Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Antonia
Ik heb vanochtend telefonisch contact gehad met de chirurge die Brian gaat opereren. De afspraak staat gepland voor woensdag, hij wordt die dag als eerste om 9.00 uur geholpen.
Het is blijkbaar niet zo dat dan ook gelijk de nier wordt verwijderd, omdat dat best een zware ingreep is gebeurt dat eigenlijk alleen maar als het echt niet anders kan en het laten zitten risico's oplevert.
Daarom moet Brian vóór hij daadwerkelijk wordt geopereerd nog een aantal aanvullende onderzoeken ondergaan (met contrastvloeistof), zodat in elk geval aan de oorzaak van het probleem iets wordt gedaan. En als blijkt dat de nier verwijderd moet worden dan gebeurt dat ook aansluitend. Woensdag wordt dus een spannende dag.
Antonia schreef: Ik heb vanochtend telefonisch contact gehad met de chirurge die Brian gaat opereren. De afspraak staat gepland voor woensdag, hij wordt die dag als eerste om 9.00 uur geholpen.
Het is blijkbaar niet zo dat dan ook gelijk de nier wordt verwijderd, omdat dat best een zware ingreep is gebeurt dat eigenlijk alleen maar als het echt niet anders kan en het laten zitten risico's oplevert.
Daarom moet Brian vóór hij daadwerkelijk wordt geopereerd nog een aantal aanvullende onderzoeken ondergaan (met contrastvloeistof), zodat in elk geval aan de oorzaak van het probleem iets wordt gedaan. En als blijkt dat de nier verwijderd moet worden dan gebeurt dat ook aansluitend. Woensdag wordt dus een spannende dag.
inderdaad spannend, moet jij hem smorgens brengen? en dan, wachten? of heeft het geen zin om te wachten?
Door Antonia
Ja , ik ga er 's morgens met hem heen. Gedurende de onderzoeken blijf ik in de buurt of ga ik ergens in Ommen (de kliniek zit in Ommen) een kop sterke koffie drinken. Wat er verder staat te gebeuren hangt af van wat er op dat moment duidelijk wordt.

Ik heb vanaf nu drie weken verlof gepland, ik heb dus alle tijd om mijn mannetje te verzorgen. Brian is mijn zielsverwant, die laat ik niet zomaar ergens achter en de zorg voor hem geef ik niet zomaar uit handen.
Hoi Antonia,

Ik wil jou en Brian heel veel succes toewensen, ik behoor ook tot de duimers hier. Positief denken hoor! Als hij verder gezond is en sterk dan gaat ie het heus wel redden. Een paar maanden geleden is mijn "ouwetje", Boomer, geopereerd aan een blaassteen (de grootste die ze ooit gezien hadden), hij heeft het doorstaan en heeft net als jouw Brian een lekkende hartklep die zijn hartje gelukkig niet belast. Boomer is er enorm van opgeknapt, dat zal voor Brian ook zo zijn, reken maar dat hij last heeft hoor, cystes etc. zijn héél pijnlijk namelijk.

Ik brand een kaarsje voor jullie a.s. woensdag, het komt wel goed, let maar op! Het is hartstikke moeilijk voor jou, dat begrijp ik heel goed, mijn Boomertje is ook mijn zielsmaatje en ik was op de dag dat hij werd geopereerd geloof ik minstens zo ziek van de zenuwen. In ieder geval kan Brian zo niet doorgaan, dat geeft te veel risico's. En met één nier kan hij prima leven, bij mij in de buurt woont een hond (Golden Retriever van 9) die heeft nog maar 1 nier en zwemt, rent en springt dat het een lieve lust is, dus er is hoop!

Nogmaals sterkte en véél succes!
Anja
We hebben gisteren Brian voor een gewisse dood weggehaald!

Ik heb gisteren Brian naar de Kompaan in Ommen gebracht. Tijdens het onderzoek en het onder narcose brengen ben ik bij hem gebleven, daarna heb ik mijn mannetje achter moeten laten in de kliniek.
Het onderzoek dat Brian heeft ondergaan maakte duidelijk dat het er niet goed uitzag. De rechternier van Brian bleek niet veel meer dan een soort grote ballon gevuld met vocht en cystes. Van de nierschors is niets meer over. Er was ook sprake van een beginnende abcesvorming.
Concreet: de nier en de urineleider moesten operatief worden verwijderd. Om goed 11.00 uur zijn ze begonnen met de operatie. De operatie zou zwaar worden, Brian heeft een lekkende hartklep en zijn conditie is slecht.

