- do 03 mei 2007, 22:03
Andre, ontzettend veel sterkte. Het moet vreselijk zijn om je hond zo te verliezen.
Ikzelf heb geen ervaring met een daadwerkelijke torsie, maar heb wel een hond die gevoelig is voor torsies. Door haar diepe borstkas, maar ook door andere oorzaken. Sophie gaat dan luchtzuigen, zwelt, krijgt een keiharde buik en wil gras eten, op weg naar het gras zuigt ze alles naarbinnen wat ze te pakken krijgt. Wat naast het ras die andere oorzaken zijn, daar ben ik nog niet over uit. Met volvreten heb ik geen ervaring, dat laat ik ze hier niet doen. Wel ontwikkel ik langzaam mijn eigen 'theorie' op wat het bij mijn hond veroorzaakt. Sophie maakt teveel maagsap aan, dat is overduidelijk. ze boert, ze slikt de hele dag door. Eens in de zoveel tijd komt er een oprisping verkeerd terecht, dan wordt ze misselijk en gaat ze luchtzuigen. Tot een torsie is het nog nooit gekomen, maar eng is het wel.
Ik ben gaan uitvogelen wat het zou kunnen veroorzaken. Ik heb haar op probiotica en Maag Compositum staan. Toch gebeurt het. Ik heb haar een tijdlang op maagzuurremmers gezet, ook toen is het gebeurd. Ze barft en krijgt af en toe KVV...en bij beide is het gebeurd. Het is overdag gebeurd en 's avonds, na beweging en na stilstand na eten... Na pens, kip, kvv, kopvlees, lever....eigenlijk na alle soorten vlees. Volgens mij ook vlees met bot. Na weinig grote maaltijden en na veel verspreide kleine maaltijden.
Ik heb wat theorie van de brakke grond over hoe het bij Sophie komt, maar het kan maar zo zijn dat ze het morgen zelf ontkracht door weer misselijk te worden. En misschien voer jij wel hele dieren, met vacht, ook dat zou het ontkrachten. Ik dacht eerst dat het aan de overmaat aan maagzuur lag. Maar volgens mij is het niet zozeer de aanmaak van Sophie haar maagzuur, als wel hetgeen dat die overdreven aanmaak van maagzuur veroorzaakt; de onderliggende oorzaak.
Een gevoelige maag is 1. Maar waardoor komt die torsie? En waardoor hebben wolven daar geen last van? En waardoor zeggen velen dat grote stukken helpen, terwijl weer anderen een barfende hond met een torsie hebben? Het enige dat ik bij Sophie merk, is dat ze het goed doet op prooidiertjes die nog in de vacht zitten. Of in de veren. En waarvan ze de 'bekleding' mee opeet. Ik weet niet wat het is, maar als ze - bijvoorbeeld- kuikens eet, dan is ze rustig. Dan wordt ze - tot nog toe - niet misselijk, boert ze niet en is ze niet onrustig. Zou het daar niet mee te maken kunnen hebben? Onze honden eten vanalles, van brok tot KVV, tot barf... Maar er zijn niet heel veel honden die hele, ongevilde, prooien krijgen. Met huid en haar. De meeste eten vlees, botten, wat groenten...maar geen vacht. En ik kan me zo voorstellend at een carnivorenmaag daar wel behoefte aan heeft. En dat als je alleen vrij vettig vlees geeft, of grote lappen pens, of stukken glibberig orgaan, er iets gebeurt in de maag. Iets waardoor de maag zo reageert dat er bloat of torsie optreedt...
Laatst gewijzigd door geer op do 03 mei 2007, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.