Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sylvia
aussie schreef: Entingen worden gelukkig regelmatig aangepast aan stammen, net als bij de griepprik van mensen. Zelf vind ik dat mijn katten een te hoog risico lopen vanwege mijn werk. Ik kan niet alle risico's wegnemen, maar wel mijn best doen. Helaas zie ik vaak de nadelen van niet enten : katten met ernstige niesziekte waarbij sommige een chronische vorm krijgen en er levenslang met vlagen last van hebben. Maar ieder zijn eigen mening hierover  :bigwink: Je moet doen waar je zelf het beste bij voelt.

Ik spreek over mijn katten, en dat zijn katten die door hun gezonde voeding een optimaal imuunsysteem hebben en die niet zomaar door iedere verkoudheidsvirus worden neergelegd. Ik denk dat jij merendeels katten ziet die dit voordeel niet hebben en wat mij betreft direct al in de risicogroep kunnen gaan zitten. Ik zie dat hier zelf als ik het verschil zie tussen mijn blakend gezonde  en gespierde katten en de brokjes varianten dan weet ik wel zeker dat die ieder virusje oppakken wat ze tegen komen. Ik heb ooit zo'n zielig ziek geval mee naar huis genomen en die had ook chronische niesziekte en die van mij hebben het nooit gekregen en daar zat er één bij die uberhaupt nog nooit is ingeent tegen niesziekte.
Door sylvia
Suzan54 schreef: Ooit vaccineerde ik mijn katten op advies niet tegen niesziekte. Wat zijn die arme dieren ziek geweest. Toen dat was uitgewoed, heb ik ze als de bliksem laten vaccineren.

Gevaccineerde katten kunnen inderdaad nog een 'verkoudheid' oplopen maar meer wordt dat dan niet tenzij de besmettingsdruk in wisselwerking met de individuele weerstand/aanleg niet zo sterk is.

Purevax heeft een mix van de meest recente niesziektevirussen in zijn vaccin. Ik ben er heel blij mee. Mijn katten (kunnen) komen regelmatig in aanraking met andere virussen en zullen waarschijnlijk daardoor meer weerstand opbouwen die de moederpoezen weer via de moedermelk doorgeven aan hun kittens.

Of een contact met ringworm net zoals met een spoelwormbesmetting al dan niet ernstige gevolgen krijgt heeft naar mijn visie heel veel te maken met die eerder genoemde relatie tussen besmettingsdruk etc. Wanneer het kans ziet uit te breken met een enkel mens of dier, dan kan het lelijk uit de hand lopen. Mensen die met hun hond naar trainingen of shows gaan, lopen een verhoogd risico om van alles mee naar huis te nemen. Bij heel veel zaken mag je alleen maar dankbaar zijn dat alles maar gewoon goed gaat.

