Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

202spots schreef: Ik begrijp dit niet helemaal geloof ik?
Dat groente wel okay is of niet okay ? en waar dat onstaan is?
en WAAR zijn "ze" fanatiek op?

Ik ben 1 van die mensen die nooit HELE prooidieren op 't menu heeft staan, heel eenvoudig omdat ik er niet aan kan komen.
En ik vraag me af of die rauw natuurlijke  voerders echt allemaal alleen maar hele prooidieren voeren :-\

Met mijn 'zijn ze fanatiek op' bedoel ik bepaalde raw feeders lists in Amerika en Engelang die steeds erop hameren dat groentes uit den boze zijn, maar ik lees in de boeken van Lonsdale toch echt iets anders. Vandaar dat ik me afvraag, waardoor is die afsplitsing ontstaan want het zijn zeker wel Lonsdale-aanhangers.
In allebei de boeken van Lonsdale lees ik dat de basis moet bestaan uit (kleine)prooidieren en karkassen, aangevuld met orgaan en overig uit bv. groentes, gepureerd dan wel gekookt en in stuks gegeven. Ook kun je aanvullen met Cottage Cheese/kefir en eieren en dat tot max. 30%. Die 30% red ik bij lange na niet en doen de meesten ook niet. De kruiden, zaden en rauwe honing zijn van de hand van JdB, die groot voorstander is van de theorie van Lonsdale (dat dacht ik althans). En bij voorkeur wordt dat zelf opgekweekt, dus heb je alles biologisch en onbespoten en het vlees zoveel mogelijk van wild of scharrel/biologisch indien mogelijk. Een gezonde hond heeft niks aan supplementen nodig, al deze extra's vallen gewoon onder die 30% en valt onder de manier van natuurlijk voeden.

Er zijn wat mensen die gezamenlijk 'hele prooien' inkopen. Ik heb het zelf mogen ervaren dat het voor de vertering veel beter is, maar ik kom er zeker niet dagelijks aan. Dan geeft Lonsdale een manier om dat na te bootsen en dat gaat perfect zo.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op zo 10 sep 2006, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
Met mijn 'zijn ze fanatiek op' bedoel ik bepaalde raw feeders lists in Amerika en Engelang die steeds erop hameren dat groentes uit den boze zijn, maar ik lees in de boeken van Lonsdale toch echt iets anders. Vandaar dat ik me afvraag, waardoor is die afsplitsing ontstaan want het zijn zeker wel Lonsdale-aanhangers.
Ik weet niet of je lid bent van andere raw feeding groups?
Ik heb ze even op 'n rijtje gezet, en ik zie eigenlijk bij geen van  de groeps, waar het niet is toegestaan om groentemix te geven...

"K9Nutrition"
This list is for people wanting to learn more about nutrition and dogs, <,snip>
. It is also expected that while not all people will agree on feeding methods and diet, that all members will treat each other with respect on individual opinions.
http://tech.groups.yahoo.com/group/K9Nutrition/
~~~~
Rawdiet ·
The original raw-feeding list! Mainly BARF Billinghurst/Schultze)
but all raw-feeding methods allowed. http://tech.groups.yahoo.com/group/rawdiet/
~~~~~~~~~
rawdiet4dals
This list is for Dalmatian owners who are interested in feeding a natural diet to their dogs. No advertising permitted. Owners of other breeds may join but the primary focus of the list is the bones and raw food (BARF) diet for Dalmatians
http://tech.groups.yahoo.com/group/rawdiet4dals/
Ik denk dat alle Dalmatian groentes eten
~~~~~~~~~~~
rawfeeding .
http://tech.groups.yahoo.com/group/rawfeeding/

Hier had ik 'n vraag naar Tom Lonsdale gestuurd over het wel of niet  groentes geven aan Dalmatians...
Dear Dr. Lonsdale,
Thanks for being a Guest on the list!
I've been feeding my 2 dogs an all Raw Diet for 3 yrs now.
Having Dalmatians,also means we have to watch the purine content in their food,
as to keep their pH level in check.
As I have been unable to find any other diets for Dals...
I mostly use Dr.B's "Dalmatian Diet",as a basis for their meals.
I do give pureed fruits and cottage cheese as the first meal of the day,
and 1-2 hrs later I give the whole RMB,(chickenbacks/wings,lamb/pork/veal
necks,whole duck etc
But with their evening meal(mostly ground Tnecks),I do add a large portion of veggiemix as well.
I wonder how you feel about feeding raw pureed veggies when it's given for a specific reason?
Or would you have any other suggestions?
I might add that once a year I have a complete bloodpanel done ,and the results were "perfect".

p.s I'd also like to know if we could crosspost some of your replies to the
Dutch ARF-list(All Raw Foods)???

Thanks so much!
Dory (Moderator [email protected]
Dalmatians Cissy & El Torro

Dit is zijn reactie en als je er 'n JA of NEE in terug kan
vinden...dan hoor ik het graag... :-\

Re: [rawfeeding] question for Dr.Lonsdale Dory

Hi Dory,
Thanks for the thanks and the questions.

>I wonder how you feel about feeding raw pureed veggies when it's given for a specific reason?

Treatment, as opposed to maintenance often requires that we manipulate diets.
When there are known metabolic issues as with Dalmatians and stone formation.

There's a guide to different foods at: http://www.thedca.org/purines.html

>Or would you have any other suggestions?

Whenever we are embarking on treatment options we need to keep in mind  other health preserving requirements.
Dalmatians still need to keep their teeth clean.

>I might add that once a year I have a complete bloodpanel done ,and the  results were "perfect".

When pets are 'under the vet' then it's best if I don't comment on their treatment.

But as a general rule I believe that blood panels are a major profit centre with little to recommend them.
But rather than take my work for it perhaps listers could engage in an informal survey.

For instance a couple of volunteers to take over the recording and tabulating. An excel spread sheet could work wonders.

Then record:
Blood panels performed.
Results 'perfect'
Results 'borderline' but non-diagnostic
Results significant and indicative of a medical problem otherwise undetectable
Costs for all results
Costs per useful result

The survey could be made more detailed and done for those having 'routine' screening, preanaesthetic screening, and when ill health is being investigated.

Alongside this it would be good to also tabulate if the vets were taking account of diseased mouths and junk food diets. (Although this group of pet owners might not be representative.)

This last point clearly to do with the way the vet industry sets great store by blood panels and overlooks, ignores or dismisses major poisoning.

>p.s I'd also like to know if we could crosspost some of your replies to the Dutch ARF-list(All Raw Foods)???

Please ask the moderators. I am quite happy for anyone to post any of my replies anywhere.
Best wishes,
Tom Lonsdale
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hiemee wil ik alleen maar zeggen dat het wel mee valt met de "afsplitsing"...
Ja er zijn altijd mensen die er fel op tegen zijn, en er zijn anderen die ziet zonder groentes willen voeren.
Maar iedere eigenaar kan ZELF besluiten waar zijn of haar hond het goed op doet en dat word in de groups waar ik lid van ben dus ook geaccepteerd, en gerespecteerd.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 10 sep 2006, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
202spots schreef: Ik weet niet of je lid bent van andere raw feeding groups?
Ik heb ze even op 'n rijtje gezet, en ik zie eigenlijk bij geen van  de groeps, waar het niet is toegestaan om groentemix te geven...

"K9Nutrition"
This list is for people wanting to learn more about nutrition and dogs, <,snip>
. It is also expected that while not all people will agree on feeding methods and diet, that all members will treat each other with respect on individual opinions.
http://tech.groups.yahoo.com/group/K9Nutrition/
~~~~
Rawdiet ·
The original raw-feeding list! Mainly BARF Billinghurst/Schultze)
but all raw-feeding methods allowed. http://tech.groups.yahoo.com/group/rawdiet/
~~~~~~~~~
rawdiet4dals
This list is for Dalmatian owners who are interested in feeding a natural diet to their dogs. No advertising permitted. Owners of other breeds may join but the primary focus of the list is the bones and raw food (BARF) diet for Dalmatians
http://tech.groups.yahoo.com/group/rawdiet4dals/
Ik denk dat alle Dalmatian groentes eten
~~~~~~~~~~~
rawfeeding .

