Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
Lizzy schreef: Volgens mij betekent lymfoplasmacellulaire enteritis (oftewel LPE) dat er een ontsteking in de darm zit waarbij een immuniteitsysteemprobleem aan ten grondslag ligt. Zie : http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=98. Dit komt zoooo vaak uit zo'n biopten onderzoek dat ik er niet meer in geloof. Rachel, ik zou je willen adviseren om eens heel goed door de lijst van homeopathische middelen te lopen. Misschien past er een als een klok bij Ikijok. En desnoods naar Atjo Westerhuis te gaan. Want ik vind hem toch nog steeds een van Neerlands beste homeopathischwerkend DA's. En verder ik zou je willen adviseren Protexin Fibre aan te schaffen.

Ik snap dat je de zenuwen krijgt van het feit dat nu dezelfde oorzaak als bij Lex uit het onderzoek komt. Maar ik kan je nu echt met de hand op mijn hart verzekeren dat dit er zo vaak uit komt, LPE, dat ik er jeuk van krijg. Maar raar is het op zich natuurlijk wel, dat je nu voor de 2de keer met zo'n uitslag zit. Ik heb er helaas geen verklaring voor... Ik denk dat het een combinatie is van ontzettende pech EN het feit dat dit gewoon zo opvallend vaak uit die biopten komt.

Hoe is het vandaag met hem? Wat is nu het behandelplan?
De panacur-behandeling zit erop. Hij krijgt nu nog metrazol (anti-biotica) en die moet ik opmaken (duurt t/m vrijdag). Over twee weken kan ik opnieuw een ontlasting onderzoek doen om te kijken of de giardia weg is (gebleven). Als de giardia er nog zit (of weer terug is) dus nog eens panacur. Eind van de week neemt da contact op om te horen hoe 't gaat. De metrazol zou dus eigenlijk het werk moeten doen, als deze niet aanslaat, kijken we verder... Ik zie het in elk geval niet zo zitten om maar af te wachten tot de nieuwe giardia test. De belangrijkste reden is dat Ikijok nu een milde vorm heeft en ik als de dood ben dat dit erger wrodt en er uiteindelijk een matige/zware vorm van komt, waar we dan vervolgens weer niets meer aan kunnen doen (met Lex waren we immers ook te laat). Nu 't nog mild is, hoop ik op andere wijze deze ontseking de baas te kunnen worden. Afwachten tot vrijdag (wanneer de antibiotica dus klaar is), vind ik nog wel redelijk, maar als ie zo beroerd blijft, wil ik actie! Eerlijk gezegd voel ik de bui bij vervolgbehandeling al hangen: er is nog niet over gesproken, dus weet 't niet zeker, maar ben bang voor prednison, als deze ab niet helpt... Of een andere ab? Ik weet 't niet... Die pred. zie ik in elk geval NIET zitten.... We hebben dit vervolg nog niet besproken... In elk geval wil ik oriënteren wat en of er mogelijkheden zijn m.b.t. homeophatie o.i.d. Eind van de week spreek ik da dus weer en wil dan ook bespreken of homeophatie een optie is (wellicht via Tannetje of Atjo?), ook afhankelijk van wat deze da nog voor me kan doen..... Intussen geef ik nu probiotica erbij (groene os), maar begrijp dat extra vezels erbij ook heel goed is voor Ikijok, dus daar wordt aan gewerkt....

Ikijok is heel wisselend. Het gaat van goede opleving, waarbij je nauwelijks iets aan 'm merkt, tot ellendig hoopje hond, die werkelijk niets meer wil.... Liggen, slapen en sloom voor zich uitkijken, tot onrustig (rekken en strekken) en heen en weer drentelen... Gisteravond was ie er weer en liep toen weer "als vanouds" vrolijk in de rondte. Weer open en doenig en ondernemend. Vanochtend nog beter dan gisteravond! Er zit zelfs een grote pretbek naast me nu! Probeert zo ongeveer van alles uit om mij te verleiden tot een potje "jonge honden streken uithalen"...  :D Hopelijk blijft dit zo, maar ik blijf voorzichtig in deze positieve ontwikkeling....
Overigens heeft hij geen diarree of braken meer gehad, terwijl de buikpijnklachten wel aan blijven.....

