Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mcSnurk
pienkeestip schreef: fijn dat het beter gaat met Ayuk  :)
niks meer aan hem te merken, net gepoept, perfecte keutels. Gisteren was blijkbaar jaag baasje stuipen op het lijf dag. :-\
Door conleeuw
gemmaa schreef: ah, ik snap wat je bedoelt, hoe het werkt.
Ik denk dat ik alleen steeds zo twijfel aan die diagnose omdat ik hier vaak lees over andere honden met problemen of die diagnose. En al die problemen hadden we gewoon nooit. Nooit diarree of spugen of jeuk, mager zijn of weet ik wat. Die hond was een wandelende vuilnisbak ;). Alleen ineens 's morgens spugen en buikrommelen. Alleen werd ie steeds zieker van alle oplossingen en middeltjes van de DA. Maar toen we stopten met brokken en medicijnen waren de problemen ook over lijkt het.
Denk dat ik dat rundvlees over een paar weken nog eens probeer. "t is ook niet dat hij al die dingen veel krijgt maar als ik bv boterhammen smeer en er gaat die dag kaas op dan krijgt ie een vierkante cm. En pasta krijgt ie niet meer maar als ik macaroni kookte dan kreeg hij 1 pasta.
Ik heb gewoon het idee dat die honden met die problemen al van begin af aan problemen met het een of ander hadden. Hoe is dat dan bij jouw darmontsteking? Is dat iets wat je al lang hebt of kan dat zomaar ontstaan?
bij mij .... niet zeker, ik denk dat ik het al langer had, maar werd pas echt ziek op een gegeven moment. Heb alle medicatie er uit gegooid en met dieet opgelost (SCDieet) , vandaar dat ik zo zeker weet dat granen niet goed zijn voor zieke of gevoellige darmen.
Hier kan je meer lezen over de principe.... http://www.scdiet.nl/
Door mcSnurk
conleeuw schreef: bij mij .... niet zeker, ik denk dat ik het al langer had, maar werd pas echt ziek op een gegeven moment. Heb alle medicatie er uit gegooid en met dieet opgelost (SCDieet) , vandaar dat ik zo zeker weet dat granen niet goed zijn voor zieke of gevoellige darmen.
Hier kan je meer lezen over de principe.... http://www.scdiet.nl/
verrek (pardon). Daar lees ik dat bij mensen kaas wel mag maar yoghurt of kwark niet. Dat viel me al op dat het ene wel ging en het andere niet geweldig. Vis uit blik mag niet, ook niet tonijn in water? Vis uit de diepvries mag dat dan wel? En wel alle soorten vlees. Dus ik hoef helemaal niet alleen maar gevogeltevlees te geven omdat ie chronische maag/darmontsteking zou hebben. En fruit mag ook?
Zal Ayuk niet erg vinden. Die vind zichzelf erg zielig dat ie niet meer alle hapjes krijgt die die vroeger kreeg. Als je gewent bent wat fruit te eten en de hond dan ook een stukje te geven leg 'm dan maar uit waarom dat echt niet kan, vooral als ie 't vragen al een half jaar stug volhoudt. En granen krijgt hij toch al niet meer. Dat was toen de oplossing van de DA, geef tegen zuurbranden een stuk brood. Geen wonder dat het steeds verder mis ging in combinatie met die brokken toen. Hhmmm straks moet ik nog geloven dat de DA toch 1 keertje gelijk had met z'n diagnose.:( :'(
Laatst gewijzigd door mcSnurk op wo 21 mei 2008, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
gemmaa schreef: verrek (pardon). Daar lees ik dat bij mensen kaas wel mag maar yoghurt of kwark niet. Dat viel me al op dat het ene wel ging en het andere niet geweldig. Vis uit blik mag niet, ook niet tonijn in water? Vis uit de diepvries mag dat dan wel? En wel alle soorten vlees. Dus ik hoef helemaal niet alleen maar gevogeltevlees te geven omdat ie chronische maag/darmontsteking zou hebben. En fruit mag ook?
Zal Ayuk niet erg vinden. Die vind zichzelf erg zielig dat ie niet meer alle hapjes krijgt die die vroeger kreeg. Als je gewent bent wat fruit te eten en de hond dan ook een stukje te geven leg 'm dan maar uit waarom dat echt niet kan, vooral als ie 't vragen al een half jaar stug volhoudt. En granen krijgt hij toch al niet meer. Dat was toen de oplossing van de DA, geef tegen zuurbranden een stuk brood. Geen wonder dat het steeds verder mis ging in combinatie met die brokken toen. Hhmmm straks moet ik nog geloven dat de DA toch 1 keertje gelijk had >:( :'(
de reden waarom sommige kaas wel mag ligt in de productie process, sommige soorten worden niet allen verzuurd maar ook nog eens een fermentatie process doorstaan waardoor vrijwel alle lactose weg is, yoghurt mag wel, mits je het zelf maak en dan 24 uur laat fermenteren = alle lactose is dan door de yoghurt plantje opgegeten. Sommige yoghurt culturen kunnen ook last veroorzeken, maar goed dan hebben we het over mensen die erg ziekke darmen hebben. Als het beter gaat, een jaar klachten vrij, mag je opnieuw dingen gaan proberen, dus het is meer om de boel gezond te krijgen, soms zie je dat sommige dingen nooit meer kan, soms kan gewoon een heleboel wel mits de armpjes gezond zijn. Fruit mag, maar als er spraken is van zieke darm (actieve darmen) dan moet de fruit eerst gegaard worden, yummie, gekookte meloen :P nee hoor geintje. Je hoef met een hond niet zo ver te gaan, voer gewoon vlees, bijf weg van lactose en ook van alle granen inclusief rijst en ook aardapellen, zuiker is uit den boze. Wellicht dat de hond dan binnen de kortse keren weer rust in de darmen heb ;)
Door conleeuw
waarom maak je geen rauwe gehaktballetjes als beloning.. met een beetje gelatine en een rauw eitje blijft de boel netjes bij elkaar, kleine balletjes draaien, invriezen, dan haal je af en toe een zakje uit de vriezer leg het in de ijskast en geef het als beloning als jullie wat anders neemt wat hij wil.... of je maak ze gaar, ook weer wat anders, je kan kippengehakt gebruiken, of lam of geit omdat je niet zeker weet of rund nou wel of niet een reactie veroorzaakt? Kippengehakt kan je bijna bij iedere islamitische slagerij kopen ;)
Door mcSnurk
tot nu toe gaf ik alleen zijn gewone eten en als beloning wat gedroogde kip omdat ik dacht dat niks anders mocht. De laatste tijd begin ik wat te experimenteren wat wel en niet gaat maar ik dacht dat hij met die ziekte echt niks anders mocht hebben. Ik wist niet van dat ander vlees en groenten en fruit. Hij kreeg wel al weer komkommer of wortel maar ik dacht steeds dat dat eigenlijk allemaal niet mocht. En ik was ook heel lang bang het te verprutsen dus bleef ik maar braaf bij de kipproducten en verder niks.