Ik neem aan dat je nu vanuit een tijd spreekt dat je katten niet vers aten, kijk als je een cattery hebt en gekookt voer geeft (brok of blik) dan hebben je katten zeker niet een goed imuunsysteem ten eerste door de foute voeding en ten tweede dat katten in grote groepen aan stress onderhevig zijn en stress veroorzaakt mede met een ongezonde voeding voor een verlaagd imuunsysteem. Neem dan een hoop katten op een kleine oppervlak en je hebt net zoiets als in een stal waar iets uitbreekt het slaat omzich heen.
Onder deze omstandigheden zou ik denk ik ook jaarlijks enten tegen alles.
Ik heb ervaren wat een verschil er is als je alleen al een gezonde voeding verstrekt niet alleen bij katten maar ook bij honden. Mijn oude honden zijn ooit alleen geent als pup en daarna nooit meer, we woonden in een druk honden gebied en ze zijn verschillende keren met parvo in aanraking geweest en hebben niets gekregen. En zo is het ook met katten, als ze een 100% goed werkend imuunsysteem hebben dan werkt zo'n enting eerder tegen dan mee.
Door Ziviaantje
Ik heb ervaren wat een verschil er is als je alleen al een gezonde voeding verstrekt niet alleen bij katten maar ook bij honden. Mijn oude honden zijn ooit alleen geent als pup en daarna nooit meer, we woonden in een druk honden gebied en ze zijn verschillende keren met parvo in aanraking geweest en hebben niets gekregen. En zo is het ook met katten, als ze een 100% goed werkend imuunsysteem hebben dan werkt zo'n enting eerder tegen dan mee.
Ik ben blij dat jou dieren het zo goed doen met versvoer en dat ze nooit parvo hebben opgelopen :thumbup: Maar ik vind het gevaarlijk om te beweren dat dieren die vers voer krijgen geen entingen nodig hebben, omdat hun afweer voldoende is. Stel dat iemand dit gaat opvolgen en de hond of kat wordt toch ziek en gaat dood.... :-\ Natuurlijk is het ieders eigen verantwoording, maar toch....  Hoeveel mensen die heel erg gezond eten worden toch ziek ? Of het nou om een griepje of ernstiger gaat.... Natuurlijk heb je meer afweer als je gezond eet, maar je bent niet "onverwoestbaar". En zo is het ook bij honden en katten. De besmettingsdruk kan net iets te hoog zijn en je hebt problemen. Je kan wel als de wiederweerga gaan enten, maar een enting werkt niet meteen, die moet even de kans hebben om het immuunsysteem te prikkelen, na ca. 2 weken is de bescherming pas optimaal ( bij de meeste entingen, uitzonderingen daargelaten ). Dan ben je mooi te laat  :-[ Gewoon met verstand "enten", hoeft echt niet jaarlijks, maar ik zou het toch zeker wel minstends 1 x per 2 à 3  jaar doen, of anders m.b.v. bloedonderzoek laten bekijken of de kat ( of hond ) nog voldoende antistoffen heeft.  Als ik niet bij een dierenarts zou werken ( ik kan veel aan mijn kleding mee naar huis nemen ) zou ik mijn katten ook maar 1 x per 2 - 3 jaar enten ( ze komen bij mij alleen in huis en de tuin ), maar ik zou wel blijven enten. Mijn honden zou ik wel gewoon jaarlijks blijven enten, zeker tegen parvo. Ik weet wat voor schade dat kan aanbrengen  :'( :'( :'(
Door Suzan54
Ik heb altijd al vers gevoerd. Dat deed mijn moeder al zo, mijn collega deed dat ook en ik nam dat over. De fokster van onze eerste rashond heeft die gewoonte wel weer even op moeten frissen omdat ik gehersenspoeld was geraakt door de brokjesindustrie die me wijs had gemaakt dat mijn behoefte om zelf hun eten klaar te maken iets infantiels was om te tutten met m'n dieren. Mijn katten gingen helaas in '84 door een niesziektevirus allemaal onderuit, huiskatten en een paar raskatten toen ik al weer langere tijd vers voerde. Wat heet onderuit. Ze kregen allemaal medicatie en ze zijn er ongeschonden uit tevoorschijn gekomen. Geen sterfgevallen of beschadigde ogen, traanbuizen o.i.d.
Er zijn twee korte periodes geweest  dat ik meer brok voerde maar dat was niet kort voor die niesziekteuitbraak.
Tjdens m'n tweede droogvoerneiging (als erbij, nooit als maaltijd) pikte ik op dat ethoxyquine helemaal niet zo'n geweldige anti-oxydant was en ontdekte ik dat een fabrikant zodra je een kritisch geluid over hun product durft te laten horen net zo makkelijk een blik advocaten opentrekt als ik een blikje kattenvoer... Alleen al daarom was ik genezen.
De relatie voeding en weerstand is onweerlegbaar maar er speelt meer mee dan alleen de voeding. Het ras, de lijnen, de omstandigheden etc. Je zal maar een heel virulent virus in huis krijgen en één van je katten ontwikkelt zicht tot een drager. Ieder nieuw dier, zeker wanneer je fokt, is dan het haasje wanneer de drager een terugval in zijn conditie krijgt.
Daarbij is er helaas meer erfelijk dan je wilt geloven, ook de aangeboren weerstand tegen infecties. Niesziekte kan dodelijk zijn en ik neem dat risico niet. Ik vind vaccinaties een prachtige mogelijkheid van de medische wetenschap om levensbedreigende ziektes onder controle te houden. Wel zou er veel bewuster gevaccineerd kunnen worden. Ik ben de enige kattenmens in de praktijk van mijn dierenarts die apart niesziektevaccinaties wil i.p.v. de standaard cocktail.
Mensen die niet willen of kunnen vaccineren, dus ook hun kinderen, beseffen naar mijn idee onvoldoende dat niet-vaccineren goed kan aflopen dankzijn de hoge beschermingsgraad die anderen die wel vaccineren creëren.

