Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
Wat ik dus vreemd vind is dat dit dus een meer voorkomend verschijnsel is ,de da zei na de bloedsuiker test dat hij niet verwachte dat er iets uit het bloedplaatje zou komen ,maar dat er meerdere honden zijn die ineens aan het drinken slaan,zonder dat er een medische oorzaak wordt gevonden.
Laatst gewijzigd door sylvia op di 02 mar 2004, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
[quote="jeanne"]
vreemd.
Die meerdere honden waar je da het over heeft, zijn dan honden op leeftijd , of honden uit de buurt??????

[/quote]
nee hij zij dat het een vaker voorkomend verschijsel was bij volwassen honden ???
Door oebaya
Dit gedrag is juist bekend van puppen. Door het water een poosje te rantsoeneren of een andere waterbak te nemen, verdwijnt het dan weer.
Bij een volwassen hond van de leeftijd die jij noemt Sylvia, zou ik eerder aan een beetje dement gedrag denken. Is daar al naar gekeken? Of kan het zijn, dat de komst van Donna, die nu natuurlijk richting sexuele volwassenheid gaat, haar van slag heeft gebracht en dit een uiting van dwangmatig gedrag is, dat daardoor is ontstaan. Ik zou het dus die kant uitzoeken als alle lichamelijk kwalen zijn uitgesloten.
Sterkte.
gr.
Nicolette
Door SemBo
Het was mij bij Bo (6 mnd) ook opgevallen. Toen ik overgeschakeld was op vers nam de dorst af maar nu drinkt ze weer meer. Bij iedere waterplas die we passeren houdt ze even halt en neemt ze een paar teugen. De drinkbak moet ik iedere dag aanvullen (sinds een week ofzo) en daarvoor 1 x per 3 a 4 dagen. Ze is niet afgevallen...ze ziet er perfect uit en heeft verder geen vreemde symptomen behalve dan dat ze nu ook best veel gras eet....dus ik maakte me eigenlijk ook geen zorgen....Ik ga volgende week toch naar de DA met m'n nieuwe hondje, ik zal het eens navragen...
Door sylvia
nee dement is ze zeker niet,en nieuwe honden naar wasdom is ook niets nieuws voor haar,ze was de eerste ook die donna accepteerde ,ze trekt zich verder niet zoveel aan van de rest ze is een beetje een loner.
Ik kan echt geen aanwijsbaar iets vinden wat de reden kan zijn voor het drinken.De da van de kliniek zei dat het een vaker voorkomend iets is,het is een bij de veterinaire wereld bekend verschijnsel,ze weten alleen niet wat,waar en waarom.
Door sylvia
[quote="oebaya"]
Sylvia, ik ga zoeken. Weet niet of ik wat vind, maar het intrigeert me.
gr.
Nicolette
[/quote]
ja mij ook , ze mankeerd verder niets,haar haar glimt tegen de klippen op en het groeit tegen de klippen op,ze is zo energiek als maar zijn kan,ze loopt donna er bijna nog uit.ze eet goed en verder merk je ook totaal niets anders aan haar.Het enige wat anders is,is dat ze ineens dat water drinkt.
Door oebaya
Sylvia, is de bloeddruk van je hond gemeten? Gewichtsverlies en veel gaan drinken kunnen symptomen zijn van hoge bloeddruk, terwijl de hond verder een gezonde indruk maakt.
Cushing, zoals geopperd, zal ze echt niet hebben, want dan zou ze echt wel een ongezonde indruk maken. Maar die hoge bloeddruk is het enige wat ik tot nu toe heb gevonden als mogelijke oorzaak, naast stress, maar daar lijdt ze volgens jou zeker niet aan.
gr.
Nicolette
Door sylvia
stress ja deze mevrouw heet stress van haar achternaam,dat is ze altijd al geweest beetje een neurootje,maar dat is niet nieuw en ook niet sinds kort.
bloeddruk is niet gemeten.
Geweldig trouwens Nicolette dat je zo mee zoekt,als jij het niet kan vinden dan niemand denk ik :-*
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 03 mar 2004, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
Hoi Sylvia,
Kijk hier eens naar. Dit is zo nieuw, dat zal de gemiddelde dierenarts niet eens lezen. Heb het telefoonnummer erbij opgenomen voor als je het hele proefschrift zou willen opvragen.