Door conleeuw
zolang hij nog last heeft van zijn darmen zou ik de groente en fruit even de kook er over doen, heel even, met heel weinig water, dat is makkelijker te verteren, is de rust helemaal weder gekeerd dan kan je het rauw aanbieden. Wat je wel zou moeten doen is mischien een eetboekje bijhouden terwijl je nieuwe dingen introduceer, en altijd een nieuwe ding per keer, een keer geven, week wachten gaat alles goed, opnieuw dezelfde ding, en zo het uitbouwen, geldt ook voor groente en fruit, geef eerst een ding, gaat het goed, dan pas de volgende, nooit meerdere dingen tegelijk proberen, niet vlees en niet groente, altijd een ding, zodoende kan je makkelijker achterhalen of er iets is wat een reactie veroorzaak, krijg je een reactie, dan haal je dat product uit de dieet, tot het weer helemaal goed gaat, over een aantal maanden kan je dan opnieuw proberen, stel...
Je geef lamsvlees op maandag, woensdag heeft jou hond diaree, dan geef je de rest van de week weer gewoon die dingen waarvan je weet dat jou hond goed tegen kan, zijn de darmen een week weer rustig, dan pas probeer je iets nieuws, zeg maar een paar stukjes licht gekookte appel, een week afwachten, geen last, volgende week opnieuw licht gekookte appel.... en zo voort, de lamsvlees probeer je dan over een maand of drie opnieuw ;) soms zie je dat wat nu niet kan straks wel kan als de darmen helemaal rustig zijn ;)
Door mcSnurk
:D bijhouden doe ik al maanden. Die hond heeft zijn eigen dagboek waarin bijgehouden wordt als er iets anders gevoerd wordt, hoe de ontlasting dan is en eventuele andere lichamelijke of gedragsreacties.
Maar darmen zijn weer ok denk ik, niks meer aan hem te merken. De diarree was alleen gistermorgen, denk toch als reactie op iets nieuws en het bloed van een adertje. Maar ik zal dat sc-diet eens op mijn gemak gaan doorspitten. Volgens mij eten we zelf ook al bijna zo ;)

Wat ik wel ook doe bij iets nieuws is de hoeveelheid heeeeel langzaam opbouwen. De eerste dag zo ongeveer een kruimeltje, de volgende dag 2 kruimeltjes zogezegd. Als er dan een reactie komt is het niet meteen zo'n heftige.
Door conleeuw
gemmaa schreef: :D bijhouden doe ik al maanden. Die hond heeft zijn eigen dagboek waarin bijgehouden wordt als er iets anders gevoerd wordt, hoe de ontlasting dan is en eventuele andere lichamelijke of gedragsreacties.
Maar darmen zijn weer ok denk ik, niks meer aan hem te merken. De diarree was alleen gistermorgen, denk toch als reactie op iets nieuws en het bloed van een adertje. Maar ik zal dat sc-diet eens op mijn gemak gaan doorspitten. Volgens mij eten we zelf ook al bijna zo ;)

Wat ik wel ook doe bij iets nieuws is de hoeveelheid heeeeel langzaam opbouwen. De eerste dag zo ongeveer een kruimeltje, de volgende dag 2 kruimeltjes zogezegd. Als er dan een reactie komt is het niet meteen zo'n heftige.
bij nieuwe dingen toevoegen mag je zelfs iets langer doen tussen de toevoeging de eerste keer en de volgende keer, dus dag 1 geef je wat nieuws, dan een aantal dagen niet meer ;)
Door mcSnurk
conleeuw schreef: bij nieuwe dingen toevoegen mag je zelfs iets langer doen tussen de toevoeging de eerste keer en de volgende keer, dus dag 1 geef je wat nieuws, dan een aantal dagen niet meer ;)
tja, het lijkt erop dat je gelijk had. De darmen zijn toch nog niet met rust. Vanmorgen moesten we eruit, was geen diarree, het had vorm maar weer een klodder slijm met 1 stippeltje bloed. Ik laat het vandaag eens gewoon bij zijn eten en geen extraatjes van kip. Gisteren heeft hij 's morgens perfect gepoept en gisteravond ook nog 2 mooie kleine keuteltjes. Maar dat het zo wisselt vind ik vreemd, is nog nooit gebeurd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door