Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

ach, een flink potje schelden tegen vuurwerk kan geen kwaad, denk ik.
wie gaat op die avond een klacht indien over blaffende geluidsoverlast?!?!  ;)

mijn hond kelly raakt niet gestresst door vuurwerk. ze blaft wel een beetje, gewoon meepraten lijkt het wel, als de hel losbarst. maar na een halfuurtje ligt ze weer te maffen op de bank.
kelly leidt aan verlatingsangst dus heb ik over de jaren alle middelen al geprobeerd. niets dat ook maar een deuk maakt als de zenuwen echt door haar lijf gieren. waar een paard van zou platliggen, knippert zij niet eens de ogen voor. ik heb dus ook geen enkel advies, anders dan laat hem maar even flink schelden, en geef hem dan een gevulde kong met duivels lekker inhoud en wachten dat het overgaat  :)

sterkte!
@Rovanna, ik weet het zeker. Ik heb drie onafhankelijke gedragstherapeuten naar hem laten kijken, de afgelopen jaren. En ze zeggen alledrie hetzelfde. Er zit geen greintje angst voor dit soort geluiden in deze hond, maar het is dus pure irritatie. Het enige waar hij bang voor is, is wanneer ik mijn stem eens verhef als hij iets gedaan heeft wat niet mag. Dan zie je gelijk dat het een voormalig mishandelingshond is. Dat was met name in het begin heel erg, toen zijn zelfvertrouwen nog niet zo goed was als nu. Als je hem nu ziet zou je niet denken, dat het 4,5 jaar geleden zo'n hoopje ellende was. Maar dat is ook gelijk zijn valkuil, hij wordt af en toe een beetje teveel zelfverzekerd, en wil hij nogal eens doen alsof de hele wereld van hem is. Maar dan pak ik mijn oude trainingsmethoden weer op om hem in het gareel te krijgen. (Clicker training) Hij heeft nog een aantal problemen, zoals het uitvallen naar fietsers en kinderen aan de lijn, maar ik hoop daar binnenkort ook iets aan te kunnen doen.
Rovanna schreef: Denk je dat echt :-\ ???
hier ook 2 Pyrs, die hun kop d'r zowat afblaffen tegen het vuurwerk, Bjuly en Dewi
Ze zijn niet bang volgens mij, ze vinden het alleen een reden om eens lekker te blaffen.
Wanneer ik bij ze buiten  ben, dan zijn ze gewoon stil en gaan ze hun gangetje of spelen met elkaar.
In het begin blaffen ze voor elk rotje, maar na een paar dagen reageren ze er niet eens meer op .....
Gino & Joey waren wel echt bang en bibberig voor vuurwerk en wilden dan ook niet naar buiten.
Hier is de hond in het pension met oud en nieuw... thuis flipt ie compleet... pension staat in de weilanden, dus minder last van vuurwerk... daarbij staat de muziek er op een goed niveau aan zodat de eventuele vuurwerkgeluiden niet door komen... gaat ieder jaar prima :)
Volgend jaar wil ik toch voor het eerst proberen (dan weet ik hoe het vuurwerkgedrag hier in de buurt is) om hem thuis te houden en hem dan te trainen... want het is toch nog leuker als je hondje gewoon thuis is... mocht het nou echt overdag al uit de hand lopen, kan ik alsnog terecht bij het pension
Ok, nu heb ik denk ik een probleem. In overleg met de DA heb ik gisteren valium geprobeerd, om te kijken hoe hij er op zou reageren. Met de afgesproken maximale dosis werkt het dus voor geen meter. Integendeel hij was urenlang helemaal in paniek. Hij piepte en miepte (wat hij nooit doet) en was helemaal hyper. Ook had hij last van vreetbuien en alles wat maar enigzins eetbaar was, werd overal vandaan gejat. Hij zat gisteren zelfs bijna bovenop het aanrecht omdat er eten op lag. Dit doe ik dus nooit weer. Ik heb besloten om hem dan maar niets te geven, want het was gewoon zielig hoe hij er gisteren bij liep. Ik weet nu niet meer wat ik nog moet doen. Het was alsof hij aan het trippen was zo erg. Hij wordt er dus niet suf van, maar dus hartstikke hyper.
MariekeLost2 schreef: Ok, nu heb ik denk ik een probleem. In overleg met de DA heb ik gisteren valium geprobeerd, om te kijken hoe hij er op zou reageren. Met de afgesproken maximale dosis werkt het dus voor geen meter. Integendeel hij was urenlang helemaal in paniek. Hij piepte en miepte (wat hij nooit doet) en was helemaal hyper. Ook had hij last van vreetbuien en alles wat maar enigzins eetbaar was, werd overal vandaan gejat. Hij zat gisteren zelfs bijna bovenop het aanrecht omdat er eten op lag. Dit doe ik dus nooit weer. Ik heb besloten om hem dan maar niets te geven, want het was gewoon zielig hoe hij er gisteren bij liep. Ik weet nu niet meer wat ik nog moet doen. Het was alsof hij aan het trippen was zo erg. Hij wordt er dus niet suf van, maar dus hartstikke hyper.

