Kruimel schreef:
Kijk, DIE vind ik nou mooi! Zo herinner ik ze mij ook uit mijn jeugd. Perzen met neuzen.
Tja, nogmaals, de rasstandaard is de afgelopen 20 jaar niet meer veranderd, dus hij zou net zo van toepassing op deze Perzen moeten zijn als op het huidige type Pers. Maar waarom keurmeesters en fokkers sommige delen ervan tegenwoordig zo extreem interpreteren, 'beats me'
"Mooi" is relatief, en daar is dus niet over te discussiëren, maar of het gezond is, daar kun je je vraagtekens zij zetten... (denk aan problemen met de mond- en neusholte, traanbuizen, kaakgewricht, soms kan het fontanel niet sluiten, problemen (stagneren) van bevallingen, etc.).
Het 'grappige' is dat ik ook vroeger als kind Perzen zo mooi vond, en altijd geroepen heb dat ik later een Pers wilde hebben. Maar toen het eenmaal 'later' was, en ik me ging verdiepen in de katten, kon ik 'mijn' Perzen niet meer terug vinden, dus toen zijn het Noren geworden, want die hadden wel een duidelijke neus. Had ik 10 jaar geleden geweten dat er nog het oude type Pers was, dan was ik nu misschien wel geen Noren fokster geweest, maar Traditionele Perzen fokster
(ik ben nu overigens dolgelukkig met m'n Noortjes hoor, en zou niets anders meer willen
)