Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door *Dorothea*
Boefke schreef: Trouwens, volgens mij kan ik dit gevaar ondervangen door alleen teken te gebruiken die zich nog niet hebben volgezogen. Ik heb gelezen dat ze paren op de gastheer en dat het bloed dat de vrouwtjes opzuigen nodig is om de eitjes om te zetten. Dus lijkt me dat niet volgezogen teken geen eitjes kunnen leggen... Ik weet trouwens niet of mannetjesteken ook bloed zuigen, misschien reageren die ook wel heel anders op de stoffen ???
Andere mogelijkheid is de bakken in een teil met sop te zetten. Mocht er dan 1 ontsnappen dan moet hij/zij eerst door een gifgracht zwemmen om zijn vrijheid te bereiken, wat hij/zij nooooooit zal overleven 8) Hmmmm... toch een sadistisch trekje ergens diep van binnen. Sorry Connie, ik ben niet zo goed voor deze wereld als jij :-[
Teken maken een paar generaties door waarin ze zich steeds volzuigen, bloed verteren en vervellen of verpoppen (k weenie precies meer hoe het heet). Volgens mij kan je zo aan een teek niet zien in welk levensstadium íe zich bevindt. Die dikke volgezogen exemplaren worden nl weer dun.
Door *Dorothea*
Ik heb het ff opgezocht:
de levenscyclus bestaat uit eieren, larven (3 paar poten), nymfen en volwassenen (4 paar poten). Elk stadium zuigt één maal bloed. Na de bloedmaaltijd kan de larve afvallen en op de grond tot nymfe vervellen of op de gastheer vervellen.
De nymfe kan ook afvallen na bloedzuigen en vervelt tot mannetje of vrouwtje, of dit gebeurt op de gastheer. Na de paring die meestal op de gastheer plaatsvindt , zuigt het vrouwtje zich vol, valt van de gastheer en legt eieren en sterft vervolgens.
O wacht ff, het vrouwtje met eieren wordt dus nooit meer zo´n klein zwart ettertje. Ok dan klopt het, dan zou je geen jongen krijgen als je alleen de kleine exemplaren gebruikt.
Door Boefke
tnx Dorothea!
Ik weet dat je de stadia aan de grootte kunt herkennen. Het loopt van 0,2 tot 4mm geloof ik. En ik dacht dat het vrouwtje een rode plek heeft op haar lijfje en een mannetje niet. (maar er zijn natuurlijk talloze verschillende soorten ???) En ook groter is dan het mannetje. Uit jouw info begrijp ik dat mannetjes en vrouwtjes zich pas van elkaar onderscheiden in stadium 3, dus na de 2e keer bloedzuigen en vlak voordat ze doodgaan. Volgens mij zijn ze dan tussen de 2 en 4mm. De allerkleinste exemplaren zijn denk ik onmogelijk te vangen. Dus zal ik moeten werken met de nymfen, of met de mannetjes en vrouwtjes. Eigenlijk wel goed om alledrie te gebruiken. Ik dacht dat de larven alleen op kleine dieren (muizen bv) zuigen, dus daarvan hebben we ook minder te vrezen.
Door *Dorothea*
Boefke schreef: tnx Dorothea!
Ik weet dat je de stadia aan de grootte kunt herkennen. Het loopt van 0,2 tot 4mm geloof ik. En ik dacht dat het vrouwtje een rode plek heeft op haar lijfje en een mannetje niet. (maar er zijn natuurlijk talloze verschillende soorten ???) En ook groter is dan het mannetje. Uit jouw info begrijp ik dat mannetjes en vrouwtjes zich pas van elkaar onderscheiden in stadium 3, dus na de 2e keer bloedzuigen en vlak voordat ze doodgaan. Volgens mij zijn ze dan tussen de 2 en 4mm. De allerkleinste exemplaren zijn denk ik onmogelijk te vangen. Dus zal ik moeten werken met de nymfen, of met de mannetjes en vrouwtjes. Eigenlijk wel goed om alledrie te gebruiken. Ik dacht dat de larven alleen op kleine dieren (muizen bv) zuigen, dus daarvan hebben we ook minder te vrezen.
Volgens de info die ik hier heb, onderscheiden mannetjes zich van de rest door hun schild dat de hele rug bedekt. Bij larven, nymfen en vrouwtjes bedekt het schild alleen het voorste deel van de rug. Alleen volwassen teken hebben een geslachtsopening aan de buikzijde. Maar ik denk niet dat je dat met het blote oog kan zien, misschien met een vergrootglas?
In Nl komt ixodes ricinus het meeste voor, de voltooiing van de levenscyclus duurt 2-3 jaar. Naald-, loof- of gemengde bossen met een dikke strooisellaag zijn de beste omgeving om lang te overleven. Ze hebben een hoge luchtvochtigheid nodig. Larven en nymfen parasiteren op kleine zoogdieren (muis) en vogels, volwassen teken op hond, kat, paard enz.
Ik kan verder niks vinden over de precieze grootte.
Door Boefke
Interessant. Dat van dat schild had ik nog nergens gelezen.
Door Lizzy
Boefke schreef: Die gaan er allemaal aan!!
Goedzo wijffie :-* ;D!

