[quote="Orb"]
Dan heb je bv carnivoer. Samengesteld door mensen waarvan ik geloof dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn.
Zoveel procent bot, zoveel dit, zoveel dat.
Maar dat kun je als afnemer toch net zo goed niet controleren? Of werkt het daar anders? Dan bij voorbaat mijn excuses.
[/quote]
Nou, Bandit en Carnivoer: daar zijn dierenartsen aan verboden/eigenaar van het product. Ik neem aan dat zij het zich niet kunnen permitteren om een voer op de markt te zetten waar essentiele voedingsstoffen in ontbreken. Maar of zij het hebben analyseren, of dat het klopt wat ik denk? Ik heb dus echt geen flets idee. Dat zul je de fabrikant moeten vragen. Misschien kunnen zij een analyse rapport laten zien.
Ik weet bijv. wel dat Tannetje ingewikkelde berekeningen heeft gemaakt welke hoeveelheden vitamines een gemiddelde hond nodig heeft. En daar heeft zij haar voer op aangepast. En omdat het ook nog eens biologisch moest zijn, heeft ze volgens mij wel wat consessies moeten doen. Zo zit er in Bandit maiskiemolie. Voor de vitamine E. En er zit in Bandit ook een vissie. En zilvervliesrijst. En wat groenten. Om aan de benodigde voedingsstoffen te komen. Tannetje maakt er ook geen geheim van welke percentages zij in het voer verwerkt. Dat doet Carnivoer ook niet trouwens. Het staat gewoon op hun site. Geen gezeur, klaar.
Neemt niet weg dat Bandit en Carnivoer heus niet de enige goede voedingen zijn hoor, omdat daar toevallig een DA achter steekt. Laten we wel wezen, we weten allemaal dat dierenartsen heus niks goeds over voeding weten
omdat ze DA zijn. Maar omdat ze zich, na hun studie, meer in voeding hebben verdiept, net zoals wij dat hier doen.
Maar goed, neem een Carnibest. De familie Bunschoten draait al jaren mee, heeft een gigantische hoeveelheid tevreden klanten die dit voer al jaren voert aan drachtige honden, pups, opgroeiende honden, bejaarden honden, etc. Het merk bestaat al, poeh, pak 'm beet een jaar of 10. Zou het prutzooi zijn waar honden niet fatsoenlijk op groot kunnen worden, had het merk allang weer van de markt verdwenen. Zij voegen trouwens vitamine, mineralen preparaat toe + zonnebloemolie en lijnzaadolie. Er staat duidelijk op de site wat er in zit. Helaas pindakaas vertellen ze je niet in welke percentages. Strikt Staatsgeheim. Omdat andere fabrikanten anders wel eens hun recept zou kunnen pikken. Ja sorry hoor, maar met dat soort onzin kom je er vandaag de dag niet meer. Dat is natuurlijk flauwekul. AllAnimal, Bandit, Bibi, Carnivoer, Haaksbarf, etc. doen er niet moeilijk over, dus waarom zij dat wel doen is mij in ieder geval al jaren een raadsel.
Een ander voorbeeld is Bibi. Bertus Vlug (een jaar of 8 geleden overleden) maakt al een jaar of 40 Bibi. Zijn vrouw heeft de maak van de voeding na zijn overlijden overgenomen en bij mijn weten is het product nu stabieler dan ooit tevoren. Bertus wilde nog wel eens wat uitproberen. Was altijd op zoek naar goed, beter, best. En klooide ook wel eens wat aan hoor. Van de Natuurmix weten we welke verhoudingen er in het voer zitten. Van de rest van de smaken weten we het niet. Zou Bibi een zutzooivoer zijn, zou het allang niet meer verkocht worden. Ik ken overigens diverse fokkers die al jaren naar tevredenheid de Natuurmix gebruiken om af te spenen. Ze voeren het ook aan opgroeiende pups. Ze gebruiken overigens geen premix. Wel visolie.
Etc. etc. Ik ga niet alle merken opnoemen, ik licht er gewoon random wat uit.
