Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Erna schreef: Tsja, net de tweede achter de rug bij dezelfde hond en ik weet het nu echt niet meer.

Wat moet ik godsnaam doen om dit te voorkomen? Iemand tips?
balen zeg, dit was mij wel bekend dat het meerdere keren kon gebeuren bij dezelfde hond, helaas Erna heb ik geen tips, was het maar zo, dan had ik ze allemaal meteen hier toegepast, voor alle zekerheid, want eerlijk is eerlijk, het is een beetje mijn nachtmerrie waar jij mee te kampen heeft. Sterkte ermee.
Ik wou dat ik het wist Erna.... Ik geloof dat ik dit zou doen : ik zou hem elke dag probiotica geven. Bijv. de Aciforce van A. Vogel. Makkelijk verkrijgbaar en goed spul. Ik denk dat ik hem 4 a 6 keer per dag kleine beetje versvlees zou geven. Verder zou ik hem voorlopig standaard 3 keer per dag Carbo Vegetabilis D6 geven. En dit zou ik minstens 3 weken geven, maar misschien de rest van z'n leven (en dan even kijken of een hogere potentie gegeven kan worden, 1 keer per dag). Atjo Westerhuis schrijft dat je ter ondersteuning ook Petroselinum D2 en Oleum Terebinthinae D4 kan geven.
Lizzy schreef: Ik wou dat ik het wist Erna.... Ik geloof dat ik dit zou doen : ik zou hem elke dag probiotica geven. Bijv. de Aciforce van A. Vogel. Makkelijk verkrijgbaar en goed spul. Ik denk dat ik hem 4 a 6 keer per dag kleine beetje versvlees zou geven. Verder zou ik hem voorlopig standaard 3 keer per dag Carbo Vegetabilis D6 geven. En dit zou ik minstens 3 weken geven, maar misschien de rest van z'n leven (en dan even kijken of een hogere potentie gegeven kan worden, 1 keer per dag). Atjo Westerhuis schrijft dat je ter ondersteuning ook Petroselinum D2 en Oleum Terebinthinae D4 kan geven.
Ik denk dat ik eerdaags maar eens een afspraak bij Westerhuis ga maken. (als het hier weer ff normaal gaat).
Door Sella
Andre, wat een rotmanier om je hond te verliezen. Heel veel sterkte.
Ik heb met mijn vorige hond vanuit het niets een bloat gehad waarschijnlijk. Ik had haar eten gegeven en ze lag lekker uit te buiken. Opeens raakte ze in paniek, hijgen speekslen loos braken en een superdikke buik. Ik meteen de dierenarts gebeld die het niet nodig vondt dat ik kwam.
Ik had geen vervoer en zat met een hond die radeloos was. Internet had ik nog niet dus dat hielp ook niet.
Ik ben met de moed der wanhoop haar gezwollen maag gaan schommelen tussen mijn handen.
Ze gaf een gil en een schok en opeens een hele lange grote boer. Ze heeft een half uur op straat liggen bijkomen van de doorstane ellende en de volgende dag gechecked door de dierenarts.
Die heeft mij geleerd hoe ik een slang in moet brengen mocht ik er nog eens voor staan.
Maar diezelfde hond heeft per ongeluk van een dieetvoer een hele dag portie gehad en daarna een paar uur later van de baas weer eten. Haar buik was vierkant. Ik als de dood dat ze een maagtorsie zou krijgen, nu niets daar van alleen de racepoep.
En een paar maanden later vanuit niets dit.
Het was wel een hond die overheerlijk kon stinken en boeren en kreeg ook carbo vegetabilis hiervoor.
Die hond was een kruising labrador hollandse herder met een enorme brede borstkas.
Deze hond kan ook enorm boeren en zelfs op barf lekker gal braken. Ik ben wel alert op een dikke maag maar volgens de dierenarts kun je behalve allert blijven niet veel doen dan verstandig blijven denken en normaal voeren ect.
Toch drinken honden ook heel erg koud water in de winter uit plassen en ik kan niet zeggen dat er dan een gasophopings festijn aan de gang ging.
Wisten we het maar waardoor het kwam, dat zou een heleboel leed bij de dieren en daardoor bij hun eigenaren voorkomen.
Erna, jij ook heel veel sterkte met je Wapper.
Lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Iedereen hartelijk dank voor jullie lieve woorden .
Het is inderdaad treurig te lezen dat deze vervelende gebeurtenis niet alleen bij ondergetekende heeft plaats gevonden.

Een speciaal woord van dank aan Lizzy die voor mij even het woord in deze heeft gevoerd, ik was op dat moment erg ontdaan.

Op de vraag of er sectie is gepleegd op Funny kan ik zeggen dat we dit niet gedaan hebben.

De situatie met haar was dermate ernstig dat ik het enige heb gedaan wat ons op dat bewuste moment het beste leek, namelijk haar begraven in onze speelweide.

