Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Pauline
Wat mij vooral bij is gebleven van de lezing over entingen is de Weil-enting......

Het was de enige enting waar ik mij "druk" over maakte en vond dat ik dat moest blijven doen. Totdat ik hoorde dat het enige wat zeker is over de Weilenting het feit is dat ie in ieder geval 3 maanden werkt. Als je echt zeker wilt weten dat je hond beschermd is tegen bepaalde stammen die Weil veroorzaken, zou ik dus iedere 3 maand moeten enten..... :-X :-X :-X

Nou de mensen die bij de lezing waren, herinneren zich vast nog wel mijn reactie en mijn geshockeerde gezicht. Ik die het zo graag goed wil doen en niets teveel wil doen en dit en dat en zus en zo, heb mijn honden (op advies van mijn DA) in het najaar van 2006 laten enten tegen Weil. Komt er dus op neer dat ik al een jaar loop met honden, die naar alle waarschijnlijkheid, niet beschermd zijn. En ja... ze zwemmen ontzettend veel, lopen door de goorste sloten, likken en lebberen dat het een lieve lust is... Maar nee.... ik ga ze niet iedere 3 maand laten enten, omdat eigenlijk niet geheel duidelijk is hoe lang zo'n enting werkzaam is.

Heb nu voor mezelf besloten, dat op het moment dat het weer en de omgeving aan alle "weil-factoren" voldoet, is alsnog kan enten. (Heb begrepen dat Weil het beste gedijt bij klam vochtig warm weer).

En dan komt er idd ook nog bij dat de Weilenting niet uitsluit dat ze Weil krijgen, simpelweg omdat de enting niet werkt tegen alle stammen die Weil veroorzaken.......

En tot overmaat lees ik hier, nu ik ga zoeken op Weil, dat ik Joep (die een losse Weilenting heeft gehad) na 4 weken nog een keer had moeten laten enten voor een afdoende bescherming?? :-\ Dat heb ik dus niet gedaan....... :-[
Laatst gewijzigd door Pauline op do 28 feb 2008, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nynke
Tja, ik ga denk ik het hele weekend lezen op internet en, inderdaad denk ik dat Gunnar genoeg antistoffen opgebouwd heeft.

Ik ben op zich niet bang voor ziektes, mijn honden, vooral Jeppe en Pezzo dan, zijn kerngezond en eten gezond.

Dat schiet dan inderdaad niet op Pauline, die Weil enting maar 3 maanden geldig :-X :-X
Door ~Joke~
Ik laat mijn honden niet meer vaccineren. Volgens mij hebben ze 5 jaar geleden de laatste Weilenting gehad. Het middel bleek erger dan de kwaal, Spike kreeg die week 3 aanvallen. Penny is nu 4 en een half jaar oud en heeft alleen haar puppyentingen gehad.
Mensen worden ook alleen maar in hun kindertijd gevaccineerd dus ik zie niet in waarom dit voor dieren anders moet zijn.
Een oudere hond, een hond die niet gezond is en een hond die slecht op een vaccinatie reageert zou ik niet meer laten vaccineren.
Door Lizzy
Pauline schreef: Wat mij vooral bij is gebleven van de lezing over entingen is de Weil-enting......

Het was de enige enting waar ik mij "druk" over maakte en vond dat ik dat moest blijven doen. Totdat ik hoorde dat het enige wat zeker is over de Weilenting het feit is dat ie in ieder geval 3 maanden werkt. Als je echt zeker wilt weten dat je hond beschermd is tegen bepaalde stammen die Weil veroorzaken, zou ik dus iedere 3 maand moeten enten..... :-X :-X :-X
Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij hoor, bij wat je hier schrijft. Een Lepto enting beschermt langer dan 3 maanden. En bovendien beschermt de enting tegen de twee belangrijkste vormen van Lepto. Namelijk de bacterieen Lepto. Icterohaemorrhagia (dus de ziekte van Weil - dit is de meest dodelijke vorm van lepto en wordt via ratten verspreid) en Leptospira canicola (ook wel de lantaarnpaalziekte genoemd - veel voorkomend, omdat de besmetting via de urine van de hond plaats vindt).Nobivac heeft 12 maanden officiele registratieduur voor dit vaccin en dat komt echt niet geheel uit de lucht vallen, daar geloof ik echt helemaal niks van.
En dan komt er idd ook nog bij dat de Weilenting niet uitsluit dat ze Weil krijgen, simpelweg omdat de enting niet werkt tegen alle stammen die Weil veroorzaken.......
Nogmaals, de twee belangrijkste (meest voorkomende en meest dodelijke) vormen van Lepto zitten wel in de enting.
En tot overmaat lees ik hier, nu ik ga zoeken op Weil, dat ik Joep (die een losse Weilenting heeft gehad) na 4 weken nog een keer had moeten laten enten voor een afdoende bescherming?? :-\ Dat heb ik dus niet gedaan....... :-[
Alleen de eerste keer dat de hond gevaccineerd wordt met de Lepto enting moet deze na 4 weken nogmaals herhaald worden. Zie het antwoord van Intervet:
Vaccins tegen Leptospirosis zijn altijd dode vaccins. Dode vaccins moeten bij een primaire vaccinatie altijd geboosterd worden. Dode vaccins geven in het algemeen ook korter durende immuniteit, omdat ze wel aanzetten tot antilichaam opbouw, maar de stimulatie van celgebonden immuniteit is variabel. Indien de celgebonden immuniteit niet gestimuleerd is geweest, ontstaan er ook geen memorycells. Juist de aanwezigheid van memorycells maakt het mogelijk om bij volwassen honden, die al langere tijd niet gevaccineerd zijn, te volstaan met een enkelvoudige hervaccinatie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 28 feb 2008, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
Hoe komt eigenlijk dat verhaal in de wereld dat de Weil-enting maar 3 maanden werkt?
Is daar onderzoek naar gedaan, staat dat ergens op schrift...en is dat dan ook aangenomen door de evt. commissies die daarover gaan?

