Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
Malamoods schreef: Ik ga het proberen Dory! Dank je wel! :)
Rachel.
Ga voorlopig elke dag precies opschrijven wat je te eten geeft en de tijdstip wanneer je 't geeft ...en ook wanneer en welke tijd ie spuugt..
(snack tussendoor OOK opschrijven!)
Dan kan je gelijk zien wat ie heeft gegeten en makkelijker te bekijken of er 'n patroon is na 'n bepaald voer...
Door Nitus
202spots schreef: Ga voorlopig elke dag precies opschrijven wat je te eten geeft en de tijdstip wanneer je 't geeft ...en ook wanneer en welke tijd ie spuugt..
(snack tussendoor OOK opschrijven!)
Dan kan je gelijk zien wat ie heeft gegeten en makkelijker te bekijken of er 'n patroon is na 'n bepaald voer...
Ik vind dit een heel goed plan, dat geeft je veel meer houvast en kan je ws ook geruststellen.

Kan me voorstellen dat je na alle narigheid met je Collie en Lex extra allert bent op zulke dingen en dat je van dat gespuug heel nerveus wordt.

Sterkte ermee :-*
Door Malamoods
Toch nog even een brainwave betreffende dit onderwerp....

Ik heb een theorie bedacht. Kunnen jullie (meer ervaren als ik zelf ben) mij vertellen of dit kan kloppen, of dat ik er volledig naast zit?

Als ik Ikijok kvv voer, dan passeert de kvv makkelijker en sneller het maagdarmstelsel dan wanneer ik barf voer toch? Zou het dan zo kunnen zijn dat zijn maag bij kvv sneller leeg is en dat hij daardoor in de ochtenduren sneller maagsappen braakt, dan wanneer ik hem barf voer?

En dan nog een vraag: produceert een maag van een hond bij kvv en barf evenveel maagsappen, of produceert een hondenmaag meer sappen bij moeilijker verteerbare producten? Of maakt dat niet uit? Als een hond meer maagsap aanmaakt bij barf, zou een hond daar dan aan kunnen wennen? Zodat een enkele kvv maaltijd dan ineens heel snel het maagdarmkanaal passeert en de maag snel leeg achterblijft met meer maagsap dan nodig?

Of denk ik weer veel te ingewikkeld? ::)

Rachel.
Door K@rin
Hij is nu 4 maanden ?
Mijn puppen eten dan nog 4x per dag tot zeker een maand of 6.
Ik zou teruggaan naar 100% KVV en dan op vaste tijden eten geven.
bijvoorbeeld 07.00 - 12.30 - 18.00 - 23.00 uur

Hij krijgt dan een beetje de regelmaat, die hij misschien nodig heeft om over te schakelen van brok naar KVV.
Door Angelique
Malamoods schreef: Toch nog even een brainwave betreffende dit onderwerp....

Ik heb een theorie bedacht. Kunnen jullie (meer ervaren als ik zelf ben) mij vertellen of dit kan kloppen, of dat ik er volledig naast zit?

Als ik Ikijok kvv voer, dan passeert de kvv makkelijker en sneller het maagdarmstelsel dan wanneer ik barf voer toch? Zou het dan zo kunnen zijn dat zijn maag bij kvv sneller leeg is en dat hij daardoor in de ochtenduren sneller maagsappen braakt, dan wanneer ik hem barf voer?

Rachel.
In theorie zou dat kunnen natuurlijk. Zie je dan al een patroon in zijn spugeritus dat je dit hebt zitten bedenken?
Door 202Spots
Was ie eigenlijk nog steeds aan 't spugen dan?
En had je ook nog elke dag opgeschreven wat ie krijgt?
Ik had effe gezocht naar iets, en hier staat ook 't een en ander waar je misschien wat aan hebt.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 78.60.html
Re:Hoe vaak en wat geef ik mijn Beagle-pup te eten?
« Antwoord #61 Gepost op: oktober 28, 2004, 10:53:07 am » 

