Moderator: Lizzy
La Demisa schreef: Vraagje: ik heb voor Grace (gisteren bevallen van 8 pups) een mix gemaakt van rauwe melk, hutte case, kwark, paar lepels honing en een paar eierdooiers. Ze vindt het werkelijk geweldig lekker. Hoe veel en hoe vaak mag ik haar dag geven per dag? Kan ik haar eventueel ook teveel geven? Aangezien zij nauwelijks drinkt normaal gesproken en nu ivm het voeden toch wel dorst heeft geef ik haar dit, toch dorstlessend en goed voor haar.Er staan geen directe aanwijzingen in het boek van Ian B. (grow your pups with bones) over hoe vaak. Er staat dat hij 250 ml melk gebruikt, 1 theelepel honing, 1 ei, etc. en ik krijg sterk de indruk dat hij dat dagelijks aan de net bevallen teef geeft om op te drinken.
La Demisa schreef: Aha, dus gewoon een beetje op gevoel doen. Als ik dit zo lees is dan wel zo'n beetje hoe ik het haar gegeven heb.Ja, ik zou het gewoon op gevoel doen.
Ja, alles is goed gegaan. Het waren 9 pups maar helaas hebben wij vanmiddag 1 teefje moeten laten inslapen. We wisten dat eigenlijk gisterenavond al maar we wilde haar toch een kans geven aangezien ze zo levendig was. Ze woog maar 175 gram bij de geboorte en vanmiddag nog maar 150. Je moet ergens de grens trekken en wij wilde haar niet op de dood laten wachten. Hartverscheurend om te zien maar het is niet anders.
De overige 8 (3 reutjes en 5 teefjes) maken het uitstekend. Ze zijn in 24 uur al gegroeid en mams maakt een ontspannen indruk. Kan niet wachten tot ik aan het "werk" mag en eten voor ze mag klaarmaken. Voorlopig heeft Grace het alleen recht op ze.![]()
De laatste weken van de zwangerschap ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals vlees, eieren, lever, niertjes, hersenen, lijnzaadolie, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 25% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer. Geef ook minder groente en fruit. Je kunt extra supplementen voeren zoals kelp, vitamine E, vitamine B complex, vitamine C en je begint aan het eind van de zwangerschap ook weer kleine beetjes levertraanolie te voeren.Vanaf welke week vd dracht moet je dit gaan doen? Als je 25% vleesbotten geeft hoe moet dan de rest verdeeld worden? Net zoveel spiervlees als orgaan? Hoeveel eieren mag je geven?(hond van 40 kg)
Geef de teef ook een verrijkte melkmix. Deze bestaat uit: een kopje melk (250 ml), een theelepel (rauwe) honing, 2 theelepels lijnzaadolie, 1 rauw ei of 2 rauwe eierdooiers, 1 a 2 stremseltabletten (dat zijn tabletten om kaas/kwark te maken). Blender dit door elkaar, laat het 10 minuten op lichaamstemperatuur staan zodat de tabletten kunnen oplossen en geef dit te drinkenIs dit 1x daags of kan het vaker gegeven worden?
TiPo schreef: Onze honden zijn nu bijna 2 maanden aan het barfen en het gaat superHeeft niemand suggesties?We hebben nu een drachtige teef (Ze is nu bijna 5 wkn drachtig) en we zijn nu toch een beetje onzeker of we het allemaal goed gaan doen
![]()
Zoals bv dit:Vanaf welke week vd dracht moet je dit gaan doen? Als je 25% vleesbotten geeft hoe moet dan de rest verdeeld worden? Net zoveel spiervlees als orgaan? Hoeveel eieren mag je geven?(hond van 40 kg)
En dit:Is dit 1x daags of kan het vaker gegeven worden?
Misschien staan de antwoorden hier al ergens op bp maar ik kan het niet vinden dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
Groetjes,
Tineke
TiPo schreef: Onze honden zijn nu bijna 2 maanden aan het barfen en het gaat superDe laatste 2 weken, want dan groeien de pups het hardst en vormen het skelet en gaat groot bottenwerk in de weg zitten. Je mag 2 tot 3 eieren per week geven. Het percentage vul je aan met spiervlees. Maar dat laatste is afhankelijk van het totaal wat je aan percentages voert, want misschien moet je het percentage orgaanvlees ook wat aanpassen.We hebben nu een drachtige teef (Ze is nu bijna 5 wkn drachtig) en we zijn nu toch een beetje onzeker of we het allemaal goed gaan doen
![]()
Zoals bv dit:Vanaf welke week vd dracht moet je dit gaan doen? Als je 25% vleesbotten geeft hoe moet dan de rest verdeeld worden? Net zoveel spiervlees als orgaan? Hoeveel eieren mag je geven?(hond van 40 kg)
En dit:Is dit 1x daags of kan het vaker gegeven worden?
Misschien staan de antwoorden hier al ergens op bp maar ik kan het niet vinden dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
Groetjes,
Tineke
TiPo schreef: Bedankt voor je antwoord. Bounty eet nu 48% vleesbotten, 26% spiervlees, 14% orgaan en 12% groentemix. Ze krijgt nu 2x per week een eitje dus daar zou er dan nog 1tje bij kunnen. Als we met orgaan op 20% gaan zitten en de rest aanvullen met spiervlees zitten we dan goed?Ik zou de percentages gedurende de zwangerschap aanpassen: