Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tijn
Hier is het begin van een discussie op SDC over vlees in het Dieet.
De Auteur "Eddy Streeper" is een van de Top Mushers in de wereld, en heeft vele titels op zijn naam staan.
Its no secret or suprise that i am a big fan of feeding racing sled dogs meat of sorts.Of course we are talking decent meat in good shape(not spoiled).That is if you have the ratio of the mix at a blend the animals do awesome on.Many people are and do feed meat combo's of sorts,beef/chicken/turkey/horse/beaver etc etc,and they are all good.I would feed many kinds of meat and any single one of them if thats all i could get.I do think bagged food(top shelf products)does play an important part in the mix as well.
I have found over the decades with slight changes and adjustments that with the proper meat ratio(of sorts) you could feed any one of the top name bagged foods.You would see i feel very little difference in the dogs performances.However if you pulled or mixed up the meat portion you will see drastic results in performance.The dogs truely are 'what you feed them',and just because its from a high dollar bag with a well known name doesn't mean its 'the best'.

I dare say i don't feel there is a dog kennel going that adding one of many kinds of meat to the diet,let alone the 'right' mix will show a noticably improvement in many area's.Not saying a team can't be in good or top shape on bagged food,just saying you take that same top team eating bagged and add meat for 1 mnth and see what the results are.
Many teams are starting to claim to a degree that bagged food of sorts is 'all' they are feeding.I would like to see a team win the Irod or Onac feeding 'strait' bagged food.And yes that means 'not' adding in all the supplements that end up being fat and protien anyway.Most of these teams are getting to the finish line because of some of the certain supplements that are mostly eggs and or fat that they don't mention they are adding.
I think the biggest thing working against people feeding meat is the hassle of handling that goes with it.As well as finding a source you can trust and rely on.The fastest open dog teams in the world use meat as a major part of their diet.They also found in the greyhound world that it improved dogs performance that had only 30 seconds to run.
I'm interested to hear some pro's and con's on this and what you mushers think.Do you feed bagged food because of convienience,would you feed meat if you could trust it?Why or why not?
Hier de link naar de discussie
http://www.sleddogcentral.com/forum/top ... Terms=meat

word lid van SDC en gebruik de zoek functie op "meat" in de sectie "Feeding" of "dogfood"
kun je eventueel wat tips oppikken.

gr tijn
Door tijn
He daar ben ik weer.

heb net met mijn vees levernacier afgesproken om wat vlees mixes naar eigen inzicht te kunnen bestellen.

Als je de vorige antwoorden heb van deze topic heb doorgelezen weet je dat er grenzen zijn aan hoeveel mijn kennel echt kan barfen. (alhoewel ik wel ongeveer 3600 kg vers vlees per jaar verbruik.

ben van plan om het volgende als recept te laten maken.
het is niet gebalanceerd op fosfor/calcium, lees de topic om er achter te komen waarom ;)

- 25% kip (mechanisch gesepareede vlees met wat verdwaalde botten)
- 25% runder strot (veel vet, weinig rood vlees)
- 25% varkens strot
-10% runder lever
-5% vuile runder pens
-5% varkens nieren
-5% varkens hart

Ik weet dat men niet echt van lever houd hier, maar voor werkende huskies werkt het goed.
Hoe goed is nier en wat draagt het bij kwa vitamines/mineralen en hetzelfde vraag ik me af voor varkens/runder hart.
Is 25% orgaan vlees een beetje in verhouding tot de rest?

gr tijn
Door Lizzy
Hee hoi Tijn!

Waar is je visafval gebleven? Dat leek me nou wel een goede aanvulling op het menu!

Overigens houden wij hier wel van lever hoor. Juist. Ik vind zelfs dat een hond 1 keer per week wat lever nodig heeft. Maar ik houd niet van een teveel aan lever. Ik vind 25% orgaan veel. Eerlijk gezegd. Ik vind zelf 15% ideaal maar als jij denkt dat jouw honden echt meer lever nodig hebben, dan zou ik zelf denken dat 20% toch echt wel genoeg is. Waarom heb je gekozen voor 25%, als ik vragen mag? (want ik weet dat jij niet zomaar voert dus hier zit vast een gedachte achter).