Kerngezonde, goed gevoede dieren kunnen heel ver komen zonder een vaccinatie, maar wat wanneer ze ziek worden en bij een dierenarts moeten worden opgenomen? Ik heb te vaak gehoord dat ze juist dan door een secundaire infectie onderuit gaan. Toevallig overkwam dit die collega van vroeger (1973) die later achthoog op een flat woonde, niet meer rauw voerde en maar ook niet vaccineerde omdat het op een flat niet nodig was. We hebben nog steeds contact - de gezamenlijke liefde voor de kat zit er goed in.
Een dierenarts kan met alle mogelijke hygiënische maatregelen niet voorkomen dat een nieszieke kat het virus verspreidt, jouw dier die net van bijv. een operatie ligt bij te komen, ademt het in...
Door sylvia
aussie schreef: Ik ben blij dat jou dieren het zo goed doen met versvoer en dat ze nooit parvo hebben opgelopen :thumbup: Maar ik vind het gevaarlijk om te beweren dat dieren die vers voer krijgen geen entingen nodig hebben, omdat hun afweer voldoende is. Stel dat iemand dit gaat opvolgen en de hond of kat wordt toch ziek en gaat dood.... :-\ Natuurlijk is het ieders eigen verantwoording, maar toch....  Hoeveel mensen die heel erg gezond eten worden toch ziek ? Of het nou om een griepje of ernstiger gaat.... Natuurlijk heb je meer afweer als je gezond eet, maar je bent niet "onverwoestbaar". En zo is het ook bij honden en katten. De besmettingsdruk kan net iets te hoog zijn en je hebt problemen. Je kan wel als de wiederweerga gaan enten, maar een enting werkt niet meteen, die moet even de kans hebben om het immuunsysteem te prikkelen, na ca. 2 weken is de bescherming pas optimaal ( bij de meeste entingen, uitzonderingen daargelaten ). Dan ben je mooi te laat  :-[ Gewoon met verstand "enten", hoeft echt niet jaarlijks, maar ik zou het toch zeker wel minstends 1 x per 2 à 3  jaar doen, of anders m.b.v. bloedonderzoek laten bekijken of de kat ( of hond ) nog voldoende antistoffen heeft.  Als ik niet bij een dierenarts zou werken ( ik kan veel aan mijn kleding mee naar huis nemen ) zou ik mijn katten ook maar 1 x per 2 - 3 jaar enten ( ze komen bij mij alleen in huis en de tuin ), maar ik zou wel blijven enten. Mijn honden zou ik wel gewoon jaarlijks blijven enten, zeker tegen parvo. Ik weet wat voor schade dat kan aanbrengen  :'( :'( :'(
Ik weet niet waar jij leest dat ik niet ent?
Ik overent alleen niet. Natuurlijk is een gezonde voeding geen schild tegen alle ziekten maar het is wel net dat extra dat zorgt dat ze niet alles oppakken.
Parvo is een ziekte die gevaarlijk is voor honden onder het jaar voor gezonde volwassen exemplaren is parvo niet gevaarlijk mits er geen corona bij komt maar dat weet jij natuurlijk al daar je bij een da werkt, of je zou dat moeten weten. Zelfs onze regering heeft het beleid dat het enten van de bevolking voor ziekten anders dan kinderziekten pas gedaan dient te worden bij een uitbraak, want op die manier is de enting pas het meest effectief . Met herenten haal je alleen maar een werkend imuunsysteem naar beneden en als je al beschermd bent, want zo werkt een imuunsysteem het raakt geinfecteerd en herkent later de boosdoener, dus als je ent waartegen je huisdier al beschermd is dan slaat je imuunsysteem die "infectie"neer resultaat een lagere afweer en een enting die door het lichaam is neergeslagen.
Maar ja een jaar of twee geleden had je bij de meeste mensen ook niet aan hoeven komen dat je enting ook wel 3 jaar geldig is want dat stond niet in de bijsluiter. Er nu is het 3 jaar maar 7 jaar kan ook en ze laten zelfs al weten dat het ook best kan zijn dat het levenslang is. Ik ent, ik ent alleen net als dat ik mijn kinderen heb laten enten, tegen kinderziekten en als ik mijn kinderen jaarlijks moet gaan laten herenten dan ga ik dat dus niet doen.
Op dit moment zijn er bij mensen ook onderzoeken gaande over afweer door de jaren wat de effecten zijn.