Buiten het feit dat de halfwaardetijd van valium veel te kort is om het voor zoiets te geven (je moet dan zeker elke 2-3 uur (hoog) bijdoseren) zijn er veel honden die er slecht op reageren en er hyperactief van worden.
Valium zou zeker mijn keus niet zijn om aan honden te geven. Katten reageren er vaak beter op.

Gr.
Linda
MariekeLost2 schreef: Ok, nu heb ik denk ik een probleem. In overleg met de DA heb ik gisteren valium geprobeerd, om te kijken hoe hij er op zou reageren. Met de afgesproken maximale dosis werkt het dus voor geen meter. Integendeel hij was urenlang helemaal in paniek. Hij piepte en miepte (wat hij nooit doet) en was helemaal hyper. Ook had hij last van vreetbuien en alles wat maar enigzins eetbaar was, werd overal vandaan gejat. Hij zat gisteren zelfs bijna bovenop het aanrecht omdat er eten op lag. Dit doe ik dus nooit weer. Ik heb besloten om hem dan maar niets te geven, want het was gewoon zielig hoe hij er gisteren bij liep. Ik weet nu niet meer wat ik nog moet doen. Het was alsof hij aan het trippen was zo erg. Hij wordt er dus niet suf van, maar dus hartstikke hyper.
Dat idd wel bekent van valium er zijn honden die er helmaal van flippen. Vreemd dat je d.a. dat niet heeft gezegd.
Er zijn nog wel andere middelen die meer de angst oderdrukken. Ik zou alsnog even weer contact opnemen  en de opties doornemen met je d.a.
Bij zeer angstige dieren, is er nog de oplossing van de medicatie met kalmerend effect.

Een mooi voorbeeld van zo'n medicatie (bij vuurwerkangst) is Diazepam®.

Een nieuw alternatief is Alprazolam met een soortgelijke werking als valium (diazepam). Deze middelen hebben twee werkingen, namelijk kalmerend en spierverslappend/ slaapmiddel. Hierdoor wordt uw huisdier rustig en zal minder snel in paniek raken.
Het voordeel van deze product ten opzichte van anderen is dat het dier niet extra gevoelig wordt voor geluiden.
Belangrijk bij dit middel is wel dat de behandeling gestart wordt bij dieren in rustige toestand. Bij onrustige dieren blijken de 2 producten langzamer en slechter te werken dan bij rustige dieren, daarom wordt aangeraden vroeg (rond 29 december) met de medicatie te starten.

Wanneer u zeker wilt weten dat u én uw dier een fijn jaarwisseling tegemoet gaan, informeer dan eens bij uw dierenarts naar de mogelijkheden. Hij/ zij kan u alles vertellen over vuurwerkangsten en het gebruik van Diazepam®/Alprazolam daarbij.

Andere veelgebruikte middelen om u dier wat rustiger te houden rond "oud en nieuw" zijn vetranquil en fenobarbital.

Alprazolam wordt op dit moment door de faculteit diergeneeskunde aangeraden als eerste keus.