Hier had ik 'n vraag naar Tom Lonsdale gestuurd over het wel of niet  groentes geven aan Dalmatians...
Dear Dr. Lonsdale,
Thanks for being a Guest on the list!
I've been feeding my 2 dogs an all Raw Diet for 3 yrs now.
Having Dalmatians,also means we have to watch the purine content in their food,
as to keep their pH level in check.
As I have been unable to find any other diets for Dals...
I mostly use Dr.B's "Dalmatian Diet",as a basis for their meals.
I do give pureed fruits and cottage cheese as the first meal of the day,
and 1-2 hrs later I give the whole RMB,(chickenbacks/wings,lamb/pork/veal
necks,whole duck etc
But with their evening meal(mostly ground Tnecks),I do add a large portion of veggiemix as well.
I wonder how you feel about feeding raw pureed veggies when it's given for a specific reason?
Or would you have any other suggestions?
I might add that once a year I have a complete bloodpanel done ,and the results were "perfect".

p.s I'd also like to know if we could crosspost some of your replies to the
Dutch ARF-list(All Raw Foods)???

Thanks so much!
Dory (Moderator [email protected]
Dalmatians Cissy & El Torro

Dit is zijn reactie en als je er 'n JA of NEE in terug kan
vinden...dan hoor ik het graag... :-\

Re: [rawfeeding] question for Dr.Lonsdale Dory

Hi Dory,
Thanks for the thanks and the questions.

>I wonder how you feel about feeding raw pureed veggies when it's given for a specific reason?

Treatment, as opposed to maintenance often requires that we manipulate diets.
When there are known metabolic issues as with Dalmatians and stone formation.

There's a guide to different foods at: http://www.thedca.org/purines.html

>Or would you have any other suggestions?

Whenever we are embarking on treatment options we need to keep in mind  other health preserving requirements.
Dalmatians still need to keep their teeth clean.

>I might add that once a year I have a complete bloodpanel done ,and the  results were "perfect".

When pets are 'under the vet' then it's best if I don't comment on their treatment.

But as a general rule I believe that blood panels are a major profit centre with little to recommend them.
But rather than take my work for it perhaps listers could engage in an informal survey.

For instance a couple of volunteers to take over the recording and tabulating. An excel spread sheet could work wonders.

Then record:
Blood panels performed.
Results 'perfect'
Results 'borderline' but non-diagnostic
Results significant and indicative of a medical problem otherwise undetectable
Costs for all results
Costs per useful result

The survey could be made more detailed and done for those having 'routine' screening, preanaesthetic screening, and when ill health is being investigated.

Alongside this it would be good to also tabulate if the vets were taking account of diseased mouths and junk food diets. (Although this group of pet owners might not be representative.)

This last point clearly to do with the way the vet industry sets great store by blood panels and overlooks, ignores or dismisses major poisoning.

>p.s I'd also like to know if we could crosspost some of your replies to the Dutch ARF-list(All Raw Foods)???

Please ask the moderators. I am quite happy for anyone to post any of my replies anywhere.
Best wishes,
Tom Lonsdale
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hiemee wil ik alleen maar zeggen dat het wel mee valt met de "afsplitsing"...
Ja er zijn altijd mensen die er fel op tegen zijn, en er zijn anderen die ziet zonder groentes willen voeren.
Maar iedere eigenaar kan ZELF besluiten waar zijn of haar hond het goed op doet en dat word in de groups waar ik lid van ben dus ook geaccepteerd, en gerespecteerd.
Ik ben lid van deze (UK en USA), maar ook hier wordt door sommige mensen verteld dat een hond geen groentes nodig heeft als je gevarieerd voert.
Ik begrijp toch aardig goed Engels en kan het redelijk goed volgen.