Lieve mensen dank nogmaals voor jullie reacties

André
Andre, ontzettend veel sterkte. Het moet vreselijk zijn om je hond zo te verliezen.

Ikzelf heb geen ervaring met een daadwerkelijke torsie, maar heb wel een hond die gevoelig is voor torsies. Door haar diepe borstkas, maar ook door andere oorzaken. Sophie gaat dan luchtzuigen, zwelt, krijgt een keiharde buik en wil gras eten, op weg naar het gras zuigt ze alles naarbinnen wat ze te pakken krijgt. Wat naast het ras die andere oorzaken zijn, daar ben ik nog niet over uit. Met volvreten heb ik geen ervaring, dat laat ik ze hier niet doen. Wel ontwikkel ik langzaam mijn eigen 'theorie' op wat het bij mijn hond veroorzaakt. Sophie maakt teveel maagsap aan, dat is overduidelijk. ze boert, ze slikt de hele dag door. Eens in de zoveel tijd komt er een oprisping verkeerd terecht, dan wordt ze misselijk en gaat ze luchtzuigen. Tot een torsie is het nog nooit gekomen, maar eng is het wel.

Ik ben gaan uitvogelen wat het zou kunnen veroorzaken. Ik heb haar op probiotica en Maag Compositum staan. Toch gebeurt het. Ik heb haar een tijdlang op maagzuurremmers gezet, ook toen is het gebeurd. Ze barft en krijgt af en toe KVV...en bij beide is het gebeurd. Het is overdag gebeurd en 's avonds, na beweging en na stilstand na eten... Na pens, kip, kvv, kopvlees, lever....eigenlijk na alle soorten vlees. Volgens mij ook vlees met bot. Na weinig grote maaltijden en na veel verspreide kleine maaltijden.

Ik heb wat theorie van de brakke grond over hoe het bij Sophie komt, maar het kan maar zo zijn dat ze het morgen zelf ontkracht door weer misselijk te worden. En misschien voer jij wel hele dieren, met vacht, ook dat zou het ontkrachten. Ik dacht eerst dat het aan de overmaat aan maagzuur lag. Maar volgens mij is het niet zozeer de aanmaak van Sophie haar maagzuur, als wel hetgeen dat die overdreven aanmaak van maagzuur veroorzaakt; de onderliggende oorzaak.

Een gevoelige maag is 1. Maar waardoor komt die torsie? En waardoor hebben wolven daar geen last van? En waardoor zeggen velen dat grote stukken helpen, terwijl weer anderen een barfende hond met een torsie hebben? Het enige dat ik bij Sophie merk, is dat ze het goed doet op prooidiertjes die nog in de vacht zitten. Of in de veren. En waarvan ze de 'bekleding' mee opeet. Ik weet niet wat het is, maar als ze - bijvoorbeeld- kuikens eet, dan is ze rustig. Dan wordt ze - tot nog toe - niet misselijk, boert ze niet en is ze niet onrustig. Zou het daar niet mee te maken kunnen hebben? Onze honden eten vanalles, van brok tot KVV, tot barf... Maar er zijn niet heel veel honden die hele, ongevilde, prooien krijgen. Met huid en haar. De meeste eten vlees, botten, wat groenten...maar geen vacht. En ik kan me zo voorstellend at een carnivorenmaag daar wel behoefte aan heeft. En dat als je alleen vrij vettig vlees geeft, of grote lappen pens, of stukken glibberig orgaan, er iets gebeurt in de maag. Iets waardoor de maag zo reageert dat er bloat of torsie optreedt...
Laatst gewijzigd door geer op do 03 mei 2007, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Geer,

Het probleem met Funny was denk ik de grote hoeveelheid, en ik voer mijn honden ook wisselend,
stukken vlees met bot dan weer hele prooidieren ( hazen konijnen ) met of zonder huid/haar.

Zou niet de hoeveelheid een uiteindelijk boosdoener zijn.

En ja waarom hebben wolven hier minder last van, mijn honden sta %gewijs dichter bij de Canis Lupus dan andere honden.

Geer ik weet het echt niet
André schreef: Geer,

Het probleem met Funny was denk ik de grote hoeveelheid, en ik voer mijn honden ook wisselend,
stukken vlees met bot dan weer hele prooidieren ( hazen konijnen ) met of zonder huid/haar.

Zou niet de hoeveelheid een uiteindelijk boosdoener zijn.

En ja waarom hebben wolven hier minder last van, mijn honden sta %gewijs dichter bij de Canis Lupus dan andere honden.

