Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
Snap het wel. Mijn nierpatientje lust het wel maar ze geeft ook gelijk weer over. Ik kies er dus voor om haar dan maar aan het dieetvoer te laten. Ze is al kwetsbaar door haar nierfalen en dan ook nog iedere keer overgeven, betekent dat ze het vocht dat ze goed kan gebruiken weer kwijtraakt.
De andere katten eten wel allemaal cb (met een beetje blik en een plens water). Zelfs 2 weigeraars eten nu (na 8 maanden) cb. Ik heb ze niet gedwongen maar zag ze opeens aan het bordje cb zitten.
Door Chubby
Nee, want de katten krijgen CB.. Ik snap wel wat je bedoelt: onze katten eten een bot ook wel eens meerdere malen ;)
flin schreef: of is't dan vlees/ bot ?
Zou een kat overgeven/ kokhalzen zoals mensen als ze iets niet lekker vinden? Ik blijf het apart vinden dat de slokdarm/ maag het vlees niet kent en dus "weigert". Hoe gaat dat dan met blikvlees, wel goed toch?
Door Anthraciet
flin schreef: wij wilen hier,
en nu,
op dit moment,
aleen positieve insteek, jah? >:( ;)
;D ;D ;D

Thnx voor de steun! :D ;D

Ik heb het gisteren met mijn man besproken en we willen wel doorzetten om de katten op vers te krijgen omdat we gewoon overtuigd zijn dat het veel beter voor ze is. Maar we gaan van het weekend daarvoor eerst extra blik en ander versvoer inslaan, zodat we het kunnen mengen en ze kunnen overhalen het toch te gaan eten.
We hebben op het moment alleen van die kuipjes (naast de brokken) in huis en dat is te weinig om met het verse te mengen zodat ze het niet echt meer merken. Dus we gaan voor de grote voorraden en kijken aankomende week of we het op die manier gaan redden 8)
We geven niet op! :)
Door YaYa
Zou een kat overgeven/ kokhalzen zoals mensen als ze iets niet lekker vinden? Ik blijf het apart vinden dat de slokdarm/ maag het vlees niet kent en dus "weigert". Hoe gaat dat dan met blikvlees, wel goed toch?
[quote][/quote]

Bij mijn nierpatientje gaat blik ook niet goed, komt er met dezelfde vaart weer uit. Kippennekjes en kipfilet gaan wel maar dat is te eenzijdig om op te kunnen leven. Ik geef haar dit wel naast haar dieetvoer.
Door flin
Anthraciet schreef: We geven niet op! :)
dat zijn goede berichten! :) :)

YaYa schreef:

dat ze misselijk zijn omdat ze nierpatiënt zijn, ja, daar kan ik me iets bij voorstellen..

maar is dit ook zo in jouw geval Maddoc?

eigenlijk zou vleeseiwit voor katten toch makkelijk opgenomen moeten worden?
Door YaYa
Jawel hoor. Met een beetje goede wil lukt het wel ;)
Aan een kant kan ik me voorstellen dat ze blik en cb eruit gooit omdat ze misselijk is (is ook pas begonnen nadat bij haar nierfalen is vastgesteld) maar aan de andere kant is het vreemd dat ze wel kipfilet en kippennekjes verdraagt en haar dieetvoer eet ze ook goed.
Door maddoc
flin schreef: ik snap 't niet? :-[
bedoel je nou te zeggen dat je stoere carnivoren van 't vlees spugen?
of is't dan vlees/ bot ?
ja dat zeg ik, van de Carnibest, dus gemalen vlees. en of die katten weten dat ze stoere carnivoren zijn?? het lichaam in ieder geval niet, die heeft dit in de voorgaande 12jr nog nooit binnengekregen.

