Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
Kruimel schreef: Kijk, DIE vind ik nou mooi! Zo herinner ik ze mij ook uit mijn jeugd. Perzen met neuzen.
Tja, nogmaals, de rasstandaard is de afgelopen 20 jaar niet meer veranderd, dus hij zou net zo van toepassing op deze Perzen moeten zijn als op het huidige type Pers. Maar waarom keurmeesters en fokkers sommige delen ervan tegenwoordig zo extreem interpreteren, 'beats me' :-\
"Mooi" is relatief, en daar is dus niet over te discussiëren, maar of het gezond is, daar kun je je vraagtekens zij zetten... (denk aan problemen met de mond- en neusholte, traanbuizen, kaakgewricht, soms kan het fontanel niet sluiten, problemen (stagneren) van bevallingen, etc.).

Het 'grappige' is dat ik ook vroeger als kind Perzen zo mooi vond, en altijd geroepen heb dat ik later een Pers wilde hebben. Maar toen het eenmaal 'later' was, en ik me ging verdiepen in de katten, kon ik 'mijn' Perzen niet meer terug vinden, dus toen zijn het Noren geworden, want die hadden wel een duidelijke neus. Had ik 10 jaar geleden geweten dat er nog het oude type Pers was, dan was ik nu misschien wel geen Noren fokster geweest, maar Traditionele Perzen fokster ;D
(ik ben nu overigens dolgelukkig met m'n Noortjes hoor, en zou niets anders meer willen :-*)
Door Mevroi Kruim
ZO is het bij honden toch ook. EN trouwens ook bij andere raskatten: kijk maar eens naar de oosterse rassen, die zagen er pak 'm beet 40 jaar geleden toch echt een stuk normaler uit. Ik vind ook die niet meer om aan te zien eerlijk gezegd.
En bij honden idem dito: alles wordt steeds meer naar het extreme getrokken zonder dat de rasstandaarden veranderd zijn. Een duidelijke stop wordt een complete berghelling, enigszins kromme poten worden halve bogen, lange oren worden zo lang dat ze over de grond slepen, een volle vacht wordt een soort poederdons, ronde ribben worden een soort van moddervette rolmops - alles ten nadele van de gezondheid van de honden.
Eeuwig zonde. Geen wonder dat er fokkers zijn die zich met hand en tand verzetten tegen officiele status van hun ras; zodra ze op tentoonstellingen verschijnen is het gebeurd met het ras. Kijk maar naar bv de border collie.
Door danielle1980
ja vind ze wel mooi, maar ik val wel op een plattere neus,
ik heb tenslotte ook een bull met platte neus.
maar heel extreem, nee dat is niets voor mij, en die ogen bij mijn persen tja die kunnen wat mij betreft ook wat beter :-X
Door Loeka
Leuk deze discussie. Ik heb voor een kennis het boek Katten van het Spectrum opgehaald. Het is een beroemd kattenboek uit begin jaren 80. Geweldig die rasplaatjes bij de Pers. Ik vind ze dan ook erg mooi. Er stond ook speciaal een plaatje bij van een "Peke face" pers. Uit de VS afkomstig en af te keuren vanwege gezondheidsproblemen mbt de traanbuizen... Met nadruk wordt gezegd dat dit niet de standaard is, maar een extreme vorm die absoluut op shows niet gewenst is! Kijk waar we nu zijn  Om te :'( echt waar
Door sylvia
danielle1980 schreef: ow op die manier, ze zijn van m'n moeder, de persen dus.
Maar ja die katten horen nu eenmaal zo, ik vind het wel mooi, tot bepaalde hoogte dan...

En dit nestje was niet gepland, we dachten dat die kater niet dekte, omdat er al 3 x poesen krols waren geweest en hij totaal geen interesse heeft gehad sinds we hem hebben. :-\
Mijn moeder heeft 20 jaar perzen gefokt en geloof me er is niets moois aan de perzen van vandaag. Het is compleet van de zotte dat een dier niet meer zijn natuurlijke voeding kan eten omdat wij een mismaakte kop mooi vinden om over oog en ademhalings problemen nog maar even niet te spreken. De pers is een duidelijke voorbeeld van menselijke hang naar overdrijven. De britse korthaar van vandaag heeft de mooie vorm van kop van de oude pers.
Ik zou het eigenlijk niet eens zonder schaamrood durven zeggen dat ik dieren fok die niet eens meer gewoon kunnen eten.