(Ik ben dol op dieren... maar niet op parasieten :-[)
Door conleeuw
Boefke schreef: Trouwens, volgens mij kan ik dit gevaar ondervangen door alleen teken te gebruiken die zich nog niet hebben volgezogen. Ik heb gelezen dat ze paren op de gastheer en dat het bloed dat de vrouwtjes opzuigen nodig is om de eitjes om te zetten. Dus lijkt me dat niet volgezogen teken geen eitjes kunnen leggen... Ik weet trouwens niet of mannetjesteken ook bloed zuigen, misschien reageren die ook wel heel anders op de stoffen ???
Andere mogelijkheid is de bakken in een teil met sop te zetten. Mocht er dan 1 ontsnappen dan moet hij/zij eerst door een gifgracht zwemmen om zijn vrijheid te bereiken, wat hij/zij nooooooit zal overleven 8) Hmmmm... toch een sadistisch trekje ergens diep van binnen. Sorry Connie, ik ben niet zo goed voor deze wereld als jij :-[
maar hoe in hemels naam wil jij aan de teken komen, ik heb ze eigenlijk alleen nog kunnen betrappen als ze ergens in hebben gebeten, dus of ze hangen aan de hond, of aan een persoon, maar altijd hebben ze wel bloed gezogen, nou af en toe vindt je een kleintje die nog niet zo ver is dat ie een behoorlijke maaltijd heb gehad, maar klopt, de babyproducerende teek was volgezogen ;D zo te lezen heb jij het goed overwogen, dus gaat het jou vast lukken om zonder een ontsnapping dit proef af te ronden :D
Door *Natasja*
Brrrrr, ik geloof niet dat ik nog een oog dicht zou doen met een paar bakken vol teken in huis... :nerves: :nerves: :nerves:

Maarrrrrr, ik ben benieuwd naar de uitkomst van je onderzoek.
Door conleeuw
trouwens, als je toch de test doe, heb jij dan ruimte om nog een extra bak te doen, met bitter alwyn er in ???
Door Boefke
conleeuw schreef: trouwens, als je toch de test doe, heb jij dan ruimte om nog een extra bak te doen, met bitter alwyn er in ???
Dat ken ik niet Connie. Wat is dat? En is dat voor een hond niet schadelijk?
Door Boefke
Ik vind net dit onderzoek:

MyggA Natural (Bioglan, Lund, Sweden) is a commercially available repellent against blood-feeding arthropods. It contains 30% of lemon-scented eucalyptus, Corymbia citriodora (Hook.) K. D. Hill & L. A. S. Johnson (Myrtaceae), oil with a minimum of 50% p-menthane-3,8-diol. MyggA Natural also contains small amounts of the essential oils of lavender, Lavandula angustifolia Mill. (Lamiaceae), and geranium, Pelargonium graveolens L'Her. (Geraniaceae). In laboratory bioassays, MyggA Natural and C. citriodora oil exhibited 100% repellency against host-seeking nymphs of Ixodes ricinus (L.) (Acari: Ixodidae). Lavender oil and geranium oil, when diluted to 1% in 1,2-propanediol, had weak repellent activities on I. ricinus nymphs, but when diluted to 30% in 1,2-propanediol had 100% repellencies. 1,2-Propanediol (100%) had no significant repellent activity in comparison with that of the control. In field tests in tick-infested areas in central Sweden, tick repellency of MyggA Natural and C. citriodora oil was tested by the blanket-dragging technique for 4 d during a 6-d period. The repellencies (74 and 85%, respectively) on day 1 are similar (89%) to that of blankets treated in a similar manner with 19% diethyl-methyl-benzamide, based on previous work. Repellencies declined significantly from day 1 to day 6 (74 to 45% for MyggA Natural; 85 to 42% for C. citriodora oil).

