Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
Ik ben wel erg bang geworden. Niet voor stikken maar voor verstopping. Mijn jongste hond Penny is twee keer [met een jaar er tussen] aan een botverstopping geopereerd de laatste keer heeft ze het nauwelijks overleefd. Ik BARF sindsdien aangepast: ze krijgen alledrie ongeveer 10% fijngemalen karkas [dat is de minimum aanbevolen hoeveelheid] met grof gesneden vlees en gepureerde groente. Hele prooidieren maal ik fijn en om het bot% van gemalen prooidier naar beneden te brengen voeg ik pens toe.
Door Minna
Nee, niet bang, kijk wel hoe mijn honden het doen en let op de ontlasting als ik ze zie poepen. Hier eten ze geitenribben, hertenribben en kalfsribben, daar hebben ze geen last van qua hardheid zelfs de kleine hondje van 9 kg kauwt het makkelijk weg.
Ook de ontlasting is prima, niet te hard of zo. Zal een van de honden wel neiging hebben tot verstoppingen zou ik niet een complete maaltijd geven van ribben/ karkassen maar dat delen bij orgaanmaaltijden.
Door roefus
~Joke~ schreef: Ik ben wel erg bang geworden. Niet voor stikken maar voor verstopping. Mijn jongste hond Penny is twee keer [met een jaar er tussen] aan een botverstopping geopereerd de laatste keer heeft ze het nauwelijks overleefd. Ik BARF sindsdien aangepast: ze krijgen alledrie ongeveer 10% fijngemalen karkas [dat is de minimum aanbevolen hoeveelheid] met grof gesneden vlees en gepureerde groente. Hele prooidieren maal ik fijn en om het bot% van gemalen prooidier naar beneden te brengen voeg ik pens toe.
Kan me voorstellen hoor, dat je dan bang geworden bent.
En ik vind het knap dat je alles zo netjes maalt  :)
Door roefus
Ikzelf ben eigenlijk niet bang.

En ik voer ook ribben, zowel van geit, hert als lam.
Kalfsribben één keer pas geprobeerd, maar die waren te hard.
En ik kan niet aan zachtere komen, dus dan maar niet.
Blijft allemaal afhankelijk van de hardheid.

Ik zou bang zijn als mijn honden schrokten, maar dat doen ze hier niet.
Ze kraken heel netjes en rustig.
En ik ben altijd in de buurt.
Feitelijk geef ik ook altijd vlees erbij, zelfs bij bevleesde botten.
En zijn ribben of knarsjes wat kaler, dan gaat er een flinke hoeveelheid spiervlees of hart of pens bij.

