Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
Ik heb 3 Border Terriers eentje van bijna 9 kg en twee rond de 7 kg. Ze eten in 30 dagen ongeveer 24 kg vlees/botten. Als ik een gemiddelde prijs van 3 euro de kg vlees/botten reken dan kom ik op 62 euro per maand uit. Dat is afgerond 20 euro per hond per maand, dat is 70 eurocent per dag per hond  ;D ;D
Daar komt natuurlijk nog de gepureerde biologische groente overheen. De volgende keer zdat ik dat maak zal ik dat ook eens berekenen  :D :D
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op ma 17 sep 2007, 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
Ik heb 6 honden, en ik ben veel goedkoper uit met barf dan met brok. Maar idd als je bvb brok van ALDI vergelijkt met paardenvlees ja dan ben je idd duurder uit... ::) Ik bestel bij Herby en RDS en verder af en toe bezoekje naar de slager! Gemiddelde kg-prijs voor hondenvoer ligt bij mij op ongeveer 1,50 euro. Voor brok betaalde ik 3,30 per kg. En daar was ik in grammen ook meer aan kwijt.
Door Dian
Voor Rakker had ik op het laatst brokken 14 kg voor € 64 (hypoallergene brok van RC, was trouwens het enige wat ie nog redelijk vrat), dus ruim € 4,50 per kg. Daar kom ik nu gemiddeld niet op, ik weet het niet precies, maar gok op zo'n € 2,50 gemiddeld ;)
Door pike
Dian schreef: Voor Rakker had ik op het laatst brokken 14 kg voor € 64 (hypoallergene brok van RC, was trouwens het enige wat ie nog redelijk vrat), dus ruim € 4,50 per kg. Daar kom ik nu gemiddeld niet op, ik weet het niet precies, maar gok op zo'n € 2,50 gemiddeld ;)
Die vergelijking gaat mank vrees ik. Je zult toch de dagprijs moeten vergelijken, want van brokken at Rakker vast een ander gewicht per dag dan van barf. Ter illustratie:

Pike at 280 gram aan brokken, nu 600 gram aan barf per dag.
De brok kostte me per dag zo'n 1,90 (inclusief wat te kauwen voor zijn kiezen wat niet echt hielp)
Nu eet hij voor gemiddeld 1,05 per dag, soms iets minder soms iets meer, en zeer gevarieerd. En voor zijn kiezen hoeft hij niets extra meer, die zijn mooi schoon en wit geworden.
Door Dian
pike schreef: Die vergelijking gaat mank vrees ik. Je zult toch de dagprijs moeten vergelijken, want van brokken at Rakker vast een ander gewicht per dag dan van barf. Ter illustratie:

De brok kostte me per dag zo'n 1,90 (inclusief wat te kauwen voor zijn kiezen wat niet echt hielp)
Nu eet hij voor gemiddeld 1,05 per dag, soms iets minder soms iets meer, en zeer gevarieerd. En voor zijn kiezen hoeft hij niets extra meer, die zijn mooi schoon en wit geworden.
Nee hoor, Rakker zat met brok op het zelfde aantal grammen als met Barf :D Misschien raar, maar wel waar ;)
Door pallas
pike schreef: Die vergelijking gaat mank vrees ik. Je zult toch de dagprijs moeten vergelijken, want van brokken at Rakker vast een ander gewicht per dag dan van barf. Ter illustratie:

Nou de vergelijking gaat bij mij dus de andere kant op.
Didot at van zijn dieet brokken bijna een kilo :o per dag en hij was brood mager!
Nu is hij mooi op gewicht en eet ong. 800gram  barf per dag.
Nox eet ong. hetzelfde aan tal grammen.

Met brok kocht ik idd ook wel lekkere kluif dingetjes erbij; nu kluiven ze elke dag lekker als ze eten krijgen.
Door pike
Dian schreef: Nee hoor, Rakker zat met brok op het zelfde aantal grammen als met Barf :D Misschien raar, maar wel waar ;)
Tjonge, ik wou dat ik dat had  8), dan was barfen pas echt spotgoedkoop  :D
pallas schreef:
Nou de vergelijking gaat bij mij dus de andere kant op.
Didot at van zijn dieet brokken bijna een kilo :o per dag en hij was brood mager!
Nu is hij mooi op gewicht en eet ong. 800gram barf per dag.
Nox eet ong. hetzelfde aan tal grammen.

Met brok kocht ik idd ook wel lekkere kluif dingetjes erbij; nu kluiven ze elke dag lekker als ze eten krijgen.
Pike was op dieetbrokken ook altijd veels te mager. Maar meer dan die 280 gram kreeg ik er écht niet in! Overigens was dat al veel meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Ik heb een keer meegemaakt dat hij 140 gram uittufte (hij kreeg 2x per dag). Ik was met stomheid geslagen. Het waren nog steeds dezelfde brokjes (hij kauwde ze dus niet), alleen 5x zo groot geworden. Het was een gigantische berg. Niet zo gek dat hij niet meer wou eten!
Door Minna
Hier ook eentje die een kilo brok nodig had en het nu prima doet met 500 gr barf! De rest ongeveer het zelfde gewicht, alleen Pika ietsje meer maar ja dan praat je over een gram of 50...daar lig ik ook niet wakker van!  ;D Brok at ze ong. 180 gram en nu met barf ongeveer 230, hondje van 8-9 kg.
Door ~anna~
Ik bleef vroeger met loutje vaak met de br*kken zitten want hij at liever kvv :P Kreeg hij br*kken dan werd er dus weinig van gegeten echt alleen het hoog nodige of ik gebruikte het om mee te trainen,de brokken opleuken met kvv heb ik ook gedaan ::)
Dus toen hij volledig op vers ging was ik veel meer kwijt en crystal kreeg vanaf 7 weken bij ons vers(kvv) en later steeds meer losse dingen dus eigenlijk kan ik geen vergelijking maken.Ik vindt zelf samenstellen wel veel goedkoper dan een wat duurdere kvv.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op di 18 sep 2007, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
Tinker schreef: De situatie is hier wat veranderd,want er is een Cavje bijgekomen.Ik heb een poosje geleden een paar weken brok gevoerd en dat was toch voordeliger dan kvv.