Goed, maar het gaat dus verder echt toch om jouw persoonlijke wensen en voorkeuren, als het op KVV aan komt. Wat wil je? En hoeveel ben je bereid er voor te doen? En hoeveel ben je bereid te betalen? Kijk, ik vind het belangrijk (ik voer geen KVV dus ik vind het helemaal niet belangrijk. Maar ik bedoel dus belangrijk voor de adviezen die ik geef) dat een KVV gemalen bot bevat en geen calciumsupplement. Nou, dan vallen alle merken als Smuldier, Runner, Rodi, AHV, Farmfood Fresh, etc. af. Maar goed, als jij dat niet belangrijk vindt, dan is dat natuurlijk ook goed. Ik vind het belangrijk om te weten in welke percentages er bot, orgaanvlees, etc in het voer zit. Dan vallen merken als Energique, Duck, Carnibest, Prins, etc. voor mij ook af. Maar ja, jij kan dat wel eens volstrekt onbelangrijk vinden. Ik vind het belangrijk dat een voer al langer bestaat en zich bewezen heeft, voordat ik er een pup zou groot op durven laten worden. Vallen al die net nieuwe merken voor mij dus gewoon af. Maar jij kan er wel eens andere ideeen over hebben en niet het gevoel hebben dat jouw pup proefdier is van een nieuw voer. Ik vind het belangrijk dat een bedrijf netjes in elkaar steekt en niet ergens in een vieze schuur zijn prakkie in elkaar staat te freubelen. Dus voordat ik een voer aan mijn hond zou geven, zou ik de fabriek eerst eens een bezoekje willen brengen. Ben je daar gewoon welkom? Of wordt er moeilijk gedaan over jouw bezoek? Beantwoorden ze je vragen? Of staan ze een beetje schijnheilig te doen en hebben ze dingen te verbergen. Hebben ze verstand van hondenvoeding? Of klooien ze gewoon maar wat aan? Hebben ze een professionele website waar ze goed op uit leggen wie ze zijn en wat ze doen of een website dat bol staat van de taalfouten en andere idiote voer theorieen? Dan zou dat voor mij bepalend kunnen zijn om heel hard te maken dat ik weg kwam, of het voer durfde te proberen.
Kun jij denken "mens, doe niet zo achterdochtig en achterlijk" (is jouw goed recht natuurlijk weer) maar aangezien ik die hele vlees business voor geen cent vertrouw en ik weet dat de controle op hondenvoer al helemaal abominabel is, ben ik inderdaad buitengewoon achterdochtig ja. En nou zou ik niet elke fabriek persoonlijk hoeven te bezoeken maar ik zou het fijn vinden, zou ik mensen kennen die er wel geweest zijn. En dan niet het vriendje van Pietje. Maar gewoon een goede kennis vind ik goed genoeg.
Dus tja, iedereen stelt zijn eigen maatstaven op met betrekking tot hondenvoer. De een vindt het belangrijk "wat kost een voer?" en wil een zo goedkoop mogelijke voeding en is tevreden als de hond er "goed uit ziet". De volgende is zo'n zeikerd als ik (en die gaat barfen). En weer een ander zit/zweeft daar ergens tussen in. En tja, wat is "het goed doen"? Ik heb daar heel andere ideeen over dan veel andere mensen. Mijn buren vinden dat hun hond het goed doet op zijn brokken. Dat hij grote hopen poept en drie kwart van het jaar zo verschrikkelijk stinkt dat hij in huis niet te harden is: zij vinden nog steeds dat hij het goed op zijn brokkies doet. Als ik soms honden zie die op zelf samengestelde voeding staan.... Dan denk ik ook wel eens "joh, kijk je menu eens na". Ik merk nu zelf dat twee van mijn honden oud worden (bijna 13 en bijna 14). En dat ze meer gaan ruiken. En dan ga ik toch mijn menu aanpassen om te kijken of ik met wat extra's het luchtje weer weg kan krijgen. Ik vind Brutus zijn vacht vettig. Maar als ik hem extra visolie geef, dan wordt zijn vacht beter maar krijgt hij diarree. Mijn buren kijken mij echt aan alsof ik in de brand sta. Die zeggen "hallo, die hond is 14". Dus ja, ik houd er heel andere ideeen op na, over wat ik goed vind.
Helaas kun je van geen enkel forum, dus ook niet van Barfplaats, verwachten dat wij de KVV fabrikanten controleren. Dat wij weten wat er in hun voer zit. Dat wij weten of het voer goed is, ja dan nee. We kunnen jullie alleen maar zoveel mogelijk informatie geven omtrent de zaken die wij als individu belangrijk vinden. En jullie kunnen daar dan weer mee doen wat je wilt. Als jullie Lotgering helemaal geweldig vinden, omdat je hond het er al een aantal maanden fantastisch op doet: ja sorry, maar dan ben ik niet erg onder de indruk.... Dat kun je me heel kwalijk nemen, want jij bent enthousiast. Maar A)worden wij hier niet zo gauw meer enthousiast over weer een nieuw KVV en B)vinden wij "het al een paar maanden fantastisch doen" niet echt een kwaliteitsnorm. Kan het nog steeds zijn dat Lotgering in feite het allerbeste KVV is dat er bestaat. Maar dat zien we dan toch over een paar jaartjes wel, als we wat meer gezien en gehoord hebben van fokkers die er mee af hebben gespeend, pups op hebben laten opgroeien en volwassen honden het er tot op hoge leeftijd goed op doen. Zonder rare voorvallen. Een keer een stuk plastic kan gebeuren. Maar als dat klokslag gaat worden, gaat ut um nie worden, zeg maar

.