Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door La Demisa
Nou, hier ging Grace vanaf 6 weken echt schreeuwen om eten. Anders ging ze ineens hondenstront eten. Wat ze normaal nooit doet. Met 7 weken dracht zat ze al op 2 keer zoveel eten als normaal. Ze is gisteren bevallen en weer net zo slank als voor de dekking. Het is denk ik heel verschillend per teef. Nu moet ik er echt aan denken haar eten te geven want ze ligt full-time bij de pups en vraagt nergens om. Als ik het ga brengen is het echt vreten geblazen. Haar hoeveelheid voer zal dus straks ook nog wel omhoog moeten. Imiddels heb ik geleerd naar de teef te kijken, zij geeft wel aan wat ze nodig heeft.
Door Lizzy
La Demisa schreef: Vraagje: ik heb voor Grace (gisteren bevallen van 8 pups) een mix gemaakt van rauwe melk, hutte case, kwark, paar lepels honing en een paar eierdooiers. Ze vindt het werkelijk geweldig lekker. Hoe veel en hoe vaak mag ik haar dag geven per dag? Kan ik haar eventueel ook teveel geven? Aangezien zij nauwelijks drinkt normaal gesproken en nu ivm het voeden toch wel dorst heeft geef ik haar dit, toch dorstlessend en goed voor haar.
Er staan geen directe aanwijzingen in het boek van Ian B. (grow your pups with bones) over hoe vaak. Er staat dat hij 250 ml melk gebruikt, 1 theelepel honing, 1 ei, etc. en ik krijg sterk de indruk dat hij dat dagelijks aan de net bevallen teef geeft om op te drinken.

Gefeliciteerd trouwens, met de pups! Is alles goed gegaan?
Door La Demisa
Aha, dus gewoon een beetje op gevoel doen. Als ik dit zo lees is dan wel zo'n beetje hoe ik het haar gegeven heb.

Ja, alles is goed gegaan. Het waren 9 pups maar helaas hebben wij vanmiddag 1 teefje moeten laten inslapen. We wisten dat eigenlijk gisterenavond al maar we wilde haar toch een kans geven aangezien ze zo levendig was. Ze woog maar 175 gram bij de geboorte en vanmiddag nog maar 150. Je moet ergens de grens trekken en wij wilde haar niet op de dood laten wachten. Hartverscheurend om te zien maar het is niet anders.

De overige 8 (3 reutjes en 5 teefjes) maken het uitstekend. Ze zijn in 24 uur al gegroeid en mams maakt een ontspannen indruk. Kan niet wachten tot ik aan het "werk" mag en eten voor ze mag klaarmaken. Voorlopig heeft Grace het alleen recht op ze. :(
Door Lizzy
La Demisa schreef: Aha, dus gewoon een beetje op gevoel doen. Als ik dit zo lees is dan wel zo'n beetje hoe ik het haar gegeven heb.

Ja, alles is goed gegaan. Het waren 9 pups maar helaas hebben wij vanmiddag 1 teefje moeten laten inslapen. We wisten dat eigenlijk gisterenavond al maar we wilde haar toch een kans geven aangezien ze zo levendig was. Ze woog maar 175 gram bij de geboorte en vanmiddag nog maar 150. Je moet ergens de grens trekken en wij wilde haar niet op de dood laten wachten. Hartverscheurend om te zien maar het is niet anders.

De overige 8 (3 reutjes en 5 teefjes) maken het uitstekend. Ze zijn in 24 uur al gegroeid en mams maakt een ontspannen indruk. Kan niet wachten tot ik aan het "werk" mag en eten voor ze mag klaarmaken. Voorlopig heeft Grace het alleen recht op ze. :(
Ja, ik zou het gewoon op gevoel doen.

Wat jammer en sneu dat je een pupje in hebt moeten laten slapen.... Dat zijn de mindere kanten, van een nestje fokken....
Door TiPo
Onze honden zijn nu bijna 2 maanden aan het barfen en het gaat super :) We hebben nu een drachtige teef (Ze is nu bijna 5 wkn drachtig) en we zijn nu toch een beetje onzeker of we het allemaal goed gaan doen :-\

Zoals bv dit:
De laatste weken van de zwangerschap ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals vlees, eieren, lever, niertjes, hersenen, lijnzaadolie, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 25% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer. Geef ook minder groente en fruit. Je kunt extra supplementen voeren zoals kelp, vitamine E, vitamine B complex, vitamine C en je begint aan het eind van de zwangerschap ook weer kleine beetjes levertraanolie te voeren.
Vanaf welke week vd dracht moet je dit gaan doen? Als je 25% vleesbotten geeft hoe moet dan de rest verdeeld worden? Net zoveel spiervlees als orgaan? Hoeveel eieren mag je geven?(hond van 40 kg)

En dit:
Geef de teef ook een verrijkte melkmix. Deze bestaat uit: een kopje melk (250 ml), een theelepel (rauwe) honing, 2 theelepels lijnzaadolie, 1 rauw ei of 2 rauwe eierdooiers, 1 a 2 stremseltabletten (dat zijn tabletten om kaas/kwark te maken). Blender dit door elkaar, laat het 10 minuten op lichaamstemperatuur staan zodat de tabletten kunnen oplossen en geef dit te drinken
Is dit 1x daags of kan het vaker gegeven worden?

