denk niet dat trekken van een hond ras gebonden is

.
als ik met qyan in een groep honden wil lopen, aan de lijn, dan doe ik dat en heeft hij gewoon niet te trekken.
volg is volg.
natuurlijk gaat dit niet vanzelf en dit is zeker niet met hondvriendelijke methoden aangeleerd, maar ik ga me niet in tienen laten trekken door een kalf van toen bijna 40 kilo, omdat ie aan de lijn zit en liever achter een groepje honden aan wil.
hij heeft gewoon te luisteren.
in begin dus met de slipketting gedaan, maar alter die slip af gegooid en naar plekken gegaan waar weinig honden komen en we in alle rust konden trainen en ik interessanter kon worden als qyan.
ik ben het met lupa eens, ik wandel het liefste alleen met qyan, lekker rustig, veel contact tussen mij en qyan, af en toe een hond.
dat kan idd niet met beppen met je vrienden.
nu heb ik geen reuma, dus dat is iets makkelijker.
enige plek waar dat tot nu toe nog steeds hopeloos is gebleken is op het strand, daar doen we aan zand surfen met de hond

(bij wijze van)
indien je niet de kracht hebt, in geval van reuma, om het zo te doen en je wilt de hond echt niet laten castreren bijvoorbeeld, is het toch een optie om vaker alleen met de hond op pad te gaan en veel met de hond bezig te zijn. contact baas/ hond te versterken en alle aandacht op jouw te vestigen.