Brok 15 kilo voor € 59,50
*De Cavaliers aten hier 60 gram per hond van.
*Dat komt op € 0,71 per dag voor 3 Cavjes.

Carnibest kost € 3,05 per kilo.9goedkoopste smaak)
*We voeren 1 pond per dag verdeeld over 3 Cavjes.
*Dat komt op € 1,52 per dag.

Per maand brok=€ 21,30
Per maand CB=€ 45,60

Verschil=€ 24,30 goedkoper aan brokken dan aan kvv.
Conclusie is dat kvv dus twee maal zo duur is dan brokken.

-Nu weet ik dat het in andere gevallen goedkoper kan door groot in te kopen enz.Maar bovenstaande bedragen gelden wel in ons geval.
Kvv schat.....het ging hier over barf :)
Door pike
Tinker schreef:
Per maand brok=€ 21,30
Per maand CB=€ 45,60

Verschil=€ 24,30 goedkoper aan brokken dan aan kvv.
Conclusie is dat kvv dus twee maal zo duur is dan brokken.
-Nu weet ik dat het in andere gevallen goedkoper kan door groot in te kopen enz.Maar bovenstaande bedragen gelden wel in ons geval.
Conclusie moet dus zijn: Carnibest is voor jou twee maal zo duur als het merk brokken dat je voert.

Er zijn namelijk ook goedkopere kvv's
In mijn overgang van brok naar barf heb ik een maand of twee kvv gevoerd. Dat kostte me toen per dag (hij at 500 gram Rodi compleet met pens) € 1,18 terwijl de brokken per dag € 1,60 waren.

Nog een conclusie: Het pakt dus bij iedereen anders uit.
Door ~Joke~
Zo goedkoop als de meesten hier barfen lukt mij ook niet hoor. Als ik bij Herby het goedkoopste wild koop is dat toch altijd nog 2.75 per kg. Ik voer vanwege dieet geen rund en kip. Daardoor valt de relatief goedkope kip ook af. Wel lam, geit en paard en eend en konijn.
Ik ga uit van zo'n 3 euro vlees per kg dat kan iets minder maar ook iets meer zijn. Spike eet bv wilde eend en wild konijn erbij.
Ik maak gebruik van gemalen haaskarkassen als calciumbron die zijn 2 euro de kg.
Het valt me op dat mijn drie van 7, 7 en 9 kg  relatief veel eten vergeleken bij andere kleine rassen hier; nl bijna 800gr met z'n 3-en per dag
Door pike
~Joke~ schreef: Zo goedkoop als de meesten hier barfen lukt mij ook niet hoor. Als ik bij Herby het goedkoopste wild koop is dat toch altijd nog 2.75 per kg. Ik voer vanwege dieet geen rund en kip. Daardoor valt de relatief goedkope kip ook af. Wel lam, geit en paard en eend en konijn.
Ik ga uit van zo'n 3 euro vlees per kg dat kan iets minder maar ook iets meer zijn. Spike eet bv wilde eend en wild konijn erbij.
Ik maak gebruik van gemalen haaskarkassen als calciumbron die zijn 2 euro de kg.
Het valt me op dat mijn drie van 7, 7 en 9 kg  relatief veel eten vergeleken bij andere kleine rassen hier; nl bijna 800gr met z'n 3-en per dag
Kip haalt idd je gemiddelde kiloprijs omlaag. In het begin, toen ik nog geen adressen wist, voerde ik ook de helft van de week kippebot. Nu krijgen ze nog maar een of hooguit 2x per week kip. Orgaanvlees is ook nooit duur en trekt ook de gemiddelde prijs omlaag. Bij mij ligt de gemiddelde kiloprijs zo rond de 2 euro. Ze eten samen ruim 9 ons aan vlees per dag. Dus gemiddeld per hond nog geen euro. Groente erbij, even boven de euro.  Maar het wisselt wel, want ik heb nu weer sardientjes gekocht, geen goedkoop adres voor, dus dat maakt het weer wat duurder. De vis is op dit moment het duurste ingrediënt. Misschien krijg ik ze ooit weer aan de zalmkop/graat die kostte een prikkie.
Het valt mij ook vaak op dat er honden zijn van bv 26 kilo die veel minder eten dan mijn hond van 17 kilo, of net zo veel als mijn hond van 12,5 kg. daarom zeg ik ook: als ik die van mij 2% kon voeren tjonge dan hield ik pas geld over :D Misschien moet ik ze ook op de bank leggen  :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door