Uiteindelijk heeft Brian  ruim 5 uur op de operatietafel gelegen. Het was een moeilijke operatie waarbij nauwkeurig gewerkt moet worden vanwege het risico van beschadiging van andere organen.

Om even over vijven belde de chirurge, mevrouw Naan, om te laten weten hoe het gegaan was en wat ze had aangetroffen. En daar was zelfs zij, een chirurge met vele jaren ervaring, even stil van.

De aansluiting van de urineleider naar de blaas is waarschijnlijk nooit open geweest. De urine die door de nier wordt geproduceerd kon daardoor geen kant op, alleen maar terugstromen naar de nier. Daar waar bij honden van dit formaat de nier een vuist groot is en zo'n 400 gram weegt, is er gisteren bij Brian een nier verwijderd van het formaat watermeloen en een gewicht van (houd je vast) 7,5 kg.
Daar waar de urineleider normaal gesproken een doorsnee heeft van ongeveer 1 cm, had de urineleider van Brian een doorsnede van 10 cm.
Die nier drukte tegen het middenrif aan waardoor Brian zo kortademig was en heeft een bloedvat bekneld waardoor zijn bloeddruk zo hoog was.

De nier stond op knappen met alle risico’s van dien. Als de urine in de buikholte was terecht gekomen dan was het afgelopen geweest met mijn bink.
Maar hij is er nog! Mijn vent is een doorzetter. Hij vind dat het zijn tijd nog niet is.

Ik wilde Brian, als het enigzins verantwoord was naar huis hebben. Hij en ik hebben een sterke binding en hij voelt zich "in den vreemde" niet op zijn gemak. Gisterenavond rond 21.30 heb ik telefonisch overlegd wat verstandig was en ik mocht hem komen halen. De kliniek in Ommen is hier een kleine anderhalf uur rijden vandaan, rond 1.00 uur vanacht was ik thuis.
Brian was suf en heel wiebelig van de narcose, hij heeft een lang werkende opium-achtig narcose gehad. Dus ik had even wat moeite om hem uit de auto in huis op zijn plekkie te krijgen. Zo'n 70 kg slappe hond verplaats je niet makkelijk in je uppie. Maar het is ons gelukt. Ik heb hem een lekker warm zacht plekkie in de keuken gemaakt en ben daar op een matrasje naast gaan liggen.

Hij was vanacht een paar keer onrustig en hijgerig, zijn lichaamstemperatuur was wat hoger en van de narcose zag ie (zoals Rob Gerritsen dat zo mooi uitdrukte) rose poessies.
Ik heb hem een paar maal wat water in zijn bek gespoten (met zo'n sportersbidon). Water geeft wat afkoeling en spoelt ook een beetje door, dan is die troep wat sneller uit zijn lijf.
Verder dien ik hem per injectie pijnstilling toe, Temgesic.
Dat is een zware pijnstiller die wat sneller en beter werkt dan tabletten. Daarnaast krijgt hij anti biotica, Clavubactin.
Al met al heeft mijn mannetje het nog even niet makkelijk, maar waarschijnlijk ziet dat er in de loop van de dag heel anders uit.
Laatst gewijzigd door Antonia op do 05 jul 2007, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels
Antonia schreef: We hebben gisteren Brian voor een gewisse dood weggehaald!

Ik heb gisteren Brian naar de Kompaan in Ommen gebracht. Tijdens het onderzoek en het onder narcose brengen ben ik bij hem gebleven, daarna heb ik mijn mannetje achter moeten laten in de kliniek.
Het onderzoek dat Brian heeft ondergaan maakte duidelijk dat het er niet goed uitzag. De rechternier van Brian bleek niet veel meer dan een soort grote ballon gevuld met vocht en cystes. Van de nierschors is niets meer over. Er was ook sprake van een beginnende abcesvorming.
Concreet: de nier en de urineleider moesten operatief worden verwijderd. Om goed 11.00 uur zijn ze begonnen met de operatie. De operatie zou zwaar worden, Brian heeft een lekkende hartklep en zijn conditie is slecht.

