Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Paarde vlees kan aardig vet zijn, je zou het niet denken, maar ik heb een aantal keren paardenvlees gehad die vetdoorregen was, ik zou zeker stoppen met paardenvlees en kijken of de diaree dan over is. Wat ik mij afvraag is, waar komt de calcium-magnesium poeder vandaan. Wat is de bron van deze poeder??
Ik zou als ik jou was idd proberen een eliminatie dieet met fazant samen te stellen, zodat je een complete maaltijd geeft inclusief organen (lever, hart, nier en maag). Het lijkt me niet dat het 'te dicht' bij kip of eend ligt.

Ik ben er door het eliminatiedieet achter gekomen dat Ziggy allergisch is voor kip, maar ze is niet allergisch voor kalkoen en eend, het zijn gewoon andere diersoorten, ook al is het allemaal gevogelte.

Ik ben het ook met Lizzy eens dat het ook bij een eliminatiedieet het beste is om zo compleet mogelijk te voeren, als ik Ziggy niet een complete maaltijd geef met alles erop en eraan (dus vlees, botten en orgaanvlees en eventueel groentes) dan is haar ontlasting niet goed. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat jouw hond gewoon niet goed tegen paardenvlees kan.
Ik weet niet of konijn nog kan :-\ . Ik heb in het verleden wel eens zo'n 3 kilo konijnenkarkas en konijnenkoppen gevoerd. Haas nog veel vaker. En eend eigenlijk ook.

Het paardenvlees zag er niet vet uit. Het is gewoon heel rood vlees. Ik zie er eigenlijk echt geen vet aan zitten. De man zei ook dat het best mager vlees was.
Het poeder bestaat uit calciumcitraat en magnesiumcitraat. Verder weet ik niet waar het vandaan komt. Ik heb het van Tannetje mee gekregen voor het dieet.

Zou fazant echt nog kunnen? Ja, compleet zou inderdaad wel mooi zijn. Al heeft Maxi wel vaker maaltijden zonder bot gehad en daar raakte ze nooit meteen van aan de diarree.

Ik heb haar nou maar een hazenkarkas gegeven (m'n vriezer is aardig leeg, omdat ik dus dacht de komende tijd vooral paardenvlees te gaan voeren...), omdat ik weet dat ze daar in ieder geval geen diarree van kreeg. En ze moest echt iets eten, ze bleeeeeeeeef het maar aangeven. Ben benieuwd hoe de volgende ontlasting zal zijn.
Ik ga eens goed uitzoeken wat en hoeveel ik in het verleden aan bepaalde diersoorten heb gevoerd.

Gisteren heeft ze dus geen paardenvlees meer gehad, maar wel haas. Ze  heeft geen ontlasting meer gehad, terwijl ze dat de dagen dat ze nog paardenvlees kreeg wel 4-5 x op een dag had. Diarree dan dus. Misschien dat de eerst volgende ontlasting nog niet helemaal zo is als het hoort, maar ik denk dat ik al bijna kan concluderen dat de ergste diarree voorbij is. Een sterk vermoeden dus dat het door het paardenvlees kwam :( .
Stef@nie schreef: Ik ga eens goed uitzoeken wat en hoeveel ik in het verleden aan bepaalde diersoorten heb gevoerd.

Gisteren heeft ze dus geen paardenvlees meer gehad, maar wel haas. Ze  heeft geen ontlasting meer gehad, terwijl ze dat de dagen dat ze nog paardenvlees kreeg wel 4-5 x op een dag had. Diarree dan dus. Misschien dat de eerst volgende ontlasting nog niet helemaal zo is als het hoort, maar ik denk dat ik al bijna kan concluderen dat de ergste diarree voorbij is. Een sterk vermoeden dus dat het door het paardenvlees kwam :( .