Want ik word er eigenlijk een beetje beroerd van.
Vorig jaar heb ik dit bij mijn da's aangekaart...en zij beweerden dat de Weil-enting wel degelijk langer bescherming bood (inderdaad: een jaar).

Nu zeg ik niet dat zij alles-wetend zijn, maar ALS er bewijs voor is dat zo'n enting maar 3 maanden werkt...dan moet dat toch ook doodgewoon op tafel komen en ter inzage...en dan zouden da's  dat toch ook gewoon moeten weten???
Mag Nobivac enzovoorts toch niet blijven beweren dat het 'n jaar is...als bekend is dat het slechts 3 maanden zou zijn?  ???
Door dogsunlimited
Ik ent een pup alleen nog tot het eerste jaar en dan een afgepast puppenschema, niet volgens Intervet. Daarna laat ik om de drie jaar titeren.

Mijn volwassen honden vaccineer ik beide niet meer.
Stanley heeft een vaccinosis en mag nooit meer gevaccineerd worden, ondanks dat ik al een tijdje met deelenten bezig was. Het is overduidelijk dat de jaarlijkse Lepto daar een flinke bijdrage aan geleverd heeft.
Sinds 2007 geen Lepto meer en hij is tot nu niet meer ziek geweest van de bijwerkingen. Dat was vroeger heviger met de andere entingen er bovenop.

Er is een Pubmed studie gedaan over de natuurlijke immuniteit van Leptospirosis bij mensen. Ik mag er vanuit gaan dat mijn honden deze natuurlijke immuniteit allang verkregen hebben door dagelijks met van alles en nog wat in aanraking te komen, ook met de twee ziekmakende Lepto-bacteriën. En dat zeker ook hun gezonde voeding bijdraagt aan hun weerstand. Dat mijn honden er ziek van kunnen worden is volgens de statistieken minimaal en weegt niet op tegen de beroerde bijwerkingen die dit vaccin veroorzaakt en dat wel een heel hondenleven lang. Ik ken inmiddels aardig wat honden die niet meer of nooit gevaccineerd zijn tegen Weil en fanatiek jachttrainen of dagelijks met water etc. in aanraking komen. Die van mij zijn ook dagelijks in en om het water te vinden en ik neem dat minieme risico, wat op dit moment erg goed voelt. Twee jaar terug dacht ik daar wel anders over.
Door Pauline
roefus schreef: Hoe komt eigenlijk dat verhaal in de wereld dat de Weil-enting maar 3 maanden werkt?
Ik bedoelde te zeggen, is misschien niet duidelijk uit mijn reactie, tenminste 3 maand werkzaam. Hoelang precies is niet duidelijk, volgens mij kun je namelijk niet titeren voor Weil.
Door roefus
Pauline schreef: Ik bedoelde te zeggen, is misschien niet duidelijk uit mijn reactie, tenminste 3 maand werkzaam. Hoelang precies is niet duidelijk, volgens mij kun je namelijk niet titeren voor Weil.
Nou nee Pauline, IK was onduidelijk...jij schreef nergens dat het 'maar 3 maanden' was.
Dat maakte ik er in de gauwigheid van ;)
Door Lizzy
Pauline schreef: Ik bedoelde te zeggen, is misschien niet duidelijk uit mijn reactie, tenminste 3 maand werkzaam. Hoelang precies is niet duidelijk, volgens mij kun je namelijk niet titeren voor Weil.
Nee sorry Pauline, ik heb het niet goed gelezen!
Door Pauline
Hoop dat Tannetje nog even reageert naar aanleiding van mijn reactie. Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd begrepen...... :-\

