Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lil
[quote="Ellen Els en Nina"]
Wij hebben vorig jaar een scaliborband gehad die niet goed werkte. Ze vermoedden een serie met een foutje, want er was nog een klant met dezelfde klachten. We kregen daarna van de DA de scaliborshampoo en een nieuwe band. De shampo is best agressief, je moet handschoenen aandoen bij gebruik. Gelukkig kan Nina's krullenbos heel wat verdragen. Die had nergens last van. Daarna de nieuwe band omgedaan en geen teek meer gezien.
Ik zou ook graag wat anders gebruiken, maar dit is tot nu toe het enige middel dat echt werkt en omdat tussen die krullen de teken amper kunnen vinden gaan we dit jaar ook weer een band halen.
[/quote]

Ok, dat wilde ik dus weten, het is agressie, dank je voor de info!
Door ~Joke~
Mijn honden zijn net 3 weken 'onbeschermd' mee naar Toscane geweest. Alleen de oude vertrouwde vlooienkam was mee. Van Penny heb ik in deze 3 weken slechts 2 nog wandelende teken afgehaald en van Kyra eentje die al aan haar lip vastzat, geen vlo te bekennen en ook muskieten[hartworm] schitterden door afwezigheid. Ik heb trouwens gelezen dat de kans op Hartwormbesmetting pas een risico is als de dag en nacht temperatuur 20 dagen lang aaneengesloten dag en nacht boven de 20 graden is geweest.
Hier thuis hebben we veel meer last van teken. Maar ik voer mijn honden rauw, ik vaccineer mijn honden niet, dus logisch gevolg is voor mij dat ik ook geen vergif op ze gebruik.
Door Eef+Stippels
Helen schreef: In Frankrijk zeiden ze dat middelen uit dezelfde groep zandvliegen ook doden. In de scalibor zit deltamethrine. In Pulvex zit permethrine. Dat suggereert dat pulvex ook zandvliegjes moet doden.
Ik heb Exil even gebeld, omdat Exil ook permethrin als werkzame stof gebruikt in de Tick-off. Zij zeiden dat permethrin niet geregisteerd staat tegen zandvliegjes maar de Tick-off ze wel worden afgeweert.

