Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
En toch vraag ik me nog steeds af of carnibest met 8% koolhydraten (rijst) en smuldier met 5,7% koolhydraten( tarwe) nou echt zoveel uitmaakt...
Ik moet geduld hebben en wachten op antwoord van tannetje denk ik...

En ook op antwoord van smuldier met de vraag of ze een compleet voer hebben zonder tarwe, maar dat zal wel de enkelvoudige zijn ben ik bang.
Door Hitam
KayleighShanden schreef: Je kan dus niet hetzelfde bereiken met bijvoorbeeld Smuldier vlees of kip enkelvoudig, en dan kippenekken, hele kip of vleugels, runderkopvlees, hart, pens, vis, groente, ei, zuivel, etc? Dan krijgt ie niet genoeg bot en vlees binnen?
Volgens mij is dit allemaal prima te doen. Je kunt hier goed mee barfen, geen probleem.

En over dat Smuldier. Ik heb het idee dat rijst minder basisch is dan tarwe maar op deze kleine hoeveelheden kan het ook wel eens heel weinig uitmaken. Je kan het gewoon uitproberen.
Sommige dieren reageren toch heel anders dan andere dieren.
Het zou ook wel een leuk experiment zijn. Kijken op welk voer de laagste pH ontstaat.
Door André
KayleighShanden schreef: Ik heb een jaar gebarft met ze, gaf shanden soms een paar dagen gewoon niets anders dan wat ik em wilde voorschotelen...nam ie dat niet aan dacht ik, jammer voor je dan maar niets....en het lullige was dit hield hij lang vol..uiteindelijk eindigde ik met een hond die nog steeds niets at van wat ie al niet mer wilde en 3 kilo magerder...no way dat ik dat nog een keer doe!!!

Nogmaals vind het niet cru, want dit heb ik dus al een keer gedaan bij hem (idd terwijl ik het erg moeilijk vond zeg ik eerlijk)maar dat werkt niet en langer dan 4 dagen vind ik echt te gek sorry.
Is de hond niet te dik? Als een hond honger heeft eet ie alles......................, ik denk dat de hond op deze manier bepaalt wat er gebeurt.................................
Laatst gewijzigd door André op za 23 sep 2006, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Daisy75
Hitam schreef: Volgens mij is dit allemaal prima te doen. Je kunt hier goed mee barfen, geen probleem.

En over dat Smuldier. Ik heb het idee dat rijst minder basisch is dan tarwe maar op deze kleine hoeveelheden kan het ook wel eens heel weinig uitmaken. Je kan het gewoon uitproberen.
Sommige dieren reageren toch heel anders dan andere dieren.
Het zou ook wel een leuk experiment zijn. Kijken op welk voer de laagste pH ontstaat.
haha ja leuk experiment, maar ben beetje schichtig om dat met mijn hond te doen, vooral omdat ik net zijn ph waarde weer zo mooi laag heb gekkregen...je bent gewoon snel geneigd te zeggen...laat allemaal maar blijf wel op de cb...snap je wel?
Door Daisy75
Andre schreef: Is de hond niet te dik? Als een hond honger heeft eet ie alles......................, ik denk dat de hond op deze manier bepaalt wat er gebeurt.................................
de hond is geen gram te dik, ik train veel met hem lopend en aan de fiets, echt volop spier geen vetje te veel, hij gaat eerder naar de te magere kant dan naar de te dikke kant...en daar heb ik wèl oog op hahaha en ben ik zeker van, ben er erg strikt in, krijgen ook geen snacks en gekkigheid wat ze niet nodig hebben, en voeding ben ik ook altijd erg mee bezig geweest en strikt in geweest, alleen met dat blaasgedoe is het boekie even zoek...
Door K@rin
KayleighShanden schreef: weet je wat het is....ik weet het gewoon echt niet meer...klinkt stom :-[, ik weet altijd wat ik wil of moet doen, maar nu...ik weet het niet meer echt niet.
waarom zou je dan veranderen als het nu goed gaat ?
Door André
KayleighShanden schreef: weet je wat het is....ik weet het gewoon echt niet meer...klinkt stom :-[, ik weet altijd wat ik wil of moet doen, maar nu...ik weet het niet meer echt niet.
Niet wanhopig worden, blijven zoeken naar een oplossing.
Wellicht zijn er anderen met eventuele suggesties
Door Daisy75
Karin & Pyrs schreef: waarom zou je dan veranderen als het nu goed gaat ?

