Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boefke
Ik ervaar barf niet als duurder dan kvv. Ik vond kvv wel erg duur. Maar ik rijd wel eens in de zoveel tijd een eind om groot in te slaan. Met brokken vergelijk ik niet eens. Dat is voor mij toch geen optie meer.
Door tieneke
Boefke schreef: Ik ervaar barf niet als duurder dan kvv. Ik vond kvv wel erg duur. Maar ik rijd wel eens in de zoveel tijd een eind om groot in te slaan. Met brokken vergelijk ik niet eens. Dat is voor mij toch geen optie meer.
Barf is hier heel goedkoop maar er wordt voor ons superadresje bij de zelfslachtende slager, waar 1 koe per keer geslacht wordt en de pens vuiler dan vuil is etc... wel 3 uur heen en terug gereden....dit tellen we maar niet mee en proberen het zoveel mogelijk te combineren.
Met kvv waren wij veel meer geld kwijt per maand dus nu op barf is echt ultiem...buiten dat ze zoveel meer genieten....onze eerste hond stond op de duurste brokken en werd met de dag zieker en rotter.....de Nollebakmonsters zijn nog nooit bij de Da geweest en dat was met onze vorige Leonberger wel anders  :-X
Leve het goddelijke versvlees!  :P
Door bas rouge
Tinker schreef: Ik snap het niet meer :crying: :crying: Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd ofzo? ;D
Barf is goedkoper dan KVV als je aan goedkope adressen kunt komen om in te kopen.

Barf is duurder dan KVV wanneer je niet aan goedkope adressen kunt komen.

It's a simple...

Jij geeft aan BARF adressen te hebben voor 6-8 euro de kilo en voor KVV 3.10 per kilo te betalen. Dan klopt het dat voor jou KVV goedkoper is.
Je geeft zelf wel aan dat je niet veel moeite hebt gedaan om goedkopere adressen te vinden en dat je daar ook geen moeite voor wil doen.

Ik geef aan dat ik BARF adressen heb waardoor mijn honden voor gemiddeld 4 euro per dag eten (2 kilo per dag, dus 2 euro per kilo).
Ik geef aan dat ik best wil rijden, grote hoeveelheden tegelijk insla en veel energie heb gestoken in het napluizen van adressen en dat voor mij dus BARF goedkoper uitkomt dan KVV.

Dat is volgens mij het hele verhaal. Toch?  ;)
Laatst gewijzigd door bas rouge op zo 29 okt 2006, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amiwoods
Tinker schreef: Nou wel dus,want voor de gemiddelde kvv betaal ik zo'n 3 euro per kilo en voor Barf kwam ik uit op een gemiddelde van 6-8 euro per kilo.Ik was voor 2 kleine hondjes van 6 kilo,bijna 60 euro per maand kwijt. ::) Met kvv zit ik op ongeveer 20-30 euro per maand,dus tel uit je winst ;) :D
wow jeetje zeg :o voor die 60 euro voer ik mijn 12 honden een maand lang van die eten tesamen 5 kilo per dag.
maar dan sla ik wel  bulk in natuurlijk ;)
Door tieneke
amiwoods schreef: wow jeetje zeg :o voor die 60 euro voer ik mijn 12 honden een maand lang van die eten tesamen 5 kilo per dag.
maar dan sla ik wel  bulk in natuurlijk ;)
Hier precies hetzelfde ;)
Een grotere vriezer aanschaffen en na het rijden het vlees inladen!
Het loont...echt! :P
Door nelb
Prijsverschil tussen  brokken en kvv is toch makkelijk te berekenen.
Voor een klein hondje van 10kg neme men een zak royal canin van 2 kg voor € 11.25. (prijs hier in het dorp, misschien duurder als in een stad)

Bij beweging minder dan 1 uur p/d, moet de hond 155 gram p/d eten.
Dat is dus 2000/155 = 13 dagen eten, dat is dus € 11.25/13=0,87 per dag.

Voor kvv neme men carnibest 1 kg natuur voor € 3.05. Hij eet 2/2.5 ons per dag, dat is dus € 3.05/5 = € 0,61 per dag of bij 2.5 ons € 0.76.
De duurdere lam/rijst, kost € 3.60==> € 0.72 of € 0,90 per dag

Carnibest is dus goedkoper, de dure lam/rijst is ongeveer net zo duur als royal canin.

