Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
jalukrifa schreef: @sandra, Bedankt voor jou reactie en Sorry voor mijn late reactie.

Met 9 wkn heeft ie lepto en parvo-c gehad, met 12 wkn DHPPi, lepto, en Kennelhoest neusenting. Dat is toch 'normaal' volgens schema. Of is dat teveel tegelijk? Ik heb het aan de DA overgelaten.
(Goh, hoe meer ik lees, hoe minder ik weet!)

Met zo jong al, bedoel je dan de Lepto of de Rabies?
Ik vind het schema wat wordt aangehouden overdone en teveel. Ik wil een aangepast schema, met heel veel nutteloze zaken eruit. Dat is in elk geval een Parvo enting minder, de Lepto niet voor 3 maanden (waarschijnlijk pas op 6), kennelhoest en Pi eruit. Dus dan alleen de DHP zonder Pi, echt onzin. En op een jaar afenten op alleen DHP. En de Lepto minstens 6 weken daarna.

Voor het eerste jaar ent ik ook geen Rabies, mits ik door omstandigheden naar het buitenland moet. Of nog erger, als mijn pup zelf uit het buitenland komt. Dan kom je er niet onderuit, maar is wel een behoorlijke belasting voor zo'n beestje.

Op het vijfde plaatje staat het schema van Nobivac.
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... obivac.htm
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op ma 03 mar 2008, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
Bedankt voor het reageren op het artikel, Lizzy. :)
Ik kan die Edinghburg studie niet opvragen, daar moet je voor betalen.
Maar ik heb die O'Driscoll gemaild met de vraag of daar publikaties van zijn. Hoop dat ze gaat reageren.

De vrouwelijke dierenarts verbonden aan Intervet heeft toen ook verteld dat het Nobivac-vaccin 12 mnd. bescherming biedt. En ik vind dat prima zo, eerlijk gezegd. Het brengt mensen maar op ideeën om wellicht 2x per jaar te vaccineren, beroerder kan je het niet hebben met deze enting.

Heb vandaag contact gehad met een zeer welbekend staande holistische dierenartspraktijk die ook nosodes ent.

Dit doen ze:

De werkwijze wat betreft vaccineren in onze praktijk is als volgt:
Eerst onderzoeken we of het dier gezond genoeg is om ingeënt te worden. Dan beoordelen we hoe toxisch de entstof is voor het betreffende dier. Als dit meevalt spuiten we een invers van de vaccinatie mee. Een invers is een tegengestelde trilling van de energie van de entstof. Daardoor worden de meeste bijwerkingen op energetisch niveau tegen gegaan. Op lichamelijk niveau kunnen er nog wel een aantal bijwerkingen zijn. Daarom is het verstandig om vlak voor en een aantal dagen na het vaccineren extreme inspanningen en stress te vermijden.

Als tijdens het onderzoek blijkt dat het dier wel gezond genoeg is om in te enten maar toch toxisch reageert op de entstof, dan krijgt het dier een invers mee in druppelvorm. Het beste is om daar 1 week voor de vaccinatie mee te beginnen en er tot 2 weken na de enting mee door te gaan. In sommige gevallen is ook nog een drainagemiddel nodig, waardoor nieren, lever en lymfe ondersteund worden om de afvalstoffen van de enting uit het lichaam te verwijderen. Uiteraard moeten ook nu extreme belastingen voorkomen worden.

Bloedtest
Sinds kort hebben wij de mogelijkheid om d.m.v. een simpel bloedtestje voor de hond te bepalen wat zijn/haar immuumstatus is ten opzichte van de te enten stoffen. Zo kunnen we heel gericht kijken wat wel en wat niet geënt moet worden op dat moment. Deze test bepaald of het dier nog voldoende antistoffen in het bloed heeft voor hondenziekte, parvo en het adenovirus.

Dat invers zijn dan nosoden die de entwerking in balans moeten brengen. De hond wordt vooraf uitvoerig doorgemeten, waarmee ze kunnen bepalen of je hond geschikt is om op dat moment met bv. Lepto geënt te worden.