Verder ben ik lid van 2 buitenlandse Retrieverfora waar ook een aantal raw feeders opzitten, die dus echt anti-groente zijn en je haast voor gek verklaren dat je dat wel doet. Ook zij volgen de theorie van Lonsdale (zeggen ze), maar die zegt toch duidelijk andere dingen. Dan is het idd een mening van henzelf en niet die van Lonsdale.
Lonsdale is ook op het NRV-forum geweest. Onwijs interessant allemaal en heeft ook duidelijk antwoorden gegeven, maar ook antwoorden die hij in het midden liet. :)
Door 202Spots
barfje schreef: Lonsdale is ook op het NRV-forum geweest. Onwijs interessant allemaal en heeft ook duidelijk antwoorden gegeven, maar ook antwoorden die hij in het midden liet. :)
Yup...ik heb dus ook geen ja of nee op mijn vraag gekregen...
En ik denk dat elke group wel 'n aantal fanatiekelingen heeft die alleen hun eigen methode volgen...en zolang HUN honden het er goed op doen zeg ik ...prima toch?
Maar dat hoeft niet te betekenen dat MIJN honden het zelfde zijn...
Zo zijn er  ook genoeg eigenaars overtuigd dat vastendagen beslist noodzakelijk is.....en wanneer dat voor HUN honden werkt...dan zeg ik ook prima....maar ik weet dat het voor MIJN honden NIET zou werken...dus ik blijf gewoon doen wat het beste is voor MIJN honden.
En zo moet elke eigenaar ZELF kunnen bepalen wat het beste is voor de eigen honden.
202spots schreef: Yup...ik heb dus ook geen ja of nee op mijn vraag gekregen...
En ik denk dat elke group wel 'n aantal fanatiekelingen heeft die alleen hun eigen methode volgen...en zolang HUN honden het er goed op doen zeg ik ...prima toch?
Maar dat hoeft niet te betekenen dat MIJN honden het zelfde zijn...
Zo zijn er  ook genoeg eigenaars overtuigd dat vastendagen beslist noodzakelijk is.....en wanneer dat voor HUN honden werkt...dan zeg ik ook prima....maar ik weet dat het voor MIJN honden NIET zou werken...dus ik blijf gewoon doen wat het beste is voor MIJN honden.
En zo moet elke eigenaar ZELF kunnen bepalen wat het beste is voor de eigen honden.
Dat vind ik ook, maar ga daar maar is een discussie mee aan. ;D
Doe ik maar niet, he............
Door Hitam
Dus eigenlijk zit het verschil in wat meer nadruk op hele prooidieren en verder in de percentages?
Als je het strikt bekijkt dus niet zo veel verschil met barfen volgens de methode Billinghurst?
Hitam schreef: Dus eigenlijk zit het verschil in wat meer nadruk op hele prooidieren en verder in de percentages?
Als je het strikt bekijkt dus niet zo veel verschil met barfen volgens de methode Billinghurst?
Ik vind er zeker wel verschil in zitten. De % bot die Billinghurst hanteert is voor mijn honden absoluut teveel. Vleesbotten van 60/40 of 50/50, daar heb ik met Billinghurst wat moeite mee. Nu weet ik dat je verantwoord mag zakken in de prooidiertheorie van Lonsdale en dat vind ik zelf erg prettig.
Het spiervleespercentage ligt veel hoger dan Billinghurst, omdat in een 'prooi' hooguit 10% bot zit. En spiervlees mag opgevangen worden met wat extra pens, dat valt niet onder orgaan.
Door Lizzy
Ja, ik vind het bot-percentage van Billinghurst ook te hoog. Nu ken ik zat honden die het er wel perfect op doen. Maar mijn honden niet. Ze krijgen te harde ontlasting en ze kunnen te moeilijk ontlasten en dat vind ik zielig en onnodig. Veel honden kunnen niet overweg met dit percentage bot, zeker wanneer de vleesbotten 50% vlees bevatten. Wanneer de vleesbotten weer 80% of 90% vlees bevatten, lukt het voeren van 60% vleesbotten vaak weer perfect.

Maar het bot percentage van 10% is niet het idee van Tom Lonsdale. Dat is de intepretatie van zijn aanhangers. En in mijn ogen is de intepretatie ook nog eens niet helemaal correct. Tom praat niet over percentages. Hij praat over hele prooidieren (en die bevatten 10% a 15% bot, kaal) en daarnaast praat hij over "karkassen". Daarbij schrijft hij zelfs nog dat het vlees er voor eigen consumptie afgehaald kan worden en de rest gaat naar de hond.

Verder is hij geen voorstander van overdreven hoeveelheden groentes. Ik ook niet. Veel aanhangers van Ian B. en Mogens E. ook niet. Ian B. adviseert zo'n 15%. Nou, binnen die 30% diversen van Tom zou dat prima passen volgens mij. Tom houd ook niet van voedingssupplementen. Ik vind het kwistig strooien met allerlei supplementen ook geen goed idee. Veel aanhangers van Ian B. En Mogens E. ook niet. Soms kan supplementeren wel verstandig zijn trouwens. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over.

Overigens wil Tom Lonsdale niet dat zijn methode "het prooidier-model methode" wordt genoemd. Dus dat is weer een andere kreet, door een specifieke afsplitsing van zijn aanhangers geintroduceerd (waar in mijn ogen niks mis mee is, maar het dekt inderdaad niet Tom's lading).

Tom Lonsdale is waanzinnig anti barf en als je het mij vraagt? Is dat puur gelegen in het feit dat hij een schurfthekel heeft aan Ian Billinghurst en daar in het verleden behoorlijke bonje mee heeft gehad. En toen Ian B "commercieel ging" had Tom weer een stok erbij om BARF te slaan. Maar BARF is niet eens een term van Ian B zelf trouwens. Hij heeft de term niet zelf verzonnen, nog zelf geintroduceerd, maar hij gebruikt 'm. Hij heeft ook helemaal geen Trade Mark over de term BARF. Hij heeft een TM over zijn gemalen voer (wat ik overigens ook een idioooooot idee van Billinghurst vond, om gemalen voer te gaan maken......, maar goed...). Maar BARF staat gewoon voor Biologically Appropriate Raw Food/Bones And Raw Food.

Maar tot zover zie ik geen enkele reden waarom mensen elkaar af moeten maken over een percentage bot of over het wel of niet voeren van groentes..... Eerlijk gezegd zakt mijn broek er vanaf. Ik vind persoonlijk dat mensen gewoon lekker kennis moeten nemen van alle mogelijkheden. En op een veilige manier zouden moeten uitproberen wat bij hen en hun huisdier het beste past. Kom je tot de conclusie dat je hond het op het prooidiermodel het beste doen? Prima! Als je tot de conclusie komt dat gevoelsmatig Mogens Eliasen bij je past: perfect toch!

Maar ik ben er zelf 200% van overtuigt dat er niet 1 weg naar Roma leidt. Ik denk ook niet dat gesteld kan worden "dit is de enige echte waarheid" om de simpele reden dat we helemaal niet ver genoeg zijn om dat wetenschappelijk te onderbouwen.