Rachel.
Door Malamoods
Oja, toen we zondag bij de da waren, voelde hij geen krampen bij Ikijok, dus volgens hem had 't geen zin om iets tegen krampen voor te schrijven (om de pijn te beperken). De internist zegt vervolgens dat zijn buikpijn weer komt door de krampen en heeft vervolgens buscopan voorgeschreven (zetpil 7.5 mg). Ten eerste ga ik 'm geen zetpil geven (gewone pillen zijn al stressvol genoeg). Ten tweede is de 7.5 mg variant uit de handel genomen en dus niet meer verkrijgbaar en na het lezen van de beschrijving van buscopan, zie ik het middel uberhaupt niet zitten.... Dus ik ga zo de apptheek bellen, dat ik dit middel niet hoef....

Rachel.
Door mcSnurk
Ha, ik had al eens gekeken of je er al was, hoe het met Ikijok ging. Lekker dat hij zich even goed voelt!
En dat Lymphoplasmablabla komt er geloof ik meestal uit bij zo'n ontsteking. Maar ik denk dat je er rekening mee moet houden dat beter worden tijd nodig heeft, en dan heb ik het niet over 2 weken maar een eind meer. En ik weet dat je shit-ervaringen hebt gehad. Maar ik kan alleen uit eigen ervaring praten. En dat is dat Ayuk een middelzware ontsteking had en ook nog eens allergisch voor de cortison. En we hebben het toch onder controle gekregen. En ik heb die hond ook niet meer vol willen duwen met medicijnen. Jij kent je hond het beste en als jij denkt hij heeft geen krampen hij hoeft die zware pillen niet dan vertrouw op jezelf en Ikijok, en zoek uit of er alternatieven zijn.  Hij klinkt als een vechter. En ik weet het, voor ons makkelijk praten maar bij ons is het ook een keer mis gegaan maar iedere hond is anders en wat bij de een mis gaat schaatst de ander gewoon doorheen! En dat opleven en dan weer inzakken is denk ik heel normaal. Ziek zijn vreet energie, en die oplevingen zullen steeds langer gaan duren.
Door mcSnurk
Oh, en dat wou ik ook nog even zeggen (ben erg opstandig vandaag). Wij trapten erin, hadden nog nooit van Prednison gehoord, en de DA zei is een hele lichte kuur, geen zorgen over maken. Bah, ik geloof niks meer. Alles wat die hond krijgt zoek ik op op internet in nederlands duits en engels al moet ik er chinees voor leren. En als de DA met iets vreemds aankomt timmer je hem maar met een schoen op zijn hoofd, doe ik de volgende keer ook!!!!
Als ik kan leren wat mijn hond nodig heeft timmer ik er bij hem wel wat intellentie in (geen intelligentie, als hij die had hoefde ik niet te timmeren)!
Door Malamoods
Je hebt gelijk! Ikijok is Lex niet en dus zal hij best anders kunnen reageren op de ziekte en de medicatie... Maar. ik wil niet wachten tot hij verder afzakt en erachter komen dat we het cortison-tijdperk zien aanbreken... Ik wil als 't effe lukt voorkomen dat 't zover komt... En ja, ik wacht nog heel even de antibiotica af, maar hij is al drie weken slecht nu. Als ik geen verbetering zie, dan ga ik in actie komen.... Wil dan niet slechts afwachten..... Als er wel een stijgende lijn in zijn situatie komt, ligt het weer anders... Maar ik wil alles wat in mijn mogelijkheden ligt, voor 'm doen...