Opzich snap ik dat je het niet leuk vindt dat ze niet tegen paard kan, maar je bent wél weer een stapje verder moet je maar denken.
Met Didot zag ik er ook geen gat meer in en dacht nooit aan een volledig menu te komen, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Maak een goed plan en houdt je eraan , met veel geduld kom je er echt wel.

Ga je nog verder met haas? Dan weet je na een paar weken zeker of ze daar wel tegen kan ;)
pallas schreef:
Opzich snap ik dat je het niet leuk vindt dat ze niet tegen paard kan, maar je bent wél weer een stapje verder moet je maar denken.
Met Didot zag ik er ook geen gat meer in en dacht nooit aan een volledig menu te komen, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Maak een goed plan en houdt je eraan , met veel geduld kom je er echt wel.

Ga je nog verder met haas? Dan weet je na een paar weken zeker of ze daar wel tegen kan ;)
Goed idee!!

en als ik jou was zou ik alles opschrijven, wat je aan het doen bent, wat je geeft en hoe hij daarop reageert.
ik merk zelf dat je anders later het niet meer precies weet, dingen door elkaar gaat halen, gaat twijfelen ''hoe
zat het ook al weer?''
en geduld heb je echt wel nodig.
Ja hoor! De eerste ontlasting na gestopt te zijn met het paardenvlees (en nadat ik hazenkarkas heb gevoerd) was weer helemaal goed. Ik weet niet of het dus nog nodig is om nog een keertje paardenvlees te geven om te checken of het daar echt door kwam, of dat ik nu wel al aan kan nemen dat dat de oorzaak was.

Van haas weet ik zeker dat ze er geen diarree van krijgt. Ik kan hier in ieder geval geen eliminatiedieet mee doen, omdat ik dit al veel te vaak en veel te lang voer. Maar ik doe dus ook geen dieet om een oorzaak van diarree te vinden, maar een oorzaak van de jeuk. Diarree is eigenlijk geen klacht van Maxi. Ik weet dat ze wat dunner gaat poepen van geit, maar verder kreeg ze eigenlijk nooit ergens diarree van. Ja, dat paardenvlees nu dan.

Ik heb nog even opgezocht hoe vaak/veel ik konijn heb gevoerd. Ik heb in een periode van 4 à 5 maanden 3 kilo konijnenkarkassen opgevoerd. Verder heeft ze nog niets van konijn gehad. Ik twijfel of ik daar nog een eliminatiedieet mee kan doen?
Hitam schreef: Ok, ze kan dus echt niet tegen paard.
3 kilo is niet zo heel veel. Volgens mij kan het dus wel.
Dat is fijn. Dan ga ik voor konijn. Ik ga meteen op zoek. En het paardenvlees even aanbieden hier. Misschien kan ik er iemand anders blij mee maken. Ik heb ook zo groots ingeslagen :-[ . Dom natuurlijk, had het eerst moeten proberen. Maar ja, moest er een eind voor rijden en hij had op dat moment genoeg....  :-\ :-X
pallas schreef: Nou met konijn kan je een mooie start maken. Ik haal ze altijd bij Herby, hij kan naast hele konijnen ook konijnenkoppen ,konijnenvlees en konijnelever apart leveren. Heel handig als je ook nog eens van belonings snoepjes wil maken. ;)
Goeie tip, dankjewel! Hoef ik niet verder te zoeken. Maar eh, hele konijnen... met alles erop en eraan :-[ ?
Stef@nie schreef: Goeie tip, dankjewel! Hoef ik niet verder te zoeken. Maar eh, hele konijnen... met alles erop en eraan :-[ ?
Ze zijn wel geslacht, meestal zitten long hart en lever/ niertjes er nog in. Koppie zit er ook aan (jammie)
Tip: vraag om jonge/kleine konijnen. Ik had er laatst één die echt te oud/groot was en daar durfde ik de poten niet van te geven die vond ik nl. wel erg hard. Het was wel de eerste keer, alle andere konijnen kon ik gewoon helemaal geven en waren mooi jong. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door