Ja ben ook geneigd te zeggen laat maar...blijf wel cb voeren...maar nogmaals wilde kijken of het niet iets goedkoper kon en afwisselender...maar ik eet zelf nog liever droog brood dan mn honder slechter te gaan voeren.....dus als ik niet een andere manier vind die me ligt dan maar cb...so be it.
Door Daisy75
Andre schreef: Niet wanhopig worden, blijven zoeken naar een oplossing.
Wellicht zijn er anderen met eventuele suggesties

Ach ja is gewoon even dipje, Shanden is 4 jaar oud en heb in die 4 jaar niets anders gedaaan dan met zijn voeding bezig zijn...
Toen ie op brokken zat (wist toen nog niet beter) was ie altijd aan de diaree, heb de meeste gekke brokken geprobeerd overal en nergens vandaan, doktersrekeningen je wil het niet weten...ellende...toen kwam de blaasgruis om de hoek en kwam ik hier terecht en uiteindelijk bij Tannetje.....ben ik op vers overgegaan, is 2 jaar keurig gegaan tot ie weer gruis kreeg en dan denk ik shit niet weer he...maar we denken wel dat dit gekomen is omdat hij teveel kattenbrokken wist te jatten dag in dag uit ...en als er iets is wat hij niet mag hebben dan is dat het wel....is dus niet van de kvv gekomen hoor daar geloof ik niet in.

Nou ja en nu wilde ik eens kijken of ik niet een iets voordeligere manier kon vinden...maar geloof dat ik daar naar kan fluiten als ik dit allemaal zo zie  en lees...en dat zeg ik hierboven al, wil graag wat goedkoper maar niet als mijn honden er onder moeten lijden, no way!
Door Daisy75
Is die rijst trouwens in de Cb gekookt of rauw.??
..want heb hier eens zitten struinen in de voedingstabel...en ik zie net in dat schemaatjes staan dat witte rijst per 100gram 78,5g koolhydraten bevat, gekookte witte rijst 20g koolhydr, en tarwe hele korrel 59,5g....als het dus om rauw gaat zeg maar, dan betekend dat in mijn ogen toch dat rijst schadelijker is dan tarwe op koolhydratengebied....of niet?

Ik lijk wel doorgedraaid hahaha :D
Door Lil
Weet het antwoord niet zeker, maar ik dacht dat je rijst alleen maar gekookt kunt eten ivm uitzetten in de maag e.d. Macaroni eet je namelijk ook alleen gekookt en niet droog net zoals de rijst???

Hier doet een hond met extreme granenallergie het trouwens beter op smuldier dan op cb of een ander kvv, maar dat heeft ermee te maken dat hij toen hij brokken kreeg altijd rijst heeft gekregen en geen andere granen, daardoor reageert hij op rijst erger dan op de andere granen. Blaasgruis is bij hem gelukkig niet meer terug gekomen, maar hij kan dan ook niet aan ander voer komen (mijn katten barfen trouwens net als de hond, dus als hij daar een stuk jat, heeft hij gewoon te veel gegeten, maar niets verkeerds).
Door Lizzy
Volgens mij zit er gepofte rijst in Carnibest.

Volgens mij zit je gewoon met het volgende dilemma: hij doet het goed op Carnibest, maar je zou graag wat goedkoper gaan voeren. Nou, ik kan me dat prima voorstellen. Vervolgens kies je voor Smuldier en vervolgens zegt er iemand dat je dat dan weer beter niet kan voeren. Hop, daar ga je weer..... Is er niet een tussenoplossing waar je goed mee kunt leven?

Kun je niet een paar dagen per week Carnibest voeren en een paar dagen per week Smuldier enkelvoudig + toevoegingen, die hij wel lust?

Dit zijn de spullen waar je aan kunt komen: kippenekken, hele kippen, kippenvleugels, runderkopvlees (lappen), pens, sardienen ( uit blik), koolvisfilet en kabeljauw, hart.

Dat zijn drie verschillende diersoorten. Ik vind dat aan de magere kant. Maar, volgens mij kun je dat perfect oplossen door bijv. 2 keer per week Carnibest lam en rijst te voeren. Of 1 keer per week Carnibest lam en rijst en 1 keer Carnibest eend en rijst! Dan heb je vier verschillende diersoorten en dat gaat helemaal lukken!

