Laurence schreef:
Nou ondersteuning genoeg voor een onervaren Barfer! Super allemaal jullie adviezen 
Maarrrr... we hebben nog vragen... 
Kom maar op hoor! Daar zijn we toch voor!
Waar halen jullie (ook in jou geval Lizzy met 3 honden) je vlees vandaan en tegen welke prijzen??? En pens, hart etc. kopen jullie dat dan gewoon bij de dierenwinkel? Of haal je dat tegen kortingsprijzen ergens vandaan? Het is om een idee te krijgen van hoe en wat, we hoeven niet alles precies te weten. Maar bv. kippenekken, karkassen etc. haal je bij een gewone slager??
Voor het lamsvlees en rundvlees ga ik naar een slager die zijn eigen vee heeft. Via hem koop ik snijlingen/snijdsels oftewel het vlees dat zij niet verkopen aan de klanten maar wat normaal op wordt gehaald voor de kroket-industrie. Dit vlees bevat bijv. teveel vet of zeentjes. Voor de honden is het perfect want die moeten niet altijd zulk mager vlees eten. Vet vlees is gezond. Dit vlees kost ongeveer 4,50 euro de kilo voor rundvlees en 5 a 6 euro de kilo voor lamsvlees. Hier haal ik ook mijn runderharten (omdat het biologische runderen zijn) en deze kosten ook ongeveer 4,50 de kilo. Via dezelfde slager bestel ik ook mijn kalfsbotten (wervels en ribben enzo). En ook mijn kalfssnippers. Geen idee, maar volgens mij betaal ik ongeveer 4 euro de kilo voor de botten (en dat kan goedkoper weet ik inmiddels). De kalfssnippers kosten ook iets van 4 euro de kilo maar ik ga afstappen van de kalfssnippers.
Voor kippenkarkassen en vleugels en kalkoendij ga ik naar een poelier. Voor de karkassen betaal ik 1 euro de kilo en de vleugels 2 euro de kilo. De kalkoendij kost volgens mij rond de 4,50 de kilo. De kalkoendijen maal ik trouwens. Ik vind het bot te scherp.
Voor vis en kalkoenvlees en parelhoen en eend ga ik naar de VEN (horeca groothandel). Voor de sardientjes betaal ik ongeveer 4 euro de kilo. Kalkoenvlees 7 euro de kilo en parelhoen/eend 4,50 de kilo.
Voor vis gaat mijn man ook wel zeevissen en slaat hij twee vliegen in 1 klap (hij vindt het leuk en de honden ook). Alle vis gaat mee naar huis. Makreel is onze favo.
De laatste keer hebben we zoet/brakwater vis meegenomen van Tannetje de Koning (Hitam op Barfplaats en holistisch DA). Prijs weet ik niet meer. Ik geloof 5 euro voor de zak en daar zat een kilo of 2 in, denk ik.
Pens haal ik tegenwoordig weer via Yalla/Bibi. Ik neem ook wel eens Rodi mee hoor. Geen idee wat het kost...
Lamsorgaan en kalfsorgaan en lamsbotten en geitenbotten haal ik bij de Islamitische slager. Orgaan kost ongeveer tussen de 4 en de 6 euro de kilo. De lams en geitenribben (meer vlees als bot) kosten ongeveer tussen de 6 en 8 euro de kilo. Hier moet ik nog een ander adres voor hebben, want dat kan ook goedkoper! (ik heb een ander adres maar afgelopen weekend wilde ik daar heen gaan en toen was die hele straat opgebroken en ik was te moe om te gaan lopen).
Al dat vlees kan aardig oplopen in euros. Nu vinden we dat niet zo'n drama maar we willen niet het gevoel hebben dat het misschien een stuk goedkoper kan, zeker met 3 behoorlijke honden.
Ik denk dat ik een van die zelf samenstellers ben die heeeeel veel geld kwijt is aan de ingredienten. Mij is al opgevallen dat Belgie goedkoper is als NL. Mij is ook al opgevallen dat veel mensen longen, milt, uiers, slokdarm, etc. etc. kopen. Da's veel goedkoper dan het vlees dat ik koop. Het hangt ook af van hoeveel je in kunt kopen. Ik betaal bijv. minder naarmate ik meer bestel voor de kip. Maar voor rund en lamsvlees maakt dat dus geen fluit uit... ik kan 1000 kilo bestellen en ben hetzelfde geld kwijt.
Mijn advies is: overal langs gaan! Praatjes maken! Slijmen, bedelen, vriendelijk glimlachen enzovoorts enzovoorts! Bijvoorkeur bij zelfslachtende slagers langsgaan (loop eerst eens door de Gouden Gids dan vind u ze meteen - in de Randstad zitten er niet veel). En, reclames volgen. Als er beeflappen of kippen in de reclame zijn: erop af! Ik heb daar dus persoonlijk allemaal geen tijd voor, maar ik weet zeker dat dit je veel geld kan besparen!
En dan nog een vraag van een geheel andere aard...
Onze husky x hebben we nu een dikke drie maanden (uit het asiel) en ze heeft al heel wat gesloopt. Nu heeft ze bv. een deel van de kussens van onze leren bank aangevreten, een halve handdoek opgegeten en laatst een deel van mijn trui (jullie mogen best lachen...
kunnen wij inmiddels ook weer...). Die trui is eigenlijk niet meer in die vorm naar buiten gekomen. Het leren kussen is indertijd voor een deel uitgespuugd en zat voor een deel in de ontlasting. Evenals de handdoek.
Zegt dit iets over haar PH-waarde? Zouden we er vannuit kunnen gaan dat het kussen en de handdoek er zo uitgekomen zijn omdat we haar toen pas hadden en ze met haar brokkenbuik nog op PH 5 zat? En dat de trui die ze pas heeft op- en aangevreten toch verteerd is omdat ze nu sinds enkele maanden uit onze eigen keuken eet?
Of is dit een bullshit-theorie ???
Geen idee eerlijk gezegd!! Ik denk dat truien en handdoeken en leren bankstellen er ongeveer bij alle honden wel hetzelfde uit komen

. Is ze trouwens een beetje gestopt al, met slopen?
Liz, wij geven geen granen. Wel behoorlijk wat koolhydraten in de vorm van spaghetti/ macaroni. Dit is niet goed hebben we begrepen (uit jou verhaal geloof ik, of ergens gelezen... wat een hoop info voor een nieuwkomer!)
Ja, erg he! Je krijgt wel veel over je heen zo he....! Maar OK, nee, ik ben geen voorstander van koolhydraten/graan (volgens mij is spagetti gemaakt van tarwe ofzo, toch?). Ik zou zeker overdenken om dit te gaan beperken tot een minimum. Het enige voordeel van granen/koolhydraten is: het vult de maag, het geeft wel energie en het is goedkoop. Maar het is niet erg gezond.
Alvast alweer bedankt namens onze roedel!
PS. Ze hebben zo even RAUWE riblappen gehad... Onze wolfhond reu had het in 10sec op (toch een behoorlijk lapje) onze retriever en husky namen veel meer hun tijd. Voor morgen hebben kip... das een hele stap voor ons...
Hihihi, 10 seconden? Da's niet veel

! Ik vind het wel ontzettend knap van jullie hoor, dat jullie nu al rauw hebben gegeven! Doe rustig aan en ik ben benieuwd hoe de ontlasting van jullie honden morgen is (doen jullie dat, ontlasting kijken? De meeste van ons bestuderen de drollen van hun hond(en) uitvoerig. Ik durf zelfs te zeggen dat ik de drollen van mijn honden herken uit 100 hopen

).
Groetjes, Lizzy