Van de diverse varkens-organen heb ik geen voedings-analyse. Maar ik heb 'm wel van runderlever, runderhart en rundernier. Dit geeft al een aardige indicatie voor hoe lever zich vergelijkt met nier/hart. Komt tie:

Runderlever, 100 gram:
Water: 69,9 gram
Eiwit: 19,7 gram
Vet: 3,1 gram
Koolhydraten: 5,90 gram
Ruwvezel: 0
Mineralen: 1,4 gram

Natrium: 116 mg
Kalium: 292 mg
Calcium: 7 mg
Mangaan 0,25 mg
Ijzer: 7,1 mg
Kobalt: 105 mg
Koper: 3,62 mg
Zink: 5,1 mg
Fosfor: 358 mg
Fluor: 0,099 mg

Vitamine A: 8,34 mg
Vitamine B1: 0,30 mg
Vitamine B2: 2,88 mg
Nicotinezuur: 14,7 mg
Pantoth.zuur: 7,3 mg
Vitamine B6: 0,71 mg
Biotine: 0,10 mg
Folinezuur: 0,081 mg
Vitamine B12: 0,065 mg
Vitamine C: 30 mg

Rundernier 100 gram:
Water: 76,1 gram
Eiwit: 16,6 gram
Vet: 5,14 gram
Koolhydraten: - gram
Mineralen: 1,17 gram

Natrium: 235 mg
Kalium: 245 mg
Magnesium: 20 mg
Calcium: 11 mg
Mangaan - mg
Ijzer: 9,5 mg
Kobalt: - mg
Koper: - mg
Zink: - mg
Fosfor: 248 mg
Chloride: 251 mg
Fluor: - mg

Vitamine A: 0,33 mg
Vitamine B1: 0,30 mg
Vitamine B2: 2,26 mg
Nicotinezuur: 6,17 mg
Pantoth.zuur: 3,85 mg
Vitamine B6: 0,39 mg
Biotine: 92,3 mg
Folinezuur: 0,050 mg
Vitamine B12: 33,4 mg
Vitamine C: 11 mg

Runderhart 100 gram:
Water: 75,5 gram
Eiwit: 16,8 gram
Vet: 6,0 gram
Koolhydraten: 0,56 gram
Mineralen: 1,1 gram

Natrium: 108 mg
Kalium: 286 mg
Magnesium: - mg
Calcium: 9,3 mg
Mangaan - mg
Ijzer: 5,13 mg
Kobalt: - mg
Koper: - mg
Zink: - mg
Fosfor: 214 mg
Chloride: - mg
Fluor: 0,05 mg

Vitamine A: - mg
Vitamine B1: 0,51 mg
Vitamine B2: 0,91 mg
Nicotinezuur: 7,18 mg
Pantoth.zuur: 2,78 mg
Vitamine B6: 0,28 mg
Biotine: 7,3 mg
Folinezuur: - mg
Vitamine B12: 9,9 mg
Vitamine C: 5,50 mg

Ik vind altijd dat dit soort dingen goed laten zien waarom je, als je kunt, het beste lever + nier + hart kunt voeren.
Door tijn
he bedankt lizzy

de visafval seizoen is zowat over hier, de meren zijn dicht gevroren. heb er dit jaar helaas niet al te veel van kunnen voeren want ik had het te druk met werk. Na een 12 uurige werk dag nog eens 60km rijden om wat vis te halen en vervolgens te koken was me een beetje te veel (ja ik weet het ik ben lui)

De lever verhouding zit er in omdat veel mushers er bij zweren. het is een zeer belangrijk onderdeel van de vers voer gedeelte van zoveel mushers dat ik het wel moet toevoegen. Ik zou ook kunnen leven met 5% lever, mits ik het vervang met wat kwaliteits eiwit.
als ik dan 5% van, pens, hart, nier en lever kan krijgen zit ik hopelijk goed.

Als ik he goed begrijp vult de combo hart, nier en lever elkaar goed aan.

De vlees combo is nog in de ontwikkel fase.

Ik heb net iets aan de honden gevoerd dat bestaat uit:
-65% kip
-15% runderstrot
-10%varkens hart
-5% lever
-5%nier

Eiwit/vet analyse: 18/12

Tot nu toe vinden de honde dit erg lekker, ik vermoed dat de honden het echter te zwak zullen vinden voor de harde werk in de winter.