Ik ben het zelf niet eens met alles dat Tom Lonsdale schrijft of de intepretatie van zijn aanhangers. Met sommige dingen ben ik het ook wel hartstikke eens. Ik ben het ook niet met alles van wat Ian B. schrijft eens. Maar met andere dingen weer wel. En ik ben het ook met een flink aantal dingen die Mogens Eliasen schrijft niet eens. En andere dingen vind ik weer super-logisch. Ik probeer wel zo goed mogelijk te onderbouwen als ik het ergens niet mee eens ben. Maar volgens mij moet dat kunnen, dat we er onze eigen mening op na houden. Persoonlijk hang ik niemand aan. En dat bevalt me prima. En ik vind het jammer dat mensen over de hele wereld over elkaar liggen te rollenbollen over termen, afkortingen en percentages. Eerlijk gezegd vind ik het zelfs belachelijk. Ik begrijp nu hoe het mogelijk is dat ze in Ierland al jaren en jaren in staat van oorlog met elkaar zijn..... Ja, als mensen over rauwe hondenvoeding al zo over mekaar heen kunnen rollen, dan lukt het ook prima als het over geloof gaat ::)
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 11 sep 2006, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef: Ja, ik vind het bot-percentage van Billinghurst ook te hoog. Nu ken ik zat honden die het er wel perfect op doen. Maar mijn honden niet. Ze krijgen te harde ontlasting en ze kunnen te moeilijk ontlasten en dat vind ik zielig en onnodig. Veel honden kunnen niet overweg met dit percentage bot, zeker wanneer de vleesbotten 50% vlees bevatten. Wanneer de vleesbotten weer 80% of 90% vlees bevatten, lukt het voeren van 60% vleesbotten vaak weer perfect.

Het is zeker van de hond afhankelijk. Daarom ben ik wel blij dat er wat rauw voeren betreft verschillende wegen leiden naar Rome. Ik ben blij dat ik 'mijn' juiste weg heb bewandeld. ;D

Maar het bot percentage van 10% is niet het idee van Tom Lonsdale. Dat is de intepretatie van zijn aanhangers. En in mijn ogen is de intepretatie ook nog eens niet helemaal correct. Tom praat niet over percentages. Hij praat over hele prooidieren (en die bevatten 10% a 15% bot, kaal) en daarnaast praat hij over "karkassen". Daarbij schrijft hij zelfs nog dat het vlees er voor eigen consumptie afgehaald kan worden en de rest gaat naar de hond.

Het valt mij erg op dat mijn jongens totaal geen last hebben van 'prooien' uit wildgevogelte als kwartel, parelhoen en konijn. In overweging genomen wat Lonsdale bedoelt met whole carcasses of small prey wat nog niet tot 8% bot reikt, was ik bang dat ze tekorten uit bot zouden oplopen. Maar als je dat aanvult met de karkassen oftwel bevleesde RMB's uit grotere prooien en eieren met schil, dan loopt je hond geen calciumtekort op.

Verder is hij geen voorstander van overdreven hoeveelheden groentes. Ik ook niet. Veel aanhangers van Ian B. en Mogens E. ook niet. Ian B. adviseert zo'n 15%. Nou, binnen die 30% diversen van Tom zou dat prima passen volgens mij. Tom houd ook niet van voedingssupplementen. Ik vind het kwistig strooien met allerlei supplementen ook geen goed idee. Veel aanhangers van Ian B. En Mogens E. ook niet. Soms kan supplementeren wel verstandig zijn trouwens. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over.

Overigens wil Tom Lonsdale niet dat zijn methode "het prooidier-model methode" wordt genoemd. Dus dat is weer een andere kreet, door een specifieke afsplitsing van zijn aanhangers geintroduceerd (waar in mijn ogen niks mis mee is, maar het dekt inderdaad niet Tom's lading).

Tom Lonsdale is waanzinnig anti barf en als je het mij vraagt? Is dat puur gelegen in het feit dat hij een schurfthekel heeft aan Ian Billinghurst en daar in het verleden behoorlijke bonje mee heeft gehad. En toen Ian B "commercieel ging" had Tom weer een stok erbij om BARF te slaan. Maar BARF is niet eens een term van Ian B zelf trouwens. Hij heeft de term niet zelf verzonnen, nog zelf geintroduceerd, maar hij gebruikt 'm. Hij heeft ook helemaal geen Trade Mark over de term BARF. Hij heeft een TM over zijn gemalen voer (wat ik overigens ook een idioooooot idee van Billinghurst vond, om gemalen voer te gaan maken......, maar goed...). Maar BARF staat gewoon voor Biologically Appropriate Raw Food/Bones And Raw Food.

Nouja, het enige wat ik wel vreemd vind, is dat Billinghurst predikt de voordelen van rauwe voeding uit zelf samenstellen en zelf gemalen voeding ontwikkelt, misschien toch uit commercieel belang? Ik bedoel, Barfworld straalt 1 en al commercie uit en dat alleen om die KVV te promoten. Je ziet heel weinig terug in waar het werkelijk om draait.

Maar tot zover zie ik geen enkele reden waarom mensen elkaar af moeten maken over een percentage bot of over het wel of niet voeren van groentes..... Eerlijk gezegd zakt mijn broek er vanaf. Ik vind persoonlijk dat mensen gewoon lekker kennis moeten nemen van alle mogelijkheden. En op een veilige manier zouden moeten uitproberen wat bij hen en hun huisdier het beste past. Kom je tot de conclusie dat je hond het op het prooidiermodel het beste doen? Prima! Als je tot de conclusie komt dat gevoelsmatig Mogens Eliasen bij je past: perfect toch!

Maar ik ben er zelf 200% van overtuigt dat er niet 1 weg naar Roma leidt. Ik denk ook niet dat gesteld kan worden "dit is de enige echte waarheid" om de simpele reden dat we helemaal niet ver genoeg zijn om dat wetenschappelijk te onderbouwen.

Ik denk nog steeds dat het per hond afhankelijk is hoe die op bepaalde theoriën reageert. Voor mijn honden is dat voor het moment Lonsdale en wat samengepropt van andere goeroes. Ik ben niet zo aanhanger gebonden, mijn honden moeten het lekker doen. En ik ben blij dat ze op rauw voer staan.

