Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
pike schreef: en hoe zit dat dan met de wilde soortgenoten  ??? zij vangen vaak een prooi die verzwakt is omdat hij oud of ziek is en daar leven ze dan goed van  :-\
Maar hoelang?
Breekt ze dat op een gegeven moment op of leven ze er gewoon om door?

Is het niet met al dit soort dingen, risico's afwegen en eventueel verkleinen?
Keuzes die de wolf in het wild soms niet kan maken, maar wij als mens voor de hond wel?
Gewoon omdat er in de bewoonde wereld meer voor handen is?
Is dat niet onder andere een reden waarom de huishond langer blijft leven dan een wolf?
Omdat de mens bepaalde risico's uitsluit voor de hond, als hij ziek zwak en misselijk is ook zijn maaltje krijgt en de eventuele nodige behandeling?

Daarbij denk ik dat de populatie wolven in het wild sterker is, al is het alleen maar omdat de zwakkeren zich niet voortplanten en lang blijven leven.
Hier in de bewoonde wereld gaat het er anders aan toe, ook de wat zwakkeren kunnen zich voortplanten, sterker nog, de mens fokt er soms zelf bepaalde eigenaardigheden in.
En die leven dus ook langer dan dat ze in het wild zouden doen, omdat ze niet alleen op hun zelf zijn aangewezen maar de mens er voor zorgt dat ze hun natje en droogje krijgen.
Door pike
MarijeJoanne schreef: Maar hoelang?
Breekt ze dat op een gegeven moment op of leven ze er gewoon om door?
nou ik zou het echt niet weten
Is het niet met al dit soort dingen, risico's afwegen en eventueel verkleinen?
Keuzes die de wolf in het wild soms niet kan maken, maar wij als mens voor de hond wel?
Gewoon omdat er in de bewoonde wereld meer voor handen is?
Is dat niet onder andere een reden waarom de huishond langer blijft leven dan een wolf?
Omdat de mens bepaalde risico's uitsluit voor de hond, als hij ziek zwak en misselijk is ook zijn maaltje krijgt en de eventuele nodige behandeling?

tja, vragen die je allemaal positief kan beantwoorden. Maar ook: is het niet zo dat hoe sterieler je opgroeit, hoe minder je kan verdragen?

Daarbij denk ik dat de populatie wolven in het wild sterker is, al is het alleen maar omdat de zwakkeren zich niet voortplanten en lang blijven leven.
Hier in de bewoonde wereld gaat het er anders aan toe, ook de wat zwakkeren kunnen zich voortplanten, sterker nog, de mens fokt er soms zelf bepaalde eigenaardigheden in.
En die leven dus ook langer dan dat ze in het wild zouden doen, omdat ze niet alleen op hun zelf zijn aangewezen maar de mens er voor zorgt dat ze hun natje en droogje krijgen.
Ja dat is allemaal waar. Maar ik denk dat ze (onze huisdieren) ook langer zouden leven als ze altijd dode dieren uit de natuur zouden krijgen. Gewoon omdat ze dus altijd te eten en te drinken hebben en een warm holletje. En ze niet hoeven te vechten voor hun bestaan. En omdat ze net als mensen behandeld worden als ze ziek zijn en medicijnen krijgen.

