pienkeestip schreef: fijn dat het beter gaat met Ayukniks meer aan hem te merken, net gepoept, perfecte keutels. Gisteren was blijkbaar jaag baasje stuipen op het lijf dag.![]()

Moderator: Lizzy
pienkeestip schreef: fijn dat het beter gaat met Ayukniks meer aan hem te merken, net gepoept, perfecte keutels. Gisteren was blijkbaar jaag baasje stuipen op het lijf dag.![]()
gemmaa schreef: ah, ik snap wat je bedoelt, hoe het werkt.bij mij .... niet zeker, ik denk dat ik het al langer had, maar werd pas echt ziek op een gegeven moment. Heb alle medicatie er uit gegooid en met dieet opgelost (SCDieet) , vandaar dat ik zo zeker weet dat granen niet goed zijn voor zieke of gevoellige darmen.
Ik denk dat ik alleen steeds zo twijfel aan die diagnose omdat ik hier vaak lees over andere honden met problemen of die diagnose. En al die problemen hadden we gewoon nooit. Nooit diarree of spugen of jeuk, mager zijn of weet ik wat. Die hond was een wandelende vuilnisbak. Alleen ineens 's morgens spugen en buikrommelen. Alleen werd ie steeds zieker van alle oplossingen en middeltjes van de DA. Maar toen we stopten met brokken en medicijnen waren de problemen ook over lijkt het.
Denk dat ik dat rundvlees over een paar weken nog eens probeer. "t is ook niet dat hij al die dingen veel krijgt maar als ik bv boterhammen smeer en er gaat die dag kaas op dan krijgt ie een vierkante cm. En pasta krijgt ie niet meer maar als ik macaroni kookte dan kreeg hij 1 pasta.
Ik heb gewoon het idee dat die honden met die problemen al van begin af aan problemen met het een of ander hadden. Hoe is dat dan bij jouw darmontsteking? Is dat iets wat je al lang hebt of kan dat zomaar ontstaan?
conleeuw schreef: bij mij .... niet zeker, ik denk dat ik het al langer had, maar werd pas echt ziek op een gegeven moment. Heb alle medicatie er uit gegooid en met dieet opgelost (SCDieet) , vandaar dat ik zo zeker weet dat granen niet goed zijn voor zieke of gevoellige darmen.verrek (pardon). Daar lees ik dat bij mensen kaas wel mag maar yoghurt of kwark niet. Dat viel me al op dat het ene wel ging en het andere niet geweldig. Vis uit blik mag niet, ook niet tonijn in water? Vis uit de diepvries mag dat dan wel? En wel alle soorten vlees. Dus ik hoef helemaal niet alleen maar gevogeltevlees te geven omdat ie chronische maag/darmontsteking zou hebben. En fruit mag ook?
Hier kan je meer lezen over de principe.... http://www.scdiet.nl/
gemmaa schreef: verrek (pardon). Daar lees ik dat bij mensen kaas wel mag maar yoghurt of kwark niet. Dat viel me al op dat het ene wel ging en het andere niet geweldig. Vis uit blik mag niet, ook niet tonijn in water? Vis uit de diepvries mag dat dan wel? En wel alle soorten vlees. Dus ik hoef helemaal niet alleen maar gevogeltevlees te geven omdat ie chronische maag/darmontsteking zou hebben. En fruit mag ook?de reden waarom sommige kaas wel mag ligt in de productie process, sommige soorten worden niet allen verzuurd maar ook nog eens een fermentatie process doorstaan waardoor vrijwel alle lactose weg is, yoghurt mag wel, mits je het zelf maak en dan 24 uur laat fermenteren = alle lactose is dan door de yoghurt plantje opgegeten. Sommige yoghurt culturen kunnen ook last veroorzeken, maar goed dan hebben we het over mensen die erg ziekke darmen hebben. Als het beter gaat, een jaar klachten vrij, mag je opnieuw dingen gaan proberen, dus het is meer om de boel gezond te krijgen, soms zie je dat sommige dingen nooit meer kan, soms kan gewoon een heleboel wel mits de armpjes gezond zijn. Fruit mag, maar als er spraken is van zieke darm (actieve darmen) dan moet de fruit eerst gegaard worden, yummie, gekookte meloen
Zal Ayuk niet erg vinden. Die vind zichzelf erg zielig dat ie niet meer alle hapjes krijgt die die vroeger kreeg. Als je gewent bent wat fruit te eten en de hond dan ook een stukje te geven leg 'm dan maar uit waarom dat echt niet kan, vooral als ie 't vragen al een half jaar stug volhoudt. En granen krijgt hij toch al niet meer. Dat was toen de oplossing van de DA, geef tegen zuurbranden een stuk brood. Geen wonder dat het steeds verder mis ging in combinatie met die brokken toen. Hhmmm straks moet ik nog geloven dat de DA toch 1 keertje gelijk had![]()
![]()
gemmaa schreef:bij nieuwe dingen toevoegen mag je zelfs iets langer doen tussen de toevoeging de eerste keer en de volgende keer, dus dag 1 geef je wat nieuws, dan een aantal dagen niet meerbijhouden doe ik al maanden. Die hond heeft zijn eigen dagboek waarin bijgehouden wordt als er iets anders gevoerd wordt, hoe de ontlasting dan is en eventuele andere lichamelijke of gedragsreacties.
Maar darmen zijn weer ok denk ik, niks meer aan hem te merken. De diarree was alleen gistermorgen, denk toch als reactie op iets nieuws en het bloed van een adertje. Maar ik zal dat sc-diet eens op mijn gemak gaan doorspitten. Volgens mij eten we zelf ook al bijna zo
Wat ik wel ook doe bij iets nieuws is de hoeveelheid heeeeel langzaam opbouwen. De eerste dag zo ongeveer een kruimeltje, de volgende dag 2 kruimeltjes zogezegd. Als er dan een reactie komt is het niet meteen zo'n heftige.
conleeuw schreef: bij nieuwe dingen toevoegen mag je zelfs iets langer doen tussen de toevoeging de eerste keer en de volgende keer, dus dag 1 geef je wat nieuws, dan een aantal dagen niet meertja, het lijkt erop dat je gelijk had. De darmen zijn toch nog niet met rust. Vanmorgen moesten we eruit, was geen diarree, het had vorm maar weer een klodder slijm met 1 stippeltje bloed. Ik laat het vandaag eens gewoon bij zijn eten en geen extraatjes van kip. Gisteren heeft hij 's morgens perfect gepoept en gisteravond ook nog 2 mooie kleine keuteltjes. Maar dat het zo wisselt vind ik vreemd, is nog nooit gebeurd.![]()