Exil tick-off werkt tegen vlooien én teken, met als werkzame stof permethrin. Naar aanleiding daarvan heb ik Intervet gebeld over de scalibor band, omdat het mij dan logisch lijkt dat deze ook tegen vlooien werkt. En dat is dus ook het geval. De protector band beschermd 3 maanden tegen vlooien. Dit is alleen niet geregistreerd.
Door onehorse
WAARSCHUWING:
Pas op met die Scalibor tekenband >>>PUUR GIF<<<
Onze Berner Sennenhond is er na 2 seizoenen gedragen te hebben, bijna dood aan gegaan!
De desbetreffende "homeopatische" dierenarts uit Dodewaard dacht in eerste instantie dat er wat anders met haar aan de hand was; ondanks dat ik een paar keer gevraagd heb of het die tekenband kon zijn!
Ze werd gek van de jeuk en na een tijdje was ze zo ziek dat ze lag te rillen van ellende.
Diezelfde dierenarts heeft haar vervolgens volgepompt met allerlei medicatie: wekenlang antibiotica, daarna schildklier medicatie en prednison!
Ook andere brokken en dieetvoer geprobeerd, op het laatst wilde ze niet meer en was meer dood dan levend!!!
Als laatste had ze een gigantische oorontsteking en reageerde allergisch op de antibiotica zalf! Toen onder narcose de oren spoelen.
Door deze hele toestand was ze helemaal kaal!
Nog steeds had ik niks door, want de dierenarts bleef volhouden dat het niet aan de band kon liggen. Nu weet ik wel beter........
Ben op internet de bestanddelen van die band es gaan navlooien.......daarvan ben ik heel erg geschrokken:
>>>>super slecht voor de mens EN dier.
Die band zouden ze moeten verbieden!!!
Door in januari dit jaar over te schakelen naar Carnibest en goede begeleiding te krijgen van zowel Carnibest medewerkster Corinne als van holistisch dierenarts Tannetje Koning gaat het heel langzaam maar zeker gelukkig weer iets beter met haar!
Chemische troep tegen ongedierte EN brokkenvoer komt er bij mij NOOIT meer in!
Voor degenen die op natuurlijke wijze teken en vlooien te slim af willen zijn:
Ik heb een recept om zelf een spray te maken tegen teken en vlooien, gewoon met lauw water en vier verschilende etherische olieen in een plantenspuit >>>>heel simpel en het werkt perfect!
Dat recept is na te lezen in een boekje van Margriet Dudok van Heel - Natuurgeneeswijzen voor honden & paarden op blz 96.
LET OP: De hond moet wel steeds als ie uitgelaten word opnieuw ingesprayed worden!!!
Maar dat is een kwestie van ritueel; bij mij thuis hangt de spray bij de hondenriem!!
Door Helen
Dat  tekenmiddelen puur gif zijn is algemeen bekend onehorse. Het doodt parasieten, dat gaat niet met parfum. Het is algemeen bekend dat de scaliborband of andere vlooien en tekenmiddelen allergische reacties op kunnen roepen. Zo is ook een van mijn honden allergisch voor de scalibor. Binnen enkele minuten na het om doen vergaat ze van de jeuk. Uiteraard heb ik de band onmiddellijk verwijderd en weggegooid.
Ik vind het heel erg wat jouw hond is overkomen, maar ik vind het wel vreemd dat je als eigenaar als allereerst als je hond dergelijke klachten krijgt alle mogelijkheden die deze jeuk zouden kunnen veroorzaken verwijderd. Chemicalien tegen het een of het ander zouden bij mij er als eerste af gaan.....
Daarnaast heb ik zelf alle mogelijke natuurlijke tekenmiddelen uitgeprobeerd, maar niets werkt afdoende. Zelf ben ik erg blij met de huidige bestrijdingsmiddelen. In de gebieden waar ik wandel kom je daar nl niet onderuit....helaas overigens.
Ik snap jouw frustratie, maar vind hem ietwat misplaatst.
Super trouwens dat jouw hond weer aan de beterende hand is :)
Door tieneke
onehorse schreef: WAARSCHUWING:
Pas op met die Scalibor tekenband >>>PUUR GIF<<<
Onze Berner Sennenhond is er na 2 seizoenen gedragen te hebben, bijna dood aan gegaan!
De desbetreffende "homeopatische" dierenarts uit Dodewaard dacht in eerste instantie dat er wat anders met haar aan de hand was; ondanks dat ik een paar keer gevraagd heb of het die tekenband kon zijn!
Ze werd gek van de jeuk en na een tijdje was ze zo ziek dat ze lag te rillen van ellende.
Diezelfde dierenarts heeft haar vervolgens volgepompt met allerlei medicatie: wekenlang antibiotica, daarna schildklier medicatie en prednison!
Ook andere brokken en dieetvoer geprobeerd, op het laatst wilde ze niet meer en was meer dood dan levend!!!
Als laatste had ze een gigantische oorontsteking en reageerde allergisch op de antibiotica zalf! Toen onder narcose de oren spoelen.
Door deze hele toestand was ze helemaal kaal!
Nog steeds had ik niks door, want de dierenarts bleef volhouden dat het niet aan de band kon liggen. Nu weet ik wel beter........
Ben op internet de bestanddelen van die band es gaan navlooien.......daarvan ben ik heel erg geschrokken:
>>>>super slecht voor de mens EN dier.
Die band zouden ze moeten verbieden!!!
Door in januari dit jaar over te schakelen naar Carnibest en goede begeleiding te krijgen van zowel Carnibest medewerkster Corinne als van holistisch dierenarts Tannetje Koning gaat het heel langzaam maar zeker gelukkig weer iets beter met haar!
Chemische troep tegen ongedierte EN brokkenvoer komt er bij mij NOOIT meer in!
Voor degenen die op natuurlijke wijze teken en vlooien te slim af willen zijn:
Ik heb een recept om zelf een spray te maken tegen teken en vlooien, gewoon met lauw water en vier verschilende etherische olieen in een plantenspuit >>>>heel simpel en het werkt perfect!
Dat recept is na te lezen in een boekje van Margriet Dudok van Heel - Natuurgeneeswijzen voor honden & paarden op blz 96.
LET OP: De hond moet wel steeds als ie uitgelaten word opnieuw ingesprayed worden!!!
Maar dat is een kwestie van ritueel; bij mij thuis hangt de spray bij de hondenriem!!
Ik kan me goed voorstellen dat je he-le-maal genezen bent van alle chemische kolero-zooi na dit alles,ik vind jouw reactie zeker niet misplaats maar juist een waarschuwing omdat de meeste mensen niet eens weten wat ze kopen of voorgeschreven krijgen door de Da. ;)
Jaja de Da schrijft wel voor en blijft zeggen/herhalen dat het allemaal geen kwaad kan :-X...heeft ons met onze vorige Leo bakken geld gekost.
Hier nu alleen nog biologische pure olien die ik zelf mixt voor de honden en paarden,rotzooi komt er eenvoudig niet meer in!
Door conleeuw
het is met scalibor niet anders dan met iedere chemische middel, inclusief medicijne, die je in of op een levende wezen zet. Sommige kunnen er tegen, sommige niet!!! er zijn mensen die dood ziek worden al dan niet sterven van antibiotica, maar ook veel mensen die erdoor geholpen worden. zo ook met andere dingen, scalibor is daar geen uitzondering in. Goed dat jij uiteindelijk doorhad dat het aan de scalibor band lag, slordig (op z'n zachts uitgedrukt) dat jou dierenarts er geen oren naar had, niet heb nagedacht  >:( maar dat wil niet zeggen dat scalibor niet voor heelwat honden een uitkomst is  ;) wel is het goed dat men geattendeerd wordt op de mogelijke risico's
Door Sonja
Ik ben ook geen liefhebber van gif, maar zoals Helen al aangaf ontkom je er niet altijd aan. Soms moet je kiezen tussen twee kwaden. Mijn honden moeten ook worden beschermd tegen hartworm en ik ken geen natuurlijk middel dat een dergelijke bescherming garandeert. Aangezien mijn honden niet allergisch zijn voor de scaliborband, ben ik dus toch blij met die dingen. Ze zijn voor mijn honden de beste oplossing. Een waarschuwing vind ik dus wel op zijn plaats, maar een verbod op de verkoop van scalibor vind ik niet nodig.
Door ~Joke~
In dit rapport van de R.U.G. staat allerlei informatie over anti-wormmiddelen, vlooien en tekenmiddelen en hun (bij)werkingen.