Ik ben het zelf niet eens met alles dat Tom Lonsdale schrijft of de intepretatie van zijn aanhangers. Met sommige dingen ben ik het ook wel hartstikke eens. Ik ben het ook niet met alles van wat Ian B. schrijft eens. Maar met andere dingen weer wel. En ik ben het ook met een flink aantal dingen die Mogens Eliasen schrijft niet eens. En andere dingen vind ik weer super-logisch. Ik probeer wel zo goed mogelijk te onderbouwen als ik het ergens niet mee eens ben. Maar volgens mij moet dat kunnen, dat we er onze eigen mening op na houden. Persoonlijk hang ik niemand aan. En dat bevalt me prima. En ik vind het jammer dat mensen over de hele wereld over elkaar liggen te rollenbollen over termen, afkortingen en percentages. Eerlijk gezegd vind ik het zelfs belachelijk. Ik begrijp nu hoe het mogelijk is dat ze in Ierland al jaren en jaren in staat van oorlog met elkaar zijn..... Ja, als mensen over rauwe hondenvoeding al zo over mekaar heen kunnen rollen, dan lukt het ook prima als het over geloof gaat ::)

Rollebollen?? Af en toe vliegen hele Internet-moorden over mijn scherm voorbij. ;D
Bedankt Lizzy voor je uitgebreiiiiiide uiteenzetting. Jij onderbouwt goed, daar kun je van leren.
Door Lizzy
Hihihi, graag gedaan hoor!

Nee, ik vind de weg die Ian B in is geslagen ook niet geweldig.... Overigens predikt Ian B. zelf samengestelde voeding, maar schrijft hij al in Give Your Dog a Bone (dat is geschreven LANG voordat hij gemalen prakken ging verkopen) dat als je het eng vindt om vleesbotten te geven of als je hond het niet moet (zie bijv. Femke's hond en die van Karin) of als je hond geen tanden meer heeft: dan kun je de botten ook malen. Wij hebben toentertijd (echt jaren geleden) nog zo vreselijk de draak met de man gestoken om deze opmerking, want hij heeft het zelfs over lams en runderbotten malen, terwijl er toch geen huis-tuin en keuken-vleesmolen echt in staat is om runderbotten te malen ;D.

Maar goed, nee, zijn weg is ook niet de mijne, maar zijn boeken bevatten hier en daar zeer waardevolle informatie, Ian B. schrijft nuttige dingen (neem het artikel dat er onlangs in de bieb is neergezet over HD en ED). Ian B prefereert kant en klaar versvlees dus boven brokken. Ik ook. Zelfs tot zover kan ik nog met hem meegaan. Ik vind dat er nadelen zitten aan versvlees. Absoluut. Mag ook over gesproken worden hier op Barfplaats. Maar ik vind het beter als brokken. En bovendien opent versvlees een weg bij mensen die nog met hun hoofd in brokken zitten. De mensen die nu versvlees voeren, voeren volgend jaar misschien BARF/zelfsamengesteld/hele prooidieren! Ian B. heeft een gat in de markt gezien. En verdient daar nu lekker aan. Niet jouw weg, niet de mijne, niet die van Tom Lonsdale. Maar en je kunt het niet met hem eens zijn: dat is dan toch nog steeds geen reden om hem te stenigen of af te maken, zoals sommige doen? Ik haal uit zijn boeken wat ik goed vind, de rest leg ik naast me neer. Daar is toch geen Internet-moord voor nodig ;D!

En over vleesbotten: Tom Lonsdale schrijft dat je kleine hele prooidieren en karkassen moet voeren. En in mijn ogen kom je dan boven die 10% uit. Hij schrijft ook op rawmeatybones.com: Raw meaty bones/chicken wings/whole fish/rabbit or similar should form the bulk of the diet. Hij schrijft ook je niet teveel vlees zonder bot moet voeren en noemt dat "not balanced". Ik denk dat Tom Lonsdale zich totaaaaal niet druk maakt of je nu 10% of 30% kaal bot voert (en laten we wel wezen, er zijn zelfs honden die het 'goed doen' op vegetarische brokken, dus zal het in de regel allemaal echt zo krap komen? Volgens mij echt niet....). En met karkassen bedoelt hij ook kip of konijn, waar je zelf het vlees af hebt gehaald voor menselijke consumptie. Maar goed, jouw hond doet het goed op ongeveer 10% kaal bot. Perfect! Ik ben echt blij voor je want er is niks vervelenders als een hond die het niet 100% lekker doet op je zelf samengestelde maaltijden. Mijn honden doen het flut op 10% kaal bot. En daarom voer ik meer. En mensen die net beginnen of een pup hebben, die adviseer ik liever wat meer te voeren (20% kaal bot maximaal) aangezien ik liever niet zie dat ze onder een bepaalde grens komen, zeker niet met een pup. We weten van pups en volwassen honden dat ze teveel bot uitscheiden. Maar te weinig bot vind ik minder. Daarom adviseer ik liever net en tikkie meer als net op het randje. Maar als je weet wat je doet: kun je prima 10% voeren. En ik vind jou nog steeds geen onaardig mens, omdat jouw honden het beter doen op minder ;D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 11 sep 2006, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef: Hihihi, graag gedaan hoor!

Nee, ik vind de weg die Ian B in is geslagen ook niet geweldig.... Overigens predikt Ian B. zelf samengestelde voeding, maar schrijft hij al in Give Your Dog a Bone (dat is geschreven LANG voordat hij gemalen prakken ging verkopen) dat als je het eng vindt om vleesbotten te geven of als je hond het niet moet (zie bijv. Femke's hond en die van Karin) of als je hond geen tanden meer heeft: dan kun je de botten ook malen. Wij hebben toentertijd (echt jaren geleden) nog zo vreselijk de draak met de man gestoken om deze opmerking, want hij heeft het zelfs over lams en runderbotten malen, terwijl er toch geen huis-tuin en keuken-vleesmolen echt in staat is om runderbotten te malen ;D.

Haha, daar zit zeker wel wat in. Maar tegenwoordig kun je toch van die tweedehands industriële vleesmolens aanschaffen? Stel dat mijn honden geen tanden meer hebben, tegen die tijd heb ik wel zo'n ding bij elkaar gespaard. ;D

Maar goed, nee, zijn weg is ook niet de mijne, maar zijn boeken bevatten hier en daar zeer waardevolle informatie, Ian B. schrijft nuttige dingen (neem het artikel dat er onlangs in de bieb is neergezet over HD en ED). Ian B prefereert kant en klaar versvlees dus boven brokken. Ik ook. Zelfs tot zover kan ik nog met hem meegaan. Ik vind dat er nadelen zitten aan versvlees. Absoluut. Mag ook over gesproken worden hier op Barfplaats. Maar ik vind het beter als brokken. En bovendien opent versvlees een weg bij mensen die nog met hun hoofd in brokken zitten. De mensen die nu versvlees voeren, voeren volgend jaar misschien BARF/zelfsamengesteld/hele prooidieren! Ian B. heeft een gat in de markt gezien. En verdient daar nu lekker aan. Niet jouw weg, niet de mijne, niet die van Tom Lonsdale. Maar en je kunt het niet met hem eens zijn: dat is dan toch nog steeds geen reden om hem te stenigen of af te maken, zoals sommige doen? Ik haal uit zijn boeken wat ik goed vind, de rest leg ik naast me neer. Daar is toch geen Internet-moord voor nodig ;D!