YaYa schreef: Snap het wel. Mijn nierpatientje lust het wel maar ze geeft ook gelijk weer over. Ik kies er dus voor om haar dan maar aan het dieetvoer te laten. Ze is al kwetsbaar door haar nierfalen en dan ook nog iedere keer overgeven, betekent dat ze het vocht dat ze goed kan gebruiken weer kwijtraakt.
De andere katten eten wel allemaal cb (met een beetje blik en een plens water). Zelfs 2 weigeraars eten nu (na 8 maanden) cb. Ik heb ze niet gedwongen maar zag ze opeens aan het bordje cb zitten.
ha fijn, iemand die het snapt en min of meer dezelfde ervaring heeft! :)

Chubby schreef: Zou een kat overgeven/ kokhalzen zoals mensen als ze iets niet lekker vinden? Ik blijf het apart vinden dat de slokdarm/ maag het vlees niet kent en dus "weigert". Hoe gaat dat dan met blikvlees, wel goed toch?

overgeven of kokhalzen als ze iets niet lekker vinden of misselijk zijn kan mn als je moet dwangvoeren, maar dat is niet wat ik hier bedoel, ik bedoel het precies zoals ik het beschreef. ik kan begrijpen dat je dat apart vind als dit iets is wat je nog niet eerder tegengekomen bent, maar dat verandert het niet. ;)
En ja dit kan net zo goed met blikvoer gebeuren. Ik zei ook al dat het niet een reactie is die voorbehouden is aan vlees, alleen wil ik wel vlees voeren dus is dit iets waar ik rekening mee moet houden en als het met iets anders gebeurde bepaald blik of bepaalde beloningen/ snoepjes of wat dan ook, dan liet ik dat gewoon weg. :)

Nee mijn katten zijn dus niet misselijk.

Het gaat er ook niet om of het op zich licht verteerbaar is of zou moeten zijn, zover komt het dan nog niet.

Schiet me net te binnen, dat Mogens Eliasen,als ik het me zo uit het hoofd goed herinner, dit als bekend iets wat je kunt verwachten bij honden die overgaan op vers na jarenlang alleen brokken gegeten hebben precies zo beschrijft. Zou het er voor jullie op na kunnen slaan, maar is het me nu te laat voor..

@Anthraciet; Goed hoor dat je het nog 'ns probeert.
als je blik gaat uitzoeken voor mengen, het beste gaat dat met een (fijne) smeuiige (of smeuig te roeren) pate, ik gebruik zelf de blikken van Hill's (nu die van Iams uit de handel zijn en door die vervelende portiezakjes zijn vervangen).
Door Mevroi Kruim
Van nierfalen kunnen katten behoorlijk misselijk worden, ook de smaak kan ervan in de war raken. Dat is vaak het probleem bij nierpatienten en de reden waarom ze weigeren te eten. Ik heb hier ook wel dagen zitten dwangvoeren totdat meneer het weer zelf at.

Er is een paardenfluisteraar, Pat Parelli, waar ik persoonlijk nogal de hik van krijg maar een uitspraak van hem is me bijgebleven: leer je paard (of hond, of kat, of weetikveel, misschien wel je kind  ;D) door patiently and politely persisting (hij is gek op alliteraties  ;D ;D).
Kijk, daar kan ik me 100% bij aansluiten. Beleefd en geduldig volhouden, trek er gerust maanden voor uit, nil desperandum, en dan gaat het altijd sneller dan je verwacht. Maar maak de omstandigheden zo dat succes zo goed als maar kan mogelijk gemaakt wordt, dus zorg dat ze pas brokken krijgen als je denkt dat het link gaat worden. Zolang je ze de uitwijkmogelijkheid naar de vertrouwde brok makkelijk maakt maak je het ze moeilijk om vers te gaan proberen en waarderen.

Mijn oudste katten waren 11 toen ik ze op vers heb overgezet, en grappig genoeg waren dat de drie die riepen 'hiephoi! eindelijk echt eten!'  ;D ;D terwijl de twee 'jeugdigen' van 7 er echt niks van moesten hebben. Het heeft uteindelijk 3 weken geduurd voordat Knor bereid was om vers te proeven, en toen wastie heel snel om.