-Ben verder wat aan het experimenteren met gedroogde eipoeder (houdt de honden goed op gewicht)
-zalmolie in hoeveelheden van een 2koffie koppen / 10 honden per dag
-en 1 koffiekop zeewier/10 honden per dag.

heeft iemand hier toevallig ervaring met koolzaad olie en sojaolie. ik kan beide ook tegen een redelijke prijs krijgen.
ideen of commentaar op deze olieen welkom.

gr tijn
Door Lizzy
Soja-olie: daar zou ik eerlijk gezegd heel ver vandaan blijven. Soja is super slecht verteerbaar voor honden en bovendien bevat het werkelijk niks nuttigs voor hen, vind ik. Bovendien bevat het heel veel omega 6 vetzuren en dat moet je gewoon niet toe willen voegen. Een teveel aan omega 6 vetzuren geeft echt gezondheidsproblemen. Koolzaadolie bevat Alfa-linoleenzuur, net als lijnzaadolie. Dit moet dus nog omgezet worden in actieve omega 3 vetzuren zoals in visolie. Ik ben daarom dus ook niet kapot van koolzaadolie, want alles in het dieet moet in orde zijn (qua vetzuren), wil de mens/hond deze vetzuren goed om kunnen zetten. Ik zou zelf dus zeggen: houd het lekker bij visolie. Maar ik begrijp dus dat je op zoek bent naar een goed vet? Vind je varkensvet en visolie niet voldoende?
Door tieneke
Waar is het bot? 25 % kip met wat verdwaalde botten is echt niet genoeg denk ik.
Strotten bestaan voornamelijk uit zacht kraakbeen en worden bij mij onder spiervlees gerekend  ;)
En ook ik vind het orgaan te hoog.
Door tijn
visolie is op zich wel erg goed, en varkens vet ook. probleem is dat te veel varkens vet kan leiden tot een verhoogde kans op pancreaitis (spelling?) en dat ik enkel mushers heb gehoord dat visolie als hoofd vet bestandeel niet voldoende is en zelfs in hun ogen afbreuk doet aan de uithoudings vermogen. Als onderdeel van de vet mengsel zijn ze wel geschikt.
Een kollega musher beweert zelfs dat de honden beter vochtig blijven op varkens vet daar er als afval produkt van de vet verbranding water ontstaat en dit bijzonder goed gaat met varkens vet.
Wat ik heb begrepen van soja olie is dat het veel vitamine E bevat, altijd iets dat je zoveel mogelijk in je dieet wil hebben.
Kippen vellen  of schapen vet is zowat het beste vet dat je kan geven, en daar kan ik nou net niet aan komen. :-\
Ben dus op zoek naar een combo dat zowel een goede balans tussen omega 3 en 6 heeft, veel vitamine E bevat, en wat maar niet al te veel plantaardige olie bevat, en ook nog redelijk te betalen is.
Ik zou dus ipv 2 koppen visolie per dag per 10 honden willen experimenteren met 1 kop plantaardig en 1 kop visolie, of 2 koppen plantaardig op 1 kop visolie.

Voor een beetje een inspiratie wat menu betreft hier de ingredienten van Champaine race diet red.
"62% Beef, 21% Liver, 10% Egg, Corn oil, Wheat germ oil, Steamed bone meal.
Feed analysis:
48% protein, 43% Fat, 2646 Cal/Lb. D.M.B. (Dry Matter Basis)
Champaine Beef Race Diet was formulated to go with our regular race diet, without any concern of diet change problems.
They are the same other than chicken portion in the regular race diet been replaced with beef in the beef diet."

Tieneke wat het bot betreft, die is er niet. Ik voer calcium carbonaat of beendermeel bij. Bot neemt te veel nuttige ruimte in belsag in de maag van een werkende hond. Dit is zeker geen pure BARF dieet.
Door Lizzy
Koolzaadolie bevat 21 mg vitamine E op 100 gram. Soja-olie bevat 8.10 mg vitamine E op 100 gram. Tarwekiem-olie bevat 149.40 mg vitamine E op 100 gram.

Persoonlijk denk ik dat je omega 6 vetzuren uit plantaardige olie simpelweg moet vergeten. Omega 6 vetzuren krijgen je honden al genoeg binnen via vlees en kip. Ik vind zelf dat soja-olie nog steeds afvalt. Zelf zou ik dan eerder nog voor koolzaad-olie kiezen, hoewel je voor de vitamine E dus duidelijk beter voor tarwekiem-olie kan kiezen. Hoewel tarwekiemolie weer vooral omega 6 vetzuren bevat (58%). Maar ja, voor de vitamine E heb je dus minder van deze olie nodig als van soja/koolzaadkolie...

