Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ramona
Aan de hand van Truus haar nieuwe schema heb ik uiteraard nieuwe berekeningen gemaakt en het ziet er als volgt uit, ik heb hier alleen nog wat vragen over:

4 dagen in de week vers vlees.
2 % berekent van het lichaamsgewicht van 30 kg. (Truus is afgevallen, maar ik weet niet hoeveel ze nu weegt dus houd ik nog maar 30 kg aan)

Dan kom ik uit op 600 gram per dag.
Ik ben uit gegaan van 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees, 15% groentemix. (hier weet ik dus niet of ik nu beter 15% mix kan nemen of 10% mix en 5% overige, zoals supplementen e.d.)

1200gram vleesbotten
360 gram groentenmix
360 gram orgaanvlees
480 gram spiervlees

verdeeld over die 4 dagen.

1200: 4 is= 300 gram vleesbot per dag
360 : 4= 90 gram groetenmix per dag
360 :4= 90 gram orgaanvlees per dag
480 :4= 120 gram spiervlees per dag

Nu kan ik er dus voor kiezen om alles elke dag te geven of bijv de groentmix verdelen over 2 dagen.

Wat ik haar nu precies ga geven weet ik nog niet  Momenteel heb ik ook niet meer zo veel in de diepvries liggen.

Mijn plan is om haar elke week een vis te geven voor de omega, daar hoef ik dan geen supplement voor in de plaats te doen. Ik heb ook lijnzaadolie in huis die ook omega 3 bevat. Verse 'hele' vis haal ik op de markt waaronder forel, makreel, sardien en nog zo'n andere vette vis. Is deze hoeveelheid genoeg om elke week af te kunnen wisselen? Elke week een andere vis. Waarna ze na die maand gewoon weer bij het begin begint.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is  anders hoor ik het wel
Door Lizzy
Ramona schreef: Aan de hand van Truus haar nieuwe schema heb ik uiteraard nieuwe berekeningen gemaakt en het ziet er als volgt uit, ik heb hier alleen nog wat vragen over:

4 dagen in de week vers vlees.
2 % berekent van het lichaamsgewicht van 30 kg. (Truus is afgevallen, maar ik weet niet hoeveel ze nu weegt dus houd ik nog maar 30 kg aan)

Dan kom ik uit op 600 gram per dag.
Ik ben uit gegaan van 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees, 15% groentemix. (hier weet ik dus niet of ik nu beter 15% mix kan nemen of 10% mix en 5% overige, zoals supplementen e.d.)
Bij een afwisselend menu heb je eigenlijk geen supplementen nodig. Maar, je kunt ook prima 10% groentemix geven en 5% dingen als : rauw eitje, zuivel, rauwe nootjes/zaden, etc.

1200gram vleesbotten
360 gram groentenmix
360 gram orgaanvlees
480 gram spiervlees

verdeeld over die 4 dagen.

1200: 4 is= 300 gram vleesbot per dag
360 : 4= 90 gram groetenmix per dag
360 :4= 90 gram orgaanvlees per dag
480 :4= 120 gram spiervlees per dag

Nu kan ik er dus voor kiezen om alles elke dag te geven of bijv de groentmix verdelen over 2 dagen
Mag beide. Ik geef zelf bijv. 3 orgaanvlees maaltijden per week (inclusief pens). En 4 keer per week spiervleesmaaltijden. Ik geef dan iedere dag iets van vleesbot en 4 tot 7 dagen per week groentemix. Je kunt het dus indelen zoals jij het het beste vindt.

Wat ik haar nu precies ga geven weet ik nog niet  Momenteel heb ik ook niet meer zo veel in de diepvries liggen.

Mijn plan is om haar elke week een vis te geven voor de omega, daar hoef ik dan geen supplement voor in de plaats te doen. Ik heb ook lijnzaadolie in huis die ook omega 3 bevat. Verse 'hele' vis haal ik op de markt waaronder forel, makreel, sardien en nog zo'n andere vette vis. Is deze hoeveelheid genoeg om elke week af te kunnen wisselen? Elke week een andere vis. Waarna ze na die maand gewoon weer bij het begin begint.
Vette vis is beter als lijnzaadolie. Lijnzaadolie is een niet-actieve omega 3 vetzuur. De vis is prima. Je kunt ook zalmkop geven. Lekker goedkoop. Hier krijgen ze alleen zalmkop en sardien.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is  anders hoor ik het wel
Ja, is wel duidelijk! Het is, denk ik, wel handig om nog te laten weten wat je aan vleesbotten, vlees en orgaanvlees kunt krijgen. Want de afwisseling is ook een belangrijk aspect.
Door Ramona
Vandaag heb ik nog wat vlees gekocht bij de Naanhof in Nuth en ik kom nu op het volgende uit:

Rodi: Pens, lamshart, vlees, rund met groente

Haasbouten,
Konijnenbraadstukken,
4 jonge kwartels,
3 keer vis: forel, makreel en nog een vis (weet niet meer hoe die heet)
hele fazanthaan,
kippennekken,
eendenfilet,
kippendijbeen,
kippenorganen waaronder hart, lever en maag,
hele haan.