http://www.rug.nl/wewi/_shared/publicat ... /rap63.pdf

Halsbanden

Eigenlijk kunnen we halsbanden niet aanbevelen. Halsbanden werken weliswaar enkele

maanden tegen parasieten, maar ze zijn weinig effectief. Alleen in een strook

rond de halsband wordt effect bereikt, terwijl de parasieten zich verzamelen op andere

plaatsen op het huisdier. Kinderen en volwassenen lopen risico op vergiftiging bij

het aanraken van de halsband, de giftige stoffen kunnen via de huid of via de mond

(via de handen) in het lichaam worden opgenomen. Huisdieren lopen risico op vergiftiging

als de stoffen via de huid opgenomen kunnen worden of als de halsband in de

bek van het dier komt. Ook loopt het huisdier risico op verstikking als hij met de band

ergens achter blijft zitten. De Scalibor halsband is relatief het veiligst van alle hals

banden. Wel kan aanraking van deze band huidirritatie, oogirritatie en overgevoeligheidsreacties

veroorzaken. Bij gebruik van de banden van Exil tick of en Preventic

bestaat het grootste risico op acute vergiftiging bij mens en huisdier. Voor de banden

van Bolfo, Bolfo plus, Kiltix is het risico iets minder. Huidcontact met de banden Bolfo

plus, Kiltix kan ook huidirritatie en bij wrijven in de ogen oogirritatie en overgevoeligheidsreacties

veroorzaken. De banden van Family en Prevender vormen nog minder

risico voor volwassenen en kinderen. Diazinon in deze banden kan acute ontsteking

van de alvleesklier bij honden veroorzaken. De Bolfo, Bolfo plus en Kiltix halsbanden

bevatten een verbinding die mogelijk kankerverwekkend is. Geen van deze banden

mogen bij drachtige, zogende of jonge dieren gebruikt worden.
Door Sonja
Joke Miedema schreef: In dit rapport van de R.U.G. staat allerlei informatie over anti-wormmiddelen, vlooien en tekenmiddelen en hun (bij)werkingen.

http://www.rug.nl/wewi/_shared/publicat ... /rap63.pdf

Halsbanden

Eigenlijk kunnen we halsbanden niet aanbevelen. Halsbanden werken weliswaar enkele

maanden tegen parasieten, maar ze zijn weinig effectief. Alleen in een strook

rond de halsband wordt effect bereikt, terwijl de parasieten zich verzamelen op andere

plaatsen op het huisdier
. Kinderen en volwassenen lopen risico op vergiftiging bij

het aanraken van de halsband, de giftige stoffen kunnen via de huid of via de mond

(via de handen) in het lichaam worden opgenomen. Huisdieren lopen risico op vergiftiging

als de stoffen via de huid opgenomen kunnen worden of als de halsband in de

bek van het dier komt. Ook loopt het huisdier risico op verstikking als hij met de band

ergens achter blijft zitten. De Scalibor halsband is relatief het veiligst van alle hals

banden. Wel kan aanraking van deze band huidirritatie, oogirritatie en overgevoeligheidsreacties

veroorzaken. Bij gebruik van de banden van Exil tick of en Preventic

bestaat het grootste risico op acute vergiftiging bij mens en huisdier. Voor de banden

van Bolfo, Bolfo plus, Kiltix is het risico iets minder. Huidcontact met de banden Bolfo

plus, Kiltix kan ook huidirritatie en bij wrijven in de ogen oogirritatie en overgevoeligheidsreacties

veroorzaken. De banden van Family en Prevender vormen nog minder

risico voor volwassenen en kinderen. Diazinon in deze banden kan acute ontsteking

van de alvleesklier bij honden veroorzaken. De Bolfo, Bolfo plus en Kiltix halsbanden

bevatten een verbinding die mogelijk kankerverwekkend is. Geen van deze banden

mogen bij drachtige, zogende of jonge dieren gebruikt worden.

Dat vind ik eerlijk gezegd nogal vreemd. Mijn honden zijn zo'n beetje wandelende tekenmagneten en zonder scaliborband kan ik in het seizoen dagelijks tientallen teken van mijn honden afplukken. Met scaliborband heb ik nog nooit ook maar één teek gevonden, ook niet op plaatsen op het lichaam die zich ver van de hals af bevinden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door