Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door maddoc
kittycatty schreef: . Als de reactie op de cortisonen weinig is, kan het nodig zijn om naar voedselallergie te kijken, omdat voedselallergie vaak niet op cortisonen reageert.

Link:http://www.marvistavet.com/html/eosinop ... uloma.html

het kan bij goede reactie op de cortico's toch echt ook voedselallergie zijn; jonge kat vanaf kitten zelfde klachten, dikke lip, goede reactie op cortico's, uiteindelijk over op hypoallergeen dieet en klachten over en ook niet weer teruggekomen.
zou ook even kijken naar het materiaal vd etensbakjes.
Door *Axel*
Weer een update:

Te snel victorie gejuichd  :( Gisteren was er weer `iets` te zien op de bovenlip, andere kant deze keer. Vandaag weer erger. Naar de da geweest, hij wordt nu gecastreerd. De da (een collega deze keer) bevestigd mijn vermoeden van eosinofiel granuloom, maar er wordt straks een biopt genomen.
Verder heb ik een volledig bloedonderzoek gevraagd en wordt er een voedselallergie test gedaan. Uitslag over een week.
Door *Axel*
`t Is dus overduidelijk eosinofiel granuloom.
Ik ga het topic van Astrid, gloof ik, nog eens doorlezen. Met de therapie van Lizzy.

Verder krijg ik morgen de bloeduitslag en over een week de allergietest-uitslag.
Door *Axel*
Bloeduitslag bevestigd overduidelijk eosinofiel granuloom en de waarden laten een sterk vermoeden in de richting van een allergie uitschijnen.

Uitslag voedselallergietest vandaag gekregen : negatief  :(

Maandag nieuwe bloedafname en verdere allergietest  :-\

Eli, je bent een dure vogel  >:(  ;D ;D
Door Borke
Wij hebben toen verder geen allergie testen gedaan, maar het gewoon opgelost eerste keer met Pred van de DA en 2e keer met het recept van Lizzy wat hier onder ergens staat en dat ging goed.
Ik ging er van uit dat het wel iets van een contactallergie zou zijn en dat dat toch hopeloos uit te zoeken is. Kijk gaat het niet weg, is het ernstig of heeft de kat er last van dan moet je wel denk ik, maar nu koos ik liever  voor een snelle afdoende oplossing.
onze weirdo heeft een keer een granolomautoze(als je het zo schrijft) ontsteking gehad aan de binnenkant van zijn wang. Naar utrecht geweest en die waren hoogst verbaasd omdat dit meestal bij katten voorkomt!
Helaas bij hem ook, na bijna het leven te hebben gelaten door de vele prdnison, 6 tabl a 10 mg per dag!, zijn we naar een homeopaats gegaan, geweldig!!Het was even zoeken naar het goede middel maar het is weg en hij heeft een geweldig mooi glad bekkie!!!
Ook getest op autoimmuun ziekte, negatief.
Ook getest op allergie, hij heeft geen voedselallergie maar wel voor alle indoor en out door stoffen, voor alle stoffen positief :-\
Nu met drainage compositium kan ik alles onder controle houden.
Dus misschien is een homeopaath de oplossing?
ellen
Door Hitam
Allergietesten bij katten zijn behoorlijk onbetrouwbaar. Dus ik zou daar niet blind op varen.
Maar homeopathie is sowieso een goede optie! Onafhankelijk of het nu wel of geen allergie is.
Door *Axel*
Dat dacht ik ook. Maar het is de enige mogelijkheid om een oorzaak te vinden. De test die is gedaan heet Nutridexx (vetmedlabor)
Er is getest op: rund, lam varken,eend, kip, kalkoen, konijn, zalm, tonijn, andere vis, tarwe, soja, rijst, mais, ei, koemelk.

De uitslag van de allergie-screening: grenswaarden voor de groep van schimmels, mijten, vlooien, .. Andere groepen (bvb grassen, bomen,.. negatief)
Er is nu aangevraagd om deze groep te specifieren en nu weer wachten wat daaruit komt.

Mijn da heeft op mijn vraag met een homeopatisch dierenarts in innsbruck gebeld en het hele verhaal verteld. Deze raadde aan om eerst de resultaten af te wachten. Het percentage successen bij het homeopatisch behandelen van eosin. gran. was volgens hem zeer laag.
We wachten de resultaten af en gaan dan op consultatie bij deze hoemopaat, hij moet Eli zien alvorens wat deftig te kunnen zeggen.

Verder heb ik de kuur van Lizzy besteld bij de apotheek (zie topic astrid). Maar eli heeft nu weer een spuit cortisone gehad, dus ik wacht nog even met die te starten.

Verder heb ik nog een vraagje: maandag kreeg hij de cortisone, en sinds 2 dagen geeft ie zijn eten over. (al 4x, hij krijgt 3x per dag) Ik dacht eerst dat het door een kuiken kwam, maar dat is er niet uit gekomen, wel onverteerde kippenekken (hele stukken  :o). Kan dat iets met de cortisone te maken hebben?

Kan ik probiotica geven in zijn geval?

Pfff... ik word een beetje moedeloos hoor  :(
Door Hitam
Ja, dat kan. Dat komt wel vaker voor. Het lastige is dat je met zo´n prik de cortisone niet een twee drie uit het lichaam hebt. Dus kijk even aan of het erger wordt en anders moet hij ook nog medicijnen tegen de misselijkheid hebben.
Door *Axel*
even een update:

Uit de allergietest is gebleken: allergie op huisstofmijt zeer duidelijk aanwezig. Matige allergie voor voedermijt (weet niet hoe dat in het NL te zeggen, Futtermilbe  :-[)

Die laatste zou in ons geval geen probleem moeten opleveren daar Eli barft. De dierenarts vond barfen zelfs perfekt in dit geval  ;)
Verder komt Eli niet meer in de kattenkamer waar oud tapijt lag. Verder heb ik alleen deurmatten, gordijnen en een krabpaal in huis. Maar die gaan niet de deur uit. Veel stofzuigen (heb ik gelukkig mijn robot voor  :D) dus.

Eind volgende week zit de eerste kuur silicea- calcium fluoratum erop. In samenspraak met de dierenarts dus besloten om niet onnodig cortisone te geven en eerst eens deze kuur een tijd lang te proberen. Hij wist verder geen 100proc -oplossing.

De zware ontsteking op de lip is weg, wel heeft hij nog steeds 2 ulcers op de bovenlip. Vorige week twijfelde ik erg om toch een cortisone-prik te laten geven, maar eli toont geen pijn of last, dus wou ik nog even afwachten en doorgaan met de kuur. Vandaag vind ik het er toch beter uitzien  :)
Dus we gaan door met de kuur, en beginnen gewoon een 2de. Afwachten dus.
Door Borke
Klinkt niet slecht!
Tja huisstofmijt daar ben ik zelf ook heel allergisch voor, gesaneerd heb jij al en zuigen doe je, verder kan je nog dweilen en veel luchten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door