Kent iemand dit middel? Ik kan het op NLse sites niet vinden.

Lizzy, ik weet niet precies hoe jouw mengsel is samengesteld, maar ik dacht met water en iets van 5% ofzo? Volgens mij als je een mengsel van 30% maakt met propanediol (weet niet precies wat dit is, of waar te krijgen, tis iig kleverig) ipv water heb je zoiets als bovengenoemde oplossingen, wat volgens dit onderzoek evenveel bescherming biedt als deet (diethyl-menthyl-benzamide). Ik heb deet zelf wel eens gebruikt, nou de muggen vliegen echt een straatje om.
Laatst gewijzigd door Boefke op wo 07 mar 2007, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
Boefke schreef: Dat ken ik niet Connie. Wat is dat? En is dat voor een hond niet schadelijk?
nee het is niet schadelijk voor de hond, zie de website:

http://www.alcare.co.za/animal.htm

Ik kan mij nog heugen dat het in Zuid Afrika gebruikt werd, met name in de drinkwater van de hond...... als teken bestrijding ;) je kan het ook over hun vacht doen zou ook als teken bestrijding werken. Lees maar op de site ;)
Door Boefke
conleeuw schreef: nee het is niet schadelijk voor de hond, zie de website:

http://www.alcare.co.za/animal.htm

Ik kan mij nog heugen dat het in Zuid Afrika gebruikt werd, met name in de drinkwater van de hond...... als teken bestrijding ;) je kan het ook over hun vacht doen zou ook als teken bestrijding werken. Lees maar op de site ;)
Ik zie dat dit ook kan helpen tegen hooikoorts! (Daar heeft Boef last van ;))
Maar je moet me even helpen. Moet ik dan kiezen voor de poeder, de gel, of de spray? En in geval van de poeder, moet ik dat dan aanlengen met water ofzo?
Door conleeuw
Boefke schreef: Ik zie dat dit ook kan helpen tegen hooikoorts! (Daar heeft Boef last van ;))
Maar je moet me even helpen. Moet ik dan kiezen voor de poeder, de gel, of de spray? En in geval van de poeder, moet ik dat dan aanlengen met water ofzo?
de poeder of kristallen zijn het eigenlijk wordt inderdaad met water aangelengd, voor drink water heel weinig, de preciese hoeveelheden weet ik niet zo gauw, is wel ergens te vinden, ik denk ook op die site, maar ik wil wel even zoeken, en je kan het ook met water gelengt op hun vacht spuiten of over hun vacht spoelen ;) ik ga zo wel even zoeken of ik de preciese hoeveelheden kan vinden van verdunning ;)
Door conleeuw
Boefke schreef: Ik zie dat dit ook kan helpen tegen hooikoorts! (Daar heeft Boef last van ;))
hier is een site waar de hoeveelheden beschreven staat. de prijs van aanschaf staat er ook bij, de rand tegenover de euro wisselt, maar een euro is ongeveer 9 rand... dus duur is het spulletje niet, ik zie dat ze wel een poeder verkopen, ook de sap voor in de drink water. Vroeger werd er gezegd dat als je de alwyn sap aan de drinkwater toevoegden dat het de bloed bitter maakten waardoor de teken niet meer de hond zou lusten. Nou heb ik nog nooit geproeft of hun bloed echt bitter wordt, en ook nog nooit een zinvolle gesprek met een teek kunnen houden, maar weet wel dat onze honden vaak en veel teken hadden, en toen ze alwyn sap kregen niet meer.... maar ik was veels te jong om het allemaal precies te weten. Ik was toch van plan om het te gaan proberen dit jaar, in plaats van de gebruikelijke spulletjes. Jou test zou erg interessant zijn.
Ik ga eens kijken wat het zo allemaal kost aan verpakkings en post geld en ga kijken of ik wat kan bestellen, lukt het mij, dan zal ik er voor zorgen dat jij wat van het spulletje krijg als jij het wil meenemen in jou test.
;)

http://www.aloeferoxboutique.com/aloeferox4pets.html
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door