Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jeanne
Nogmaals, als iemand hier om raad vraagt, krijgt diegene antwoord, dat dat niet altijd het antwoord is wat ze hadden verwacht, ja, dat is nu eenmaal het risico van een openbaar forum! Ik weet dat Willy het beste voor haar hond wil, anders had ze hier haar vraag niet gepost, en ik weet ook heel goed dat Ine zeer begaan is met haar pups (wist dus ook niet dat dit 1 van haar pups was) en dat ze het allerbeste wil voor haar pups! Goede raad is niet altijd even leuk, maar wel goed!!!!
Kom op Willy, kom van die kast af ;)
DOE wat met je hond, laat hem werken voor je, je zult zien hoe leuk dat dat is, en kom gezellie eens naar de wandeling ;)
Door Marion
ik denk dat het verstandig is om het hier gewoon bij de vraag van Willy te houden, daar ging de topic toch om? En niet dat iedereen zijn mening gaat geven over hoe bepaalde adviezen of meningen over komen of door iemand gebracht zijn. Dat is een beetje afdwalen van de oorspronkelijke vraag denk ik :-\
Door Lia
Er zullen wel veel mensen over mij heenvallen, maar eigenlijk vind ik dat er wel héél erg negatief over castreren/steriliseren wordt gedacht. Zelf heb ik mijn 2 teckels (nestbroertjes) laten castreren nadat ze 2 jaar lang echt constant overal tegen aanpiesten in huis. Het was een gok, het laatste redmiddel, maar het werkte gelukkig. Voor ons een verademing, maar ook voor de hondjes, want we liepen voortdurend achter ze aan te mopperen. Ze wisten dat ze fout waren maar kónden het niet laten, de natuur is sterker. De hond van mijn dochter, een teefje, was een ander geval, ze was één bonk zenuwen, altijd dwangmatig achter reuen aan tijdens de loopsheid en schijnzwanger daarna. Na haar sterilisatie is ze vrolijk en ontspannen. Wij onthouden de dieren de mogelijkheid om hun natuur te volgen. Als dat niet tot problemen leidt voor de dieren zelf is er niks aan de hand, maar als dat wél zo is, kán een sterilisatie/castratie een welkome oplossing zijn voor zowel de eigenaar als de hond. Overigens valt het me alijd op dat er bij katten lang niet zo moeilijk over wordt gedaan terwijl het toch om dezelfde ingreep gaat!
Door Timmy
Denk dat je hond en kat in dit geval niet echt met elkaar kan vergelijken. Katten lopen over het algemeen vaker los (lees: zonder toezicht) buiten en voor je het weet zit je met een nest kittens. Voor honden ligt het wat anders: je bent er zelf bij. Gecastreerde reuen hebben meer kans op prostaatcarcinoom, dus wat dat aangaat zou ik die niet castreren zonder uitzonderlijke (medische) reden. En teefjes... tsja, ik heb nog nooit een teefje gehad, altijd reuen, maar toch denk ik dat ik een teefje zou laten castreren, gewoon om het feit om problemen te voorkomen (in de breedste zin van het woord ;) )

Gr.
Linda
Door chooky
Ik denk niet dat ik een volgend teefje nog zou laten castreren. Chooky is er incontinent door geworden. vervelend voor ons (ook vooral op visite) maar ook voor haar, zij voelt zich vies en is zich vaak aan het schoonmaken.
Door Timmy
Lijkt me een goede reden. Maar incontinentie na castratie is nogal gewichtsgebonden (grote rassen meer kans), dus ik denk dat dat ook iets is om mee te nemen in een eventueel besluit.

Gr.
Linda
Door Paul_Barte
Denk dat er aardig wat redenen te bedenken zijn om een hond te laten castreren die nog goed uitlegbaar zijn ook echter zodra ik het woord rijen of dominantie hierbij hoort vallen krijg ik altijd een vieze smaak in de mond.

Het gros van de mensen (en ik bedoel hier absoluut NIET Wily mee) denken dat het een soort toveroperatie is die alle problemen met hun reu kan oplossen!!

In de praktijk wordt er zelden of nooit iets opgelost wat eigenlijk de aanleiding is geweest van deze castratie.
(grappig is wel dat de gecastreerde hond heel vaak ook een het verhaal van de andere kant mee kan maken aangezien deze aardig aantrekkelijk is geworden voor andere reuen die hem bespringen maar dat terzijde).