Als ik jou was: dan zou ik nooit meer plantaardige olie geven als visolie. Daar krijg je echt gezondheidsproblemen mee, in mijn ogen. En echt van gewrichtsontstekingen tot kanker. Ik heb laatst een stukje geschreven over vetzuren. Dit herhaal ik hier even, OK? Dit schreef ik naar aanleiding van een vraag van iemand waarom ik ergens wel borage-olie had aangeraden maar zonnebloemolie afraadde. Misschien dat je er wat aan hebt....

======== vetzuren ==========

Zonnebloemolie/zonnebloempitten en plantaardige olieen zoals maiskiemolie, soja-olie, etc. bevat vooral veel linolzuur. Linoleenzuur moet in het lichaam omgezet worden naar gamma linoleenzuur oftewel GLA.

Wanneer deze omzetting naar GLA niet plaats vindt, ontstaat er in het lichaam dus teveel linolzuur. En linolzuur dat niet omgezet wordt naar gamma linoleenzuur, zet zich om in archidonzuur. Archidonzuur is geen gezonde stof. Dit is hetzelfde zuur als dat vrij komt bij het verhitten van rood vlees. En dit zuur maakt ook weer een stof aan (prostaglandine 2) dat ontstekingen juiste bevordert! En dit lijdt weer tot allerlei problemen zoals: reuma, allergieen, huidproblemen, etc.

GLA is een gezonde stof. Het maakt weer andere stoffen aan, namelijk: prostaglandine 1 en 3. Deze prostaglandines zorgen weer voor een vermindering van ontstekingen, verwijderen van bloedvaten, verlagen van bloeddruk, etc.

Om linolzuur om te kunnen zetten naar GLA, moet het lichaam genoeg vitamine B's en C en zink en dergelijke binnen krijgen. En door allerlei problemen zoals ongezonde eetgewoontes, teveel linolzuur!!!, te weinig vitamine B's, C en zink enzo, kan het gebeuren dat het lichaam het linolzuur dus niet omzet naar GLA. En dan ontstaat er dus een teveel aan archidonzuur. En dat is dus niet gezond, zie hierboven.

Omega 3 vetzuren (zoals in visolie) remt de aanmaak van archidonzuur, trouwens.

Goed. Gaan we weer een stap verder. Borage olie bevat dus al vrij veel GLA! Met andere woorden: er hoeft geen omzetting van linolzuur naar GLA plaats te vinden. Met andere woorden: borage-olie bevat GLA en GLA is goed voor het lichaam.

Wanneer een lichaam precies genoeg linolzuur binnen krijgt en wanneer dit zich allemaal keurig om kan zetten in GLA doordat alle factoren aanwezig zijn (gezonde eetgewoontes: dus niet teveel linolzuur eten, genoeg vitamines eten, etc): heb je geen borage-olie nodig.

Maar, doordat wij mensen en dieren teveel linolzuur binnen krijgen en vaak niet gezond genoeg eten, is de kans groot dat niet al het linolzuur zich netjes om zet in GLA. Daarom kan het raadzaam zijn om omega 3 vetzuren in te nemen (visolie), om het proces naar archidonzuur te verminderen. Verder is het dus raadzaam om niet te gaan overdrijven in de inname van linolzuur.

Nou moet je dus weten dat vlees (en vooral kip) behoorlijk veel linolzuur bevat. Dit moet dus allemaal omgezet worden in GLA. Maar als we teveel linolzuur aan de hond geven en de hond dit niet allemaal om kan zetten in GLA (want dit geldt ook voor de hond): dan krijgt hij dus teveel archidonzuur in het lichaam, waardoor hij problemen kan krijgen met de huid en gewrichten. Vandaar dat ik zeg: geef geen olieen waar veel linolzuur in zit, zoals zonnebloemolie. De hond krijgt al ruimschoots omega 6 vetzuren binnen via het vlees. En daarom kan het beslist geen kwaad om honden ook extra visolie of vette vis te geven. Omdat dit dus de aanmaak van archidonzuur remt. En als een hond huidproblemen heeft, dan kan het dus ook geen kwaad om borage olie tegeven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 18 nov 2006, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
[quote="tijn"]

Tieneke wat het bot betreft, die is er niet. Ik voer calcium carbonaat of beendermeel bij. Bot neemt te veel nuttige ruimte in belsag in de maag van een werkende hond. Dit is zeker geen pure BARF dieet.
[/quote]Sorry heb ik niet gelezen  ;)
Door tijn
Ok ik heb ondertussen 1000kg van het hier voor genoemde recept aan mijn kennel gevoerd en was best tevreden. de honden zetten snel veel spier aan en zagen er gezond en fit uit.
Echter zat niet genoeg vet in het dieet om een duurprestatie te leveren.
Heb een andere samenstelling geprobeerd met wat minder kip en meer vettige runderstrot en dit verhielp de problemen.