Aanvragen samenvattingen/ proefschriften: (030) 253 35 50

PROMOTIES Januari 2004

15 januari 2004

Overmatig urineren en drinken bij honden
Overmatig urineren (polyurie) en overmatig drinken (polydipsie) bij de hond gaat gepaard met een afwijkende afgifte van het anti-diuretische hormoon vasopressine, dat wordt afgegeven door de hypofyse. Door middel van verschillende testen heeft Ilse Geerars-van Vonderen de regulatie, afgifte, en werking van het hormoon vasopressine bestudeerd bij honden met polyurie. De uitscheiding van het waterkanaaleiwit aquaporine-2 met de urine is een goede afspiegeling van de respons van de nieren op dit hormoon.
Mw.drs. I.K. Geerars-van Vonderen, Diergeneeskunde, 14.30 uur
Studies on the role of vasopressin in canine polyuria.
Promotor: prof.dr. A. Rijnberk
Copromotores: dr. H.S. Kooistra, dr.ir. J.A. Mol
Door Nitus
Hai Silvia,

Atjo Westerhuis noemt in zijn boek verschillende oorzaken van overmatig drinken:

-Voorstadium ('priabeet'): veel drinken, geen suiker in urine, suikergehalte in bloed wat verhoogd.
-Ziekte van Cushing (is hier al eerder genoemd)
-Schrompelnier met uraemie: Veel drinken. Het ureum- en kreatinegehalte in het bloed is verhoogd, en er is sprake van bloedarmoede.
-Chronische baarmoederontsteking (is hier ook al eerder genoemd)
-Centrale diabetes insipidus: Hormoon dat overmatig vochtverlies uit het lichaam voorkomt is afwezig. Honden drinken enorm veel. het soortelijk gewicht v.d. urine is sterk verlaagd. Behandelng bestaat uit het via een oogdruppel toedienenvan het ontbrekende hormoon
-Nefrogene diabetes insipidus: Hormoon dat overmatig vochtverlies uit het lichaam voorkomt , kan zijn werk niet meer doen omdat het 'werkterrein' ervan in de nieren niet meer functioneerd. Meestal niet nodig om er iets aan te doen.
-Aqalisme: psychische oorzaak (is hier ook al eerder genoemd)
-Pancreasatrofie: gevolgen zijn veel eten, veel drinken, vermageren, zeer dikwijls stopverfkleurige ontlasting.
-Levertumoren: veel drinken, normaal of wat minder eten, evt. braken, vermageren, koorts, soms al een dikke buik.

Ik heb het een beetje samengevat, op blz. 282 en 283 van de nieuwste druk van zijn boek kun je het nalezen. Met de verklaring van de DA zou ik ook geen genoegen nemen, ik zou ook willen weten hoe dit nou komt, ook al is het niet ernstig.
Succes
Door oebaya
[quote="Nitus"]
Hai Silvia,

Atjo Westerhuis noemt in zijn boek verschillende oorzaken van overmatig drinken:

-Voorstadium ('priabeet'): veel drinken, geen suiker in urine, suikergehalte in bloed wat verhoogd.
-Ziekte van Cushing (is hier al eerder genoemd)
-Schrompelnier met uraemie: Veel drinken. Het ureum- en kreatinegehalte in het bloed is verhoogd, en er is sprake van bloedarmoede.
-Chronische baarmoederontsteking (is hier ook al eerder genoemd)
-Centrale diabetes insipidus: Hormoon dat overmatig vochtverlies uit het lichaam voorkomt is afwezig. Honden drinken enorm veel. het soortelijk gewicht v.d. urine is sterk verlaagd. Behandelng bestaat uit het via een oogdruppel toedienenvan het ontbrekende hormoon
-Nefrogene diabetes insipidus: Hormoon dat overmatig vochtverlies uit het lichaam voorkomt , kan zijn werk niet meer doen omdat het 'werkterrein' ervan in de nieren niet meer functioneerd. Meestal niet nodig om er iets aan te doen.
-Aqalisme: psychische oorzaak (is hier ook al eerder genoemd)
-Pancreasatrofie: gevolgen zijn veel eten, veel drinken, vermageren, zeer dikwijls stopverfkleurige ontlasting.
-Levertumoren: veel drinken, normaal of wat minder eten, evt. braken, vermageren, koorts, soms al een dikke buik.

Ik heb het een beetje samengevat, op blz. 282 en 283 van de nieuwste druk van zijn boek kun je het nalezen. Met de verklaring van de DA zou ik ook geen genoegen nemen, ik zou ook willen weten hoe dit nou komt, ook al is het niet ernstig.
Succes
[/quote]

Maar als je de symptomen bekijkt van de kwalen die je hier noemt, dat zou de hond er niet zo gezond uitzien. Ben ze nl. allemaal tegengekomen op internet, maar bij allemaal staat wel iets over haaruitval, sloomheid e.d.
Door alies2
Hoi Syl,
Nog even over de ziekte van Cushing. Een vriendin van mij heeft een hond waarbij dat net is vastgesteld, het vreemde is dat haar hond afvalt ipv aankomt. Kennelijk komen de meeste honden aan maar niet alle.
Sterkte met je hond!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door