Wellicht valt de prijsvergelijking met goedkopere droogvoer merken en bijvoorbeeld smuldier ook wel gunstig uit.

Nel
Door mutsie
Ik heb zelf al een hele berekening gemaakt.

Per hond ben ik met barf € 35,00 per maand kwijt.
- groot inslaan
- grote vriezer.
dit is excl. de km. die ik ervoor rijd.

Ik heb drie honden.

Als ik hetzelfde gewicht aan KVV zou voeren ben ik € 800,00 duurder uit.
(per jaar berekend)

Brok tsja dat weet ik niet wat daar de prijzen van zijn.
Mijn broer heeft voor zijn hond € 25,00 per zak van 15 kg en doet er 3 maanden mee. Ja daar kan ik niet tegenop en dat is niet het belangrijkste.
De hond spuugt konstant....

Gemiddeld ben ik € 1,00/kg voor alles kwijt.
Het duurst zijn de lamsribben € 3,75/kg, het goedkoopst de kippennekken € 0,35/kg.

Karin
Door Antonia
Batatinha schreef: Ik ben nu ongeveer een maand volledig aan het Barfen. dwz dat mijn hond niet heel veel kippendelen meer krijgt in verhouding tot andere producten. Ik was aan vlees ongeveer 35 euro kwijt en kan daar anderhalve maand mee doen, maar dan heb ik de groenten niet meegerekent. Dat komt dus nog bovenop het bedrag. Dat terwijl een van de duurste brokken 50 euro voor 3 maanden kosten.

Dan zeg je natuurlijk, dat heb je toch voor je hond over?! Antwoord is: ja, maar ik heb het niet breed en moet zelf ook nog eten en ook geld bewaren voor een evt dierenarts bezoek.
Ervaren meer mensen Barf als duurder?

De oplossing is vlees in Mill halen, maar zelf een fazant plukken kan ik denk ik niet over mijn hart verkrijgen. Dat vind ik te akelig, ondanks dat ik zelf ook best vlees lust.
Zijn er mensen die dat wel doen/kunnen?

Dit zijn twee dingen waar ik nu tegenaan loop. En ik wil graag weten hoe anderen dat doen.

Groetjes Marieke
Wat ik begrijp uit je vraag is het volgende:
- je bent met barfen duurder uit dan met brokken;
- je vindt het akelig om zelf dieren te plukken en ontleden?

Wat zijn mijn ervaringen hiermee?
Ik begin bij het laatste. Ik denk dat ik net zo'n watje ben als velen van ons. Ook ik heb moeite met het plukken en ontleden van dieren. Daar heb ik een aantal dingen voor bedacht. Als ik hele dieren koop (kippen, eenden, konijnen etc) dan koop ik die altijd zonder huid of veren en altijd zonder koppies. Plukken begin ik niet aan. Verder voer ik de dieren zo veel mogelijk heel. Als dat niet kan omdat een dier te groot is (zelfs voor mijn Ieren is een eend van 2 kg teveel) dan laat ik het verdelen óf aan mijn echtgenoot over, óf ik vraag mijn leverancier om het in stukken te verdelen. Naast hele dieren kop ik natuurlijk ook onderdelen zoals ribben en karkassen en spiervlees. Het in porties verdelen van spiervlees en orgaan vind ik geen probleem.

Als ik alleen kijk naar de inkopen, ja, dan ben ook ik duurder uit met barfen. Voorhhen voerde ik mijn honden Cavom brokken. Daarvan worden er eens per twee maanden 10 zakken bij mij aan huis afgeleverd. Kosten: per zak van 20 kg € 25,50. Oftewel een gemiddelde kiloprijs van € 1,28. Met hetgeen ik nu voer zit ik op een gemiddelde kiloprijs van € 2,=, bovendien hebben mijn honden met deze manier van voeren meer nodig dan met brokken (brokken ongeveer 700 gram per dag, barf ongeveer 1500 gram per dag). Reken ik nog niet de kosten van tijd en brandstof om mijn vriezer gevuld te houden.

