- wo 03 mar 2004, 15:35
[quote="Nitus"]
Hai Silvia,
Atjo Westerhuis noemt in zijn boek verschillende oorzaken van overmatig drinken:
-Voorstadium ('priabeet'): veel drinken, geen suiker in urine, suikergehalte in bloed wat verhoogd.
-Ziekte van Cushing (is hier al eerder genoemd)
-Schrompelnier met uraemie: Veel drinken. Het ureum- en kreatinegehalte in het bloed is verhoogd, en er is sprake van bloedarmoede.
-Chronische baarmoederontsteking (is hier ook al eerder genoemd)
-Centrale diabetes insipidus: Hormoon dat overmatig vochtverlies uit het lichaam voorkomt is afwezig. Honden drinken enorm veel. het soortelijk gewicht v.d. urine is sterk verlaagd. Behandelng bestaat uit het via een oogdruppel toedienenvan het ontbrekende hormoon
-Nefrogene diabetes insipidus: Hormoon dat overmatig vochtverlies uit het lichaam voorkomt , kan zijn werk niet meer doen omdat het 'werkterrein' ervan in de nieren niet meer functioneerd. Meestal niet nodig om er iets aan te doen.
-Aqalisme: psychische oorzaak (is hier ook al eerder genoemd)
-Pancreasatrofie: gevolgen zijn veel eten, veel drinken, vermageren, zeer dikwijls stopverfkleurige ontlasting.
-Levertumoren: veel drinken, normaal of wat minder eten, evt. braken, vermageren, koorts, soms al een dikke buik.
Ik heb het een beetje samengevat, op blz. 282 en 283 van de nieuwste druk van zijn boek kun je het nalezen. Met de verklaring van de DA zou ik ook geen genoegen nemen, ik zou ook willen weten hoe dit nou komt, ook al is het niet ernstig.
Succes
[/quote]
Maar als je de symptomen bekijkt van de kwalen die je hier noemt, dat zou de hond er niet zo gezond uitzien. Ben ze nl. allemaal tegengekomen op internet, maar bij allemaal staat wel iets over haaruitval, sloomheid e.d.