Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *wendy*
Hitam schreef: Vanwege de plotselinge kreupelheden. Bij Lyme kan een hond ook ineens erg kreupel zijn, dat kan vanuit de gewrichten maar ook door spieren.

Alleen als het echt de voetzooltjes zijn dan wordt dat wat minder waarschijnlijk, maar weet je wel zeker dat de pijn daar vandaan komt?
@ Tannetje het zijn echt voor 98% de voetzooltjes. Ik heb geprobeerd wat fotoos te maken. Ook zijn voorvoetjes zijn helemaal geirriteerd.
Foto's zijn van deze ochtend.

* Linkerteen van boven gezien (achterpoot)

Afbeelding

* Linkervoetzooltje van onderen gezien (achterpoot)

Afbeelding

Afbeelding

* Rechtervoetzooltje van onderen gezien (achterpoot)

Afbeelding

De voorvoetjes zien de zooltjes eruit alsof iemand hem her en der met een kaasschaaf geraakt heeft. Echter dit is op foto bijna niet te zien.
heel veel sterkte wendy dit weekend
maar ik heb een vraag heeft hij ook opgezette lymfeklieren in zijn achterpoten en in zijn liezen want een van onze bullen loopt dan ook mank die heeft geregeld ook van die voeten die door het jeuken stuk gebeten worden en dan gaan ontsteken.
evenstar schreef: heel veel sterkte wendy dit weekend
maar ik heb een vraag heeft hij ook opgezette lymfeklieren in zijn achterpoten en in zijn liezen want een van onze bullen loopt dan ook mank die heeft geregeld ook van die voeten die door het jeuken stuk gebeten worden en dan gaan ontsteken.
Ja donderdagavond heeft de DA aan zijn lymfeklieren gevoeld in zijn achterpoten/-dijen (daar ergens in ieder geval) en de lymfeklieren waren ook heel erg verdikt.
Hoop niet dat ik je nu ongerust maak  :-[
Oh getsie, ik lees dit topic nu pas! Laten we inderdaad hopen dat het geen autoimmuunziekte betreft... Het zou natuurlijk wel kunnen. Ik zat zelf aan (plasmacellulaire) pododermatitis te denken. En deze ziekte heeft vrijwel altijd een ander onderliggend probleem. Zo kan het zelfs veroorzaakt worden door een voedselallergie. Het kan ook veroorzaakt worden door een contact allergie. Dus in dat geval denk ik dat er nog een aantal opties zijn voor Gandor en hoef je zeker niet met prednison aan de slag. Antibiotica wordt vrijwel altijd in dit geval voorgeschreven omdat er veelal een secundair bacteriele infectie optreedt. Hier staat trouwens in mijn boek van Lowell Ackerman dat aloe vera gel gebruikt kan worden om de voetzooltjes mee in te smeren. Het zou trouwens ook iets van pemphigus of SLE (Systemische lupus erythematodes) kunnen zijn maar dat zijn toch niet de eerste waar ik aan denk. Ik denk zelf dus aan de pododermatitis. Niet iets om blij  mee te zijn maar zeker niet onbehandelbaar. Nogmaals, het is een kwestie van uitzoeken wat de onderliggende oorzaak van de pododermatitis is. Wat is Gandor ook alweer voor ras? Bij sommige rassen komt dit probleem namelijk vaker voor dan bij andere rassen. Misschien is dit ook wel een goeie voor je om te lezen: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=273

Bij mijn weten zie je dit soort kapotte pootjes ook in geval van Zinc-responsive dermatoses. Ik ken de Nederlandse term niet maar het komt neer op een hond deze afwijking ontwikkeld door een tekort aan zink (dat zink-tekort lopen ze op doordat ze een extra behoefte hebben aan zink. Een grotere behoefte dan andere honden. Of ze hebben moeite met de opname van zink. Dat weet niet ik zeker). Ook dat lijkt me in Gandor's geval minder aannemelijk maar niet uitgesloten, denk ik.
Lizzy schreef: ....
Bij mijn weten zie je dit soort kapotte pootjes ook in geval van Zinc-responsive dermatoses. Ik ken de Nederlandse term niet maar het komt neer op een hond deze afwijking ontwikkeld door een tekort aan zink (dat zink-tekort lopen ze op doordat ze een extra behoefte hebben aan zink. Een grotere behoefte dan andere honden. Of ze hebben moeite met de opname van zink. Dat weet niet ik zeker). Ook dat lijkt me in Gandor's geval minder aannemelijk maar niet uitgesloten, denk ik.
is het in dit geval niet handig de pootjes 1 1/2 uur  in een laag groene klei te zetten? (mag puur op de voetjes en dan een sokje eromheen)
Dan afspoelen met een lichte zoutoplossing en vervolgens insmeren met jojobaolie/lavendelolie of pure lavendel.
Klei bevat zeer veel zink Klei slorpt de toxische stoffen uit het lichaam op niveau van maag en darmen op, maakt ze onschadelijk en voert ze af.
Klei neemt ontstekingen weg , trekt gifstoffen naar buiten, en reinigt abcessen en verzweringen.
Ik gebruik het vaak en heb goede resultaten. Neemt snel de pijn weg en de wonden genezen snel. (ze kunnen soms wat groter worden de wonden maar dat komt omdat het alle randjes van aangetast vel ook onderhanden neemt) BIj Storm heb ik het nooit hoeven gebruiken maar weet dat je het zonder gevaar bij honden kunt gebruiken. Als niet alles uit de wond spoelt is het niet schadelijk (gewoon laten zitten, komt de volgende keer wel) en als de hond iets binnen krijgt is het ook niet schadelijk. Wel moet je ervoor zorgen dat alle klei die je eraf spoelt weggegooid wordt omdat dit immers "vervuild"  is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door