En inderdaad ieder moet doen waar hij zich prettig bij voelt en voor mij is prettig om mijn dieren niet vol te stoppen met entstoffen die ze niet nodig hebben.
Door sylvia
Suzan54 schreef: Ik heb altijd al vers gevoerd. Dat deed mijn moeder al zo, mijn collega deed dat ook en ik nam dat over. De fokster van onze eerste rashond heeft die gewoonte wel weer even op moeten frissen omdat ik gehersenspoeld was geraakt door de brokjesindustrie die me wijs had gemaakt dat mijn behoefte om zelf hun eten klaar te maken iets infantiels was om te tutten met m'n dieren. Mijn katten gingen helaas in '84 door een niesziektevirus allemaal onderuit, huiskatten en een paar raskatten toen ik al weer langere tijd vers voerde. Wat heet onderuit. Ze kregen allemaal medicatie en ze zijn er ongeschonden uit tevoorschijn gekomen. Geen sterfgevallen of beschadigde ogen, traanbuizen o.i.d.
Er zijn twee korte periodes geweest  dat ik meer brok voerde maar dat was niet kort voor die niesziekteuitbraak.
Tjdens m'n tweede droogvoerneiging (als erbij, nooit als maaltijd) pikte ik op dat ethoxyquine helemaal niet zo'n geweldige anti-oxydant was en ontdekte ik dat een fabrikant zodra je een kritisch geluid over hun product durft te laten horen net zo makkelijk een blik advocaten opentrekt als ik een blikje kattenvoer... Alleen al daarom was ik genezen.
De relatie voeding en weerstand is onweerlegbaar maar er speelt meer mee dan alleen de voeding. Het ras, de lijnen, de omstandigheden etc. Je zal maar een heel virulent virus in huis krijgen en één van je katten ontwikkelt zicht tot een drager. Ieder nieuw dier, zeker wanneer je fokt, is dan het haasje wanneer de drager een terugval in zijn conditie krijgt.
Daarbij is er helaas meer erfelijk dan je wilt geloven, ook de aangeboren weerstand tegen infecties. Niesziekte kan dodelijk zijn en ik neem dat risico niet. Ik vind vaccinaties een prachtige mogelijkheid van de medische wetenschap om levensbedreigende ziektes onder controle te houden. Wel zou er veel bewuster gevaccineerd kunnen worden. Ik ben de enige kattenmens in de praktijk van mijn dierenarts die apart niesziektevaccinaties wil i.p.v. de standaard cocktail.
Mensen die niet willen of kunnen vaccineren, dus ook hun kinderen, beseffen naar mijn idee onvoldoende dat niet-vaccineren goed kan aflopen dankzijn de hoge beschermingsgraad die anderen die wel vaccineren creëren.

