Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

maddoc schreef: eerder bericht even gewijzigd, zag dat ik woordje vergeten was; bedoeling was; paard is niet altijd handig als eliminatiedieet.
Dat dacht ik al ;) . Maar ik geloof niet dat ze op een dergelijke manier al eerder paardenvlees heeft binnengekregen, want ik geef haar nooit kroketten, frikandellen of knakworsten ofzo.
Stef@nie schreef: Dat dacht ik al ;) . Maar ik geloof niet dat ze op een dergelijke manier al eerder paardenvlees heeft binnengekregen, want ik geef haar nooit kroketten, frikandellen of knakworsten ofzo.

nee, prima, maar ik zat verder dus aan de voerfabrikanten te denken, ik weet niet of ze eerder op brokken ed heeft gestaan.

en ja met vis kun je ook een eliminatie dieet doen, dat doen de voerfabrikanten oa ook met hun dieeten.
is missch alleen wat lastiger om het voor langere duur kompleet te houden bij zelf samenstellen, maar voor de testfase komt dat minder nauw.

het gaat erom dat je een eiwitbron voert waar ze niet eerder mee in kontakt is geweest (en evt 1 koolhydraatbron).
Laura2004 schreef: Kan je niet aan botten komen? Ziggy van mij heeft een hele gevoelige maag en gaat altijd aan de diarree als zij geen bot krijgt, dus alleen maar vlees. Kan je niet aan veulenribben komen?
Maxi ging eigenlijk nooit eerder aan de diarree door een maaltijd zonder bot. Maar het zou kunnen. Ik zou eens moeten informeren of ik ergens aan veulenribben kan komen. Is dat (ondanks dat het veulen is) niet te hard bot? Maar ter vervanging van bot geef ik dus het calcium-magnesium poeder. Zou dat dan niet hetzelfde stoppende effect als een echt vleesbot hebben?
Ik denk dat het wel van het paard kan komen, maar het hoeft niet. Altijd lastig, dit soort dingen... Heeft je hond ooit eerder konijn gegeten? Want persoonlijk ben ik toch wel een groot voorstander van eliminatie-dieten doen waarbij je ook bot en ook orgaan geeft. Dat geeft het minst kans op dit soort ellende (diarree van alleen spiervlees). En gewoon hele konijnen voeren is gewoon super makkelijk. Hele parelhoenen of hele eenden of hele fazanten kan ook, zolang je hond het nog maar niet eerder gegeten heeft. Ik zou zelf ook geen eliminatie dieet doen met vette vis. Daar gaat je hond op zeker van aan de slinger, als je dag in dag uit vette vis geeft.
Radja doet het ook niet goed op vleesmaaltijden met een vervangende calciumbron (eierschaalpoeder). Lijkt wel of ze dat niet goed opneemt ofzo. Zij heeft wel heel gevoelige darmen, maar dan alsnog. Ik zou ook proberen een eliminatiedieet met bot samen te stellen.
Okee, ik geef haar voorlopig geen paardenvlees meer. Eens kijken of het dan stopt. En daarna zou ik eventueel (als ze niet weer diarree krijgt) wel weer een eliminatiedieet met paard kunnen doen?

Ik dacht dat ik het zo aardig compleet had. Met het calcium-magnesium poeder. En ik heb ook hart en lever, maar dat had ik nog niet gevoerd.  :-[

Konijn heeft ze ook al eerder gegeten, eend en parelhoen ook. Fazant niet, maar ligt dat niet te dicht bij eend, parelhoen, kip etc. ? Kan ik daar dan een eliminatiedieet mee doen? 
Stef@nie schreef: Geit kan Maxi nou toevallig ook niet goed verdragen. Dat had ik al eerder ondervonden. Maar ja, dat is ook wel heel vet. Paardenvlees leek me toch anders. Kan Didot ook niet tegen rund dan (ook een grazer toch?)? Er zijn niet zo heel veel diersoorten die ik nog kan proberen, ze heeft al best veel gehad (stelde bewust een gevarieerd menu samen >:( ;) ).

Ik kan denk ik na 2 dagen nog niets zeggen over meer/minder jeuk. Ik merk in ieder geval niet dat het erger is.

Mocht het een virus zijn... Gewoon afwachten of het vanzelf beter gaat? Of toch iets doen?
Rund en lam zijn voor Didot ook niet te doen. Na twee jaar eet hij nu af en toe hert, maar beslist niet teveel anders gaat het dus weer mis.

Ik heb Didot jeuk vrij gekregen met een koolvis /rijst en gistocal dieet. Maar ik vind er wel heel veel nadelen aan kleven en het gaat ook bij heel veel honden niet goed (er zit wel veel rijst in )
Ik ben dus al heel snel over gestapt op meer witvis met graat en een sardientje erbij. Didot heeft trouwens nooit last van zijn darmen gehad en zijn maag lijkt wel van beton.Omdat hij aan vis toch niet genoeg had heeft hij er wel een specialebrok bij gegeten :-[
Na een periode van ontgiften kon ik hem gelukkig op  heel konijn zetten en ben daarvanuit weer een compleet menu gaan samen stellen.
Didot eet nu : konijn, eend, parelhoen, haas (een aanrader!), kwartel, witvis,sardientjes, zalm, patrijs, fazant en af en toe een stukje hert. Alles bijelkaar heb ik er wel twee jaar overgedaan. Didot's vacht is nog niet optimaal maar deze winter is hij weer beter in de vacht vergeleken met de vorige keer. Jeuk heeft hij nog af en toe bij temp wisselingen, verder is hij super op gewicht.

Diersoorten die je hond niet vaker dan een paar keer heeft gegeten kan je best nog wel gebruiken voor een eliminatiedieet. Misschien lukt het dan toch nog met eend of haas.
Het is helaas wel een kwestie van lange adem en heel veel geduld.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door