En mag ik zo'n bout 3x in de week geven?

Moderator: Lizzy
Twiz schreef: Maar als de slager om de hoek zit en de Aldi 5 km verderop ben je met de bouten goedkoper uit.Vooropgesteld dat je met de auto gaat. Als je met de fiets gaat maakt het niet uit, dan kost het alleen extra tijd.![]()
pike schreef: Ik weet niet of ik nu wel snap wat je bedoelt:Wanneer je het 1 of 2 keer per week geeft zoals ik,dan geef ik op de vorige of volgende maaltijd gewoon iets meer bot..
Jouw voorbeeldpoot, heeft zonder vel+vet, nog meer vlees, dus eigenlijk 83% vlees maar dan heeft hij ook meer bot, 17% bot.
Maar ik geef ze wel met het vel en vet. Als ik bij deze poot nog 200 gram aan groentemix en orgaan geef, dan is het botpercentage van de maaltijd dus maar 9%. En dat 3x in de week. Dus eigenlijk veels te weinig. Dat haal ik op de andere dagen niet in, dan krijgt hij als vleesbot eendenekken, konijn (wisselende onderdelen, vandaag bv. een boutje en de kop), zalmkop- en -graat. Zou ik dan toch niet beter kipkarkas kunnen nemen in plaats van bout en apart spiervlees toevoegen?
(hij heeft er overigens niet slap van gepoept)
202spots schreef: Wanneer je het 1 of 2 keer per week geeft zoals ik,dan geef ik op de vorige of volgende maaltijd gewoon iets meer bot..
Wanneer je geen andere vleesbotten hebt,dan zou ik ook liever karkas geven dan alleen deze poten.in dat geval krijg je natuurlijk een andere verdeling van je procenten. Dat ben ik hier nog niet eerder tegengekomen. ???
Ik reken eigenlijk het bot% en vlees% van de vleesbot,en niet van de totale maaltijd.
Je kan ook iets van de dij vlees afsnijden,zodat er minder vlees aan zit.en dat kan je dan eventueel ook met kale ribjes of kipkarkas geven.
pike schreef: Ik weet niet of ik nu wel snap wat je bedoelt:Ik kijk gewoon nooit zo krap, eerlijk gezegd. En wat jij nu beschrijft is nou exact de reden waarom ik liever aan mensen adviseer om 50% vleesbot te voeren. Voer je dan eens drie maaltijden met vleesbotten waar duidelijk meer vlees als bot aan zit: dan is er nog niks aan de hand. Want dan kom je nog steeds uit op 15% a 25% bot, kaal, en dat is in orde. Met 50% vleesbot schiet je zo gauw niet onder het minimale. Als je nu al aan het minimale hoeveelheid vleesbot zit (stel, je voert 25% a 30% vleesbot), dan schiet je inderdaad onder wat ze toch wel minimaal nodig hebben, met 3 keer per week poten. Dan kun je zo'n week weer beter wat afwisselen met iets waar wat meer bot aan zit.
Jouw voorbeeldpoot, heeft zonder vel+vet, nog meer vlees, dus eigenlijk 83% vlees maar dan heeft hij ook meer bot, 17% bot.
Maar ik geef ze wel met het vel en vet. Als ik bij deze poot nog 200 gram aan groentemix en orgaan geef, dan is het botpercentage van de maaltijd dus maar 9%. En dat 3x in de week. Dus eigenlijk veels te weinig. Dat haal ik op de andere dagen niet in, dan krijgt hij als vleesbot eendenekken, konijn (wisselende onderdelen, vandaag bv. een boutje en de kop), zalmkop- en -graat. Zou ik dan toch niet beter kipkarkas kunnen nemen in plaats van bout en apart spiervlees toevoegen?
(hij heeft er overigens niet slap van gepoept)
pike schreef: Daarom begon ik er dus ook over. Want ik voer maar 40% vleesbot. want 50% en ook 45% dat komt er dus achter niet of nauwelijks meer uit. 40% gaat wel goed. Dus meer bot geven op de dagen dat ik geen kippebout geef dan gaat gewoon niet.Misschien dat ik nu even de weg kwijt ben hoor
Het is mij nu wel duidelijk, dat wanneer ik iets groters - meer noodzakelijk kluifwerk - wil geven ivm schrokken, ik beter richting karkassen kan gaan dan richting poten. Anders ga ik structureel te weinig bot geven, en da's niet de bedoeling.
Lizzy schreef: Misschien dat ik nu even de weg kwijt ben hoorIk dacht eerst ook: vleugels+spiervlees ofwel een kippepoot, maakt niet veel uit., maar je voerde toch al vleugels + spiervlees? Wat is dan het verschil met vleugels + spiervlees en poot? Ik denk dat je nog steeds (als je het helemaal uit gaat snuffelen) op 15% bot (kaal) komt. Met poot.