Kerngezonde, goed gevoede dieren kunnen heel ver komen zonder een vaccinatie, maar wat wanneer ze ziek worden en bij een dierenarts moeten worden opgenomen? Ik heb te vaak gehoord dat ze juist dan door een secundaire infectie onderuit gaan. Toevallig overkwam dit die collega van vroeger (1973) die later achthoog op een flat woonde, niet meer rauw voerde en maar ook niet vaccineerde omdat het op een flat niet nodig was. We hebben nog steeds contact - de gezamenlijke liefde voor de kat zit er goed in.
Een dierenarts kan met alle mogelijke hygiënische maatregelen niet voorkomen dat een nieszieke kat het virus verspreidt, jouw dier die net van bijv. een operatie ligt bij te komen, ademt het in...
Dus eigenlijk moet je jaarlijks enten voor als je dier een keer ziek wordt en opgenomen wordt bij de da en daar misschien een niesziekteinfectie oploopt.
Ik vind dat een beetje een mug doodschieten met een kanonskogel.
Katten die overigens nooit ergens komen zijn veel bevattelijker voor ziekten dan katten die wel overal komen , net als met kinderen die naar de creche gaan en een jaar lang alleen met snottebellen lopen en zodoende afweer opbouwen zo bouwen katten die buiten komen en interactie hebben met andere katten ook een veel betere afweer omdat ze al van kitten af aan met ziekten in aanraking komen.
Door Suzan54
Op dit forum zitten we juist omdat we met elkaar willen uitwisselen, delen, van elkaar opsteken etc. wat voor de gezondheid van onze dieren het beste zou kunnen zijn. Vandaar mijn voorbeeld van die katten die een keer uit conditie kunnen raken en dan besmet kunnen raken en door die complicaties hun gezondheid of zelfs leven kunnen verliezen. Regeren is vooruit zien en hoe je het ook wendt of keert, bijna ieder dier verliest een keer zijn gezondheid, heeft dan de dierenarts nodig en kan over zijn kwaal heen ergens mee besmet raken.

De dieren kunnen die beslissing over hun vaccinatiegraad niet voor zichzelf nemen en wij hebben de plicht om hen te beschermen. Bewust vaccineren is m.i. het sleutelwoord. Onlangs kwam er een advies van de gezondheidsraad op het gebied van het kattenziektevirus (levend verzwakt zou minstens drie jaar beschermen) en het eerstvolgende zou er een zijn op het gebied van niesziekte. Ik denk dat daar toch uit zal komen dat je dit per situatie moet blijven bekijken. Als je fokt, zal je wel moeten vaccineren tegen niesziekte. Als een fokker lijnen heeft die er ziek van worden, dan zou ook heroverwogen moeten worden in hoe verre die lijn wel geschikt is als bijdrage voor het ras al is ieder verlies aan 'genenmateriaal' iets waar je voorzichtig mee moet zijn maar fokken is ook selecteren...

Ik had trouwens ook begrepen dat je tegen het vaccineren tegen niesziekte was.
Op dit moment zijn er nog veel dierenartsen die oude voorraden opmaken of zich houden bij het merk wat ze altijd al hadden, maar Purevax heeft een vernieuwde versie en daar is veel voor te zeggen. Volgens mijn dierenarts zouden katten die er gevoelig voor zijn er veel minder op reageren met een entreactie als met de oudere vaccins. Maar dat kan natuurlijk ook het verkooppraatje van de vertegenwoordiger zijn. De tijd zal het leren.
Door sylvia
Als je fokker bent gelden er uberhaubt andere regels , hier is het met de honden ook dat ze zolang ik show volgens alle regels geent worden en dit niet uit angst voor besmetting maar voor als het boekje gevraagd wordt en dan met name in het buitenland.