Maar is het reeel om enkel en alleen naar de kosten van inkoop te kijken? Ik denk het niet. Mijn honden zitten letterlijk en figuurlijk beter in hun vel dan ooit tevoren, de laatste keer dat ik de dierenarts (voor de honden) heb gezien is bij de laatste enting voor mijn pup (nu inmiddels 1 jaar oud). O nee, ik jok, in juni heb ik Santos laten castreren. Maar dat had niets met zijn lichamelijke gezondheid te maken.
Bovendien is het voor mij een sport geworden om goedkope adresjes te scoren. En leuke bijkomstigheid is ook dat ik door het barfen en het delen van de adresjes en inkopen inmiddels weer een paar hele leuke mensen heb ontmoet.
Door Femke
Tinker schreef: Nou wel dus,want voor de gemiddelde kvv betaal ik zo'n 3 euro per kilo en voor Barf kwam ik uit op een gemiddelde van 6-8 euro per kilo.Ik was voor 2 kleine hondjes van 6 kilo,bijna 60 euro per maand kwijt. ::) Met kvv zit ik op ongeveer 20-30 euro per maand,dus tel uit je winst ;) :D

nergens om, maar dit kan zelfs zonder een vriezer van 300 liter en 100 km rijden stukken goedkoper!
Sterker nog, ik eet zelf niet eens vlees voor 8 euro de kilo, dat laat ik echt wel liggen!

Als ik geen vriezer had en ik wilde niet rijden, zou ik nog voor gemiddeld 3 euro per kilo kunnen barfen. Ik zou dan:
- rundergehakt uit de aanbieding (2,50 - 3,00 per kilo), babbelen met de slager + chocola om het ongemalen te krijgen
- kippenpoten/vleugels uit de aanbieding (1,50 - 2,50 per kilo)
- pens uit een pakkie van rodi (hooguit 1,00 per kilo)
- visresten van de plaatselijke visboer (1,50 - 2,00 per kilo)
- afgeprijsd vlees uit de super - vraag wanneer ze afprijzingen doen + doosje chocola
- kippies van de aldi (1,50 - 2,00 per kilo)
- groente van de markt, einde van de dag, goedkoop of gratis
- ribbetje van de islamiet, 5 euro per kilo

Dan doe je volgens mij niet eens zoveel moeite, iedereen komt toch in de supermarkt, op de markt en bij de aldi? Als je honden dan 7,5 kilo per maand eten (tjonge doe mij van die honden) dan barf je voor 22,50 per maand.
Door *Dorothea*
Femke schreef:
nergens om, maar dit kan zelfs zonder een vriezer van 300 liter en 100 km rijden stukken goedkoper!
Sterker nog, ik eet zelf niet eens vlees voor 8 euro de kilo, dat laat ik echt wel liggen!

Als ik geen vriezer had en ik wilde niet rijden, zou ik nog voor gemiddeld 3 euro per kilo kunnen barfen. Ik zou dan:
- rundergehakt uit de aanbieding (2,50 - 3,00 per kilo), babbelen met de slager + chocola om het ongemalen te krijgen
- kippenpoten/vleugels uit de aanbieding (1,50 - 2,50 per kilo)
- pens uit een pakkie van rodi (hooguit 1,00 per kilo)
- visresten van de plaatselijke visboer (1,50 - 2,00 per kilo)
- afgeprijsd vlees uit de super - vraag wanneer ze afprijzingen doen + doosje chocola
- kippies van de aldi (1,50 - 2,00 per kilo)
- groente van de markt, einde van de dag, goedkoop of gratis
- ribbetje van de islamiet, 5 euro per kilo

Dan doe je volgens mij niet eens zoveel moeite, iedereen komt toch in de supermarkt, op de markt en bij de aldi? Als je honden dan 7,5 kilo per maand eten (tjonge doe mij van die honden) dan barf je voor 22,50 per maand.

