Rachel.
Moderator: Lizzy
Malamoods schreef: Ik ga het proberen Dory! Dank je wel!Ga voorlopig elke dag precies opschrijven wat je te eten geeft en de tijdstip wanneer je 't geeft ...en ook wanneer en welke tijd ie spuugt..
Rachel.
202spots schreef: Ga voorlopig elke dag precies opschrijven wat je te eten geeft en de tijdstip wanneer je 't geeft ...en ook wanneer en welke tijd ie spuugt..Ik vind dit een heel goed plan, dat geeft je veel meer houvast en kan je ws ook geruststellen.
(snack tussendoor OOK opschrijven!)
Dan kan je gelijk zien wat ie heeft gegeten en makkelijker te bekijken of er 'n patroon is na 'n bepaald voer...
Malamoods schreef: Toch nog even een brainwave betreffende dit onderwerp....In theorie zou dat kunnen natuurlijk. Zie je dan al een patroon in zijn spugeritus dat je dit hebt zitten bedenken?
Ik heb een theorie bedacht. Kunnen jullie (meer ervaren als ik zelf ben) mij vertellen of dit kan kloppen, of dat ik er volledig naast zit?
Als ik Ikijok kvv voer, dan passeert de kvv makkelijker en sneller het maagdarmstelsel dan wanneer ik barf voer toch? Zou het dan zo kunnen zijn dat zijn maag bij kvv sneller leeg is en dat hij daardoor in de ochtenduren sneller maagsappen braakt, dan wanneer ik hem barf voer?
Rachel.
Malamoods schreef: Toch nog even een brainwave betreffende dit onderwerp....Ik denk dat je de spijker precies op zijn kop slaat. Ik heb bij andere honden die spugen op een lege maag geadviseerd om vooral grote stukken te geven. Die blijven langer in de maag. En toen hielp het. Dus ik denk dat het zeker het proberen waard is.
Ik heb een theorie bedacht. Kunnen jullie (meer ervaren als ik zelf ben) mij vertellen of dit kan kloppen, of dat ik er volledig naast zit?
Als ik Ikijok kvv voer, dan passeert de kvv makkelijker en sneller het maagdarmstelsel dan wanneer ik barf voer toch? Zou het dan zo kunnen zijn dat zijn maag bij kvv sneller leeg is en dat hij daardoor in de ochtenduren sneller maagsappen braakt, dan wanneer ik hem barf voer?
En dan nog een vraag: produceert een maag van een hond bij kvv en barf evenveel maagsappen, of produceert een hondenmaag meer sappen bij moeilijker verteerbare producten? Of maakt dat niet uit? Als een hond meer maagsap aanmaakt bij barf, zou een hond daar dan aan kunnen wennen? Zodat een enkele kvv maaltijd dan ineens heel snel het maagdarmkanaal passeert en de maag snel leeg achterblijft met meer maagsap dan nodig?
Of denk ik weer veel te ingewikkeld?
Rachel.
Malamoods schreef: Toch nog even een brainwave betreffende dit onderwerp....Ik denk dat dit klopt als een bus.
En dan nog een vraag: produceert een maag van een hond bij kvv en barf evenveel maagsappen, of produceert een hondenmaag meer sappen bij moeilijker verteerbare producten? Of maakt dat niet uit? Als een hond meer maagsap aanmaakt bij barf, zou een hond daar dan aan kunnen wennen? Zodat een enkele kvv maaltijd dan ineens heel snel het maagdarmkanaal passeert en de maag snel leeg achterblijft met meer maagsap dan nodig?Ik denk dat dit niet klopt. Ik denk dat een hond maagzuur aan maakt op grond van wat er in zijn maag zit. Niet op grond van wat hij gewend is. In die zin: ik denk dat de maag de hoeveelheid maagzuur aanpast op wat er naar binnen wordt gegooid.
Of denk ik weer veel te ingewikkeld?
Rachel.
Lizzy schreef: Ik denk dat dit klopt als een bus.maar ik lees ook wel eens van honden die op een lege maag "gal" spuugen, als ze bijvoorbeeld te lang moeten wachten op hun eten of kennelijk honger hebben??? is dat niet een soort maagsap productie in anticipatie van voeding? Ik weet het natuurlijk niet, denk ook maar mee..... Dus ik denk niet dat ze meer maagzuur produceren omdat ze gewend zijn aan een soort voeding, maar meer dat ze omdat ze honger hebben al vast aan de maagzuurproductie gaan?
Ik denk dat dit niet klopt. Ik denk dat een hond maagzuur aan maakt op grond van wat er in zijn maag zit. Niet op grond van wat hij gewend is. In die zin: ik denk dat de maag de hoeveelheid maagzuur aanpast op wat er naar binnen wordt gegooid.
Malamoods schreef: Maar is er dan een verschil in het braken van puur maagsap (zoals Ikijok doet), of het braken van gal? En dan bedoel ik dus niet hoe het eruit ziet, maar de oorzaak ervan.ik denk het niet, ik noem het gal, maar het is gewoon maagsappen, dus alles wat in een lege maag te vinden is
Rachel.