Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door snowdogs
dat is lizzy's advies om bij mijn menu te proberen. ikheb een advies dieet voor Veija van haar gekregen (zie een het laatste kopje van malamoods, daar staat mijn adviesmenu)
Door Angelique
Lizzy schreef: Deze hond heeft nierproblemen. En om aan de kcal te komen, is het handig om een hond met nierproblemen wat extra vet te geven. Vandaar dat ik aan heb geraden (in dat andere topic) om rauw schapenvet, visolie en olijfolie te geven. Te meer daar olieen met omega 6 echt totaaaaal af te raden zijn bij nierproblemen.
Owwwwwwwkeeee
Door snowdogs
nu nog even om terug te komen op mijn vraag: hoeveel schapenvet/olijfolie mag ik veija geven?
Door Lizzy
snowdogs schreef: nu nog even om terug te komen op mijn vraag: hoeveel schapenvet/olijfolie mag ik veija geven?
Je moet ook een beetje kijken naar je hond. Omdat je minder vlees, vleesbot en orgaanvlees geeft dan je normaalgesproken aan een hond zonder nierproblemen zou geven, krijgt jouw hond dus minder calorieen binnen. Om ervoor te zorgen dat Veija dus op een andere manier calorieen binnen krijgt voor energie (zodat hij goed op gewicht blijft), kun je extra vet aan hem geven in de vorm van schapenvet en olijfolie. Maar, teveel vet veroorzaakt dunne ontlasting. Dus daar moet je een beetje tussen middelen. En ik kan jou daarom geen advies geven over hoeveel vet je van het een en het ander moet geven. Je moet kijken naar je hond.

Ik zou beginnen om iedere dag of schapenvet of olijfolie te geven. Geef sowieso elke dag een capsule visolie. Begin gewoon met een lage dosering. En kijk hoe het gaat. Bouw het een beetje op als hij te dun wordt. Bouw het af als hij diarree krijgt.
Door snowdogs
we zijn naar de da geweest om te wegen en veija is goed aangekomen. hij weegt nu 23.3 kilo i.p.v. 14 kilo. Lizzy, ik heb een menu van je gekregen voor een hond van 18 kilo.

hoe kan ik het menu voor veija het beste aanpassen (ik kan de rekenhulp niet gebruiken, omdat mijn computer dit niet accepteerd). Ik wil voor 5 dagen gaan barfen en in het weekend kvv (duck therapie) gaan doen.
Door Lizzy
Dan kun je hem voorlopig deze hoeveelheid wel blijven voeren. De hoeveelheid die je nu geeft is dan 2,2% van zijn lichaamsgewicht en dat lijkt me prima. Mocht hij te dik worden: voer je van alles een beetje minder. Wordt hij te dun: voer je van alles een beetje meer.

Gaat het een beetje met hem?
Door snowdogs
ja, hij ziet er een stuk beter uit, maar dat mag ook wel als je van 14 kilo naar 23,3 kilo bent gegaan. hij is ook een stuk vrolijker, al gaat de ene dag beter dan de andere dag.  hij kan niet wachten totdat hij weer mag fietsen, maar dat moet nog maar even wachten.
Door Lizzy
snowdogs schreef: mogen honden die nierproblemen ook fruit hebben
Ja. Maar net als voor elke hond geldt: niet overdrijven met fruit want er zitten wel veel fruitsuikers in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door