Wij wensen u én uw huisdier(en) een heel fijn en zeker een rustig oud op nieuw!
Een "bijsluiter" om mee te geven bij eigenaren die Alprazolam/Diazepam® (gaan) gebruiken:

Enkele tips omtrent honden en katten met vuurwerkangst:

* Houd uw dier in een vertrouwde en rustige omgeving (woonkamer, radio zachtjes aan, gordijnen dicht).
    * Wijs uw dier naar zijn plaats. Wanneer deze er niet is, creëer er dan een door uw huisdier bijvoorbeeld te laten liggen op een (oude) gedragen trui.
    * Probeer ontsnappen van uw huisdier te voorkomen.
    * Een gechipt dier heeft meer kans terug gevonden te worden.
    * Troost uw huisdier niet wanneer hij angstreacties vertoont (ook niet bestraffen!), negeren van het gedrag is de beste reactie.
    * Door een CD af te spelen met daarop vuurwerkgeluiden enkele dagen vóór Nieuwjaar kan er gewenning ontstaan aan de knallen. Hierdoor kan het zijn dat de angstreacties afnemen.
    * Wanneer bovenstaande niet afdoende werkt is de toediening van Diazepam® van uw dierenarts raadzaam.

Diazepam® van Aesculaap

Diazepam® heeft twee verschillende werkingen, namelijk kalmerend en spierverslapper/slaapmiddel. Wanneer bij uw dier een lage dosering toegediend wordt, wordt slechts de dagelijkse opwinding geremd, bij iets hogere doseringen remt het angstige opgewondenheid, hoge doseringen hebben met name sterke invloed op de slaap. Vooral katten zijn gevoelig voor het spierverslappende effect van Diazepam®.

De snelheid waarmee Diazepam® werkt wisselt sterk per individueel dier en hangt mede af van de gemoedstoestand van uw huisdier op het moment van toediening. Het is daarom verstandig de eerste keer bij toediening van het middel bij uw dier in de buurt te blijven, zodat uw huisdier rustig blijft.
Bij onrustige dieren blijkt Diazepam® langzamer en slechter te werken dan bij rustige dieren, derhalve wordt aangeraden om reeds enkele dagen vóór Nieuwjaar met de behandeling te starten.
Houd u aan de dosering van uw dierenarts.

ik zou persoonlijk nooit met de maximale dosering zijn begonnen aangezien de werking en gevoeligheid voor diazepam heel verschillend kan zijn voor verschillende honden. ik weet ook niet hoe hoog je gedoseerd hebt, minimale dosering is 0,5mg/kg lich.gewicht en de maximale 2,2 mg/kg lich.gewicht, zit dus een heel groot verschil in, hier altijd het advies op tijd en laag (tegen de minimale dosering aan) te beginnen en dan kijken wat het effect is en evt bijstellen, dat bevalt goed.
Bij een halfwaardetijd van 1,5-2 uur heeft diazepam totaal geen effect in lage doseringen. Om dan een gewenst effect te krijgen zul je zeker twee weken van tevoren moeten beginnen om een beetje een bloedspiegel op te bouwen, en dan nog moet je meerdere keren per dag doseren om die spiegel constant te houden (als je dat al lukt).
De meeste honden echter reageren gewoon niet goed op valium. Van alle honden die ik ermee behandeld heb, reageert zeker 80% ervan niet goed. Naast het feit dat het bij die honden niet werkzaam is, worden ze er ook akelig hyperaktief van. Voor vuurwerkangst en dergelijke is diazepam dus ook geen goede keus.
het punt is dat de benodigde dosering erg wisselend is van hond tot hond, dus wat voor de een een lage dosis is (met missch niet/ niet voldoende effect), is voor een ander de juiste. dus beter laag beginnen om te zien hoe dat voor een bepaalde hond is en van daaruit verder gaan.  en hier zijn de ervaringen bij vuurwerkangst dus wel goed.
maddoc schreef: het punt is dat de benodigde dosering erg wisselend is van hond tot hond, dus wat voor de een een lage dosis is (met missch niet/ niet voldoende effect), is voor een ander de juiste. dus beter laag beginnen om te zien hoe dat voor een bepaalde hond is en van daaruit verder gaan.  en hier zijn de ervaringen bij vuurwerkangst dus wel goed.
en daar moet je dan op 29 december mee beginnen? Lijkt me sterk dat je dit binnen 48 uur goed geregeld kan hebben...
Dan is mijn conclusie nu dus, dat ik Bach Rescue Spray bij de hand houd, hem een enorm bot geef, voor de afleiding en er geen andere rotzooi meer instop. Niet leuk voor de familie waar ik bij verblijf, maar daar was ik gisteren ook, en iedereen zag hoe hij er aan toe was. Ik heb het in de groep gegooid ter discussie of men het vervelend zou vinden als hij ietwat aan het blaffen zou slagen en of men dit erg zou vinden. Men vond het vervelender dat hij er zo erg aan toe was, met valium. (Hij is gisteren enorm vertroeteld met lekkere hapjes daarna) en we gaan dus voor een nuchtere hond, zonder pillen. Ik ben nu weer thuis en hij is behoorlijk rustig. De pillen zijn uitgewerkt, al zuipt hij nog enorm veel water. Straks een lekkere wandeling (wel vast) en dan zien we het morgen wel. Ik denk dat ik zo'n hond heb die nergens op reageert.