Even afwachten!
Door Sanyo
Pauline schreef: Hoop dat Tannetje nog even reageert naar aanleiding van mijn reactie. Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd begrepen...... :-\

Even afwachten!
Ik heb het net zo begrepen als jij, Pauline!
Minimaal 3 maand werkzaam.
Wat ik toen heel opmerkelijk vond bij de lezing, is dat toen er een uitbraak van Weil was, ik meen in de buurt van Nunspeet, dat er zowel de gevaccineerde als de niet gevaccineerde honden ziek werden.
Door Pauline
Ja dat zei Tannetje ook nog. Ben blij dat jij het ook zo begrepen hebt Marjolein!

En als Nobivac idd garandeert dat de enting 1 jaar "houdt", dan wil ik dat nog wel een keer overwegen. Anders houdt het voor mij heel snel op. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om iedere 3 maand Weil te enten.

Komt nog eens bij dat ik me ook herinner dat dit de "rotste" enting is, die je kunt geven. Volgens mij omdat dit een bacterie is en geen virus en het vaccin uit wel 2000 verschillende eiwitten (waren het eiwitten??) bestaat die allemaal een reactie kunnen veroorzaken.

En als ik google op bacterie weil, vind ik al direct dit:

Het is gelukkig mogelijk om te vaccineren tegen de ziekte van Weil. Deze vaccinatie moet wel jaarlijks herhaald worden. Het immunologische geheugen is voor deze ziekte namelijk beperkt tot een jaar. Dat komt omdat het een bacteriële infectie betreft. Voor virussen bestaat meestal een langer immunologisch geheugen.
Laatst gewijzigd door Pauline op do 28 feb 2008, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nynke
Nou, ik ben alweer wat verder met mijn besluit gekomen door jullie reacties. Nu ga ik dit weekend ook nog de rest van het internet afstruinen  :-X :-\ :-X
Door *Monique
Ik heb de honden tot vorig jaar altijd volledig laten enten. Ben me toen ik overgestapt ben op rauw ook wat meer gaan verdiepen in de materie enten/niet enten.Vienna had trouwens altijd erg veel last van de entingen. Ze heeft de laatste 3 jaar 1 maand na het enten, steeds een aanval gehad. Ik heb dit nooit in verband gebracht met de entingen.
Vorig jaar heb ik het er uitgebreid met Tannetje over gehad, en heb ze voor het eerst laten titeren.
Ik heb ze wel tegen Weil laten enten
Bantu is in het nest ingeent, daarna 3 keer door Tanntje getiterd, en in december Parvo gehad
Door conleeuw
ik heb afgelopen jaar helemaal niet geent ook niet tegen weil hoewel dat altijd bij mij een benauwde gevoel gaf, waarom weet ik niet, mischien omdat dierenartsen er zoveel ophef over maken. Ik mis nog steeds de kerngetallen. Hoeveel honden worden geent, hoe vaak is er een uitbraak, hoeveel honden bezwijken daadwerkelijk aan weil, en hoeveel van de geinfecteerde honden waren nou wel en of niet geent..... hierover kan ik niets vinden, dus ben ik afhankelijk van een gevoel..... mischien een misplaatste gevoel van angst, omdat de da zegt dat het een rot ziekte is waaraan mijn hond kan overlijden, of een misplaatste gevoel van zekerheid omdat mijn hond geent is.......ik weet het na al die tijd nog steeds niet helemaal. Ik vermoed, dat ook dit jaar ik niet ga enten.
Voor mij is altijd nog de maatstaf. Zal ik met mijzelf kunnen leven als mijn hond komt te overlijden als gevolg van een van de ziekten waartegen ik kan enten en er voor kies om niet te enten. Is dat niet het geval, dan moet ik enten. Ik schat, met over de jaren vergaarde kennis, dat ik zeker niet jaarlijks hoef te enten tegen hondenziekte, parvo, leverziekte, ik weet zeker dat ik niet hoef te enten tegen kennelhoest, tegen rabies ent ik alleen als het echt niet anders kan als gevolg van wetgeving of als ik in een rabies gebied ga lopen/wonen... maar weil... dat blijft een probleem. Ik heb voor mijn gevoel niet genoeg kennis om een goede beslissing te maken, hoewel ik hoe langer hoe meer begin te geloven dat ook hier enting overbodig is, maar helemaal zeker weet ik het nog niet :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door