Momenteel heb ik alleen nog wat weinig spiervlees :-[ en moet nog wat groentenmixjes maken. Het enige probeel is, dat wij niet zoveel plaats hebben. Dus ik denk dat ik die groetenmixjes gewoon per week maak.

Op een ander topic die over spruitjes ging had ik vermeld, dat ik 6 soorten groenten heb gegeven nl: broccoli, bloemkool, sperziebonen, wortel, bleekselderij en spruitjes. In totaal ongeveer een 245 gram, tussen de 10 en 15% schat ik zo.

vraag 1: kwartel= deze kan ik gewoon heel geven? Vallen deze onder vleesbot?

vraag 2: fazant= kan ik deze beter voor Truus in stukken verdelen? poten, vleugels enz?

vraag 3: haan= kan ik dit ook het beste met de haan doen?

vraag 4: groentenmix= (het zal vast en zeker nog wel onder een andere posting staan, maar altijd handig als het ook bij je eigen topic staan ;)) Alle groenten heb ik rauw gepurreerd. Dit heb ik door de sapmachine gedaan en het sap weer bij de superfijne groentenkruimeltjes gedaan. Zo had ik toch en echt papje. Kan dit kwaad?

vraag 5: is dit nog te doen qua prijs?

# 4 jonge kwartels, tot 998 gram 9.10 euro,
# hazenbouten 2 stuks, tot 732 gram 5.85 euro, (nooit gedacht dat haas zo donker van kleur was :o)
# 1 fazantenhaan 885 gram, 7.50 euro,
# eendenfilet 344 gram, 3.44 euro

Ze hadden nog meer wil liggen, waaronder ook ree en hert volgens mij ook, maar dat vond ik toch nog een beetje (veel) te duur :o
Door Mevroi Kruim
Kwartels gaan hier zo naar binnen, met veer en al. Moet er wel ff op aandringen maar ook de katten eten ze zo. Ik heb ze van Kiezebrink, dus compleet met koppies en ingewanden, en dan beschouw ik ze als een complete maaltijd.
Haas, fazant, duif ... honden alhier vinden het niet te pruimen, ook niet na 2 vastendagen. Dus dat gaat naar de katten.
Prijzen vind ik op zich voor wild niet hoog maar wel ruim boven mijn limiet. Ik doe het dus niet, dwz, heel af en toe een keertje voor het lekker. Mijn poelier levert mij af en toe de mindere beestjes die hij anders toch niet verkoopt en dat is nog te betalen.
Groentemix: superdesuper! Beter kan niet!
Door Lizzy
Ja, kwartel kan in z'n geheel gegeven worden. Fazant ook. Tenzij je liever kleinere porties geeft, dan kan ie ook in porties. Ligt er een beetje aan wat de fazant weegt. Ik denk dat een haan vrij veel weegt? Is misschien teveel voor 1 maaltijd? Voor de haan geldt hetzelfde.

Groentemix is perfect! Zo doe ik het ook, ze krijgen hier ook het sap + pulp.

De prijzen zijn mooi voor wild, maar het is natuurlijk wel veel geld. Als je het kan betalen prima natuurlijk! Ik zou het niet kunnen betalen. Bij mij zouden ze zoiets bij hoge uitzondering krijgen.

Haas is inderdaad heel donker, bijna zwart! Bij mij vinden ze het heerlijk. Fazant, wilde eend en wilde kwartel vinden ze hier helaas niet te eten.... Ze weigeren het categorisch. En Linga vreet normaal alles, maar dit moet ze echt niet. Heel vreemd. Je zou juist denken dat honden wild vlees lekkerder zouden moeten vinden...
Door Ramona
T was idd niet goedkoopt :-\ (ligt ook niet bepaald in mijn budget) *patrick verklaard mij voor gek ::) :-[*, maar ik wilde het toch een keer proberen. Rond de feestdagen hebben ze altijd dergelijkde dingen.

Aan die fazant was ze wel uitgebreid aan het ruiken, die kwartel wilde ze wel direct pakken :D Goed nieuws? Die haas vond ze ook wel apart ruiken... die konijnenbouten gaat er zal zoete koek in...

Die jonge kwartels zijn geplukt, behalve de kop en de ingewanden zijn eruit, dus 'schoon'.

Ik hoop nu wel dat ze het eet, zou het nl veel te zonde vinden om het weg te moeten gooien, zeker gezien het geld :-\

Die fazant doe ik denk maar maar in delen verdelen, zo ook die haan. De fazant weegt zo'n  885 gram en ik denk die haan ook wel. T zou erg veel zijn om in een keer te geven...

Heel erg bedankt! nu weet ik in ieder geval dat ik op de goede weg zit :D!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door