Precies!  Je moet gewoon een beetje inventief zijn. Ik heb geen auto en maar een vriezertje met 4 laden en toch lukt het om een hond van 30 kilo voor ongeveer 30 euro per maand te laten barfen. Ik had ook niet van tevoren gedacht dat het me zou lukken, maar waar een wil is, is een weg.
Door evds
Tinker schreef: Leuk gebracht Femke,maar dit hele verhaal gaat hier niet op.Nee ik kom niet bij de Aldi/lidl en zelden op de markt.En de plaatselijke islamiet rekent 7,50 voor ribbetjes.Kopvlees koste me 6,50 bij de slager,zelfs na slijmen en lief lachen. ;) Rundergehakt kost plm.6 euro per kilo.Vis idemdito.Hoe ik het ook went of keert ik ben met kvv gewoon vele malen voordeliger uit.En dan kan ik me al die moeite van adresjes,groente pureren,enz.enz.besparen.Ik kwam zelf met barf 2x zo duur uit.
Dan voer je toch gewoon KVV. Of zie ik het te simpel.

Ikzelf barf (3 honden) en heb geen problemen met slachten/plukken naar slachthuizen gaan etc. dat maakt het wel te doen dus ;)
Door Lizzy
Volgens mij was de vraag: is barf veel duurder als brok. En volgens mij is het simpele antwoord daarop : ja, wel als je merkje-zwaar-bagger-brok voert en je niet aan goedkopere adressen kunt komen als waar Tinker het over heeft (hetgeen gewoon echt extreem duur is, maar ik ken ze wel, de adressen die het er voor vragen. Ik had dat ook, toen ik net overstapte. En ben op zoek gegaan naar goedkopere, omdat ik versvlees geen alternatief meer vond. Dat is een persoonlijke kwestie natuurlijk. Tinker, als jij goedkoper uit ben met versvlees en het bevalt je goed: perfect toch!).

In mijn geval is barf zeker goedkoper als welk versvleesvoer dan ook, want ik betaal 2 euro de kilo, gemiddeld, voor 1 kilo vleesbot, vlees, orgaanvlees. En dan voer ik rund en kip nog biologisch/scharrel ook!

Is het goedkoper als brok? Ik heb geen idee wat ik uitgaf aan brokken.... Maar, ik denk het wel dat ik goedkoper uit ben, als ik terug denk aan de tijden hoe vaak we bij de dierenarts forse bedragen af aan het tikken waren vanwege allerlei gezondheidsprobleempjes!
Door karin G
Ik geef vooral nog veel KVV en af en toe iets anders, ik kan hier ook in de buurt geen goedkope adresjes vinden, pens mag niet verkocht worden, de vleugels bij de poelier zijn 3,50 per kilo, de zalmkoppen bliefde meneer niet (en nee, ik laat het niet staan voor de volgende keer :P) een islamitische slager is er niet, is net vertrokken :-\
verderop rijden kan ik wel, maar ik heb een middelmaat vriezer waarin ik ook een weekvoorraad brood moet opslaan, veel ruimte heb ik niet dus.
dus hier zou het ook duur zijn, maar ik hou m'n oren en ogen open en vul het Kvv aan met wat ik heb.
maar ik las over rundergehakt enzo, wel een idee, ik onthou hem onder welk deel valt het? spier neem ik aan?
dus toch bedankt allemaal, ik kan weer verder
Door karin G
dat is idd zo, maar voor een keer ter afwisseling is het dus niet echt slecht?
dank je wel voor de tips, maf maar aan een kipfiletje had ik nooit gedacht, ik moet er echt inkomen hoor, maar het is leuk dus ik vind het niet erg.
Door Aquillo
Barf is duurder, maar brok is oneerlijk materiaal en onvergelijkbaar met vers.
Brok bevat mais en meel en maar heel weinig percentages "echt vlees" lees van dierlijke afkomst eiwitten.

Wil je het zelfde bereiken..? Kies dan lekker voor het goedkoopste meel dat je kunt krijgen en de goedkoopste vleesrotzooi die je kunt krijgen. Doe daar een blikje fijngemaakte mais doorheen en bak dan een brood er van. Heb je zelfs nog goedkoper dan brokvreten in huis.
Is dat wat je wilt?
Mijn visie is.. kijk naar je portemonnee, maar wees wel reeel. Je hond is je huisdier, je maatje. Het is een carnivoor, die vlees en botten nodig heeft. De consequentie van het houden van huisdieren is, dat als je het dier kwaliteit van leven gunt het dier niet mag onthouden van voeding dat goed voor hem is en dat ie lekker vindt. Wil je niets uitgeven aan voer... waarom heb je dan een huisdier genomen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door