Uiteindelijk heeft Brian  ruim 5 uur op de operatietafel gelegen. Het was een moeilijke operatie waarbij nauwkeurig gewerkt moet worden vanwege het risico van beschadiging van andere organen.

Om even over vijven belde de chirurge, mevrouw Naam, om te laten weten hoe het gegaan was en wat ze had aangetroffen. En daar was zelfs zij, een chirurge met vele jaren ervaring, even stil van.

De aansluiting van de urineleider naar de blaas is waarschijnlijk nooit open geweest. De urine die door de nier wordt geproduceerd kon daardoor geen kant op, alleen maar terugstromen naar de nier. Daar waar bij honden van dit formaat de nier een vuist groot is en zo'n 400 gram weegt, is er gisteren bij Brian een nier verwijderd van het formaat watermeloen en een gewicht van (houd je vast) 7,5 kg.
Daar waar de urineleider normaal gesproken een doorsnee heeft van ongeveer 1 cm, had de urineleider van Brian een doorsnede van 10 cm.
Die nier drukte tegen het middenrif aan waardoor Brian zo kortademig was en heeft een bloedvat bekneld waardoor zijn bloeddruk zo hoog was.

De nier stond op knappen met alle risico’s van dien. Als de urine in de buikholte was terecht gekomen dan was het afgelopen geweest met mijn bink.
Maar hij is er nog! Mijn vent is een doorzetter. Hij vind dat het zijn tijd nog niet is.

Ik wilde Brian, als het enigzins verantwoord was naar huis hebben. Hij en ik hebben een sterke binding en hij voelt zij "in den vreemde" niet op zijn gemak. Gisterenavond rond 21.30 heb ik telefonisch overlegd wat verstandig was en ik mocht hem komen halen. De kliniek in Ommen is hier een kleine anderhalf uur rijden vandaan, rond 1.00 uur vanacht was ik thuis.
Brian was suf en heel wiebelig van de narcose, hij heeft een lang werkende opium-achtig narcose gehad. Dus ik had even wat moeite om hem uit de auto in huis op zijn plekkie te krijgen. Zo'n 70 kg slappe hond verplaats je niet makkelijk in je uppie. Maar het is ons gelukt. Ik heb hem een lekker warm zacht plekkie in de keuken gemaakt en ben daar op een matrasje naast gaan liggen.

Hij was vanacht een paar keer onrustig en hijgerig, zijn lichaamstemperatuur was wat hoger en van de narcose zag ie (zoals Rob Gerritsen dat zo mooi uitdrukte) rose poessies.
Ik heb hem een paar maal wat water in zijn bek gespoten (met zo'n sportersbidon). Water geeft wat afkoeling en spoelt ook een beetje door, dan is die troep wat sneller uit zijn lijf.
Verder dien ik hem per injectie pijnstilling toe, Temgesic.
Dat is een zware pijnstiller die wat sneller en beter werkt dan tabletten. Daarnaast krijgt hij anti biotica, Clavubactin.
Al met al heeft mijn mannetje het nog even niet makkelijk, maar waarschijnlijk ziet dat er in de loop van de dag heel anders uit.
ach gosh....de ziel. Hopelijk gaat het de komende dagen alleen maar beter...!
Brian heeft minstens duizend bescherm engeltjes en die heeft hij heel hard nodig.
Gisteren aan het eind van de middag ging het mis. Het hart van Brian sloeg volledig op hol en hij raakte in een shock. Hals over de kop zijn we naar de kliniek in Ommen geraced. Daar hebben we tot 23.00 uur gevochten voor zijn leven. Er was een heel specifiek hartmiddel nog om zijn hartslag (op dat moment 280 slagen per minuut) terug te brengen naar rond de 120 slagen. Dat hartmiddel was niet aanwezig in de kliniek en Peter heeft als een gek gereden om het te gaan halen in een humane kliniek in Hardenberg.
En we hebben het gehaald, we hebben Brian nog net op tijd kunnen terughalen van de regenboogbrug. Hij ligt nu aan het infuus in de kliniek in Ommen. Straks hoor ik meer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door