En daarnaast kun je dan nog ontgiften met drainage compositum om de troep sneller uit de lever en nieren te krijgen.

Maar ze enten niet met Nobivac Lepto wat de minste bijwerkingen van alle vaccins schijnt te hebben (ondanks dat 1 van mijn honden daar wel heftig op reageerde), maar met een heel ander merk. :P
Ik wacht nog maar even.
Door Antonia
Nynke F schreef: Ik weet het niet Tonnie, als iemand het weet, hoor ik het graag !!! Ik denk er sowieso al over om hem geheel niet te enten.
Zoveel hoofden, zoveel meningen. Mijn mening? Ik zou als Gunnar mijn mannetje was, de enting tegen Weil in elk geval achterwege laten.
Door Lizzy
Nosodes: An Alternative to Vaccination?
By Christie Keith

When I first started questioning vaccination, my holistic veterinarian told me about "nosodes," homeopathically prepared medicines made from diseased body fluids and tissues. I did some reading on them, and while there wasn't much, what was there seemed interesting enough for me to consider using them. Many people, when they first hear about nosodes, are very excited, thinking that there is a way they can protect their dogs from infectious disease without the risks of vaccines. Many holistic vets and breeders use and recommend schedules of "vaccination" using homeopathic nosodes mutliple times over the first few months of a puppy's life, similarly and even more frequently than vaccination.

As I learned more about homeopathy, I made the decision not to use nosodes "instead of" vaccines. I don't think they work very reliably at all, and I consider the repeated administration of nosodes in a healthy animal to be dangerous. You are introducing the energy of a disease, over and over and over, in an effort to prevent that disease. I feel you can cause many of the same problems with nosodes used in this way as you do with vaccines!

The classical homeopathic use of a nosode (other than using it just like any other homeopathic remedy) is during an epidemic, following a known or suspected exposure. If I took a dog to a dog show and found out the next day there was an outbreak of kennel cough at that show, and I gave my dog a kennel cough nosode after this exposure, that would be a classical preventative use of a nosode. If I found out a dog my dog played with came down with parvo, I could give a parvo nosode. But to just give all these disease nosodes, repeatedly and in combination, to prevent illness from a virus they might encounter at some time in the future.... well, it has no science or homeopathic theory behind it, and I just can't do it or recommend it.

There is a lot of controversy in homeopathic circles about nosodes. To pretend there is some accepted truth on this issue is absurd. There is not. But in general, classical homeopaths rarely use nosodes and when they do, they use them in ways that do not make them a "substitute" for vaccination. I think one of the best explanations of the history and various therapeutic applications of nosodes is the article Nosodes by homeopath David Little.

There are also some good thoughts by Dr. Larry Bernstein on nosodes, one of the most pertinent being:

"Think about the flu. If you have the flu the chance of getting more flu is small since you already have it. If you are giving a parvo nosode you would hope that the same applies and it may. However there is a catch. You should only administer the prevention type nosodes to homeopathically healthy animals and these are precisely the animals that can fight things off on their own."

I truly believe that the repeated administration of nosodes on a preventative schedule is dangerous and WILL induce disease in your dogs and cats. Giving the epidemic remedy, be it a nosode or some other remedy, after exposure or during an outbreak, once or twice, will possibly be protective. But to put dogs or cats or people on a regular schedule of prevention, giving the nosodes over and over, is superstition and is coming, again to quote Dr. Bernstein, "from a place of fear or lack of understanding."

