Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Qwertu
Dorothea2 schreef: Brrr, ik krijg er flink de kriebels van nu ik dit lees  :nerves: :nerves: .
Indy zit ook vaak vol met lucht. Hij zit na het eten altijd flink te boeren, heeft vaak een rommelende buik. Z'n buik is vaak uitgezet en als ik die dan masseer dan laat hij een paar flinke boeren en is daarna duidelijk opgelucht.
Hij heeft ook van die likaanvallen.
Verdorie, ik vind dit ook niet leuk dit te lezen..... Mijn hond heeft het ook. Ik vond haar buik al opvallend hard na het eten en ze likt en speekselt ook veel. Ik ga er nu nog meer op letten...
Door Erna
Om even mee te filosoferen.....

Wij hebben 1 hond met dit verschijnsel, Wapper. Die tegelijkertijd de reden is waarom wij overgestapt zijn op verse voeding. Hij heeft in zijn eerste levensjaar alleen maar op AB gestaan en zijn totale maag en darm flora zijn naar de knoppen. Het is ook nooit meer helemaal goed gekomen.

Zo nu en dan heeft hij ook last van veel lucht in zijn buik. Zijn darmen rommelen continu zodat ik daar al niet meer van opkijk maar soms zwelt hij een beetje op en rommelt het meer dan anders. Ik laat hem dan altijd even buiten in de hoop dat poepen helpt en hij een stuk slanker weer naar binnen komen. Vrijwel nooit is dat het geval. Meestal geef ik wat druk op zijn flanken en probeer zo de lucht eruit te persen. Met een beetje massage lukt het vaak wel om hem aan het boeren en winden te krijgen waarna zijn buik weer normale vormen aanneemt.
Door bloemetje
Het klinkt wel naar mijn teefje.

Ze had/heeft vaak last van pijn in haar buik. Het is bij haar erg moeilijk te zien of ze nu opgezwollen is of niet (na 3 zwangerschappen blijft die buik een beetje zitten  ;)). Op een rontgenfoto was te zien dat er veel lucht in haar darmen zat en nog veel voeding van 's morgens (uur of 7/8 had ze gegeten en het was toen een uur of 11).
Ze eet ook gras. Meestal 's middags. 'S morgens nooit eigenlijk.
Misselijk is ze volgens mij niet. Ik merk wel dat ze gaat koren van te koud water bijv. Maar niet van koud vlees. Ze eet 1x per dag ('s middags/'s avonds). Dat leek beter te gaan als 2 maaltijden op een dag. Groenten krijgt ze af en toe als er iets over is van mijn eigen maaltijd verders alleen Energique.

Ik zal eens proberen om haar 's morgens een bakje yoghurt te geven. Misschien helpt dat. Masseren wil ze niet.

Ik denk dat het gewoon een zwak punt is. Sommige mensen hebben ook meer last van hun maag als anderen.
Door Red_Hunter
Lizzy schreef: Ik vind het overigens buitengewoon opvallend dat dit toch wel vaker voor komt dan ik in eerste instantie dacht. Ik dacht een beetje dat ik de enige was, met een misselijke Basset. Nou blijkt dat er ook andere rashonden met dit probleem zitten. En nou vraag ik me af: waarom? Wat is in hemelsnaam de oorzaak van dit probleem? Ja, en dan bedoel ik niet dat koud voedsel de oorzaak is, maar eerder de diepere achterliggende oorzaak. Ik bedoel: hebben wolven ook dit soort problemen en sterven die simpelweg waardoor ze dit soort genen niet meer door kunnen geven en de groep dus gezond blijft? (wij mensen houden alle hondjes die geboren worden het liefst in leven. Er is beslist geen sprake van natuurlijke selectie). Of moeten we het zoeken in de hoek van het vaccineren? (ik heb namelijk ergens gelezen - en nou kan ik gewoon niet meer achterhalen waar ik het gelezen heb - dat vaccinatie ook maagtorsie kan veroorzaken. Wel een beetje vaag verhaal want waarom heeft ras A vaker last als ras B?). Of moeten we het zoeken in de hoek van de antibiotica's? Ik weet niet hoe het met Soof zit Geer (en jij weet dat helaas natuurlijk ook niet), maar van Whoofer weet ik dat ze als pup zeker antibiotica's heeft gehad. Of is het een combinatie van dingen? Ik wil zo graag de echte oorzaak weten....
Ik weet niet wat de oorzaak is, maar ik weet wel dat als er in de lijn van de hond maagtorsie voor komt, dat met deze honden niet meer gefokt wordt.
Althans zo is het bij de Ierse Setters.
Het probleem is vaak dat je niet weet dat het in de lijn zit omdat niet iedereen tegen de fokker zegt waaraan zijn hond is overleden. Als de fokker dit wel weet sluit hij gelijk die lijn uit voor fok.