Risico's loop je natuurlijk altijd.
Maar ik zou geen extra risico willen toevoegen, om voeding.
Voor mijn gevoel moeten ze het rustig en goed verwerken.
Alls ik daar niet voor zou kunnen instaan, dan werden er hier bijvoorbeeld geen ribbetjes gevoerd.
Maar ik zou ze hier gerust een dik bevleesd recreatie-bot durven voeren.
Ze zouden het vlees eraf halen en de rest laten liggen.
Maar ik zou het zelf nooit iemand anders aanraden.
;)
Door Borke
Ik zou toch het meeste bang zijn en het meeste risico lopen als ik ze allemaal weer brokken zou gaan voeren...
Dan weet ik zeker dat de helft van de katten dagelijks tot regelmatig veel te dunne ontlasting heeft, Franny zou niet eens meer leven met haar voedselintolerantie.
Sofi zou ook steeds aan de dunne zijn...
Door ellyenrob
Ja.....overduidelijk ben ik bang............ :o
Ik barf al een jaar of 3, maar na ons drama met ons zwangere teefje Gentle ben ik wel bang geworden.
Gentle mag ook geen barf meer door haar littekenweefsel in d'r slokdarm.
Nu is er een ander teefje zwanger en omdat ik bang ben dat zij ook gaat schrokken nu ze zwanger is, krijgt ze lekker kvv.
Twee anderen volwassenhonden krijgen nog steeds barf, maar ik sta er met m'n neus bovenop als ze eten.
Ons pupje van een halfjaar zit ook nog, door mijn angst, aan de kvv, we gaan eerdaags wel beginnen met barf, maar bij de gedachte staan de zweetparels al op m'n voorhoofd.
Maar over op brokken is absoluut geen optie hier.
Door robbiekomvoor
~Joke~ schreef: Ik ben wel erg bang geworden. Niet voor stikken maar voor verstopping. Mijn jongste hond Penny is twee keer [met een jaar er tussen] aan een botverstopping geopereerd de laatste keer heeft ze het nauwelijks overleefd. Ik BARF sindsdien aangepast: ze krijgen alledrie ongeveer 10% fijngemalen karkas [dat is de minimum aanbevolen hoeveelheid] met grof gesneden vlees en gepureerde groente. Hele prooidieren maal ik fijn en om het bot% van gemalen prooidier naar beneden te brengen voeg ik pens toe.
      hoe maal je die karkassen,bstaat daar een machine voor?
Door Deesje
mijn puber (8 maanden) heeft net zijn schapenribben op.. ik ben met ribben eigenlijk minder bang dan met bijvoorbeeld een kippenpoot.. dat laatste stukje poot moet ik er echt afhalen want dat glijdt zo makkelijk naar binnen dat ie niet eens de moeite neemt erop te kauwen.. op een kotsbeurt s nachts na zonder problemen hoor, maar toch...

ik ben eigenlijk banger voor zijn puber-jachtdrift.. vandaag rende ie achter een konijn aan.. de weg door en net niet de grote weg over.. hij komt vervolgens wel heel vrolijk naar me terug gesprint.. maar dan ben ik banger want als ie iets in zijn kop heeft en zo'n debiele bui kom ik er niet tussen.. bij het barfen zit ik ernaast en zie ik of ie goed kauwt enzo.. (dat geeft geen garantie maar ik heb ook geleerd hem te vertrouwen in zijn eetgedrag)
Door me and my boys
schapenribben zou ik echt nooit geven, weleens schapenstukje gekocht met bot en die waren al knetterhard zodat ik enkel het vlees eraf snee en dat gaf.
Mijn pup hoeft zoiets maar 1 keer te flikken door achter iets aan te gaan en een weg over te steken, hij zit dan  de volgende keer gelijk vast aan de lijn. Liever een hond levend aan de lijn, dan liggend onder een auto.
Zo heeft hij het een keer geflikt om blaffend achter een fiets aan te gaan en terug te komen alsof er niets aan de hand was en voor hij bij mij was heb ik hem flink beetgepakt, tegen alle regels in. Heeft wel goed uitgepakt want als hij nu een fietser ziet komt hij direct naar me toe.
En nog even over zijn eetgedrag, dat vindt je nu al te vertrouwen terwijl hij pas 8 mn is. Ik heb hier ook eentje van 6 jr en die vindt ik nog niet te vertrouwens met het eten, de ene keer doen ie vrij rustig en de andere vreet hij of dat zijn leven eraf hangt.
Neem dit niet op als kritiek hoor,
wilde alleen even reageren.
ellen
Door robbiekomvoor
~Joke~ schreef: Ja ik heb een electrische vleesmolen, de diamond. Ik gebruik hem al zo'n twee-en-een half jaar. Ik maal er ook het kattenvoer mee.
Afbeelding
  dat is erg handig,is misschien wat voor mijn 11 jarige herder,waar koop je zo'n ding? en zijn ze erg duur?
Door ~Joke~
robbiekomvoor schreef:    dat is erg handig,is misschien wat voor mijn 11 jarige herder,waar koop je zo'n ding? en zijn ze erg duur?
500 euro, de vleesmolen komt uit Belgie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door