If you decide to use nosodes, at least realize this is an area about which many, many people who have studied homeopathy seriously for decades have grave concerns, and educate yourself before giving them to your dogs or cats. If you decide I'm wrong on this one, fine, that is your choice. But please, learn about the theory behind them, their history and development, and the basis of the controversy, before giving them to your animals or relying on them to prevent acute disease as a "substitute" for vaccination.
Door dogsunlimited
Bedankt! Die stop ik in mijn 'bieb'. Ik had al is een dergelijk artikel erover gelezen. Meer nadelen als voordelen. Die nadelen schijnt de praktijk niet te kennen. Maar ik doe het toch maar niet. ;)
Door Lizzy
SandraH schreef: Bedankt! Die stop ik in mijn 'bieb'. Ik had al is een dergelijk artikel erover gelezen. Meer nadelen als voordelen. Die nadelen schijnt de praktijk niet te kennen. Maar ik doe het toch maar niet. ;)
Ja nee, ik ken meer praktijken die de nadelen niet kennen. Soms vraag ik me wel af of dat werkelijk zo is... Want wie zich in homeopathie verdiept (en ik ga er vanuit dat ook zij studies hebben gedaan), zou moeten weten dat dit eigenlijk niet kan werken.

Er is 1 positief onderzoek geweest mbt nosodes, maar dat was wel in een situatie waar een ziekte epidemisch was uitgebroken - details weet niet niet meer uit mijn hoofd. Bij een uitbraak van iets kan het dus wel nuttig zijn, nosodes. Om lukraak nosodes te gaan geven in plaats van te vaccineren: ik vind het dus geen goed idee (op basis van hetgeen ik in mijn studie geleerd heb en op basis van dit soort artikelen).

Het matched ook totaal niet met de principes van homeopathie. Waarbij je een patiënt een geneesmiddel voorgeschrijft dat het meest gelijksoortig is aan de klacht (en bij klassieke homeopathie ook aan unieke persoonlijkheid). Doordat het middel gelijksoortig is aan de patiënt en van binnenuit het immuunsysteem prikkelt, stimuleert het de patient om opnieuw in evenwicht te komen. Als er geen sprake is van een ziekte, moet je dus ook geen homeopathische middelen geven om het immuunsysteem te prikkelen om opnieuw in evenwicht te komen...

Maar het lijkt wel of praktijken steeds vaker alternatieven bedenken voor vaccinatie om zo toch niet hun inkomsten te zien dalen (met de 3 jarige registratie). Is misschien een beetje negatief gedacht, maar ik zie wel die trent en die baart me zorgen. Het is schijnveiligheid. Maar goed, ik heb zelf ook ooit een jaar of 10 geleden nosodes aan mijn honden gegeven hoor. Ik wilde niet vaccineren maar was te bang om het niet te doen. En mijn honden werden er niet beter van. Ergo, ik heb vervelende reacties bij mijn honden waargenomen.
Door dogsunlimited
1 praktijk waar ik al geweest was voor de hond met vaccinosis raadde het me ook af, omdat er te weinig voordelen over bekend zijn.
Bilthoven kent schijnbaar alleen maar voordelen, kon me niets vertellen over de nadelen. En ja, dat vind ik dan verdacht.
Het is de bedoeling dat de hond dan gevaccineerd wordt met een gewone Lepto-enting (geen Nobivac, maar ik wil alleen die) en dat er daarnaast dan een invers gegeven wordt (nosoden) om de boel weer in balans te krijgen. En daarnaast kan je er ook voor kiezen om de viezigheid af te drijven met drainage compositum.

Als jij al aangeeft dat jouw honden er niet lekker op reageren, heb ik het er al helemaal mee gehad. Ik zou nog terug gebeld worden, maar heb nog niets gehoord.
Door Hitam
Een invers is niet helemaal hetzelfde als een nosode. En het wordt ook niet op dezelfde manier gebruikt als een nosode.

Bij nosodes heb je twee soorten: ziekte nosoden, dat is een uitvloeiing van de ziekte die gepotentieerd wordt en entingsnosoden, dat is de entstof die gepotentieerd wordt.
De ziektenosode wordt wel eens gebruikt bij wijze van enting, dus om te voorkomen dat een dier ziek wordt.
De entingsnosode wordt gegeven na de enting om energetische verstoringen ongedaan te maken.