Echter men kan altijd verbeteren.

Dus hier een idee voor een nieuw recept. Het is iets meer barf, omdat ik nu ga experimenteren met gemalen bot. Ik ben misschien wel eigenwijs en hardleers, maar leer toch iets hier en ga nu kijken wat verse bot voor mijn honden kan doen.

Voorstel recept.

35% mechanisch gesepareerd kippenvlees (bevat een beetje bot)
20% kippen vellen of vleesig vet (voor energie)
15% Runder hart
10% varkens nier
10% runder lever
7% gemalen bot
3% zalmolie

gr tijn
Door tijn
Wat meer bot in het recept en wat vuile pens.

30% orgaanvlees
10% vet
50% vlees,en een beetje bot en kraakbeen
10% bot

precieze samenstelling
25% kip
25% runderstrot
10% runderlever
10% varkenshart
10% vuilepens
10% vet (varken & rund)
10% gemalen verse bot

Ik ga niet voor de hogere bot % omdat, vet niet meetelt voor het balans, pens groten deels al in balans is, wat betreft ca/ph. en de kip al wat bot bevat.

Heb dus organen uit 2 dieren, varken en rund
vet uit 3 dieren, kip, varken en rund (thuis doe ik er nog een scheut zalmolie bij)
vlees uit 2 dieren, rund en kip.
Bot uit drie dieren, kip, rund, varken.

ziet dit er beter uit in vergelijk met vorige mixes?

gr tijn
Door Lizzy
tijn schreef: Wat meer bot in het recept en wat vuile pens.

30% orgaanvlees
10% vet
50% vlees,en een beetje bot en kraakbeen
10% bot
Die 10% bot, bedoel je daarmee kaal bot?
precieze samenstelling
25% kip
25% runderstrot
10% runderlever
10% varkenshart
10% vuilepens
10% vet (varken & rund)
10% gemalen verse bot
Zit je nu op drie verschillende diersoorten? Voer je nu ook nog brokken?
Ik ga niet voor de hogere bot % omdat, vet niet meetelt voor het balans, pens groten deels al in balans is, wat betreft ca/ph. en de kip al wat bot bevat.
OK.
Heb dus organen uit 2 dieren, varken en rund
vet uit 3 dieren, kip, varken en rund (thuis doe ik er nog een scheut zalmolie bij)
vlees uit 2 dieren, rund en kip.
Bot uit drie dieren, kip, rund, varken.

ziet dit er beter uit in vergelijk met vorige mixes?

gr tijn
Volgens mij wel he? Ik zie dat je ook iets gezakt bent in lever? Hoe bevalt dat? Zeg, voer je nu ook geen supplementen meer of dat nog wel?
Door tijn
Ja is kale bot

Brokken voer ik nog altijd, heb echter om finciele redenen naar een goedkopere brok moeten overstappen >:( (voorlopig). De Honden krijgen 200-400gr brok, 500-800gr vlees mix, en 2.5 liter water per dag.
De vorige mix werkte zo goed, dat de honden goed gewicht hielden en energie rijk waren, dat ik nu denk dat ik die 10% bot kan veroorloven in de mix. De ingredienten waren zo goed kwa kwaliteit dat ik er minder van nodig heb.

10% lever bevalt goed. Ik heb het nog niet met minder geprobeerd om te vergelijken, maar zal dat wellicht ook een keer doen.
Tot nu to gaat het goed.
Voer als supplement voornamelijk zeewier en zalmolie toe.
Gebruik ook wat B+E vitamines en een Biotin/zink mix.

gr tijn
Door peerle
[quote="tijn"]
Na een 12 uurige werk dag nog eens 60km rijden om wat vis te halen en vervolgens te koken was me een beetje te veel (ja ik weet het ik ben lui)
[/quote]

Hmm...weet niet of ik hier over gelezen heb, maar waarom zou je die vis koken ? Kan je gewoon rauw geven hoor !  :)

Vind het trouwens erg interessant wat je allemaal doet, vooral blijven experimenteren en variëren zou ik zo zeggen (en het ons blijven vertellen  ;)!)

Groetjes,
Veerle
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door