Ik moet zeggen dat ik me er aardig in verdiept heb en ik voel me prettig bij niet  herhalen van entingen.

Wat trouwens de bescherming betreft van de omgeving die wel geent zo zijn, de meeste katten die hier lopen zijn zelfs nooit ingeent, dit is het zeeuwse platteland en op sommige na worden veel katten hier geent als kitten zijnde als ze die enting al krijgen en verder nooit, de da hier verstuurd ook niet eens entings kaartjes. Er lopen hier ook veel katten van de omringende boerderijen en die zijn uberhaubt niet geent, dus ik denk niet dat mijn katten hier gezond blijven omdat hun omgeving ingeent is.
Door Suzan54
Voor katten die zo leven geldt dat ze hun basisenting in de loop van hun leven door al hun ontmoetingen steeds weer kunnen 'opfrissen'. Zo werd me dat dertig jaar geleden uitgelegd en voor katten die op die manier leven, is dit een hele natuurlijke en gezonde zaak.
Dertig jaar geleden rolden de ogen van de mensen uit hun hoofd wanneer je het had over het op eigen terrein houden van je katten. Die situaties, al dan niet fokkend, zijn zo verschillend. Inmiddels is dit (het op eigen terrein houden, steeds gangbaarder aan het worden. Nieszieke katten worden ook meer naar de dierenarts gebracht terwijl vroeger het dier meer óf niet meer thuis kwam óf zonder hulp van de da er wel of niet van herstelde. De risico's van een bezoekje aan de da is riskanter geworden en dan zijn het juist de katjes die een 'ongeoefend' immuunsysteem hebben en de inteeltkatjes die grote problemen kunnen komen. Het immuunsysteem moet wel doorlopend geprikkeld worden om in voorkomende gevallen effectief te kunnen reageren en dat maakt het verschil in het geval van bijv. niesziekte tussen een haast of helemaal onmerkbare aanmaking van antistoffen na een contact, hooguit een verkoudheidje of een zware griep waar het dier zelfs aan kan overlijden.
Dit is mijn visie op grond van alle jaren dat ik met katten leef, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen met andere ervaringen een andere visie hebben ontwikkeld. En visies zijn er om te worden bijgesteld.

Mijn reactie is wat laat want we waren even een paar daagjes op vakantie.
Door ekoj
mag ik vragen of niesziekte ook overgedragen kan worden
via mensen op katten.
ik ben nl. pas op visite geweest bij mensen, die mij pas later
op de avond vertelden dat hun kat chronische niesziekte had.
ik heb er zelf 6, waarvan 1 jonge kat van 8 maanden, de
gebruikelijke entingen gehad heeft.
verder 3 katten die dit jaar geent zijn, maar dan heb ik er nog
twee die dus niet ingeent zijn.
kan ik dat virus mee hebben genomen?

gr,
joke
Door Suzan54
Dat kan wel maar dat gebeurt in de praktijk niet echt vaak. Het hangt helemaal van het virus en de omstandigheden af. Wanneer het een taai virus is, d.w.z. wat langer buiten de gastheer kan overleven, en die mensen wonen heel dichtbij zodat je vrij snel weer thuis bent, dan zou het in theorie kunnen. Maar echt me er zorgen om maken, hoef je niet te doen. De besmettingsdruk is vast niet hoog en je kat krijgt alleen maar een extra kans om er op eigen kracht antistoffen voor te maken. Alleen maar goed voor zijn weerstand.

Echte chronische niesziekteklantjes schijnen helemaal niet besmettelijk voor hun omgeving te zijn. Ik hoor zo vaak dat een medewerker van een dierenasiel zo'n onplaatsbare chronische snotteraar in hun eigen groep opneemt en niemand die er daar wat van oploopt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door