groetjes Trudie
Door Erna
Red_Hunter schreef: Ik weet niet wat de oorzaak is, maar ik weet wel dat als er in de lijn van de hond maagtorsie voor komt, dat met deze honden niet meer gefokt wordt.
Althans zo is het bij de Ierse Setters.
Het probleem is vaak dat je niet weet dat het in de lijn zit omdat niet iedereen tegen de fokker zegt waaraan zijn hond is overleden. Als de fokker dit wel weet sluit hij gelijk die lijn uit voor fok.

groetjes Trudie
Naa, dat vind ik toch wel een hele vreemde redenatie. Als er zo ontzettend veel verschillende oorzaken voor iets kan zijn (en waarschijnlijk zijn de juiste oorzaken niet eens bekend) kun je toch geen honden uit de fok halen als er een maagtorsie bij een van de verwanten is voorgekomen? De hond kan wel 6 kilo brokjes hebben gegeten en als gevolg een torsie hebben gehad.
Door Lizzy
Erna schreef: Om even mee te filosoferen.....

Wij hebben 1 hond met dit verschijnsel, Wapper. Die tegelijkertijd de reden is waarom wij overgestapt zijn op verse voeding. Hij heeft in zijn eerste levensjaar alleen maar op AB gestaan en zijn totale maag en darm flora zijn naar de knoppen. Het is ook nooit meer helemaal goed gekomen.

Zo nu en dan heeft hij ook last van veel lucht in zijn buik. Zijn darmen rommelen continu zodat ik daar al niet meer van opkijk maar soms zwelt hij een beetje op en rommelt het meer dan anders. Ik laat hem dan altijd even buiten in de hoop dat poepen helpt en hij een stuk slanker weer naar binnen komen. Vrijwel nooit is dat het geval. Meestal geef ik wat druk op zijn flanken en probeer zo de lucht eruit te persen. Met een beetje massage lukt het vaak wel om hem aan het boeren en winden te krijgen waarna zijn buik weer normale vormen aanneemt.
Dan hebben we nu 2 honden die heeeel veel AB's hebben gehad en 1 die geen AB heeft gehad (en toch deze klachten heeft). Ik ben benieuwd hoe het met de andere honden zit!
Door *monique*
Ik dacht altijd dat een maagtorsie kwam door te druk spelen en rollen net na het eten..Dat hebben ze mij verteld op school.

Maar last van lucht in de darmen en maag komt volgens mij door gisting in de maag en luchthappen.
Als een hond 1x per dag te eten krijgt of voor zijn gevoel te weinig dan kan hij misschien wel gaan schrokken en zo lucht mee happen.
Ik ken ook iemand die niet tegen kool kan en daar veel buikkrampen (lucht) van krijg, ik heb dat zelf met bruinbrood en uien.
Misschien is het een idee om naar de groente te kijken die jullie de honden geven.
(zomaar een idee  ;))
Door bloemetje
Lizzy schreef: Dan hebben we nu 2 honden die heeeel veel AB's hebben gehad en 1 die geen AB heeft gehad (en toch deze klachten heeft). Ik ben benieuwd hoe het met de andere honden zit!
Helaas Lizzy. Dat weet ik niet  :-\
Door Sietie
ook ik heb vroeger een boxer met meerdere maagtorsies gehad. Ze kreeg voornamelijk versvlees te eten en een heel klein bekertje brokjes..na de eerste torsie veel kleine maaltijden gegeven over de dag (voorheen 2 maaltijden per dag) Ook deze hond gaf veel op veel speekselen, boeren enz deze hond heeft als pup zijnde geen antibiotica gehad later wel vanwege blaasonstekingen...is trouwens niet aan een maagtorsie overleden terwijl ze er wel DRIE heeft gehad maar gewoon van ouderdom in mijn armen is gestorven(bijna 12 jaar)
Door Qwertu
Lizzy schreef: Dan hebben we nu 2 honden die heeeel veel AB's hebben gehad en 1 die geen AB heeft gehad (en toch deze klachten heeft). Ik ben benieuwd hoe het met de andere honden zit!
Nee, hier nog nooit AB gehad
Door Cathelijn
Jonas boerde echt opvallend veel op brok, maar nu op KVV/barf niet meer echt. De aanvallen zijn helaas niet afgenomen.