De inverse lijkt het meest op de entingsnosode. Het is de energie van de enting maar dan omgekeerd. Energie heeft een golfpatroon en je kunt de golven omkeren met behulp van een apparaatje. Dan krijg je een inverse.

Een inverse kan dus alleen maar de energetische verstoring van de enting ongedaan maken en geen bescherming bieden of zoiets.
Door dogsunlimited
Ja, klopt Tannetje. Zoals jij het beschrijft, vertelde de dierenarts het vanmiddag ook. Maar ze vertelt ook dat niet alle bijwerkingen kunnen worden weggenomen.
Door Lizzy
Aha, dus eigenlijk geen nosodes in die zin van het woord. Wat het dan wel is... vinden jullie het heel erg dat ik dat meer dan vaag vind?
Door roefus
SandraH schreef: Jullie lezen niet goed..........ik heb ergens gezegd 3-6 maanden WERKEND en dat zo'n hond dan minstens 3 mnd. ONBESCHERMD rond loopt. Volgens mij heeft Tannetje dat zo gezegd.
En is mij ook bekend van wat Dodds geschreven heeft. Die zegt dat de enting 3 maanden nodig heeft om in te werken, dan de volgende 3 maanden op zijn top zit en daarna heel snel afbouwt. En binnen 2 maanden hadden de groepen honden waar zo'n onderzoek mee is uitgevoerd allemaal Lepto opgelopen. Dus hoe betrouwbaar zijn die onderzoeken?

Die Catherine O'Driscroll van Canine Health Org. heeft zich met een hele groep holistische DA's hard gemaakt voor het niet door de commissie heenkomen van het 2 x in het jaar Lepto enten. Omdat de bijwerkingen van deze enting zo erg zijn dat het je hond om zeep kan helpen.

???
Begrijp dan toch niet wat ik niet goed lees.
Door aalsmeer
Laura2004 schreef: Ik ent al jaren niet meer, behalve rabies, omdat we regelmatig naar Spanje gaan. Ziggy zwemt ook regelmatig en ik ent haar ook niet tegen weil. Volgens mij geeft het enten tegen weil geen garanties, wat ik bedoel is dat je hond nog steeds kan overlijden mocht hij besmet raken.

Ik denk er trouwens wel over na om over een jaar of 2 te enten, ik vind het nl toch een beetje eng om helemaal nooit te enten.....
ik ent ook niet meer.
Ook niet voor weil .
We gaan ook niet buiten nederland op vakantie dat ze mee gaan dus ja enten doe ik eigenlijk niet meer.
Door Juul
Wat is dan wijsheid, in ons geval.

Als je volgens schema ent, moet dhp dan op z'n verjaardag of een jaar na de laatste enting, dus bij 15 maanden?

Falco wordt 27 juli 1 jaar. De 2e week van augustus gaan we op vakantie, dus rabies zo laat mogelijk, de eerste week van juli?

En lepto  misschien beter in het voorjaar, in maart ofzo? Dan is de laatste keer 4 a 5 maanden geleden. Of moet ie dan weer 2 x gent worden?
Door Lizzy
jalukrifa schreef: Wat is dan wijsheid, in ons geval.

Als je volgens schema ent, moet dhp dan op z'n verjaardag of een jaar na de laatste enting, dus bij 15 maanden?

Falco wordt 27 juli 1 jaar. De 2e week van augustus gaan we op vakantie, dus rabies zo laat mogelijk, de eerste week van juli?

En lepto misschien beter in het voorjaar, in maart ofzo? Dan is de laatste keer 4 a 5 maanden geleden. Of moet ie dan weer 2 x gent worden?
De DHP moet in theorie volgens mij 1 jaar na de laatste prik worden gegeven. Rabies kun je beter niet in combinatie geven met DHP. En Lepto ook niet. Als hij als pup met Lepto is gevaccineerd, dan hoeft hij nu 1 enting, geen 2.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door