Rachel.
Door Malamoods
gemmaa schreef: Oh, en dat wou ik ook nog even zeggen (ben erg opstandig vandaag). Wij trapten erin, hadden nog nooit van Prednison gehoord, en de DA zei is een hele lichte kuur, geen zorgen over maken. Bah, ik geloof niks meer. Alles wat die hond krijgt zoek ik op op internet in nederlands duits en engels al moet ik er chinees voor leren. En als de DA met iets vreemds aankomt timmer je hem maar met een schoen op zijn hoofd, doe ik de volgende keer ook!!!!
Als ik kan leren wat mijn hond nodig heeft timmer ik er bij hem wel wat intellentie in (geen intelligentie, als hij die had hoefde ik niet te timmeren)!
Bij Lex was 't anders... Die had ook prednison, maar mijn da stond niet bepaald te juichen om dit te geven... Het was eindstation. We waren te laat.... We hebben eerst bij een andere da te lang aan lopen klooien en toen we bij mijn huidige da kwamen, werd er a lá minute actie ondernomen, wat dus niet zoveel effect meer had... De "pred-angst" zit 'm vooral bij de internist... Ik denk dat mijn huidige da niet heel snel met dit idee gaat aankomen.... Daar heb ik alle vertrouwen in. En als hij dat wel doet, begrijpt hij ook mijn twijfels en zal vast en zeker mee werken bij het zoeken (of doorverwijzen) voor andere alternatieven/mogelijkheden.... Qua vertrouwen zit 't dus wel goed betreft mijn da...

Rachel.
Door mcSnurk
Sorry, bedoelde niet specifiek jouw DA, ik gooide ze allemaal een beetje op een hoop, ook alles wat de internist voorschrijft. :-[ Ik geloof het gewoon allemaal niet meer :(. Ayuk kreeg bv een maagzuurremmer voorgeschreven omdat cortison niet ging. Volgens ons reageerde hij er niet goed op. Volgens de internist was zijn reactie geen bijwerking maar het gevolg van zijn ziekte. Maar op amerikaanse sites stond het wel bij de bijwerkingen. Het ging nog net goed. Ga gewoon uit van jouw gevoel en als jij vind dat het te lang duurd heb je gelijk als je dan aktie onderneemt. Blijkbaar heb je een goede DA die weet waar hij mee bezig is, gelukkig voor jullie allebei!
Onze DA zei tegen ons als ik geen Pred. voorschrijf wordt hij steeds zieker en kan ik hem niet meer redden. Bah, hij is er al 2 maanden vanaf en heeft het blijkbaar ook niet nodig!
Laatst gewijzigd door mcSnurk op di 18 dec 2007, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hitam
Het is inderdaad een duur woord voor darmontsteking. De Giardia kan dat heel goed veroorzaken maar dan zou het over moeten gaan als de Giardia weg is.
Ik krijg veel honden met buikpijn en ik behandel ze met homeopatische  middelen en/of kruiden. Werkt over het algemeen goed.
Door Malamoods
Hitam schreef: Het is inderdaad een duur woord voor darmontsteking. De Giardia kan dat heel goed veroorzaken maar dan zou het over moeten gaan als de Giardia weg is.
Ik krijg veel honden met buikpijn en ik behandel ze met homeopatische  middelen en/of kruiden. Werkt over het algemeen goed.
Goed te lezen dat je positieve ervaringen hebt Tannetje. Ik wacht nog even de ab af, hoop dat dit voldoende werkt. Als er geen stijgende lijn in zit de aankomende week, overweeg ik zeker actie in de "alternatieve hoek"... Wel even in overleg met mijn huidige da... ;) En wie weet meld ik me wel. ;)