Tja, er zijn er meer die goed verdienen aan KVV. Wie ben ik om daar iets van te zeggen? Ik vind alleen dat men wel wat opener mag zijn met wat er daadwerkelijk in zit en in hoort te zitten. Zolang ik daar niet achter kom, blijf ik zelf samenstellen.
Nooit zal ik zeggen dat KVV niet goed is. Ik heb het zelf gegeven en alleen daarvan al knapte Stanley zienderogen op. Maar.........het kan beter. ;)

En over vleesbotten: Tom Lonsdale schrijft dat je kleine hele prooidieren en karkassen moet voeren. En in mijn ogen kom je dan boven die 10% uit. Hij schrijft ook op rawmeatybones.com: Raw meaty bones/chicken wings/whole fish/rabbit or similar should form the bulk of the diet. Hij schrijft ook je niet teveel vlees zonder bot moet voeren en noemt dat "not balanced". Ik denk dat Tom Lonsdale zich totaaaaal niet druk maakt of je nu 10% of 30% kaal bot voert (en laten we wel wezen, er zijn zelfs honden die het 'goed doen' op vegetarische brokken, dus zal het in de regel allemaal echt zo krap komen? Volgens mij echt niet....). En met karkassen bedoelt hij ook kip of konijn, waar je zelf het vlees af hebt gehaald voor menselijke consumptie. Maar goed, jouw hond doet het goed op ongeveer 10% kaal bot. Perfect! Ik ben echt blij voor je want er is niks vervelenders als een hond die het niet 100% lekker doet op je zelf samengestelde maaltijden. Mijn honden doen het flut op 10% kaal bot. En daarom voer ik meer. En mensen die net beginnen of een pup hebben, die adviseer ik liever wat meer te voeren (20% kaal bot maximaal) aangezien ik liever niet zie dat ze onder een bepaalde grens komen, zeker niet met een pup. We weten van pups en volwassen honden dat ze teveel bot uitscheiden. Maar te weinig bot vind ik minder. Daarom adviseer ik liever net en tikkie meer als net op het randje. Maar als je weet wat je doet: kun je prima 10% voeren.

Volgens de berekeningen kom ik uit op 12,2%. Dit is alleen bot, zonder eierschaal en een basis voor de hele week. Afhankelijk van hoe zijn ontlasting is en blijft, kan ik dat opvoeren naar meer, beslist niet minder dan 10%. Ik hang nu tussen de 15-20%, schat ik in. Whooper kan veel meer hebben, die zit rond de 30%. En net wat je zegt, Lonsdale maakt zich echt niet druk om percentages. Het gaat om de hele verhouding van een klein prooidier en die blijft bv. 8%, ook al voer je 5 konijnen per week. Dan zou je grotere RMB's erbij moeten doen om die 8% aan klein prooidier omhoog te krijgen, maar dat hoeft niet want het prooidier is in balans.
Dit is een theorie waar ik zelfs aan moet wennen, maar het schijnt wel te kloppen.

En ik vind jou nog steeds geen onaardig mens, omdat jouw honden het beter doen op minder ;D!
Pffffffff........da's een pak van mijn hart, zeg!! ::)

Oja, dat stuk van Ian B. is idd errrrug interessant!
Door Lizzy
Even wat quotes uit Raw Meaty Bones "Diet Guide for Domestic Dogs and Cats" van vriend Tom, want volgens mij onstaat er steeds meer verwarring:

"Raw Meaty Bones:

Chicken and turkey carcasses, after the meat has been removed for human consumption, are suitable for dogs and cats. Poultry by-products include: heads, feet, necks and wings.

Whole fish and fish heads

Goat, sheep, calf, deer and kangaroo carcasses can be sawn into large peaces of meat and bone.

Other by-products include: pigs' trotters, pigs' heads, sheep heads, brisket, tail bones, rib bones.

Whole carcasses: Rats, mice, rabbits, fish, chickens, quail, hens

Offal (oftewel orgaanvlees): Liver, lungs, trachea, hearts. omasasums (stomach of ruminants), tripe.

An approximate food consumption guide, based on raw meaty bones, for the average pet cat or dog is 15 to 20 percent of body weight in one week or 2 to 3 percent a day. On that basis a 25 kilo dog requires up to five kilos of carcasses or raw meaty bones weekly".

=========

Oftewel: whole carcasses zijn hele prooidieren. Carcasses is wat over blijft als het vlees is vewijderd. En pens is orgaanvlees. En een hond van 25 kilo zou dus 500 tot 750 gram per dag aan karkassen en rauwe vleesbotten eten en per week tussen de 500 en 750 gram aan karkassen en rauwe vleesbotten.
Lizzy schreef: Even wat quotes uit Raw Meaty Bones "Diet Guide for Domestic Dogs and Cats" van vriend Tom, want volgens mij onstaat er steeds meer verwarring:

"Raw Meaty Bones:

Chicken and turkey carcasses, after the meat has been removed for human consumption, are suitable for dogs and cats. Poultry by-products include: heads, feet, necks and wings.

Whole fish and fish heads

Goat, sheep, calf, deer and kangaroo carcasses can be sawn into large peaces of meat and bone.

Other by-products include: pigs' trotters, pigs' heads, sheep heads, brisket, tail bones, rib bones.

Whole carcasses: Rats, mice, rabbits, fish, chickens, quail, hens

Offal (oftewel orgaanvlees): Liver, lungs, trachea, hearts. omasasums (stomach of ruminants), tripe.

An approximate food consumption guide, based on raw meaty bones, for the average pet cat or dog is 15 to 20 percent of body weight in one week or 2 to 3 percent a day. On that basis a 25 kilo dog requires up to five kilos of carcasses or raw meaty bones weekly".