Waar het eigenlijk allemaal om draait en wat er dus op één of andere manier is ingeslopen is iets wat lijkt op de omgedraaide wereld.
IK ben namelijk de baas en IK tolereer jouw gedrag niet...punt!! Zodra de hond dat door heeft is het probleem in (bijna) alle gevallen opgelost.
Dan kun je gaan lopen clickeren tot je een ons weegt en belonen als de hond per ongeluk even niet loopt te rijen maar of het kwartje dan wilt vallen is nog maar de vraag.

Ben absoluut GEEN gedragstherapeut maar heb hier wel 4 volwassen en complete reuen rondlopen en het woord 'rijen' komt niet in hun woordenboek voor.......
Door meesmerel1
Mees vertoont dit gedrag ook wel eens (m.n. bij labradors, geen idee waarom). Ik heb hem een paar keer op zijn duvel gegeven en als ik nu zijn naam zeg of nee zeg als hij aanstalten maakt dan houdt hij er mee op. Het is bij hem ook vooral sexueel (hij gaat piepen en oren likken enzo). Als een teef hem een keer corrigeert, houdt hij er wel mee op, maar vaak doen m.n. labradorteefjes dit niet...ik loop dan door en ga met de bal spelen met hem (of wat anders), zodat zijn aandacht afgeleid wordt. Meestal werkt dit wel.

In de stad zijn vaak honden loops en hij reageert daar heel sterk op. Prodier helpt bij hem heel goed. Hij wordt dan weer zijn gezellige zelf (hij wordt door zijn hormonen vaak sikkeneurig en ligt alleen op mat te kwijnen en buiten is hij dan alleen op zoek naar andere hond, je kunt dan corrigeren tot je een ons weegt). Ik heb er ook over gedacht om hem te castreren, maar doe dat liever niet.
Bij Denzel lijkt het echt pubergedrag te zijn, ik zou hem in elk geval veel met andere honden laten omgaan. Liefst het type dat rijden niet accepteert en verder zelf corrigeren en aandacht afleiden en zorgen dat hij zijn energie kwijt kan natuurlijk.

Succes!

groetjes,

Marije
Door Femke
Paul_Barte schreef: Denk dat er aardig wat redenen te bedenken zijn om een hond te laten castreren die nog goed uitlegbaar zijn ook echter zodra ik het woord rijen of dominantie hierbij hoort vallen krijg ik altijd een vieze smaak in de mond.

Het gros van de mensen (en ik bedoel hier absoluut NIET Wily mee) denken dat het een soort toveroperatie is die alle problemen met hun reu kan oplossen!!

In de praktijk wordt er zelden of nooit iets opgelost wat eigenlijk de aanleiding is geweest van deze castratie.
(grappig is wel dat de gecastreerde hond heel vaak ook een het verhaal van de andere kant mee kan maken aangezien deze aardig aantrekkelijk is geworden voor andere reuen die hem bespringen maar dat terzijde).

Waar het eigenlijk allemaal om draait en wat er dus op één of andere manier is ingeslopen is iets wat lijkt op de omgedraaide wereld.
IK ben namelijk de baas en IK tolereer jouw gedrag niet...punt!! Zodra de hond dat door heeft is het probleem in (bijna) alle gevallen opgelost.
Dan kun je gaan lopen clickeren tot je een ons weegt en belonen als de hond per ongeluk even niet loopt te rijen maar of het kwartje dan wilt vallen is nog maar de vraag.

Ben absoluut GEEN gedragstherapeut maar heb hier wel 4 volwassen en complete reuen rondlopen en het woord 'rijen' komt niet in hun woordenboek voor.......

Amen ;D
Door Timmy
Paul_Barte schreef: Denk dat er aardig wat redenen te bedenken zijn om een hond te laten castreren die nog goed uitlegbaar zijn ook
;D Je moest eens weten met wat voor verhalen eigenaren soms aan de balie verschijnen, redenen die vaak kant nog wal raken. Soms zijn er dierenartsen die de rare verhalen in de wereld brengen, maar vaker nog zijn het de wandelingetjes in het park die een hondeneigenaar de gekste dingen kan doen geloven. Eén van de gekste verhalen die ik ooit gehoord heb was van een eigenaar die zijn hond wilde laten castreren omdat die dan geen last meer zou hebben van winderigheid.... :-\