Rachel.
Door conleeuw
Rachel, ik begrijp dat jij je zorgen maak, absoluut, maar over dingen als prednison wel of niet, daar moet jij je even nog niet druk om maken, ik weet dat ik het makkelijk kan zeggen, maar, jij kan nu nog van alles doen aan de ontsteking, antibiotica, je kan nog lange een homeopatische dierenarts, maar stel nou dat al die dingen niet helpen, en de internist zegt prednison, dan zou ik het wel doen als ik jou was, ik ben zoals iedereen die mij kent niet een grote voorstander van medicatie er in proppen en al helemaal niet van prednison, maar het is gewoon zo dat het een middel is die soms nodig is en heel goede resultaten kan boeken, waar ik absoluut tegen ben is het eindeloos geven van prednison en het maar geven zonder dat er een echte aanleiding is..... hond heeft wat, wij weten het even niet, dan maar prednison... maar voor darmontstekingen die met de imunsysteem te maken hebben is het een goede middel, die vaak goede resultaten geeft, dus, nog even niet zorgen maken, en als het echt niet anders kan, zou ik het toch doen.
Over Buscopan kan ik ook nog wat zeggen, het is een middel die heel goed werkt tegen darmkrampen (gladde spier verslapper) het werkt echt goed, maar het is geen geneesmiddel, het is een middel om de symptomen te bestrijden, hoewel het wel zo is dat als er eenmaal krampen zijn, dat ze vaak zichzelf een beetje in stand kunnen houden, ik heb er zelf ook last van gehad en ook ik heb gekozen voor buscopan, omdat alle andere middelen nog zwaarder waren en niet de gewenste effect hadden, een of twee keer buscopan en ik was van de krampen af (wellicht tijdelijk, want de onsteking was nog dik aanwezig,  maar voldoende om weer fatzoenlijk te kunnen functioneren en eten) Als ik jou was zou ik eerst homeopatisch proberen, werkt dat niet, dan kan je alsnog buscopan gebruiken. Beide prednison en buscopan zijn flinke middelen, maar soms moet je gewoon hard slaan om van een dergelijke aandoening af te komen, dan is hard slaan en klaar wat mij betreft wenselijk boven tobben en tobben. Voorop staat dat hij nu eerst zijn antibiotica af moet maken, ook daarvan kan hij misselijk worden en darmproblemen/krampen krijgen, maar wellicht is hij dan echt beter en hoef je niet aan de P of B te beginnen, maar nogmaals, als het blijkt dat hij last blijft houden, dan zou ik kiezen om voor een korte tijd toch de kanonnen in te zetten. Zo denk ik er over ;)
Door Antonia
Malamoods schreef: Intussen geef ik nu probiotica erbij (groene os), maar begrijp dat extra vezels erbij ook heel goed is voor Ikijok, dus daar wordt aan gewerkt....

Rachel.
Extra vezels kunnen inderdaadbaat hebben, maar ik denk dat je, juist bij darmklachten, moet oppassen met het soort vezels.
Ik heb goede ervaringen met producten van de Groene Os, toch zou ik in dit geval kiezen voor een andere pro biotica. Lizzy noemt al de Protexin Pro Fibre. Daar kan ik me bij dit soort klachten helemaal in vinden. Verkrijgbaar bij je dierenarts.
En wellicht is gekookte pompoen een optie?
Door mcSnurk
Zou ook geen extra vezels geven, misschien moet hij net iets hebben wat makkelijk te verteren is en zijn darmen niet teveel belast, dan is extravezels misschien averechts. Zeker i.v.m. zijn buikpijn.
Door danielle1980
ik denk dat geduld nu ook een sleutel woord is...
mijn honden zijn maaaaaanden ziek geweest, soms weken zo slecht dat ik gek werd...
het is niet zo dat het werkt als even een kuurtje erin en hij is beter...

het klinkt alsof jou hond echt een opdonder heeft gehad, je weet niet hoe lang die giardia al in m zat, maar z'n weerstand is finaal kapot.
en dus met ab en panacur tja daarmee is het niet zomaar over...
hij moet zelf weer weerstand gaan opbouwen om zich weer beter te gaan voelen...
mijn honden hebben nog een jaar erover gedaan voor ze helemaal weer gegroeit waren...
( maar dat waren puppen die dus veel achterstand hebben opgelopen )
daarna zijn ze nooit meer echt ziek geweest moet ik zeggen...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door