Misschien staan de antwoorden hier al ergens op bp maar ik kan het niet vinden dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Groetjes,
Tineke
Door TiPo
TiPo schreef: Onze honden zijn nu bijna 2 maanden aan het barfen en het gaat super :) We hebben nu een drachtige teef (Ze is nu bijna 5 wkn drachtig) en we zijn nu toch een beetje onzeker of we het allemaal goed gaan doen :-\

Zoals bv dit:Vanaf welke week vd dracht moet je dit gaan doen? Als je 25% vleesbotten geeft hoe moet dan de rest verdeeld worden? Net zoveel spiervlees als orgaan? Hoeveel eieren mag je geven?(hond van 40 kg)

En dit:Is dit 1x daags of kan het vaker gegeven worden?

Misschien staan de antwoorden hier al ergens op bp maar ik kan het niet vinden dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Groetjes,
Tineke

Heeft niemand suggesties?
Door Angelique
TiPo schreef: Onze honden zijn nu bijna 2 maanden aan het barfen en het gaat super :) We hebben nu een drachtige teef (Ze is nu bijna 5 wkn drachtig) en we zijn nu toch een beetje onzeker of we het allemaal goed gaan doen :-\

Zoals bv dit:Vanaf welke week vd dracht moet je dit gaan doen? Als je 25% vleesbotten geeft hoe moet dan de rest verdeeld worden? Net zoveel spiervlees als orgaan? Hoeveel eieren mag je geven?(hond van 40 kg)

En dit:Is dit 1x daags of kan het vaker gegeven worden?

Groetjes,
Tineke

De laatste 2 weken, want dan groeien de pups het hardst en vormen het skelet en gaat groot bottenwerk in de weg zitten.  Je mag 2 tot 3 eieren per week geven. Het percentage vul je aan met spiervlees. Maar dat laatste is afhankelijk van het totaal wat je aan percentages voert, want misschien moet je het percentage orgaanvlees ook wat aanpassen.

Die verrijkte melk heb ik nog nooit gegeven, dat antwoord zal dus van de auteur af moeten komen.

Wat voer je nu?
Door TiPo
Bedankt voor je antwoord. Bounty eet nu 48% vleesbotten, 26% spiervlees, 14% orgaan en 12% groentemix. Ze krijgt nu 2x per week een eitje dus daar zou er dan nog 1tje bij kunnen. Als we met orgaan op 20% gaan zitten en de rest aanvullen met spiervlees zitten we dan goed?
Door Lizzy
TiPo schreef: Bedankt voor je antwoord. Bounty eet nu 48% vleesbotten, 26% spiervlees, 14% orgaan en 12% groentemix. Ze krijgt nu 2x per week een eitje dus daar zou er dan nog 1tje bij kunnen. Als we met orgaan op 20% gaan zitten en de rest aanvullen met spiervlees zitten we dan goed?
Ik zou de percentages gedurende de zwangerschap aanpassen:

1)De laatste 2 a 3 weken wat extra koolhydraat (zoals Angelique heeft beschreven op de eerste pagina: zo zou ik het ook doen).
2)Geen extra calcium en aan het eind van de zwangerschap! En minder vleesbotten (ik zou zelf gewoon 30% a 40% maximaal aan vleesbotten geven. Ik zou ook geen grote botten meer geven op het eind. Net wat Angelique zegt).
3)Verder gewoon voeren zoals je normaal ook doet.

Na de zwangerschap/na bevalling:
1)Je mag weer levertraanolie geven. Ik zou dat zelf niet doen. Ik zou vette vis en lever en zuivel en eieren geven. OK, je mag een druppie levertraanolie geven, want dat kan ook geen kwaad. Ik zou het niet doen, tenzij mijn hond geen lever zou eten. In dat geval zou ik wel levertraanolie geven.
2)Lekker veel vleesbotten geven, in de zoogperiode. Ik zou zelf zo'n 50% vleesbotten geven.
3)Het is je eigen keuze maar verder zou ik normaal blijven voeren, zoals je gewoonlijk ook doet. Ik zou zelf als extra rauwe melk + honing + eieren geven.
Door fem.
Beste mensen,

Dank jullie voor deze topic.
Heel handig. Mijn hond is 3 weekjes drachtig en ik had haar zonder weten extra calcium gegeven. Nu niet meer dus.

Groetjes
Door mona
bedankt allemaal voor de tips hier,

ik heb mijn teefje ook laten dekken en dit is de eerste keer dat ik dat op zelf samengesteld ga doen.
ben dus blij met de tips en dingen die hier staan.

super
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door