Vorig jaar moest hij nog onder narcose, reken maar niet dat ze hem plat kregen. Ik heb er twee uur bijgezeten voordat hij ook maar iets suffig werd.
laatst ergens gelezen (was het in de WHG-dierenartsen nieuwsbrief? )  dat xanax ook goed schijnt te werken bij honden die angstig reageren op vuurwerk. xanax werd tot nu toe alleen gebruikt bij mensen die leden aan hevige angsten . zijn er op dit forum mensen die ervaring met dit middel hebben, bij hun honden dan wel te verstaan.
Brutus is binnen voornamelijk boos als er geknald wordt, verder niet echt angstig. Buiten wil hij na de eerste knal zo snel mogelijk naar huis.
We laten hem nu eigenlijk alleen 's ochtends uit en voor de rest in de tuin.
Heel bijzonder is dat hij zodra de jongste zoon in de kamer is heel relaxed bij mijn zoon gaat zitten en dan ook niet blaft (nee, zoon leen ik niet uit  ;) )

Voor iedereen alvast een goed en relaxed uiteinde en een heel goed 2008!!

:beerchug:
Allereerst voor iedereen een heel gelukkig en gezond 2008 gewenst! Ik hoop dat iedereen van jullie met alle hondjes de nacht goed is doorgekomen.

Vannacht daarentegen was bij mij helaas niet leuk. Ik heb mijn hond nog nooit zo ontzettend overstuur gezien. Hij heeft gisteren extra Telezin gehad, toch nog wat advocaat, maar uiteraard geen valium. Ik heb er constant bijgezeten, we hadden hem in de bijkeuken gelegd, in zijn eigen mand (meegenomen van huis). Gisteren overdag ging het eerst heel goed. Ik heb hem zijn Kong gegeven, gevuld met leverworst, smeerkaas en hondesnoepjes. Omdat alles helemaal klem zat, is hij hier gisterenmiddag twee uur zoet mee geweest. Toen ik de Kong voor de tweede maal had gevuld, had hij ineens geen zin er meer in, en ging het mis. We hebben hem in eerste instantie lekker laten uitrazen in de bijkeuken, maar gisteravond om twaalf uur ging het helemaal mis.
Hij was zo aan het hijgen en blaffen dat ik bijkans dacht dat hij terplekke dood zou neervallen, aan een hartaanval. Door hem anderhalf uur af te leiden met allerlei snoepjes, en tegen hem te praten, kwam hij weer enigzins bij zijn positieven.
Het was zo erg dat we alle ramen afgedekt hadden, stoelen voor de deur hadden gezet, omdat hij bijkans dwars door het raam wilde. Gelukkig was het na twee uur direct weer rustig buiten, en heeft hij, afgezien van regelmatig kotsen door het blaffen, een redelijk rustige nacht gehad. Ik ben diverse keren bij hem geweest, ook vanochtend om half vijf nog, en lag hij eindelijk in zijn mand te slapen. Helaas hielp de Bach rescue remedy geheel niets, die had ik dus ook nog bij de hand.

Wat ik volgend jaar moet doen, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik een andere DA ga zoeken, want ik kan hier helemaal niets meer mee.
Weet iemand nog een goede in de omgeving van Groningen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door