En nee dus...ze horen zeker niet zo
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 06 jun 2007, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
danielle1980 schreef: maar heel extreem, nee dat is niets voor mij,
Ik volg het niet meer hoor :-\ ze kunnen niet normaal eten. Dat is toch al extreem? ???
Door danielle1980
Loeka schreef: Ik volg het niet meer hoor :-\ ze kunnen niet normaal eten. Dat is toch al extreem? ???
ik heb herplaats persen, die mensen opeens niet meer wilden omdat ze niet goed genoeg waren meer of zo of uitgefokt of of of...
waar er dus 2 multikampioenen bij zitten, die IK te extreem vind, die sneller dan al mn anderen last van hun ogen hebben en moeilijker barf eten, maar wel gewoon brokjes.
Lola mijn shaded silver echter die is wel mooi vind ik, dat is de moeder van de kittens.
Door Mieuw
danielle1980 schreef: ik heb herplaats persen, die mensen opeens niet meer wilden omdat ze niet goed genoeg waren meer of zo of uitgefokt of of of...
waar er dus 2 multikampioenen bij zitten, die IK te extreem vind, die sneller dan al mn anderen last van hun ogen hebben en moeilijker barf eten, maar wel gewoon brokjes.
Lola mijn shaded silver echter die is wel mooi vind ik, dat is de moeder van de kittens.
Goed hoor, dat je herplaatsers een nieuw huis biedt :thumbsupup: Zijn die herplaatsers gecastreerd?
En hoe zit het met de kater, die hoor ik niet in dit rijtje voorkomen... Jullie hadden toch 4 katten, of meer? ???
Door WorldOfDani
Mieuw schreef: Een kennisje van mij fokt 'Traditionele Perzen': http://www.worldofdani.com/. Sterker nog, zij is diegeen geweest die mij heeft verteld over Barf en KVV.
Hé Wieke wat leuk dat je nu ook geinteresseerd bent in rauw voeding! Voer je het ook al? Ben echt een hele tijd hier niet geweest, maar zag dat ik gelinkt werd vanaf hier dan ga ik altijd even spieken ;D

Wie meer wil weten over hoe de rasstandaard was in 1979 kan hier klikken

Ik heb inderdaad ook oude kattenboeken waar de peke face pers in wordt vermeldt. Dit is overigens een spontaan onstane mutatie en is niet onstaan door selectief fokken zoals je nu bij de show pers ziet. De peke face pers is verboden omdat deze te extreem is. Het "grappige" is dat de plaatjes in die boeken van die peke face Perzen minder platte perzen laat zien dan je nu op een show ziet :g:

groetjes
Danielle
Door danielle1980
*Robin* schreef: Heb je ook foto's Daniëlle? ik ben wel erg benieuwd eigenlijk :)
van wie?
foto's van de kittens had ik pas in de bar gezet.

ik heb wel foto's van de persen hoor.
Door danielle1980
Mieuw schreef: Goed hoor, dat je herplaatsers een nieuw huis biedt :thumbsupup: Zijn die herplaatsers gecastreerd?
En hoe zit het met de kater, die hoor ik niet in dit rijtje voorkomen... Jullie hadden toch 4 katten, of meer? ???
alle herplaatser waren en zijn niet gecastreerd, ze waren allemaal rond een 1,5 of iets ouders toen we ze kregen en gebruikt/bedoeld voor show of fok bij hun vorige baasjes.
we hadden 2 poesen en 2 katers, persen dus.
1 kater is pas geleden overleden, nog veel te jong, dusty.
we hebben een blauwe pers en de shaded silver poes.
de kater die we hebben is black silver.
wat is er met de kater?
ik bedoel wat mis je ?

verder hebben we nog 7 huiskatten, de 2 oudste zijn half persen, de rest nakomelingen daarvan.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 07 jun 2007, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mieuw
WorldOfDani schreef: Hé Wieke wat leuk dat je nu ook geinteresseerd bent in rauw voeding! Voer je het ook al? Ben echt een hele tijd hier niet geweest, maar zag dat ik gelinkt werd vanaf hier dan ga ik altijd even spieken ;D

Wie meer wil weten over hoe de rasstandaard was in 1979 kan hier klikken

Ik heb inderdaad ook oude kattenboeken waar de peke face pers in wordt vermeldt. Dit is overigens een spontaan onstane mutatie en is niet onstaan door selectief fokken zoals je nu bij de show pers ziet. De peke face pers is verboden omdat deze te extreem is. Het "grappige" is dat de plaatjes in die boeken van die peke face Perzen minder platte perzen laat zien dan je nu op een show ziet :g:

groetjes
Danielle
Hey Danielle!

Ik heb een vergelijkbaar 'hallo' berichtje in m'n eigen topic over de droge vacht van m'n HTK-kat Sunny gezet. Leuk om je hier weer even te spreken.
Yups, dankzij de info die ik van jouw site heb gehaald zit ik ook alweer een tijdje 'in' het versvoeren. Nu een maandje of 2-3 ofzo. De katten en kittens varen er wel bij (m'n zwaarste kittens tot nu toe).
Met jouw katten alles goed. Hoe is het met Fealynn, al babies??

Groetjes,
Wieke
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door