Ik ga de eerst volgende keer de massagetechniek toepassen!
Door judith1967
Nu ik dit zo even goed heb doorgelezen.Cairo heeft na die maagtorise nog 1 keerte last gehad van een opgezette buik(bloat).Gelukigwas het na een boertje weer over.
Wat mij toen opviel,dat Cairo heel erg schrokkerig stond te eten op dat moment,dus idd luchthappen.Ik heb daarna gelijk een omgekeerde bak in zijn voerbak gezet,zodat ie niet zo schrokkerig meer kon eten.

Maar dat hele overmatige speekselen enzo dat doet Cairo niet.En dat gerommel in zijn buik daar heeft ie ook niet altijd last van.

Ik heb gelezen op het Beauceronforum dat er een fokker is waar van de honden veelal maagtorsies kregen,dus mss toch ook iets erfelijks ??? ::)
Door *Dorothea*
Erna schreef: Zo nu en dan heeft hij ook last van veel lucht in zijn buik. Zijn darmen rommelen continu zodat ik daar al niet meer van opkijk maar soms zwelt hij een beetje op en rommelt het meer dan anders. Ik laat hem dan altijd even buiten in de hoop dat poepen helpt en hij een stuk slanker weer naar binnen komen. Vrijwel nooit is dat het geval. Meestal geef ik wat druk op zijn flanken en probeer zo de lucht eruit te persen. Met een beetje massage lukt het vaak wel om hem aan het boeren en winden te krijgen waarna zijn buik weer normale vormen aanneemt.
Dit stikje zou zo over Indy kunnen gaan.
Ik heb zelf eigenlijk altijd gedacht dat hij zo opgeblazen wordt doordat hij heel veel lucht naar binnen schrokt bij het eten. Indy is echt een enorme schrokker. Als hij een vleesbot heeft gehad waar hij lang mee bezig is dan heeft hij er nl geen last van. Hij heeft met name een opgeblazen buik na een snelle hap. Ook zit hij flink te boeren als hij overal aan loopt te likken. Maar ja, waarom gaat hij ineens overal aan likken?
Ik weet niet of antibiotica of entingen er iets mee te maken kunnen hebben. Het zou natuurlijk best kunnen dat er een verstoring van de darmflora is door de AB, maar het lijkt me dat die wel weer kan herstellen door de juiste bacterien te geven.
Ik weet dat Indy als oudere pup een keer antibiotica heeft gehad, hij had toen blaasontsteking.
Door Erna
Dorothea2 schreef:
Ik weet dat Indy als oudere pup een keer antibiotica heeft gehad, hij had toen blaasontsteking.
Dit is niet te vergelijken met de hoeveelheid AB die Wapper heeft gehad. Vanaf ongeveer 12 weken tot bijna een jaar heeft hij bijna continu op de AB gestaan. Van enige darmflora is vast geen sprake meer geweest.

Wap heeft een aantal behoorlijke operaties gehad, is in dat jaar nog gecastreerd en heeft nog aantal kleine dingetjes gehad. Vandaar de hoeveelheid AB. Tis mijn duurste hond! :D
Door judith1967
Is het mss een idee om een omgekeerde bak in zijn voerbak te zetten,zodat ie niet zo kan schrokken.Of een steen in de voerbak!
Cairo schrokte ook zo erg,en die had ook een keertje na het weer zo schrokkerige eten,last van een opgeblazen buik.En die omgekeerde bak helpt volgens mij wel,hij kan nu niet meer alles zo in 1 hal naar binnen schrokken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door