Voer je 1 of 2 keer per dag?

Als je 2 keer per dag voert, zou je bijv. het volgende kunnen gaan voeren:

Maandagochtend: Carnibest lam&rijst
Maandachtavond: Pens + groentemix

Dinsdagochtend: Kippennekken (of Smuldier kip) en een eitje
Dinsdagavond: Runderkopvlees met groentemix

Woensdagochtend: Kippenvleugels yoghurt of huttekase of kwark
Woensdagavond: rauwe koolvisfilet + groentemix + blikje sardien of makreel of zalm

Donderdagochtend: Deel van een hele kip
Donderdagavond: Pens + groentemix

Vrijdagochtend: Carnibest Lam en Rijst
Vrijdagavond: Kopvlees met een schepje kwark of yoghurt of huttekase

Zaterdagochtend: Deel van een hele kip
Zaterdagavond: Lap pens + eitje

Zondagochtend: Kippennekken (of Smuldier kip) + beetje hart
Zondagavond: Rauwe koolvis + blikje sardientjes of makreel of zalm + groentemix

Wat denk je, vind je dit er acceptabel uit zien?
Door Daisy75
Lizzy schreef: Volgens mij zit er gepofte rijst in Carnibest.

Volgens mij zit je gewoon met het volgende dilemma: hij doet het goed op Carnibest, maar je zou graag wat goedkoper gaan voeren. Nou, ik kan me dat prima voorstellen. Vervolgens kies je voor Smuldier en vervolgens zegt er iemand dat je dat dan weer beter niet kan voeren. Hop, daar ga je weer..... Is er niet een tussenoplossing waar je goed mee kunt leven?

Kun je niet een paar dagen per week Carnibest voeren en een paar dagen per week Smuldier enkelvoudig + toevoegingen, die hij wel lust?

Dit zijn de spullen waar je aan kunt komen: kippenekken, hele kippen, kippenvleugels, runderkopvlees (lappen), pens, sardienen ( uit blik), koolvisfilet en kabeljauw, hart.

Dat zijn drie verschillende diersoorten. Ik vind dat aan de magere kant. Maar, volgens mij kun je dat perfect oplossen door bijv. 2 keer per week Carnibest lam en rijst te voeren. Of 1 keer per week Carnibest lam en rijst en 1 keer Carnibest eend en rijst! Dan heb je vier verschillende diersoorten en dat gaat helemaal lukken!

Voer je 1 of 2 keer per dag?

Als je 2 keer per dag voert, zou je bijv. het volgende kunnen gaan voeren:

Maandagochtend: Carnibest lam&rijst
Maandachtavond: Pens + groentemix

Dinsdagochtend: Kippennekken (of Smuldier kip) en een eitje
Dinsdagavond: Runderkopvlees met groentemix

Woensdagochtend: Kippenvleugels yoghurt of huttekase of kwark
Woensdagavond: rauwe koolvisfilet + groentemix + blikje sardien of makreel of zalm

Donderdagochtend: Deel van een hele kip
Donderdagavond: Pens + groentemix

Vrijdagochtend: Carnibest Lam en Rijst
Vrijdagavond: Kopvlees met een schepje kwark of yoghurt of huttekase

Zaterdagochtend: Deel van een hele kip
Zaterdagavond: Lap pens + eitje

Zondagochtend: Kippennekken (of Smuldier kip) + beetje hart
Zondagavond: Rauwe koolvis + blikje sardientjes of makreel of zalm + groentemix

Wat denk je, vind je dit er acceptabel uit zien?
Ziet er wel mooi uit idd......alleen die groentemix is teveel...Tannetje vertelde me dat ik moet uitkijken met groente vanwege shanden zijn PH....dus beter zo'n 2 keer in de week ofzo.

Ik heb van Tannetje vernomen dat die hoeveelheid afwisseling in vleessoorten niet heel erg nodig is, omdat als je ziet wat je voert in Cb kip en rund...das ook maar altijd hetzelfde...
Ik vind het erg lastig dat iedereen wat anders zegt...dan weet je helemaal niet meer waar je het zoeken moet....toch?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door