=========

Oftewel: whole carcasses zijn hele prooidieren. Carcasses is wat over blijft als het vlees is vewijderd. En pens is orgaanvlees. En een hond van 25 kilo zou dus 500 tot 750 gram per dag aan karkassen en rauwe vleesbotten eten en per week tussen de 500 en 750 gram aan karkassen en rauwe vleesbotten.
;D Zo klopt het wel ongeveer. Maar pens mag ook als extra spiervlees dienen, is mij voorgehouden dat dat ook van Lonsdale afkomt, als er geen genoeg spiervlees is om aan te vullen of het kan dienen als complete maaltijd.............

Voedingsrichtlijnen voor gedomesticeerde honden en katten

Dingo's en wilde katten houden zichzelf gezond door het hele lichaam van prooidieren te eten. We zouden onze huisdieren ook op deze manier moeten voeden maar zolang hele dieren nog niet overal ter beschikking zijn, zullen we moeten zoeken naar een goed alternatief. De volgende aanwijzingen op basis van rauwe botten met vlees zijn overgenomen door duizenden mensen met huisdieren, met uitstekende resultaten.

Dit voedingsadvies is eenvoudig en goedkoop, en huisdieren genieten ervan.

• Er moet altijd vers water ter beschikking zijn;
• Het hoofdbestanddeel van de voeding bestaat uit rauwe, vlezige botten (of hele dieren, als je daaraan kunt komen);
• Tafelresten, gekookt of rauw (maal groente of maak er sap van, gooi gekookte botten weg).

Pups en kittens

Pups en kittens krijgen belangstelling voor de voeding van hun moeder als ze ongeveer drie weken oud zijn. Als ze zes weken oud zijn, kunnen ze hele kippen, konijnen en vis eten.

In de korte periode tussen drie en zes weken is het raadzaam om hen van gemalen kip te voorzien, hele kippen o.i.d. te voeren aan de jonge dieren (maar ook grotere stukken waar ze aan kunnen trekken en sleuren). Dit is verwant aan het halfverteerde voedsel, dat opgebraakt wordt door carnivore moeders. Grotere nesten hebben meer aanvullende voeding nodig dan kleine nesten. (Vlees en botten moeten samen gemalen worden. Vlees zonder bot mag wel gegeven worden, maar alleen voor een kortere periode, tot de jonge dieren het vlees met botten samen kunnen eten - meestal op de leeftijd van een week of zes.)

Pups en kittens krijgen hun definitieve gebit wanneer ze vier tot zes maanden oud zijn en in deze periode groeien ze snel. Ze hebben dan veel complete dierenkarkassen en rauwe botten met vlees nodig van een geschikte omvang.

Pups en kittens hebben niet de neiging om zich te overeten bij rauwe voeding. Het voedsel kan constant beschikbaar zijn.

Natuurlijke voedingsmiddelen, geschikt voor carnivore huisdieren

• Rauwe, vlezige botten;
• Kip - en kalkoenkarkassen, nadat het vlees weggesneden is voor menselijke consumptie, is geschikt voor honden en katten;
• Bijproducten van kip: koppen, poten, nekken en vleugels;
• Hele vissen en vissenkoppen;
• Geit, schaap, kalf, hert en kangoeroekarkassen kunnen in grote stukken botten met vlees gezaagd worden;
• Andere bijproducten: varkenspoten, varkenskoppen, schapenkoppen, borststukken, staarten, ribben.

Hele prooidieren

• Ratten, muizen, konijnen, vis, kippen, kwartels, hennen.

Slachtafval

• Lever, longen, strot, hart, pens en boekmaag van herkauwers .

Kwaliteit - Kwantiteit - Frequentie

Gezonde dieren die in de natuur leven en zich voortplanten, zijn afhankelijk van de juiste kwaliteit van de voeding in de juiste hoeveelheid in de juiste frequentie. Dan krijgen ze de juiste voedingstoffen binnen plus de correcte gebitsreiniging - dieren "borstelen" en "flossen" hun tanden tijdens het eten, in tegenstelling tot mensen.

Kwaliteit

Wilde prooidieren met een laag vetgehalte, vissen en gevogelte zijn de beste voedselbronnen voor carnivore huisdieren. Vermijd het teveel aan vet van het vlees van boerderijdieren (koeien, schapen, varkens) als je deze voert en botten die te groot zijn om gegeten te worden.

Honden breken hun tanden eerder wanneer ze in de lengte doorgezaagde knoken en botten eten dan wanneer ze de botten samen met het vlees eten.

De rauwe voeding voor katten moet altijd vers zijn. Honden kunnen wel 'gerijpt' vlees eten en soms begraven ze hun botten voor later.

Kwantiteit

De hoeveelheid voer bepalen is meer kunst dan wetenschap. Ouders, die hun gezin voeden, volbrengen deze taak zonder de hulp van tabellen met hoeveelheden voedsel. Jij kunt hetzelfde bereiken voor je huisdier door op zijn activiteitenniveau, zijn eetlust en zijn lichamelijke conditie te letten.

Veel activiteit en een grote eetlust wijzen naar meer eten, en omgekeerd.

De lichamelijke conditie is afhankelijk van een aantal factoren. De gehele lichaamsbouw – atletisch of rond – en de glans van de vacht geven aanwijzingen. Gebruik je vingertoppen om de elasticiteit van de huid te beoordelen. Voelt de huid elastisch aan en beweegt ze vlot over de spieren? Voelen de spieren goed gevuld aan? Hoeveel vlees zit er op de ribben? Dit is de beste plek om te beoordelen of je dier te dik of te dun is. Door je eigen ribbenkast te vergelijken met die van je huisdier, krijg je een goed idee van de lichaamsconditie – zowel van jezelf als van je dier.

De geschatte voedselinname op basis van rauwe, vlezige botten voor de gemiddelde huiskat of hond is 15-20% van het lichaamsgewicht per week, of 2-3% per dag. Op die basis heeft een hond van 25 kilo tot 5 kilo hele dieren of rauwe, vlezige botten nodig. Katten met een gewicht van 5 kilo hebben ongeveer 1 kilo kippennekken, vis, konijn of gelijksoortig voer nodig per week. Tafelresten moeten gevoerd worden als extra bestanddeel van de voeding. Let wel - deze hoeveelheden zijn slechts een richtlijn voor volwassen dieren in een huiselijke omgeving.

Drachtige of zogende moederdieren en opgroeiende pups kunnen veel meer voedsel nodig hebben dan volwassen dieren met hetzelfde gewicht.