--------------------------------------------------------------------------------
Hier heb je de vertaling van wat 'Veterinary notes for dog owners' over de maag zegt:
de maag is een grote verwijde spier die het voedsel vloeibaar maakt met maagsappen en het dan, in kleine hoeveelheden, doorvoert naar de 12-vingerige darm.
Omdat het voedsel waaruit de maaltijd bestaat de maag in een relatief korte periode bereikt, maar er veel langer over doet om de maag weer te verlaten, kan de maag beschouwd worden als een tijdelijk voedselreservoir.
Er zijn ringen van spieren of kleppen die de ingang en de uitgang van de maag bewaken. Die aan de ingang is slap, maar die aan de uitgang kan strak sluiten om te voorkomen dat er voedsel doorgaat voor de ring ontspant.
De maagwand is voorzien van vouwen en bevat microscopisch kleine kliertjes die maagzuur produceren. Het maagzuur bestaat uit water, zoutzuur en het enzym pepsine, dat begint met het afbreken van de eiwitmoleculen.
Als ik dat zo lees, dan zie ik niet waar de maag iets doet van samentrekken en werken, waardoor hij dus sterk blijft. Ik denk ook niet, dat het in dat verband dan veel uitmaakt of je grote stukken geeft of KVV. Een molecuul blijft een molecuul of hij nu in een groot stuk of in een klein stuk zit. Hooguit is er wat meer maagzuur nodig om bij grotere stukken alles vloeibaar te maken en alle moleculen te bereiken om ze af te breken.
Ik geloof veel eerder, dat als je de maag steeds de kans geeft om leeg te raken of bijna leeg, dat je bevordert dat het maagzuur op de maagwand inwerkt met de gevolgen van dien, zoals ontsteking van de maagwand.
Als het eten 12 uur in de maag blijft, heel plausibel, want het totale verteringsproces bij de hond (dus van eten tot ontlasting) duurt 24 uur, dan kan je dus beter 2x per dag voeren, zodat er steeds genoeg voedsel aanwezig is om het maagzuur op te vangen.
gr.
nicolette
~~~~~~~~~~~~~~~
Note: Wat in blauw staat ,ben ik het niet mee eens. rauw voer blijft geen 12 uur in de maag, en wat ik ze s'avonds voer komt er s'morgen weer uit, dus 't duurt geen 24 uur van eten tot ontlasting.
Laatst gewijzigd door mahuni op za 29 jul 2006, 03:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hitam

En dan nog een vraag: produceert een maag van een hond bij kvv en barf evenveel maagsappen, of produceert een hondenmaag meer sappen bij moeilijker verteerbare producten? Of maakt dat niet uit? Als een hond meer maagsap aanmaakt bij barf, zou een hond daar dan aan kunnen wennen? Zodat een enkele kvv maaltijd dan ineens heel snel het maagdarmkanaal passeert en de maag snel leeg achterblijft met meer maagsap dan nodig?

Rachel.
Ik denk dat je de spijker precies op zijn kop slaat. Ik heb bij andere honden die spugen op een lege maag geadviseerd om vooral grote stukken te geven. Die blijven langer in de maag. En toen hielp het. Dus ik denk dat het zeker het proberen waard is.

En even over het placebo effect.
Okugest is een middel voor braken en diarree door virussen. Het werkt in zo´n geval ook goed. Kuma had geen virus dus dan werkt het ook niet. Je moet het wel gebruiken voor die situaties waarvoor het bedoeld is.
Ik zie epilepsie overgaan door homeopathie, lijkt mij lastg te verklaren met placebo effect. Bovendien placebo effect is ook een effect en wel eentje zonder bijwerkingen, dus al zou het alleen maar een placebo effect zijn, wat dan nog.
Door Lizzy

Ik denk dat dit klopt als een bus.

Rachel.
Ik denk dat dit niet klopt. Ik denk dat een hond maagzuur aan maakt op grond van wat er in zijn maag zit. Niet op grond van wat hij gewend is. In die zin: ik denk dat de maag de hoeveelheid maagzuur aanpast op wat er naar binnen wordt gegooid.
Door conleeuw
Lizzy schreef: Ik denk dat dit klopt als een bus.
Ik denk dat dit niet klopt. Ik denk dat een hond maagzuur aan maakt op grond van wat er in zijn maag zit. Niet op grond van wat hij gewend is. In die zin: ik denk dat de maag de hoeveelheid maagzuur aanpast op wat er naar binnen wordt gegooid.
maar ik lees ook wel eens van honden die op een lege maag "gal" spuugen, als ze bijvoorbeeld  te lang moeten wachten op hun eten of kennelijk honger hebben???  is dat niet een soort maagsap productie in anticipatie van voeding? Ik weet het natuurlijk niet, denk ook maar mee..... Dus ik denk niet dat ze meer maagzuur produceren omdat ze gewend zijn aan een soort voeding, maar meer dat ze omdat ze honger hebben al vast aan de maagzuurproductie gaan?  :-\ kweethetookniet ;)
Door Malamoods
Maar is er dan een verschil in het braken van puur maagsap (zoals Ikijok doet), of het braken van gal? En dan bedoel ik dus niet hoe het eruit ziet, maar de oorzaak ervan.

Rachel.
Door conleeuw
Malamoods schreef: Maar is er dan een verschil in het braken van puur maagsap (zoals Ikijok doet), of het braken van gal? En dan bedoel ik dus niet hoe het eruit ziet, maar de oorzaak ervan.

Rachel.
ik denk het niet,  ik noem het gal, maar het is gewoon maagsappen, dus alles wat in een lege maag te vinden is ;D
Door Malamoods
Ja, Ikijok spuugt nog wel, maar niet meer zoveel en heftig als hij gedaan heeft... Hij anticipeert in de ochtenduren nog wel erg op voedsel (heeft geen rust tot hij ontbeten heeft)... Toch gaat het beter en meen ik a.d.h.v. observatie en notitie te ontdekken dat hij op grote maaltijden (het braadhaantje, de eendennekken, grotere hoeveelheden spier- of orgaanvlees) minder vaak (tot niet) spuugt. Op lichtverteerbaar voedsel wel. Laatst heeft hij in de avonduren cottage cheese met notenmix en honing gehad... De ochtend erna.... bingo! Met kvv gaat het alleen goed, als ik dit op laat tijdstip voer en de hoeveelheid ook in de avonduren wat opvoer... Kleine kvv maaltijden is braken de volgende ochtend en ook als ik het te vroeg (tijdstip) voer...
Vandaar mijn theorie....

Rachel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door