Het zit 'm volgens mij idd in de opvoeding. Katten eten wat moeders (en het menselijk personeel) ze als eetbaar aanbieden als ze nog jong zijn. Krijgen ze in dat stadium veel verschillende zaken onder de neus dan zullen het zeer waarschijnlijk goede eters worden; eten ze dan alleen brok dan heb je een probleem. Het is van moeder natuur een goeie maatregel om te voorkomen dat jonge katten zichzelf vergiftigen met zaken die ze echt beter niet op kunnen eten, maar voor ons als voedseverstrekkers is het wel behoorlijk alstig.
Door YaYa
Kruimel schreef: Er is een paardenfluisteraar, Pat Parelli, waar ik persoonlijk nogal de hik van krijg maar een uitspraak van hem is me bijgebleven: leer je paard (of hond, of kat, of weetikveel, misschien wel je kind ;D) door patiently and politely persisting (hij is gek op alliteraties ;D ;D).
Kijk, daar kan ik me 100% bij aansluiten. Beleefd en geduldig volhouden, trek er gerust maanden voor uit, nil desperandum, en dan gaat het altijd sneller dan je verwacht. Maar maak de omstandigheden zo dat succes zo goed als maar kan mogelijk gemaakt wordt, dus zorg dat ze pas brokken krijgen als je denkt dat het link gaat worden. Zolang je ze de uitwijkmogelijkheid naar de vertrouwde brok makkelijk maakt maak je het ze moeilijk om vers te gaan proberen en waarderen.
Bij het nierpatientje is het natuurlijk sowieso al link. De anderen konden wel wat lijden maar de laatste 2 zijn helemaal zelf spontaan overgegaan aan de cb. Ze hebben 8 maanden geweigerd en kregen dan nog altijd 3x per dag brok en opeens zaten ze ook aan het bordje cb. De brok heb ik toen afgebouwd en steeds minder gegeven en op een gegeven moment helemaal niet meer.
Ik heb me er al bij neergelegd dat mijn nierpatientje aan de brok blijft. Zou het zo graag anders zien maar als ze iedere keer overgeeft, schiet het niet op en wordt ze er juist slechter van.
Door flin
dus als 'k 't nu kort samenvat;

kat 1: nierpatient
          van nierfalen kan een kat misselijk worden,
          geur/smaak kunnen beïnvloed worden
kat 2: in principe gezonde kat
          +/- 10 jaar alleen droge brok gevoerd
          het kattelichaam verdraagd niet iets wat deze niet kent, de slokdarm
    word geprikkeld en 't (anders dan brokvoer) wordt uitgespuwd
    de kat lijkt niet misselijk

gosh, zijn er meer mensen /katten die hier ervaring mee hebben?
en eigenlijk over kat 2 dan?
en eten die dan na lange tijd misschien wél andere dingen?
Door maddoc
wat is dit voor vreemde reactie?
zo hoeft het voor mij niet.
ten eerste heb ik alleen mijn manier en hoe het ook kan voor Anthraciet, die problemen had, willen weergeven, meer niet.
ik heb aangegeven waar voor mij de beperkingen liggen om het tempo van overschakelen op te schroeven, that's it.

en missch moet je toch wat beter lezen, waar zie jij staan dat ze niks anders eten? ik dacht dat ik duidelijk was geweest.

ik heb niet om een waardeoordeel van jouw gevraagd.
Door Anthraciet
Ik heb gisteravond de katten kipfilet voorgezet en de reactie was gelukkig niet zo extreem als met het gemengde gehakt van Herby :D
Ze begonnen er allemaal aan en ze hebben ook allemaal wel iets ervan gegeten, al heeft Tuppie (mijn kitten) er het meeste van gegeten. Hij had helemaal een ronde buik toen hij alles bij de anderen weggejat had ::)
Ze hebben ook allemaal wat blikvoer erbij gehad en dat had duidelijk de voorkeur voor de meesten, maar in ieder geval liepen ze er niet bij weg, dat geeft weer wat hoop.
Door flin
ben blij dat je doorzet Anthraciet! :)

Er lopen hier 3 herplaatsers, en 'k heb geen idee wat ze in't begin van hun leventje te eten kregen;
bij ons zaten ze zeker een aantal jaar aan de brokken
bij 2 katten was de overstap redelijk makkelijk,
nummer 3 helaas is nog steeds niet overtuigd,
alhoewel hij al wel wat vlees opeet, moet er ook altijd nog
wat prut uit een zakje bovenop
om aan te moedigen om te beginnen met eten...

@Maddoc: ik ben er alleen maar nieuwschierig naar,
hoe anderen de katten overzetten naar vers,
wat voor problemen ze tegenkomen,
hoe ze dat oplossen
hoe lang 't soms duurt om ze over te zetten
en ik ga zeker geen oordeel over iemand vellen

tenslotte kunnen we van de ervaringen van anderen leren!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door