Persoonlijk zal ik ook geen "gave" verse verkeersslachtoffers of dergelijke aan mijn honden geven. Ook omdat ik het niet vertrouw en niet weet wat ze bij zich dragen. Maar ik vraag mij toch ook af, telkens als ik weer wat tegenkom, of het nou echt kwaad zou kunnen. Wat kunnen ze er van krijgen? Zijn er voorbeelden? Er zijn zat honden die, al loslopend in het bos of zo, een kadavertje opeten. Of zelf muizen, ratten of mollen vangen en opeten. Of een konijn, heb ik hier ook al gelezen. Dan weet je het toch ook niet. Armagnac had een tijdje terug ook een muis gevangen. Hij moest hem inleveren. De brave ziel deed het ook nog. Maar achteraf zat ik toch te twijfelen. Waarom heb ik hem niet op laten eten? Wat had er mis kunnen gaan? Is dit "voedsel" nou echt zoveel slechter dan hetgeen er in mijn vriezer ligt?
Door MarijeJoanne
pike schreef:Maar ook: is het niet zo dat hoe sterieler je opgroeit, hoe minder je kan verdragen?
Absoluut, maar dan komt de vraag tot in hoeverre je dat door moet trekken...
pike schreef:Maar ik denk dat ze (onze huisdieren) ook langer zouden leven als ze altijd dode dieren uit de natuur zouden krijgen.
En dan doel je op vers voer ipv steriele brokjes? Absoluut.
Of wilde dieren ipv voor de slacht gefokte dieren? Ook daar zal een verschil inzitten, net als tussen gangbaar slachtvee en biologisch slachtvee.
Er van uitgaande dat de dieren die je dan voert, ook gezond zijn.
Maar, allemaal leuk en aardig hoor, kost wel een boel centjes meer, dat alleen maar wild en biologisch voeren.
pike schreef:Maar ik vraag mij toch ook af, telkens als ik weer wat tegenkom, of het nou echt kwaad zou kunnen. Wat kunnen ze er van krijgen? Zijn er voorbeelden? Er zijn zat honden die, al loslopend in het bos of zo, een kadavertje opeten. Of zelf muizen, ratten of mollen vangen en opeten. Of een konijn, heb ik hier ook al gelezen. Dan weet je het toch ook niet. Armagnac had een tijdje terug ook een muis gevangen. Hij moest hem inleveren. De brave ziel deed het ook nog.
Ooit lagen er 2 dode hazen/konijnen bij ons in de tuin (niet tegelijkertijd), hoe ze daar zijn gekomen weten we nog steeds niet, al hebben we wel een vermoeden richting een van de honden ;)
Maar ze zijn er niet aan begonnen, was dit omdat ze instinctief wisten dat het niet goed zat of gewoonweg omdat ze niet wisten wat ze er mee aan moesten? ;D Denk eigenlijk het laatste, want haas (in stukjes) lusten ze wel 8)
Op muisjes zijn ze hier erg fel, ze hebben er dan ook al meerdere te pakken gehad, maar ook die eten ze niet op, dat zouden ze van mij ook niet mogen aangezien de kans redelijk groot is dat ze toch al dood zouden gaan van het muizenvergif.
pike schreef:Maar achteraf zat ik toch te twijfelen. Waarom heb ik hem niet op laten eten? Wat had er mis kunnen gaan?
Zoals ik al met het voorbeeld van de muizen aanhaalde, dat kan dus!
Muizenvergif is dodelijk voor mens en dier.
Ratten hetzelfde verhaal. Gefokte muizen en ratten is weer anders dus, maar hoe zat het ook alweer met de ziekte van Weil?
Vleermuis zou ik ze ook absoluut verbieden.
Varkensvlees geef ik ze ook niet ivm de ziekte van Aujeszky, en zalm ed doe ik ook eerst even de diepvries in.
pike schreef:Is dit "voedsel" nou echt zoveel slechter dan hetgeen er in mijn vriezer ligt?
Het meeste van het vlees moet aan redelijk wat eisen voldoen voordat het verkocht mag worden.
En toch kan er nog wat doorschieten...
Vuile pens zou ik wel eerst even controleren, omdat daar het een en ander in kan zetten dat je niet aan de hondjes zou willen voeren.

Maar hoe dan ook, niks is 100% safe.
Mensenvoeding niet, babyvoeding niet, hondenvoeding niet.
Ook brokjes niet.
Dat blijkt wel weer, moeten zelfs de brokkenvoerders tegenwoordig toegeven, na de verhalen van de laatste tijd in de media.
Door Mevroi Kruim
Het is natuurlijk de vraag in hoeverre ziektes waar een konijn aan doodgaat schadelijk zijn voor een hond, en in hoeverre konijnenparasieten ook graag ene hapje hond nemen. Meestal is dat niet het geval. Heel veel ziektes en parasieten zijn soortspecifiek, bv mixomatose is dodelijk voor een konijn, een hond of kat heeft er geen last van. Hondenlintworm lust geen konijn en omgekeerd.
Soms treedt een prooidier op als tussengastheer voor bepaalde parasieten, zoals bv muizen voor lintwormen of vlooien voor mixomatose. En sommige ziektes, zoals Aujeszky of borelliose zijn voor veel diersoorten schadelijk. Maar iha zijn dat de uitzonderingen, de meeste ziektekiemen en parasieten houden zich aan hun eigen of naburige soort(en). DFus het risico dat je hond iets oploopt van een konijn is niet groot.

Overigens eten mijn katten hun zelfgevangen veldmuisjes mooi niet op. Die leggen ze op de keukenmat en gaan ernaast zitten 'uitpakken svp'  ;D
En Tara is dol op zelfgevangen muis maar die van de katten hoeft ze dus ook niet. Muts  >:(
Door Lizzy
Ik heb zo vorig jaar ook gestaan toen Linga een konijn in het bos te pakken kreeg en deze dus acuut dood maakte en acuut opvrat. Kijk, een gezond volwassen konijn: krijgt mijn supersonischesnelle Lingablinga toch echt niet te pakken. Deze was dus waarschijnlijk ziek... Ja, heel vervelend en ik had het ook liever niet gehad, maar er was echt geen mogelijkheid dat ik hier Linga van kon weerhouden. Ze heeft er niks aan overgehouden.

Maar, ik zou zelf dus geen dieren van de weg plukken die daar al dood liggen. Daar ben ik toch een muts mee. Ik vind dat toch anders als dat ik het zie gebeuren. Zoals ik al vertelde, met die fazant. Die was overduidelijk achter de vrouwtjes aan, toen ie door een auto werd geraakt...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door