Gr.
Linda
Door oebaya
Willy, bij Yalla heb ik uitgebreid gereageerd. Persoonlijk vind ik nl. dat je een gedragsprobleem hebt en het dus bij Yalla thuishoort.
gr.
Nicolette
Door yalla
oebaya schreef: Willy, bij Yalla heb ik uitgebreid gereageerd. Persoonlijk vind ik nl. dat je een gedragsprobleem hebt en het dus bij Yalla thuishoort.
gr.
Nicolette
Dat vind ik ook en daarom reageer ik hier verder niet meer op.
Door sylvia
Timmy schreef: Denk dat je hond en kat in dit geval niet echt met elkaar kan vergelijken. Katten lopen over het algemeen vaker los (lees: zonder toezicht) buiten en voor je het weet zit je met een nest kittens. Voor honden ligt het wat anders: je bent er zelf bij. Gecastreerde reuen hebben meer kans op prostaatcarcinoom, dus wat dat aangaat zou ik die niet castreren zonder uitzonderlijke (medische) reden. En teefjes... tsja, ik heb nog nooit een teefje gehad, altijd reuen, maar toch denk ik dat ik een teefje zou laten castreren, gewoon om het feit om problemen te voorkomen (in de breedste zin van het woord ;) )

Gr.
Linda

Hoi Linda de problemen die je door castratie kunt krijgen bij teven vind ik vele malen groter dan de problemen die ze eventueel kunnen krijgen als ze niet zijn gecastreerd. Het risico van de narcose is al groter dan het risico op kwaadaardige kankertumoren als je niet castreerd.Ik ben dus falikant tegen castratie bij reu als bij teef zonder medische indicatie.Ik denk dat castratie bij teven ook door dierenartsen teveel als normaal en als routine wordt gezien.
Wij mensen laten ook onze dochters niet preventief leegruimen om borstkanker te voorkomen.
Wij hadden van huis uit altijd al meerdere teven,later had ik zelf een roedel teven en in die tijdspanne (ongeveer 25 jaar) Heeft er nog geen teef een baarmoederonsteking gehad en heb ik nog geen teef onder het mes gehad of dood gehad aan kwaadaardige melkklierkanker.Mijn shih tzu had een gezwelletje aan haar tepel toen ze 5 was en het zat er nog toen ze met ruim 15 is ingeslapen doordat ze zwaar dement was.
Ik vind dus een castratie bij een teef zonder medische indicatie een mutulatie aan de hond,net als iedere onnodige operatie.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 17 mei 2004, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Gisteren hoorde ik weer dat het aantal vrouwen met borstkanker in Nederland hoger is dan in welk ander land dan ook. Reden: vrouwen krijgen op oudere leeftijd hun eerste kind, waardoor ze dus op latere leeftijd borstvoeding geven. Het geven van borstvoeding op jonge leeftijd verlaagt dus je kans op borstkanker.

Ik heb zelf het idee dat er een heel groot verschil is tussen teven die niet gecastereerd worden en wel een nestje jongkies krijgen en teven die niet gecastereerd worden en geen nest met jongkies krijgen. En wel om dezelfde reden als waarom mensen een verhoogd risico hebben op borstkanker.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 17 mei 2004, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Lizzy schreef: Gisteren hoorde ik weer dat het aantal vrouwen met borstkanker in Nederland hoger is dan in welk ander land dan ook. Reden: vrouwen krijgen op oudere leeftijd hun eerste kind, waardoor ze dus op latere leeftijd borstvoeding geven. Het geven van borstvoeding op jonge leeftijd verlaagt dus je kans op borstkanker.

Ik heb zelf het idee dat er een heel groot verschil is tussen teven die niet gecastereerd worden en wel een nestje jongkies krijgen en teven die niet gecastereerd worden en geen nest met jongkies krijgen. En wel om dezelfde reden als waarom mensen een verhoogd risico hebben op borstkanker.
De meeste teven die wij hebben gehad hebben ook nooit een nestje gehad.

Het onderzoek over vrouwen met verhoogde kans op borstkanker zijn trouwens vrouwen die op oudere leeftijd een kind krijgen,dan zou dat bij honden ook alleen gelden als ze op oudere leeftijd pas een eerste nest krijgen.

(we gaan trouwens errug off topic :-[ ,sorry Willy)
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 17 mei 2004, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door