Geer ik weet het echt niet

Het lastige met maagtorsies is dat er 10000 oorzaken voor zijn. Anders had de wetenschap, denk ik, allang boven water waar het door kwam en wat eraan gedaan kon worden. Misschien hebben we hier wel de crux waarin onze hond van de wolf is gaan verschillen, misschien geinitieerd door het aangepaste dieet. Van prooien naar vanalles, naar brok, naar weet-ik-wat. En ik denk dat naar gelang de oorzaak van het probleem, ook de oplossing verschilt. Ik denk dat er gevoelige brokkenhonden zijn die baat hebben bij grote stukken vlees, maar ook vleesgevoerde honden die misschien wle meer baat hebben bij een meer brokachtig dieet. Ik denk inderdaad dat het in jouw geval met het over-eten te maken heeft...maar dat er weer andere honden zijn voor wie over-eten geen probleem vormt.

Lastig hoor. Rotprobleem.
Ik weet in ieder geval 1 ding.....tegenhouden kun je het niet en alle theorieen kun je overboord gooien.
1e torsie, op volle maag zonder een stap te verzetten

2e torsie, volle maag en giga veel water gedronken. Voer overigens tijdens operatie niet meer aangetroffen in de maag dus we gaan ervan uit dat hij die er al uitgegooid had.

3e torsie, lege maag met geen noemenswaardige beweging.

Hier haal ik me ook van alles in mijn hoofd en vraag ik me af: wat hebben we fout gedaan? Hebben we wel iets fout gedaan? Hadden we het kunnen voorkomen? Antwoorden zal ik niet gaan krijgen. Het enige wat vaststaat is dat wij een zeer geliefde hond kwijt zijn geraakt aan iets wat het heftigste wat ik ooit heb meegemaakt.
Erna schreef: Ik weet in ieder geval 1 ding.....tegenhouden kun je het niet en alle theorieen kun je overboord gooien.
1e torsie, op volle maag zonder een stap te verzetten

2e torsie, volle maag en giga veel water gedronken. Voer overigens tijdens operatie niet meer aangetroffen in de maag dus we gaan ervan uit dat hij die er al uitgegooid had.

3e torsie, lege maag met geen noemenswaardige beweging.

Hier haal ik me ook van alles in mijn hoofd en vraag ik me af: wat hebben we fout gedaan? Hebben we wel iets fout gedaan? Hadden we het kunnen voorkomen? Antwoorden zal ik niet gaan krijgen. Het enige wat vaststaat is dat wij een zeer geliefde hond kwijt zijn geraakt aan iets wat het heftigste wat ik ooit heb meegemaakt.

pffffffff...kut he?! :-\ Ik kan me voorstellen dat de tweede en derde torsie komen doordat de conditie van de maag na de eerste torsie is verslechterd... Als de maag draait kunnen meen ik ook delen afsterven, goed is het niet in ieder geval. Maar waar die eerste torsie dan door veroorzaakt kan zijn....?
geer schreef:
pffffffff...k*t he?! :-\ Ik kan me voorstellen dat de tweede en derde torsie komen doordat de conditie van de maag na de eerste torsie is verslechterd... Als de maag draait kunnen meen ik ook delen afsterven, goed is het niet in ieder geval. Maar waar die eerste torsie dan door veroorzaakt kan zijn....?
Dat is juist het gekke, er waren geen delen afgestorven. Ik heb vandaag de Da van de 2e operatie nog gesproken en die vond het ook heel erg gek dat bij beide torsies de milt geen enkele schade had opgelopen. Volgens hem zie je bij vrijwel alle torsies dat de milt meedraait en de meeste schade lijdt. Bij Wap is de milt beide keren niet gedraaid.

Eigenlijk denk ik nu dat er meer aan de hand geweest moet zijn. Vraag me niet wat maar het is bizar om 3 keer een torsie te krijgen in 2,3 week. Er moet meer geweest zijn.
Erna schreef:

Eigenlijk denk ik nu dat er meer aan de hand geweest moet zijn. Vraag me niet wat maar het is bizar om 3 keer een torsie te krijgen in 2,3 week. Er moet meer geweest zijn.
Dat denk ik ook...het kan geen toeval zijn dat een normaliter gezonde hond die na de eerste torise geen 'schade' vertoont, binnen twee weken nog twee torsies krijgt. Maar wat?
Het is mij ook overkomen met een hond , het is wel al zo'n 25 jaar geleden , na de eerste torsie kwam er bijna geen ontlasting meer , ik hoorde het water in haar maag klotsen , mijn DA vertelde me ik spoken zag , maar de tweede torsie kwam binnen 14 dagen , en de derde nog geen week er na , heb toen ook mijn hond uit zijn lijden verlost , hoop het nooit meer mee te maken .

Gr Jet.
Hoi andré,

Ik had nog niet gereageerd aangezien ik ook geen antwoorden op de vragen heb.
Nu je er toch zelf bent wil ik jullie nog veel sterkte wensen met het verwerken van het verlies van Funny.
Ik kan alleen maar hopen dat je vragen ooit beantwoord zullen worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door