineens *krggrk* *krggk* achter me en was ze er lekker op aan het kauwen. Een minuutje of 20 later was het schoteltje leeg en nu ligt ze heerlijk op m'n schoot te slapen.

Dus ik ben helemaal happy!
Door koekje
Goedzo!

Voor in de toekomst wil ik je adviseren om zo'n 8 uur tussen brok en vleesbot te laten zitten. Brok maakt het maagsap minder zuur en vleesbot heeft juist zuur maagsap nodig om te kunnen worden verteerd. In theorie kan dit dus wel eens conflicten (kotsen) opleveren.
Het hoeft niet, ik heb ook wel alles door elkaar heen gevoerd, maar dat is dus niet aan te raden.
Door Sannetje
Oh, dat wist ik niet! Nou ja, in de toekomst krijgt ze sowieso geen brokjes meer (is de bedoeling), dus dan zal het sowieso niet meer voorkomen.

Ze heeft er gelukkig ook geen last van gehad trouwens.
Laatst gewijzigd door Sannetje op vr 16 nov 2012, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sannetje
Nog even een vraagje. Ik probeer haar nu een paar keer per dag te voeren. Kleine porties tegelijk en de ene keer eet ze die beter op dan de andere keer. Als ze het niet op eet en ze loopt er van weg zet ik het terug in de koelkast en geef ik het haar bij het volgende portie, wat ze dan wel weer als geheel opeet. Vrijdag liet ze een stukje kippennek liggen (ik vond het stukje erg hard lijken vergeleken bij de rest en er zat weinig vlees meer omheen, dus misschien was dat de oorzaak), gisteren een stukje kalfsvlees en vandaag had ze een kipkarkasje (die heeft ze nog niet helemaal op, maar daar eet ze wel elke keer een stuk van, maar ik had haar er wat paardenvlees bij gegeven dat at ze eerst op) Wat zegt dit nu? Vind ze het niet lekker, krijgt ze in totaal te veel, of te veel per portie?

En wat ik me ook afvroeg, ik had gelezen dat de poep minder stonk, maar poepen ze ook minder? 
Door Martine-Tom
Sannetje schreef: Nog even een vraagje. Ik probeer haar nu een paar keer per dag te voeren. Kleine porties tegelijk en de ene keer eet ze die beter op dan de andere keer. Als ze het niet op eet en ze loopt er van weg zet ik het terug in de koelkast en geef ik het haar bij het volgende portie, wat ze dan wel weer als geheel opeet. Vrijdag liet ze een stukje kippennek liggen (ik vond het stukje erg hard lijken vergeleken bij de rest en er zat weinig vlees meer omheen, dus misschien was dat de oorzaak), gisteren een stukje kalfsvlees en vandaag had ze een kipkarkasje (die heeft ze nog niet helemaal op, maar daar eet ze wel elke keer een stuk van, maar ik had haar er wat paardenvlees bij gegeven dat at ze eerst op) Wat zegt dit nu? Vind ze het niet lekker, krijgt ze in totaal te veel, of te veel per portie?

En wat ik me ook afvroeg, ik had gelezen dat de poep minder stonk, maar poepen ze ook minder?
Je zou 1 keer minder kunnen gaan voeren, hoe vaak voer je nu?
Ik heb bij beiden kittens altijd op aanvraag gevoer, Doki at in den beginne (15 weken) 4 tot 6 keer per dag 50 tot 100 gram per keer, Freud eet van het begin af aan 1 en soms 2 keer per dag (vanaf 9 weken) en ja dat schijnt vaker te moeten maar ik was niet van plan het erin te persen en aangezien hij het er prima op doet en deed ;)
Als ze hier wat laten liggen laat ik het gewoon liggen en meestal komen ze er later nog een keer op terug, soms ook niet en dan gooi ik het uiteindelijk weg maar soms ligt het er uren voor ze het of opeten of dat ik het weggooi.

Dus hoevaak voer je nu en hoeveel in totaal?
En deel dat totaal dan eens op in minder maaltijden, mss dat dat de truuk is :)
Door Sannetje
Ik denk dat ik de afgelopen dagen, 4 of 5 keer per dag heb gevoerd. Ik zal eens proberen om het in drieën te verdelen morgen. Ik vind het wel tegenstrijdig klinken om minder vaak te gaan voeren. Maar als ik het goed begrijp is dus het idee om die ene maaltijd dat ze dingen laat liggen over te slaan en die maaltijd die ze wel opeet groter te maken.

Op aanvraag voeren vind ik lastig, want ze mauwt niet ofzo als ze honger heeft. Als je naar de keuken loopt gaat ze wel mee (en als ik met het eten bezig ben is ze er niet weg te slaan, maar dat was al zo toen ze nog brokjes at en die stonden er de hele dag door.

Het valt me trouwens wel op dat ze de laatste dagen niet meer bij je komt als je eten hebt, kan dat zijn omdat ze nu voldaan is van het eten wat ze al krijgt?

En het lijkt wel of ze er moe van wordt. Kan dat kloppen? Ze speelt ook wel gewoon hoor (nou ja, gewoon... ) maar ze heeft gisterenmiddag/avond een hele tijd voor pampus op de bank gelegen en nu weer, terwijl ze me normaal gesproken nog volgt als ik naar de wc ga.

(aaah, volgens mij ben ik echt overbezorgd, maar ik heb dit nog nooit gedaan, dus liever het zekere voor het onzekere. Bedankt trouwens allemaal dat jullie nog steeds antwoorden op mijn vragen die jullie vast al 100 keer aan beginners hebben verteld)
Laatst gewijzigd door Sannetje op zo 18 nov 2012, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
Joh, ik heb ook al zooo lang katten maar pekke was mn 1e versafgespeende kleutertje hier, in t begin vond ik het ook wel eng als hij aan een nekje kluifde met zn 15 weken.
Gelukkig is hij altijd een voorbeeldige knager geweest en hebben zn broertje en zus hier dat ook overgenomen.

De meeste kittens geven het zelf wel goed aan als ze genoeg hebben aan bvb 3 wat grotere maaltijden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door