Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twiz
Zijn die Nederlandse poten wel zo zwaar dan.
Ik heb er zomaar 3 á 4 in 1 kilo, dan veranderen de verhoudingen toch ook weer. Dat betekent dat ze maar 250 á 350 gram zijn
Misschien hebben de kippen hier wel "zware botten". ;D

Al zou dat percentage dan een keer aan de lage kant zijn, doe je een keer geen orgaan erbij, schiet gelijk je bot percentage omhoog.

Twizzle krijgt hier ook elke dag een bijna compleet menu anders (met alleen vleesbot) kan ze ook haar (knoert) harde ontlasting maar moeilijk kwijt.
Maar ze krijgt wel één keer per week een half kippetje en omdat daar aardig wat vlees aan zit geef ik dan geen orgaan en groente en spiervlees er bij. En dat gaat wel goed.
Door pike
Twiz schreef: Zijn die Nederlandse poten wel zo zwaar dan.
Ik heb er zomaar 3 á 4 in 1 kilo, dan veranderen de verhoudingen toch ook weer. Dat betekent dat ze maar 250 á 350 gram zijn
Misschien hebben de kippen hier wel "zware botten". ;D
de poten die ik hier heb liggen:
de lichtste weegt 380 gram, de zwaarste 500 gram. Ik had er totaal 7, samen 3200 gram.
Maar al zouden ze lichter zijn, dan blijven de verhoudingen m.i. hetzelfde. Het botpercentage van de poot blijft toch hetzelfde? En om voldoende te geven zou ik er dan 2 moeten geven.  En ik wil dus juist iets groters geven zodat hij verplicht wordt meer te kauwen.

Al zou dat percentage dan een keer aan de lage kant zijn, doe je een keer geen orgaan erbij, schiet gelijk je bot percentage omhoog.
maar wat ik dan de ene dag minder geef aan orgaan, moet ik een andere dag weer erbij doen dus dat schiet dan toch niet op?

Twizzle krijgt hier ook elke dag een bijna compleet menu anders (met alleen vleesbot) kan ze ook haar (knoert) harde ontlasting maar moeilijk kwijt.
Maar ze krijgt wel één keer per week een half kippetje en omdat daar aardig wat vlees aan zit geef ik dan geen orgaan en groente en spiervlees er bij. En dat gaat wel goed.
ik heb ook wel eens halve kip gegeven, dat is dan een kleintje, en dan weegt zo'n half kippetje net zoveel als zo'n poot, 4 à 500 gram! en daar deed ik dan gewoon weer orgaan en groente bij maar natuurlijk geen spiervlees. Voor mijn gevoel heeft een halve kip veel meer bot dan een poot (?)
Door 202Spots
pike schreef: ik heb ook wel eens halve kip gegeven, dat is dan een kleintje, en dan weegt zo'n half kippetje net zoveel als zo'n poot, 4 à 500 gram! en daar deed ik dan gewoon weer orgaan en groente bij maar natuurlijk geen spiervlees. Voor mijn gevoel heeft een halve kip veel meer bot dan een poot (?)
Wanneer ik de halve kip geef,dan zou ik er geen extra orgaan of groente bij doen,gewoon lekker halve kip laten kluiven.Het extra bot is de ruggewervel en de ribbetjes...en dan de vleugel en de pootbot natuurlijk.
Wanneer ik zo'n kip geef,dan haal it trouwens altijd de borstfilet er eerst voor ons zelf vanaf hoor.....lekker voor mensen eten en de hond heeft evengoed meer dan genoeg spiervlees op de rest van de kip zitten.
Wanneer je het dan nog steeds geen goeie verhouding bot vind...dan zou ik 'n mespunt gemalen eierenschaal erbij gooien als extra calcium.
Door Lizzy
pike schreef: Ik dacht eerst ook: vleugels+spiervlees ofwel een kippepoot, maakt niet veel uit.
Maar als ik dan naar de voorbeeldpoot van Dory kijk:
die is 460 gram, waarvan 60 gram bot ofwel 13%.
Ik geef bij die poot 100 gram groente en 100 gram orgaan.
Geef ik dus totaal 660 gram. Dan is 60 gram bot dus maar 9% van de totale maaltijd.
Ben IK nu helemaal de weg kwijt dan???
Ja, maar je geeft toch ook andere botten? Ik geef hier zo vaak maaltijden die voor 10% uit bot bestaan. Maar ik kijk niet naar de maaltijden maar naar het totaal aan RMB. En als ik ongeveer 40% a 50% RMB's voer die ergens tussen de 15% en 50% bot bevatten: dan kom je volgens mij ergens op een gemiddelde uit van 15% a 20% a 25% bot. En da's prima.
Door bas rouge
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je 40% vleesbot voert aan je honden. Als je uitgaat van fifty-fifty dan is dat per week dan 20% kaal bot, da's okay (mag ook wel wat meer maar 20% is gewoon okay en wat je geeft hangt af van elke individuele hond). Zo'n kippenbout is 70% vlees/vel/vet en 30% bot, dan kun je dat gewoon voeren, dan is dat zelfs meer bot dan je normailter gaf.

Maar misschien begrijp ik je niet hoor. Ben je bang dat je bot te weinig gaat geven?
Door 202Spots
bas rouge schreef: Zo'n kippenbout is 70% vlees/vel/vet en 30% bot, dan kun je dat gewoon voeren, dan is dat zelfs meer bot dan je normailter gaf.
De bout op de foto is dan 87% vlees/vel/vet en 13% bot...dus wel iets anders..
Maar ik kijk dus ook niet naar het bot% van ELKE maaltijd, en wanneer ik de ene dag 'n lamsnek geef wat 50% vlees en 50% bot heeft,dan maakt het dus niet uit wanneer ik de volgende dag zo'n kip bout zou geven waar maar 13% bot in zit...
Waneer je zoals Lizzy zegd, gewoon het gemiddelde in de gaten houd (of bekijk alle botten over 14 dagen)dan zit je heus wel goed.
Door pike
bas rouge schreef: Ik begrijp uit jouw verhaal dat je 40% vleesbot voert aan je honden. Als je uitgaat van fifty-fifty dan is dat per week dan 20% kaal bot

klopt, 50% van 40% is 20%
Zo'n kippenbout is 70% vlees/vel/vet en 30% bot, dan kun je dat gewoon voeren, dan is dat zelfs meer bot dan je normailter gaf.
klopt niet, 30% van 40% is maar 12%, dus minder ;)

Maar misschien begrijp ik je niet hoor. Ben je bang dat je bot te weinig gaat geven?
dat was ik inderdaad :-\

Oke ik heb wel wat aangehaald geloof ik. :P  Nou, ik heb besloten niet te vaak die poten te geven, 1x per week (ik heb ze eenmaal liggen) en verder gewoon een keer een 1/2 kip of kipkarkas, afhankelijk wat ik kan krijgen.  Ga ook kijken of ik die 40% toch niet omhoog kan brengen richting de 50. Misschien dat het nu, nu Pike al wat langer barft, wel goed gaat. Daar kom ik dan snel genoeg achter. En als dat goed gaat hoef ik mij om een kippepoot meer of minder ook niet verder druk te maken.
Dank voor al jullie reacties
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door