Voer, indien mogelijk, het vlees met botten in een groot stuk waar veel aan getrokken, gescheurd en geknaagd moet worden. Dit zorgt voor voldane huisdieren met een schoon gebit.

Frequentie

Wilde carnivoren eten op onregelmatige tijden. In een huiselijke omgeving werkt regelmaat het beste en daarom stel ik voor om volwassen honden en katten een keer per dag te voeren. Als je in een tropisch klimaat woont, kun je dit het beste doen in de avonduren om geen vliegen aan te trekken.

Ik stel voor om je hond een of twee dagen per week te laten vasten – net als de dieren in het wild.
Voor het geval je door je voorraad heen bent, weersta dan de verleiding om kunstmatige voeding te kopen. Laat je hond vasten en sla de volgende dag natuurlijke voeding in.

Pups, katten, fretten en zieke of te magere honden mogen niet vasten (tenzij op advies van de dierenarts).

Tafelresten

Wilde carnivoren eten kleine hoeveelheden omnivoren voeding, gedeeltelijk voor verteerd in vloeibare vorm, wanneer ze de darmen van hun prooi eten. Onze tafelresten, en wat fruit en groenteschillen, is omnivore voeding die nog niet voorverteerd is. Op voorwaarde dat tafelresten geen al te groot deel van de voeding uitmaken, lijken ze geen schade aan te richten bij honden en kunnen ze zelfs ergens goed voor zijn. Ik adviseer maximaal eenderde van resten voor honden en liever wat minder voor katten. Het vloeibaar maken van de resten, zowel gekookt als rauw, met de keukenmachine kan helpen om de verteerbaarheid te vergoten.

Dingen om te vermijden

•Te veel vlees zonder botten - niet gebalanceerd;
•Te veel groente - niet gebalanceerd;
•Kleine botstukken - kunnen heel ingeslikt worden en kunnen vast gaan zitten;
•Gekookte botten - gaan vastzitten;
•Mineralen en vitaminesupplementen - zorgen voor een disbalans;
•Bewerkt voedsel - leidt tot gebitsaandoeningen en andere ziektes;
•Te veel zetmeelrijke voeding - geassocieerd met maagkanteling;
•Uien, knoflook en chocola - giftig voor huisdieren;
•Druiven, krenten, rozijnen, aalbessen - giftig voor huisdieren;
•Fruitpitten en maïskolven - gaan vastzitten;
•Melk - geassocieerd met diarree. Dieren drinken het of ze dorstig zijn of niet en worden er dik van. Melkklontjes plakken aan de tanden en het tandvlees.

Let op

• Oude honden en katten die verslaafd zijn aan commercieel voer kunnen problemen krijgen in het begin van de omschakeling op natuurlijke voeding.
• Huisdieren met misvormde kaken en gebitsaandoeningen kunnen problemen hebben met natuurlijke voeding.
• Zorg voor afwisseling en variatie. Alles wat teveel gegeven wordt, kan schadelijk zijn.
• Lever is een uitstekend voedingsmiddel, maar mag niet vaker dan een keer per week gegeven worden.
• Ander slachtafval, zoals bijvoorbeeld ossenmagen, mogen niet meer dan 50% van de voeding uitmaken.
• Hele vissen zijn een uitstekende voedselbron voor carnivoren, maar geef niet steeds dezelfde soort vis. Sommige vissoorten, zoals karper, bevatten een enzym dat thiamine (vitamine B1) afbreekt.
•Er is geen prijs te winnen met de dikste hond van de straat, ook niet met de snelste. Voer je huisdier om levenslang gezond te blijven. Voorkomen is beter dan genezen.

Gedomesticeerde honden en katten zijn carnivoren. Adequate, carnivoren voeding is de belangrijkste bijdrage aan hun welzijn.

Leg zo snel mogelijk contact met een betrouwbare leverancier van voedingsmiddelen voor carnivoren huisdieren.

Koop grote voorraden om tekorten te voorkomen.

Verpak de dagelijkse porties apart voor gemak bij het voeren.

Gekoelde opslag, bij voorkeur een diepvries, is van essentieel belang.

Rauwe, vlezige botten kunnen bevroren gevoerd worden net als ijsjes. Sommige dieren eten het bevroren, andere wachten tot het ontdooid is.

Kleine prooidieren, bijvoorbeeld ratten, muizen en kleine vogels, kunnen bevroren en inclusief hun ingewanden gevoerd worden. Bij grotere dieren moeten de ingewanden voor het invriezen verwijderd worden.

Zorg dat huisdieren niet vechten om hun eten.

Bescherm je kinderen door te zorgen dat ze de etende dieren niet storen.

Voerbakken zijn overbodig – het eten wordt over de grond gesleept – voer je dieren daarom liever buiten, of op een vloer die snel schoon gemaakt kan worden.

Fretten zijn kleine carnivoren die op dezelfde manier als katten gevoerd kunnen worden.

Voor een uitgebreide beschrijving van vereisten voor voeding, inclusief de mogelijke gevaren: kijk hiervoor naar de boeken "Raw Meaty Bones: Promote Health" en "Work Wonders: Feed your dog raw meaty bones".

Voor meer informatie, links en de RMB-nieuwsbrieven: http://www.rawmeatybones.com

Belangrijk: er kunnen verschillen zijn tussen individuele dieren en hun levensomstandigheden. Misschien is het nodig om de behoefte van jouw huisdieren met een dierenarts te bespreken.

Deze voedingsgids mag gekopieerd en verspreid worden.
Door Lizzy
Hetgeen ik geschreven had is letterlijk overtgetikkerd uit Raw Meaty Bones trouwens. En dit (wat jij gecopierd hebt) stond eigenlijk in 2004 al op Barfplaats en komt uit Raw Meaty Bones: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 489.0.html. Zoek de 10 verschillen ;D.

En als je kijkt naar de hoeveelheden die hij adviseert: een gemiddelde hond van 25 kilo voer je totaal zo'n 2% a 3% van het lichaamsgewicht. Ja toch? En hij schrijft dus dat 2% a 3% van het lichaamsgewicht aan vleesbotten gevoerd kan worden. Dat klopt ook wel, want in Raw Meaty Bones heeft hij het over 80% vleesbotten die je moet voeren. En kan zelfs opgehoogd worden tot 100%. En over pens : ach, dan ben ik het niet eens met Eliasen en Lonsdale.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 12 sep 2006, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door